Uutisia maailmalta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uutisia maailmalta

ViestiKirjoittaja AuMaT » 30. Syys 2012 16:20

"Keniassa kranaatti-isku lasten pyhäkouluun"

https://yle.fi/uutiset/keniassa_kranaatti-isku_lasten_pyhakouluun/6315613

Tämä sai kyyneleet silmiin kun ajattelee noiden pienten lasten kauhua jota ovat joutuneet kokemaan. :cry: Itse koin tämän jutun jollain tasolla läheiseksi kun itsekkin toimin paikallisessa seurakunnassa pyhäkouluavustajana. Muistetaan näitä ohjaajia ja pieniä lapsia rukouksin.
"Minä olen tie, totuus ja elämä." Herramme Jeesus Kristus
AuMaT

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Loka 2012 09:22

Kalifornia kieltää alaikäisten "homojen" eheyttämisen: https://www.hs.fi/ulkomaat/Kalifornia+k ... 5602656481

Sananl. 13:24

Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.

Joka vitsaa antaa se vihaa lastaan:
https://www.hs.fi/kotimaa/Monet+eiv%C3% ... 8972850199
JHK

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Loka 2012 11:38

Mitä tarkoitat JHK kun käänsit tuon Raamatun sananlaskun sisällön päinvastaiseksi? Ei tuo Raamatun sananlasku tarkoita, että tulee käyttää väkivaltaa lasta kohtaan vaan se tarkoittaa asiallista ja lievää kurittamista. Sen tarkoitus on osoittaa ketä tulee totella ja, että kaikki mitä lapsi tekee ei ole sallittua vaan on myös kiellettyjä asioita ja tekemisiä. Jos näin ei meneteltäisi niin ennen pitkää lapsi alkaa hyppimään vanhempiensa silmille, niin sanotusti. Eli kuri pitää olla muuten ei kasvatuksesta tule yhtään mitään. Ilman asiallista kuria ja kuritusta lapsista tulee kurittomia ja myös hyvin helpolla heistä kasvaa Jumalaa pelkäämättömiä oman onnensa onkijoita.

Sananl. 13:24

Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Loka 2012 17:25

Ivasin vallitsevaa käsitystä asiasta, kommentti oli tarkoitettu ymmärrettäväksi tandemissa linkkini kanssa.
JHK

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Loka 2012 17:46

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kuri ei ole synonyymi fyysiselle kurittamiselle. En tiedä ainakaan, että raamattu kertoisi varsinaisesti fyysisestä kurittamisesta, vitsa voi tarkoittaa muutakin ja olla lähinnä vertauskuva. Haluan tarkastella raamattua kokonaisilmoituksen mukaan, joka käskee kunnioittamaan toista ihmistä ja toimimaan sen mukaan miten itseä tahtoisi kohdeltavan.
Mielestäni lapsi on ihminen kuin kuka tahansa muukin ja yhtä tärkeä kuin naapurin maija tai matti, en heitäkään käy tukistamassa tai läpsimässä, miksi siis tekisin niin lapsilleni? Ei se että lapsi kasvaa aikuiseksi, muuta sitä millä tavoin tulee ihmistä kohdella.

Mulle lapseni ovat äärettömän tärkeitä, niinkuin varmasti vanhemmille yleensäkin. Aamu-usvako se laittoi tähän asiaan viestiä ketjussa... Jouduin jokin aika sitten käymään Jumalan edessä siitä "keskustelun", jossa sydämen tasolla teki kipeää... kun Jumala kysyi, "kuka on sinulle tärkein?", koin kysymyksen siis Hengessäni, ei äänin kuultavin sanoin. Se tunne kun sun täytyy jotain luovuttaa Jumalalle ja pidät siitä kiinni ja kun sen luovuttaa että ikäänkuin toimii vastoin sitä omaa tahtoa, niin miettiikin kohta jälkeenpäin... miksi se oli ylipäätänsä edes niin vaikeaa?

Tuon jälkeen toisaalta se realiteetti, että miten tärkeä se lasten suojeleminen on, on toisaalta saanut syvemmän merkityksen, semmoinen turha lasten menettämisen pelko on kadonnut, mutta ei se ole poistanut sitä, ettenkö yhä aina ajattelisi kaikkea lasten parhaaksi, sillä sehän on yksi tärkeä tehtävä, mikä mulle on äitinä annettu... Jumala kun on antanut nämä ainutkertaiset yksilöt mulle lahjana, että saisin heitä yrittää parhaan tahtoni ja kykyni mukaan, ohjata ja kaitsea, se on tärkeä tehtävä, vanhempana on ensisijaisen tärkeää ensin pitää kotiasiat kunnossa ja sitten vasta miettiä sitä "evankelointia" muualle.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Loka 2012 17:49

No, miten tämä tänne tuli, meni mulla kaksi viestiketjua sekaisin... eli ajattelin tämän jutun olevan tuon kristitty vanhempi ketjun sisällä... no joka tapauksessa, ajatuksiani edellä :D
lonelyrider

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Loka 2012 18:27

JHK kirjoitti:Ivasin vallitsevaa käsitystä asiasta, kommentti oli tarkoitettu ymmärrettäväksi tandemissa linkkini kanssa.

Asia on harvinaisen selvä, kiitos sinulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Loka 2012 18:58

lonelyrider kirjoitti:Itse olen kyllä sitä mieltä, että kuri ei ole synonyymi fyysiselle kurittamiselle. En tiedä ainakaan, että raamattu kertoisi varsinaisesti fyysisestä kurittamisesta, vitsa voi tarkoittaa muutakin ja olla lähinnä vertauskuva. Haluan tarkastella raamattua kokonaisilmoituksen mukaan, joka käskee kunnioittamaan toista ihmistä ja toimimaan sen mukaan miten itseä tahtoisi kohdeltavan.
Mielestäni lapsi on ihminen kuin kuka tahansa muukin ja yhtä tärkeä kuin naapurin maija tai matti, en heitäkään käy tukistamassa tai läpsimässä, miksi siis tekisin niin lapsilleni? Ei se että lapsi kasvaa aikuiseksi, muuta sitä millä tavoin tulee ihmistä kohdella.

Tässä on pari sananpaikkaa joissa puhutaan "Jumalan kasvatusmetodeista" lapsiaan kohtaan:

"..sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa" (Hebr.12:6)

"Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään" (2.Sam.7:14)

Jumala on selkeästi antanut vanhemmille aivan erityisen vastuun ja auktoriteetin omien lastensa ylle, eli ei voida verrata naapurin maijaan tai mattiin. Jos lapset ovat kurittomia, se ei ole lasten syy, vaan heidän vanhempiensa. On monia lievempiä kurituskeinoja, joita Jumala tahtoo että ensin käytetään, mutta jos mikään muu ei tehoa, on vanhemman jollain tavalla saatava lapsi kuriin. Ja viimeinen kurituskeino on "vitsa". Nimittäin jos mikään muu ei toimi, se toimii. Ja jos sitä käyttää rakkaudessa ja oikeudenmukaisesti, ei vihassa eikä koskaan väärämielisesti, niin lapsi oppii sen kautta ymmärtämään oikeutta ja asioiden seuraamusta.
Herman

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Loka 2012 19:12

"Juha Tapio järkyttyi Venäjällä lapsivankien olosuhteista":

https://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut ... osuhteista

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Loka 2012 19:20

Herman kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Itse olen kyllä sitä mieltä, että kuri ei ole synonyymi fyysiselle kurittamiselle. En tiedä ainakaan, että raamattu kertoisi varsinaisesti fyysisestä kurittamisesta, vitsa voi tarkoittaa muutakin ja olla lähinnä vertauskuva. Haluan tarkastella raamattua kokonaisilmoituksen mukaan, joka käskee kunnioittamaan toista ihmistä ja toimimaan sen mukaan miten itseä tahtoisi kohdeltavan.

Tässä on pari sananpaikkaa joissa puhutaan "Jumalan kasvatusmetodeista" lapsiaan kohtaan:

"..sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa" (Hebr.12:6)

"Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään" (2.Sam.7:14)

Jumala on selkeästi antanut vanhemmille aivan erityisen vastuun ja auktoriteetin omien lastensa ylle, eli ei voida verrata naapurin maijaan tai mattiin. Jos lapset ovat kurittomia, se ei ole lasten syy, vaan heidän vanhempiensa. On monia lievempiä kurituskeinoja, joita Jumala tahtoo että ensin käytetään, mutta jos mikään muu ei tehoa, on vanhemman jollain tavalla saatava lapsi kuriin. Ja viimeinen kurituskeino on "vitsa". Nimittäin jos mikään muu ei toimi, se toimii. Ja jos sitä käyttää rakkaudessa ja oikeudenmukaisesti, ei vihassa eikä koskaan väärämielisesti, niin lapsi oppii sen kautta ymmärtämään oikeutta ja asioiden seuraamusta.

Tuskin se on jokin itse tarkootus.
Mie tiedän, että minulle se ei olisi hyvä keino, olen perinyt karjalaisen tulisieluisen luonteen, nimittäin kun suutun niin mie oikeasti suutun niin että kuohahtaa ja ei silloin voi alkaa ottamaa rangaistuskeinoksi fyysistä kurittamista. Ihmettelen toisaalta että jos lapsi tekisi jotain oikein pahaa, etteikö keltä tahansa vanhemmalta palaisi käämit, kun ei tämä elämä tunteineen kaikkineen ole niin yksinkertaista, meissä on myös negatiivisia tunteita, joita ei aina haluaisi kokea... että ihanko tosissaan, joku tukistaisi tai piiskaisi, vailla mitään suuttumuksen tunnetta, ihan kuin jokin tunteeton robotti?
En mie voi alkaa tekemään oikeutetuksi mun sisimpään asioita, joita en voi tehdä ja joista tulisi mun omalle sielullekin vahinkoa.

No, jokainen tavallaan, mutta kaikille ei sovi. Tämä on kyllä sellainen asia, jossa ihmettelen Jumalan sanaa, kun se ei käy yksiin, siihen miten ihmiselämää tulee kunnioittaa, se on kyllä ristiriidassa kokonaisilmoitukseen, joka käskee kohtelemaan toista samanvertaisena kuin itseään. Mielestäni voi verrata naapurin mattiin ja maijaan, koska vertasin siihen yksilöihmiseen, että jokainen meistä, on lapsi tai aikuinen, on tunteva olento, jota voidaan lyönneillä satuttaa, oli ne sitten fyysisiä tai henkisiä.

Että saan varmana haukut, kun totean että on ristiriidassa, mutta se mitä ajattelen, niin miksi sitä peitellä tai piilottaa, tietäähän Jumala sen kuitenkin, etten voi ymmärtää.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu