Herman.
Mitkä osat Raamatusta eivät mielestäsi ole Jumalan ilmoitusta? Ja millä perusteella tai keinolla voit erottaa mikä on ja mikä ei ole?
Jotkin osat eivät ole, jotkin ovat.
Totuus ja Jeesuksen opetukset paljastavat mitkä eivät ole.
Ok, eli mielestäsi Jeesus on täydellinen Jumalan ilmoitus, eli silloin oletettavasti pidät Jeesuksen sanoja Jumalan sanoina. Niinkuin on kirjoitettu: "...on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta" (Hebr.1:2). Mitä tuumaat näistä Jeesuksen sanoista (lihavoinnit minun tekemiä):
Minä tein niihin jeesuksen sanoihin omat lihavoinnit ja alleviivaukset
"Te tutkitte
kirjoituksia,
sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta" (Joh.5:39)
Juutalaisethan odottivat messiasta joka ilmoittaa heille kaiken. ( koko totuuden )
Mutta he eivät kuunnelleet häntä jota odottivat vaan pysyivät tutkimassa kirjoituksia, he eivät löytäneet niillä iankaikkista elämää.
"Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että
kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa" (Luuk.24:44)
Kokonaan ne eivät todista hänestä, vaan ne kohdat jotka hänestä kertovat, ne ovat hänestä kirjoitettu.
Psalmeissa on daavidin avunhuutoja ja kiitosta ja muutakin kuin ennustusta Jeesuksesta.
Mooseksen laista epäilen, ne eivät ole kokonaisuudessaan Jumalan sanelemaa ja sen näkee esim laista jonka mooses antoi: silmä silmästä, hammas hampaasta jne, johon Jeesus sanoikin: 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin jne.
Tuo mooseksen antama laki, osan siitä mooses on varmasti oppinut egyptissä ollessaan hammurabin laista, näin uskon.
Mutta se ei ollut Jeesuksen mieleinen hänhän tuli totuudesta julistamaan, vallalla ja voimalla, joka muuttaa ihmisen.
Sillä kyllä voidaan osoittaa rankaisua vahingoista, että sen minkä teemme, sen maksamme, emme yli emmekä ali. Palkka tekojen mukaan, joka on oikeuden mukainen.
Eli älä tee sitä mitä et tahdo itsellesi tehtävän tai tee sitä mitä toivot itsellesikin tehtävän.
Lisäksi tähän Jeesus opetti meitä olemaan armahtavaisia, eikä tuomitsevia, että meidätkin armahdettaisiin eikä tuomittaisi.
Ne opetukset ovat käsi kädessä toisiinsa, ne ovat hyvät ja oikeat ja totuudelliset ja ne pystyy koettelemaan.
Ja pietari kirjoitti:
19 Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien.
20 Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.
Olisi maailma niin erilainen, kun Jeesuksen opetuksia noudatettaisiin, silloin Jumalan valtakunta on todella jo tullut keskellemme.
Mutta Jumalan sana, se tuli ja teki ja tekee yhä.
Raamattu on todistusaineistoa, sisältää Jumalan sanoja, evankeliumin, joka on se muovaava voima, ja todistuksia ja opetuksia, kirjeissäkin on muutamia kohtia jotka ovat vajavaisen ihmisen aivoituksia.
Raamattu ei todista itsestään olevansa Jumalan sana, niinkuin sitä on tulkittu, vaan Jeesuksesta, joka on Jumalan sana.