Hengen elpyminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hengen elpyminen

ViestiKirjoittaja kurja » 02. Elo 2020 13:00

Yksi ydin kysymys vielä, jota haluan sinun Petri miettivän kunnolla.

Miten ihmeessä sinä kuvittelet esim. profettojen kyenneen toimimaan Jumalan palvelijoina, ilman Henkeä itsessään?

Siis jos mietit sitä, että kuinka vaikeaa meille asia on, kun meillä on Pyhä Henki !

Entäpä lisäksi, miten Daavid kykeni kirjoittamaan ne kaikki psalmit ilman Henkeä,
henkilökohtaista Hengen johdatusta/opetusta ?

Siis eihän se ole mitenkään mahdollista.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 02. Elo 2020 13:20

Niin ja Petri, kun itse pähkäilin sitä aikoinani, että miksi opetuslapset saivat Hengen
silloin 3:na päivänä, niin se on saltaan yksi todistus siitä, ettäJeesus nousi silloin ylös,
kirjoitusten mukaan.

Lisäksi opetuslasten tuli varmasti totutella toimimaan Pyhän Hengen kanssa, ennen kuin
sitten helluntaina laajemmin muutkin sen Hengen saivat.
kurja

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Elo 2020 16:37

Pieni lisäys edelliseen viestiini sekä muutamia huomioita ja vastauksia minulle esitettyihin kysymyksiin.

Jumalan Henki asui vanhassa liitossa ilmestysmajan ja temppelin kaikkein pyhimmässä, mutta Uudessa Liitossa Jumalan Henki asuu uskovissa, koska UL:ssa uskovat ovat Jumalan temppeli. Tämäkin kertoo siitä ettei Jumalan Henki asunut vanhan liiton pyhissä, koska Hän asui ilmestysmajan/temppelin kaikkein pyhimmässä ja vasta Uudessa Liitossa Jumalan Henki asettui asumaan Jumalan kansan sisimpään.

Vanhan liiton pyhät kirjoittivat Jumalan sanan ilmoitusta Jumalan ohjauksessa ja johdatuksessa, Jumalan antaessa heidän mieleensä sen mitä heidän tuli kirjoittaa. Heillä oli suhde Jumalaan, mutta Jumalan Pyhä Henki ei asunut heissä, koska laki oli kirjoitettu kiveen, ei sydämeen ja Jumala asui temppelin kaikkein pyhimmissä ja vasta Uudessa Liitossa Jumala asettui asumaan uskovan ihmisen sisimpään, eli hänen sydämeensä.

Uudestisyntymisessä saadaan Jumalan Henki asumaan sydämeen, joka on tapahtunut Uuden Liiton aikakaudessa. Uudessa Liitossa Jumalan sana opettaa kuinka Pyhällä Hengellä täyttymisessä Pyhä Henki on uskovan päällä, ja koko ajan uskovan sydämessä asuu Jumalan Pyhä Henki.

Kyyros oli jumalaton Persian kuningas, jota Jumala käytti toteuttamaan Jumalan sanan profetiaa, sanoen kuinka Jumala herätti Persian kuninkaan Kyyroksen (Koores), joka salli Israelin kansan lähteä ja rakentaa temppeli Jumalalle Jerusalemiin. Jos Jumala kykeni puhumaan ja käyttämään jumalatonta Persian kuningasta toteuttamaan Jumalan sanan profetiaa, jonka sisällä ei asunut Jumalan Henki, niin totta kai Jumala kykeni myös puhumaan vanhan liiton pyhille, joiden sisässä ei asunut Jumalan Henkeä, että he kirjoittaisivat Jumalan sanan ilmoitukseen sitä mitä Jumala käski heidän puhua.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Kaisla » 02. Elo 2020 21:55

Kyllä se varmaan noin on kun kirjoitit Petri!
Kaisla

ViestiKirjoittaja Kaisla » 15. Elo 2020 08:18

Nuorella tyttärelläni on ystävä, joka oli eräänä päivänä ollut janoissaan. Hän oli mennyt vesihanalle ja huokaissut matkalla että "enhän mä ole vielä hörpännyt herrani lähteestä" :D Hän on aika lapsenomainen luonteeltaan, eikä tuo liittynyt sen kummemmin hengelliseen asiaan. :) Psalmi 1:ssä sanotaan että
1Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
Tuolla psalmin miehellä on juuret syvällä maassa, vesiojan tykönä ja aina tuoretta hedelmää tarjolla, joka ei oo kitkerää vaan hyvänmakuista ;gladly: :bible: Kuuntelin erään puheen tässä joku aika sitten ja siinä puhuttiin Sanan tuoreudesta. Ja öljypuusta joka ei koskaan kuole tai jää kaataessa pelkäksi kannoksi. Vaan se versoaa aina uutta. Mutta eikö ollutkin niin että saman puun hedelmä muuttui hyväksi kaadon jälkeen, siinä vaan piti tapahtua jotain...ei se aina ollut hyvää :think2: ottakaa nyt näistä mun jutuista jotain selvää :crazy: :D
Kaisla

ViestiKirjoittaja Maaret » 27. Elo 2020 12:23

Kaisla kirjoitti:Ja mä muuten muistan pähkäilleeni tätä asiaa joskus että mitä se oli kun Jeesus kävi hakemassa tuonelasta saalista ja mitä tarkoittaa raamatunpaikka
1Piet 4
5 Mutta heidän on tehtävä tili hänelle, joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää

Kaikkea emme täällä vajavaisuudessa tule koskaan ymmärtämään eikä siksi pitäisi riidellä näistä Hengen toiminnan yksityiskohdista.

Mutta tämän Kaislan mainitseman kohdan olen ajatellut tarkoittavan että ne jotka oli tuonelassa ja eläneet ennen Jeesusta saivat näin kuulla evankeliumin eivätkä siis voi viimeisellä tuomiolla sanoa ettei heille kerrottu.
Kuten nykyään monet vastustajat tykkää käyttää sitä argumenttia että "mitäs sitten ennen Jeesusta eläneet...".
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 27. Elo 2020 12:29

PetriFB kirjoitti:Koska minusta ja minun opetuksestani keskustellaan täällä, niin aion vastata siihen ja tuoda esille sen miten uskon ja ymmärrän, että uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen saaminen sydämeen asumaan tapahtui vasta Uuden Liiton ajassa ja helluntaipäivänä.

Ihmisillä voi olla ihan oikeasti kiireitä ja minullakin on monta asiaa, joita tulee tehdä ja siksi en kykene vastaamaan ennen viikonloppua, ja ehkä vasta sunnuntaina kykenen vastaamaan ja kirjoittamaan tästä asiasta.

Onko täällä todellakin vain vähän aikaa sitten käyty tällaista keskustelua? :oops:

Itse tykkään kuunnella Paavolaa ja sinä itse sanot aina että "tutki ja koettele". Mielestäni tässä olisi tarvittu hieman sellaista nöyryyttä.

Kukaan ei voi väittää tietävänsä milloin ihminen uudestisyntyy tai miten Pyhä Henki häneen muuttaa, joten sitä asiaa ei mielestäni pitäisi edes käsitellä. Toki kukin voi kuvitella asioita esim sen kautta mitä itse on kokenut mutta ei voi toisesta ihmisestä mitään sanoa.
Toki voi myös hengenhedelmiä tutkia ja sitä kautta onko ihminen ollenkaan uskossa mutta jos joku on uskossa niin toinen ei voi sanoa että synnyit kello 10:41:41.
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 27. Elo 2020 12:32

Tiskatessa on hyvä mietiskellä kaikenlaista ja tuossa aikaisemmin tuli mieleen se tarina lusteesta.
Ja ihmettelin, että Jeesus sanoi jopa enkeleille että "älkää noukkiko lustetta ettette vahingossa nouki myös nisua". Eli jopa enkelien ei katsottu voivan erottaa kuka on oikea uskova ja kuka ei. Joten vielä varovaisempia tulisi meidän olla näissä yksityiskohdissa.

Jos riidellään hyttysistä niin uudet uskovat joutuva täysin epätoivoon tässä sekaannuksessa. :cry:
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 27. Elo 2020 12:50

No, niin nyt sain ketjun luettua loppuun ja näen että Petrikin on oikeassa.

Ja sitä suuremmalla syyllä ei tästä tulisi väitellä koska kukaan ei tiedä kuinka Pyhä Henki niissä VTn ihmisissä asui tai toimi. Muutenhan selittäjä itse olisi Jumala.

Onhan se sitä suurempi ihme että me pidämme Jumalan Sanana kirjoituksia jotka ei olisi aikaan saatu uudesti syntyneen toimesta. Sitä vaikeampi tätä on selittää eikä mielestäni tarvitsekaan. Yhtä vähän kuin voimme selittää kuinka maailma luotiin Jumalan Sanalla.

Jos ajattelee lain kannalta niin ehkä se on jotenkin siihen liittynyt kun Jeesus suoritti vanhurskautus uhrin vasta VTn jälkeen niin niillä ei ollut samanlaista "laillista" oikeutta syntyä Jumalasta kuten meillä UTn ajan uskovilla. Mutta tämäkin on suuri salaisuus eikä sitä voi kukaan selittää tyhjentävästi.

Tällainen tuli mieleen Room 8:
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

Esikoislahjan lisäksi tässäkin vielä puhutaan odottamisesta lapseksiottamista. Eli silti ei vielä olla täysin Jumalan lapsia.... ??

--eli ihmeitä riittää.... mutta ei tästä enempää etten syyllistyisi naisena muiden opettamiseen.... :oops:
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 27. Elo 2020 18:38

no eniten tässä ihmetyttää miksi uskovat perustaa keskustelupalstoja kun sieltä ajetaan pois kaikki keskustelijat.
Siitä kai johtuu ettei täällä enää kukaan uskalla mitään kirjoitella. Sitä paitsi turhaahan se onkin... joten jääkää hyvin "uskovaiset veljet ja sisaret".
Maaret

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu