https://yle.fi/uutiset/keniassa_kranaatti-isku_lasten_pyhakouluun/6315613
Tämä sai kyyneleet silmiin kun ajattelee noiden pienten lasten kauhua jota ovat joutuneet kokemaan.
Sananl. 13:24
Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.
JHK kirjoitti:Ivasin vallitsevaa käsitystä asiasta, kommentti oli tarkoitettu ymmärrettäväksi tandemissa linkkini kanssa.
lonelyrider kirjoitti:Itse olen kyllä sitä mieltä, että kuri ei ole synonyymi fyysiselle kurittamiselle. En tiedä ainakaan, että raamattu kertoisi varsinaisesti fyysisestä kurittamisesta, vitsa voi tarkoittaa muutakin ja olla lähinnä vertauskuva. Haluan tarkastella raamattua kokonaisilmoituksen mukaan, joka käskee kunnioittamaan toista ihmistä ja toimimaan sen mukaan miten itseä tahtoisi kohdeltavan.
Mielestäni lapsi on ihminen kuin kuka tahansa muukin ja yhtä tärkeä kuin naapurin maija tai matti, en heitäkään käy tukistamassa tai läpsimässä, miksi siis tekisin niin lapsilleni? Ei se että lapsi kasvaa aikuiseksi, muuta sitä millä tavoin tulee ihmistä kohdella.
Herman kirjoitti:lonelyrider kirjoitti:Itse olen kyllä sitä mieltä, että kuri ei ole synonyymi fyysiselle kurittamiselle. En tiedä ainakaan, että raamattu kertoisi varsinaisesti fyysisestä kurittamisesta, vitsa voi tarkoittaa muutakin ja olla lähinnä vertauskuva. Haluan tarkastella raamattua kokonaisilmoituksen mukaan, joka käskee kunnioittamaan toista ihmistä ja toimimaan sen mukaan miten itseä tahtoisi kohdeltavan.
Mielestäni lapsi on ihminen kuin kuka tahansa muukin ja yhtä tärkeä kuin naapurin maija tai matti, en heitäkään käy tukistamassa tai läpsimässä, miksi siis tekisin niin lapsilleni? Ei se että lapsi kasvaa aikuiseksi, muuta sitä millä tavoin tulee ihmistä kohdella.
Tässä on pari sananpaikkaa joissa puhutaan "Jumalan kasvatusmetodeista" lapsiaan kohtaan:
"..sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa" (Hebr.12:6)
"Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään" (2.Sam.7:14)
Jumala on selkeästi antanut vanhemmille aivan erityisen vastuun ja auktoriteetin omien lastensa ylle, eli ei voida verrata naapurin maijaan tai mattiin. Jos lapset ovat kurittomia, se ei ole lasten syy, vaan heidän vanhempiensa. On monia lievempiä kurituskeinoja, joita Jumala tahtoo että ensin käytetään, mutta jos mikään muu ei tehoa, on vanhemman jollain tavalla saatava lapsi kuriin. Ja viimeinen kurituskeino on "vitsa". Nimittäin jos mikään muu ei toimi, se toimii. Ja jos sitä käyttää rakkaudessa ja oikeudenmukaisesti, ei vihassa eikä koskaan väärämielisesti, niin lapsi oppii sen kautta ymmärtämään oikeutta ja asioiden seuraamusta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa