Väärä opetus eläinuhrien palaamisesta Milleniumin aikana

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Väärä opetus eläinuhrien palaamisesta Milleniumin aikana

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Helmi 2020 10:33

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 21. Helmi 2020 12:05

PetriFB kirjoitti:Pekka Sartolan tekstiä:

Hesekielin kuvaama temppeli (kuvaosasto) palauttaa jälleen sen uhritoimituksen, jonka Jumala sääti ikuiseksi säädökseksi Mooseksen välityksellä, mutta tuolloin, Milleniumin temppelissä ei uhritoimituksella ole enää muuta tehtävää kuin muistuttaa Jumalan ikuisesta säädöksestä, sillä uusi liitto on astunut voimaan. Israel kansana on katsonut Häneen, jonka ovat lävistäneet, ja sanonut siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen. Hesekielin kirjan luvut 40-48 kuvailevat tulevaa temppeliä, siinä aloitettavaa uhripalvelusta, yksityiskohtia pappien asusteista ja ylipäänsä kaikkea mitä tulevassa Millenium-temppelipalveluksessa tullaan tarvitsemaan. Pekka Sartola: Millenium Tuhat rauhan vuotta, s. 318

Leo Meller puhui 23.11.2014 taivaan ja maan välillä ohjelmassa seuraavasti:

14.25 min. eteenpäin Meller puhuu kuinka tuhatvuotisessa valtakunnassa on Messiaan temppeli ja kuinka näissä temppeli kuvioissa Hesekielin mukaisesti myöskin toimitetaan eläinuhreja.

Pasi Turunen Patmos Lähetyssäätiöstä vastasi minulle sähköposti kyselyyni onko hän samaa mieltä Mellerin kanssa eläinuhrien palaamisesta seuraavasti:

Pasi sanoi, että tuhatvuotisen valtakunnan luonnetta käsittelevät profeetalliset tekstit ja niissä mainitut uhrit eivät ota mitään pois eivätkä tuo mitään lisää Jeesuksen täydelliseen työhön, eivätkä korvaa sitä. Pasi sanoi eläinuhrien aseman olevan jossain määrin samanlainen kuin leivänmurtaminen, sillä ehtoollinen muistuttaa Jeesuksen sovitusuhrista, ei sitä korvaa. Pasi sanoi kuinka Jeesuksen tullessa takaisin ja perustaessaan tuhatvuotisen valtakunnan, Hän hallitsee Jerusalemista käsin ja profeettojen ennustamilla uhreilla on sama merkitys, sillä ne muistuttavat Jumalan todellisesta Karitsasta, mutta eivät ohita tai tee Jeesusta tarpeettomaksi.

Aluksi haluan sanoa, että minulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista kaunaa tai muutakaan negatiivisuutta Pekkaa, Leoa tai Pasia kohtaan. Sartolan Pekka on opettanut paljon oikeatakin opetusta Israel asioissa, joka on arvostettavaa. Meller ja Turunen ovat tehneet todella arvokasta työtä Patmos-Lähetyssäätiön kautta muun muassa taloudellisen avun kautta lukuisiin kohteisiin ulkomailla todella köyhille ihmisille, joka on kunnioitettavaa ja arvostettavaa.

Pekka Sartolan opetus eläinuhrien palaamisesta tuhatvuotisessa valtakunnassa on vakava väärä opetus siitäkin huolimatta, ettei hän opeta Milleniumin (tuhatvuotinen valtakunta) temppelissä suoritettavien uhrien olevan uhreja syntien sovitukseksi, vaan Jumalan säädösten muistuttamista. Sartola ymmärtää eläinuhrien palaamisen olevan Jumalan käsky.

Aluksi haluan sanoa, etten laita lusikkaani tähän soppaan. Sen takia en ota itse asiaan kantaa uhrauskysymykseen millään tavalla. Emme elä nyt 1000-vuotiskautta eikä temppelikään ole, joten kysymys on pikemminkin vain teoreettinen. Itse uskon saaneeni syntien sovituksen Jeesuksen Kristuksen uhrattua oman ruumiinsa ja verensä Golgatalla.

Esitin kuitenkin tämän keskustelun yhteydessä kysymyksen, mitkä osat VT:sta ja UT:sta voimme sanoa olevan vain vertauskuvaa ja millä perusteilla?

Petri Paavola, sinä vastasit taas todella pitkällä tekstillä, jonka olet ilmeisesti kopioinut omista artikkeleistasi ainakin suurimmaksi osaksi.

Et kuitenkaan oikeastaan pureutunut siihen ydinkysymykseen, minkä nostin esille. Hesekielin kirjan tekstit 40 luvusta lähtien kertovat 1000-vuotiskaudesta ja sitä edeltävät luvut viimeisistä hetkistä ennen 1000-vuotiskautta. Pekka Sartolan mukaan Hesekielin kirjan tekstejä ei voi tulkita vertauskuvallisina vaan kirjaimellisena profetiana. Koska Jeesus sanoi, ettei profeettojen kirjoista mitään katoa ennen kuin kaikki on tapahtunut, niin ilmeisesti sen takia Pekka Sartola ei hyväksy vertauskuvallista tulkintaa. Kysymys ei ole myöskään vain Hesekielin kirjasta vaan lukuisista muistakin VT:n Messias profetioista, missä on samansuuntaista ilmoitusta kuten esim. tämä Malakian kirjan profetia.

"Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua. Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa. Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina. Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia vastaan ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo Herra Sebaot." (Mal 3:1-5)

Sitten on suurempi kysymys, että voimmeko tulkita VT:tä ja UT:ta vertauskuvallisena ilmoituksena silloin, kun opetus ei nimenomaan mainitse sen olevan vertauskuva tai oppikaa vertaus? Tästä on kyse Sartolan kohdalla. Hän ei näe syitä tulkita VT:n ilmoitusta tästä asiasta vertauskuvana. Itse mietin, että löytyykö Raamatusta mistään sellaista opetusta tekstien tulkinnasta, joka antaisi oikeuden tehdä esim. profetioista vertauskuvaa? Heti ei muistu mieleen yhtäkään kohtaa. Jeesus opetti tekemään VT:sta kirjaimellisen tulkinnan.

"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:18-20)

Martti Luther halusi poistaa Raamatusta Jaakobin kirjeen, koska se kumosi hänen yksi uskosta, yksin armosta -opin. Hän ei kuitenkaan onnistunut siinä. Meidän ei pitäisi mennä sille tielle, että alamme sensuroimaan Raamattua, vaan pikemminkin etsimään nöyrästi tekstien alkuperäistä tarkoitusta. Itse en usko, että Raamatussa olisi ristiriitaista opetusta, mutta on olemassa paljon ihmisten lihallista opetusta, joka on ristiriitaista.
dogmatikos

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Helmi 2020 14:22

dogmatikos kirjoitti:
Aluksi haluan sanoa, etten laita lusikkaani tähän soppaan. Sen takia en ota itse asiaan kantaa uhrauskysymykseen millään tavalla. Emme elä nyt 1000-vuotiskautta eikä temppelikään ole, joten kysymys on pikemminkin vain teoreettinen. Itse uskon saaneeni syntien sovituksen Jeesuksen Kristuksen uhrattua oman ruumiinsa ja verensä Golgatalla.

Esitin kuitenkin tämän keskustelun yhteydessä kysymyksen, mitkä osat VT:sta ja UT:sta voimme sanoa olevan vain vertauskuvaa ja millä perusteilla?

Petri Paavola, sinä vastasit taas todella pitkällä tekstillä, jonka olet ilmeisesti kopioinut omista artikkeleistasi ainakin suurimmaksi osaksi.

Et kuitenkaan oikeastaan pureutunut siihen ydinkysymykseen, minkä nostin esille. Hesekielin kirjan tekstit 40 luvusta lähtien kertovat 1000-vuotiskaudesta ja sitä edeltävät luvut viimeisistä hetkistä ennen 1000-vuotiskautta. Pekka Sartolan mukaan Hesekielin kirjan tekstejä ei voi tulkita vertauskuvallisina vaan kirjaimellisena profetiana. Koska Jeesus sanoi, ettei profeettojen kirjoista mitään katoa ennen kuin kaikki on tapahtunut, niin ilmeisesti sen takia Pekka Sartola ei hyväksy vertauskuvallista tulkintaa. Kysymys ei ole myöskään vain Hesekielin kirjasta vaan lukuisista muistakin VT:n Messias profetioista, missä on samansuuntaista ilmoitusta kuten esim. tämä Malakian kirjan profetia.

"Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua. Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa. Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina. Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia vastaan ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo Herra Sebaot." (Mal 3:1-5)

Sitten on suurempi kysymys, että voimmeko tulkita VT:tä ja UT:ta vertauskuvallisena ilmoituksena silloin, kun opetus ei nimenomaan mainitse sen olevan vertauskuva tai oppikaa vertaus? Tästä on kyse Sartolan kohdalla. Hän ei näe syitä tulkita VT:n ilmoitusta tästä asiasta vertauskuvana. Itse mietin, että löytyykö Raamatusta mistään sellaista opetusta tekstien tulkinnasta, joka antaisi oikeuden tehdä esim. profetioista vertauskuvaa? Heti ei muistu mieleen yhtäkään kohtaa. Jeesus opetti tekemään VT:sta kirjaimellisen tulkinnan.

"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:18-20)

Martti Luther halusi poistaa Raamatusta Jaakobin kirjeen, koska se kumosi hänen yksi uskosta, yksin armosta -opin. Hän ei kuitenkaan onnistunut siinä. Meidän ei pitäisi mennä sille tielle, että alamme sensuroimaan Raamattua, vaan pikemminkin etsimään nöyrästi tekstien alkuperäistä tarkoitusta. Itse en usko, että Raamatussa olisi ristiriitaista opetusta, mutta on olemassa paljon ihmisten lihallista opetusta, joka on ristiriitaista.

Nostit esille todella tärkeän kysymyksen siitä, että millä perusteilla voimme sanoa Raamatun sanan (VT - UT) opetuksen olevan vertauskuvaa.

Tuhatvuotisen valtakunnan (Milleniumin) eläinten uhraamiseen ja eläinuhrien paluuseen uskovat ihmiset sanovat, että esim. Hesekielin 40-48 luvut tulee ymmärtää kirjaimellisena ilmoituksena, mutta ei vertauskuvana.

Milleniumin eläinuhria kannattavat eivät kuitenkaan edes itse usko Heskielin kirjaimelliseen ilmoitukseen, vaikka he näin väittävät.

Milleniumin eläinuhreja kannattavat sanovat, että Milleniumin temppelissä ei uhrata enää syntien sovitukseksi, mutta muulla tavoin eläimiä uhrataan.

Hes 45:17 Mutta ruhtinas toimittakoon polttouhrit, ruokauhrin ja juomauhrin juhlina, uusinakuina ja sapatteina, kaikkina Israelin heimon juhla-aikoina; hän uhratkoon syntiuhrin, ruokauhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin toimittaakseen sovituksen Israelin heimolle.

Hesekiel 45:7 sanoo kirjaimellisesti, että myös syntiuhri tulee toimittaa muiden uhrien kanssa ja näin sitten tulee sovitus (syntien sovitus) Israelin heimolle. Jos uskoo tämän kirjaimellisesti, niin Hesekielissä Milleniumin aikana toimitetaan syntiuhri syntien sovitukseksi, mutta tähän Milleniumin eläinuhrien kannattaja ei kuitenkaan usko kirjaimellisesti.

Ainoa vaihtoehto onkin uskoa Hes 45:7 kirjaimellisesti, mutta kuitenkin ymmärtäen sen olevan vertauskuvaa, sillä Jeesuksen syntiuhri päätti ja lakkautti iankaikkisesti eläinuhrijärjestelmän ja sen minkä Jumala on kumonnut, niin se ei enää palaa, koska Hän on tehnyt Uuden ja Paremman Liiton Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta.

Se joka ymmärtää Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön todellisen merkityksen ymmärtää, että Hesekielin Millenumin eläinuhrit ja myös syntiuhri oli vertauskuvaa, joka on saanut täyttymyksen Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä.

Silloin kun Raamatussa sanotaan, että jokin on vertauskuvaa, niin se on sitä, mutta Raamatussa on myös jonkin verran vertauskuvaa, vaikka siinä ei sanotakaan, että tämä on vertauskuvaa. Eräs esimerkki on tämä:

Joh 15:
1 ¶ "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Tässä ei sanota, että tämä on vertauskuvaa, mutta me ymmärrämme asiayhteydestä ja tekstin perusteella, että kun Jeesus on Viinipuu ja Viinipuun oksat ovat Jeesuksen opetuslapsia, niin kyseessä on vertauskuva.

Samoin voimme ymmärtää sen, että koska Jumala poisti ja kumosi Jeesuksen veressä ja sovitustyön kautta eläinuhrit, niin ne eivät silloin enää palaa ja kaikki Milleniumin eläinuhrit ovat vertauskuvaa, jotka ovat saaneet täyttymyksensä Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä.

Meidän tulee myös ymmärtää, että koko VT:n eläinuhrijärjestelmä oli esikuva Jeesuksen uhrista Golgatalla. Täten jokainen eläinuhri kuten esim. polttouhri ja yhteysuhri olivat osa eläinuhrijärjestelmästä, jonka päätähtäin oli syntien sovitus. Tämänkin syyn tähden eläimiä ei voida aloittaa enää uudelleen uhraamaan, koska jokainen VT:n uhri oli esikuvaa Jeesuksen uhrista Golgatalla.

Raamatussa Herran ateria (ehtoollinen) on ainoa paikka, jonka Jumala on määrännyt Jeesuksen syntiuhrin ja sovituksen muistamisen paikaksi. Eläinuhrien, eli viattomien ei tarvitse enää kuolla muistutukseksi Jeesuksen sovitustyöstä, koska Herran Jeesuksen syntiuhri ja sovitustyö on iankaikkinen. Eläinuhrien palaaminen syntien muistuttamisena on vakava harhautuma ja väärä opetus, joka osoittaa sen ettei sellaista opettava ole sisäistänyt ollenkaan Herran Jeesuksen iankaikkista syntiuhria ja sovitustyötä.

Herran Jeesuksen iankaikkinen syntiuhri ja sovitustyö on täydellinen ja riittävä, niin ettei enää koskaan ole tarpeellista toistaa sen esikuvia (eläinuhreja), jotka olivat vain varjoja ja kumoutuivat iankaikkisesti Jeesuksen sovitustyön kautta, joka on esikuvien täyttymys. Täyttymys ei enää tuo esille esikuvaa ja varjoa, vaan poistaa ne. Tämän tähden Jeesuksen syntiuhri iankaikkisen käskyn ja asetuksen täyttymyksenä ja lain muutoksen kautta kumosi eläinuhrit, koska Herrassa Jeesuksessa on nyt iankaikkinen syntiuhri ja syntien sovitus.

Jos vedämme uudelleen esiin esikuvan täyttymyksen rinnalle ja vaikka emme uskoisikaan esikuvan poistavan syntejä, vaan muistuttavan Jeesuksen sovitustyöstä, niin tällainen opetus johtaa siihen, että Jeesuksen sovitustyö ei ollutkaan riittävä, koska yhä edelleen viattoman eläimen pitäisi kuolla. Opetus eläinuhrien palaamisesta tuhatvuotisessa valtakunnassa muistuttamaan Jeesuksen uhrista tai Jumalan iankaikkisesta käskystä on oppi, joka vääristää ja halventaa Herran Jeesuksen iankaikkista syntiuhria ja sovitustyötä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 21. Helmi 2020 14:58

PetriFB kirjoitti:Nostit esille todella tärkeän kysymyksen siitä, että millä perusteilla voimme sanoa Raamatun sanan (VT - UT) opetuksen olevan vertauskuvaa.

Tuhatvuotisen valtakunnan (Milleniumin) eläinten uhraamiseen ja eläinuhrien paluuseen uskovat ihmiset sanovat, että esim. Hesekielin 40-48 luvut tulee ymmärtää kirjaimellisena ilmoituksena, mutta ei vertauskuvana.

Milleniumin eläinuhria kannattavat eivät kuitenkaan edes itse usko Heskielin kirjaimelliseen ilmoitukseen, vaikka he näin väittävät. Milleniumin eläinuhreja kannattavat sanovat, että Milleniumin temppelissä ei uhrata enää syntien sovitukseksi, mutta muulla tavoin eläimiä uhrataan.

Hes 45:17 Mutta ruhtinas toimittakoon polttouhrit, ruokauhrin ja juomauhrin juhlina, uusinakuina ja sapatteina, kaikkina Israelin heimon juhla-aikoina; hän uhratkoon syntiuhrin, ruokauhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin toimittaakseen sovituksen Israelin heimolle.

Hesekiel 45:7 sanoo kirjaimellisesti, että myös syntiuhri tulee toimittaa muiden uhrien kanssa ja näin sitten tulee sovitus (syntien sovitus) Israelin heimolle. Jos uskoo tämän kirjaimellisesti, niin Hesekielissä Milleniumin aikana toimitetaan syntiuhri syntien sovitukseksi, mutta tähän Milleniumin eläinuhrien kannattaja ei kuitenkaan usko kirjaimellisesti.

Ainoa vaihtoehto onkin uskoa Hes 45:7 kirjaimellisesti, mutta kuitenkin ymmärtäen sen olevan vertauskuvaa, sillä Jeesuksen syntiuhri päätti ja lakkautti iankaikkisesti eläinuhrijärjestelmän ja sen minkä Jumala on kumonnut, niin se ei enää palaa, koska Hän on tehnyt Uuden ja Paremman Liiton Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta

Petri, kiitos vastauksestasi.

Olen edelleen haluton ottamaan henkilökohtaista kantaa asiaan, mutta yhden argumentin sai tietooni, mistä tuossa sinulta siteeraamassani kohdassa on kyse.

Ko. henkilöt sekä eräät englanninkieliset tahot näkevät temppelissä ja pääsiäisenä uhrattavan karitsan olevan yhteys Jumalan Karitsaan samalla tavalla, mitä on ehtoollisella uhrattava leipä ja viini yhteys Kristuksen ruumiiseen sekä vereen. Kun uhrataan temppelissä karitsa, niin se olisi esikuva Jumalan Karitsasta, mikä koskisi aikaa sekä ennen että jälkeen Kristuksen. Tällaista tulee vastaan eri tahoilta.

"Näin sanoo Herra: "Kuule, Joosua, ylipappi! Sinä ja papit, jotka kokoontuvat sinun johdollasi, olette ennusmerkkinä siitä, että minä lähetän palvelijani. Hän on Uusi Verso. Näettekö kiven, jonka olen pannut Joosuan eteen? Siinä yhdessä kivessä on seitsemän silmää! -- Katsokaa, minä kaiverran siihen kirjoitukseni, sanoo Herra Sebaot. Yhdessä hetkessä minä otan pois tämän maan synnin." (Sak 3:8,9)

"Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" (Joh 1:29)

"Joka päivä on Herralle uhrattava polttouhrina vuoden ikäinen virheetön karitsa. Se on uhrattava joka aamu." (Hes 46:13)

"Puhun teille kuin järkeville ihmisille ainakin. Harkitkaa mitä sanon. Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?" (1. Kor 10:15:18)

"Ja Jaakob uhrasi vuorella teurasuhrin ja kutsui heimonsa miehet aterioimaan, ja he aterioivat ja olivat yötä vuorella." (1 Moos 31:54)

Minä olen yksikertainen mies. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen ja vietän ehtoollista kuten 1 Kor 11 mainitaan ja sen mukaan olen pärjännyt tähän saakka oikein hyvin. Olen kuitenkin sanoissani hyvin varovainen, koska en halua syyllistyä varomattomuuttani siihen lain purkamisen syntiin, mistä Jeesus varoitti vuorisaarnassaan. Sen takia haluan nyt sulkea suuni samalla siteeraten kaunista kohtaa Paavalin kirjeestä:

"Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee." (1 Kor 11:23-26)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Helmi 2020 17:09

dogmatikos kirjoitti:Petri, kiitos vastauksestasi.

Olen edelleen haluton ottamaan henkilökohtaista kantaa asiaan, mutta yhden argumentin sai tietooni, mistä tuossa sinulta siteeraamassani kohdassa on kyse.

Ko. henkilöt sekä eräät englanninkieliset tahot näkevät temppelissä ja pääsiäisenä uhrattavan karitsan olevan yhteys Jumalan Karitsaan samalla tavalla, mitä on ehtoollisella uhrattava leipä ja viini yhteys Kristuksen ruumiiseen sekä vereen. Kun uhrataan temppelissä karitsa, niin se olisi esikuva Jumalan Karitsasta, mikä koskisi aikaa sekä ennen että jälkeen Kristuksen. Tällaista tulee vastaan eri tahoilta.

"Näin sanoo Herra: "Kuule, Joosua, ylipappi! Sinä ja papit, jotka kokoontuvat sinun johdollasi, olette ennusmerkkinä siitä, että minä lähetän palvelijani. Hän on Uusi Verso. Näettekö kiven, jonka olen pannut Joosuan eteen? Siinä yhdessä kivessä on seitsemän silmää! -- Katsokaa, minä kaiverran siihen kirjoitukseni, sanoo Herra Sebaot. Yhdessä hetkessä minä otan pois tämän maan synnin." (Sak 3:8,9)

"Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" (Joh 1:29)

"Joka päivä on Herralle uhrattava polttouhrina vuoden ikäinen virheetön karitsa. Se on uhrattava joka aamu." (Hes 46:13)

"Puhun teille kuin järkeville ihmisille ainakin. Harkitkaa mitä sanon. Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?" (1. Kor 10:15:18)

"Ja Jaakob uhrasi vuorella teurasuhrin ja kutsui heimonsa miehet aterioimaan, ja he aterioivat ja olivat yötä vuorella." (1 Moos 31:54)

Minä olen yksikertainen mies. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen ja vietän ehtoollista kuten 1 Kor 11 mainitaan ja sen mukaan olen pärjännyt tähän saakka oikein hyvin. Olen kuitenkin sanoissani hyvin varovainen, koska en halua syyllistyä varomattomuuttani siihen lain purkamisen syntiin, mistä Jeesus varoitti vuorisaarnassaan. Sen takia haluan nyt sulkea suuni samalla siteeraten kaunista kohtaa Paavalin kirjeestä:

"Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee." (1 Kor 11:23-26)

Tiedän tämän esikuva opetuksen, jonka mukaan Milleniumin eläinuhreilla olisi samanlainen asema kuin leivänmurtaminen, sillä ehtoollinen muistuttaa Jeesuksen sovitusuhrista, ei sitä korvaa ja näin ei Milleniumin eläinuhritkaan sitä enää korvaisi.

Raamatussa esikuva ja esikuvan täyttymys eivät ole identtisiä tapahtumia ja asioita, vaikka kertovat samasta asiasta. Otan esimerkin eläinuhrit olivat esikuva Jeesuksen Golgatan uhrista. Esikuvassa uhrattiin eläimiä, kuten polttouhri, yhteysuhri, syntiuhri ja nämä kaikki uhrit liittyivät VT:n uhrijärjestelmään, jonka päämäärä oli Israelin kansan puhdistaminen synneistä, sillä ilman verenvuodatusta ei ole syntien anteeksisaamista 3 Moos 17:11, Hebr 9:22.

Eläinuhrit saivat täyttymyksensä Jeesuksen uhrin kautta Golgatalla. Jeesus uhrasi itsensä ihmisruumissa yhdellä ainoalla uhrilla. VT:n esikuvassa monet ja alati toistettavat uhrit eläinten kautta toivat sovituksen ja puhdistuksen, mutta nyt Jeesus ihmisruumiissa yhdellä ainoalla uhrilla on sovittanut meidät, eikä tätä uhria enää tarvitse milloinkaan toistaa tai uhrata uudestaan, ei millään tavalla. Herran aterialla (ehtoollisessa) viiniä ja leipää ei uhrata, koska Jeesuksen uhri oli yksi ainoa ja kertakaikkinen uhri, jota ei enää millään tavalla toisteta. Herran ateria on muistoateria, jossa julistetaan ja muistellaan Herran Jeesuksen kuolemaa.

Herran ateriakin on muistoaterian lisäksi vertauskuvaa siitä mitä tapahtui ristillä, sillä viini on on vertauskuva Jeesuksen verestä ja leipä on vertauskuva Jeesuksen ruumiista ristillä, kun Hän kuoli syntien tähden, syntien anteeksisaamiseksi.

Esikuvassa eläimiä uhrattiin, mutta täyttymyksessä Herra Jeesus ihmisenä tuli uhriksi. Ajatus on sama mutta esikuva ja täyttymys olivat siinä mielessä erilaisia, että toisessa uhrattiin eläimiä ja toisessa Jeesus Kristus, ihminen.

Vielä esikuvasta, kun esikuva saa täyttymyksensä, niin Jumala ei enää palaa esikuva järjestykseen sen jälkeen, kun se on saanut täyttymyksensä, vaan täyttymys jää silloin voimaan.

Milleniumin eläinuhrien kannattajat menevät eksymyksessään takaisin siihen uskonjärjestys aikaan, joka on jo kumottu Uuden ja Paremman Liiton astuessa voimaan Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta.

Kirjoitin aikaisemmin etteivät Milleniumin eläinuhrien kannattajat edes itse usko Hesekielin kirjaimelliseen tulkintaan, sillä he sanovat ettei Hesekielin Milleniumin aikana enää eläimiä uhrata syntien sovitukseksi, mutta Hes 45:17 sanotaan, että siellä uhrataan syntiuhrikin sovitukseksi (syntien sovitukseksi). Näin Milleniumin eläinuhrien kannattajat ovat ristiriidassa oppinsa kanssa.

Ainoa oikea opetus ja ymmärrys Milleniumin ajan eläinuhreista on, että ne ovat vertauskuvallista opetusta Herran Jeesuksen uhrista Golgatalla, koska Jumala ei siirrä uskonjärjestystä taaksepäin, ei palauta enää eläinuhreja, koska Jeesuksen uhri kumosi ne ja Jeesuksen uhri oli ja on iankaikkisen uhrijärjestelmän täyttymys. Tämä on Raamatun sanan totuuden hengellinen opetus, joka voi avautua vain Pyhässä Hengessä uskovan sydämelle.

Opetus eläinuhrien palaamisesta halventaa Herran Jeesuksen verta ja sovitustyötä siitäkin huolimatta, etteivät eläinuhrien palaamista opettavat usko niillä olevan synnistä sovittavaa merkitystä. VT:n eläinuhrijärjestelmässä jokainen eläinuhri oli kytköksissä puhdistukseen ja sovitukseen ja siten ei voida opettaa ja sanoa että nyt se tapahtuisikin ilman syntien sovittamista, koska myös Hes 45:17 sanoo, että eläinuhrina syntiuhri muiden uhrien ohella toimitti Israelille puhdistuksen ja sovituksen (synneistä). Jumalan asettamalla uhrijärjestelmällä on aina puhdistuksen ja synneistä sovituksen merkitys. Herran Jeesuksen syntiuhri Golgatalla on iankaikkisen uhrijärjestelmän täyttymys, joka jää voimaan iankaikkisesti, jota ei voida enää toistaa millään tavalla, ei esikuvina, eikä muutenkaan.
PetriFB

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 21. Helmi 2020 22:25

Minä mietin sitä,että mitä ajattelee oikeasti sellainen opettajaksi itseään kutsuva ,joka edes vihjaakaan eläinuhrien palaamisen takaisin .En anna pätkänkään arvoa sellaiselle ,joka koko pelastuksen ytimen halventaa .
Voi puhua ,vaikka mitä niitä näitä ja osatakkin ,mutta jos suustaan päästää sellaisen typeryyden tyhmyyden niin huh huh .
Toivotaan ,että sellaisia ei tule ja jos tulee niin sellaisten kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.
Luulen ,että moni kristitty ei edes lähellekkään ymmärrä sitä Pyhyyttä ,mitä jeesuksen veri on ja edustaa.
Itsekkin olen vasta viimeaikoina ymmärtänyt sen Pyhyyden merkityksen ja se on jotain sellaista ,että tekee mieli polvistua ja olla hiljaa ja nöyränä vaieta ...muuten en osaa kuvata asiaa.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja Juhani » 21. Helmi 2020 23:00

MrKerimäki kirjoitti:Minä mietin sitä,että mitä ajattelee oikeasti sellainen opettajaksi itseään kutsuva ,joka edes vihjaakaan eläinuhrien palaamisen takaisin .En anna pätkänkään arvoa sellaiselle ,joka koko pelastuksen ytimen halventaa .
Voi puhua ,vaikka mitä niitä näitä ja osatakkin ,mutta jos suustaan päästää sellaisen typeryyden tyhmyyden niin huh huh .
Toivotaan ,että sellaisia ei tule ja jos tulee niin sellaisten kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.
Luulen ,että moni kristitty ei edes lähellekkään ymmärrä sitä Pyhyyttä ,mitä jeesuksen veri on ja edustaa.
Itsekkin olen vasta viimeaikoina ymmärtänyt sen Pyhyyden merkityksen ja se on jotain sellaista ,että tekee mieli polvistua ja olla hiljaa ja nöyränä vaieta ...muuten en osaa kuvata asiaa.

En minäkään voi mitenkään ymmärtää Kristuksen veren mitätöintiyritystä eläinuhrien muodossa.

Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä. Hebr. 10:4
Juhani

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 21. Helmi 2020 23:08

MrKerimäki kirjoitti:Minä mietin sitä,että mitä ajattelee oikeasti sellainen opettajaksi itseään kutsuva ,joka edes vihjaakaan eläinuhrien palaamisen takaisin .En anna pätkänkään arvoa sellaiselle ,joka koko pelastuksen ytimen halventaa . Voi puhua ,vaikka mitä niitä näitä ja osatakkin ,mutta jos suustaan päästää sellaisen typeryyden tyhmyyden niin huh huh . Toivotaan ,että sellaisia ei tule ja jos tulee niin sellaisten kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.

Olen vähän selvitellyt itsekin tätä asiaa, koska Pekka Sartola, Leo Meller ja Pasi Turunen ovat niin kuuluisia pastoreita ja he opettavat 1000-vuotikaudella uhraamisten palaavan temppeliin.

Itse sanon taas kerran sen, etten itse ota yhtään kantaa tähän asiaan, koska en halua tulla tuomariksi pastorien välille ja laittaa lusikkaani soppaan, mutta huomasin yhden huomiota herättävän kohdan Apostolien tekojen kirjasta.

Jeesuksen veli Jaakob oli Jerusalemin alkuseurakunnan johtaja. Kun Paavali vieraili tässä seurakunnassa, niin paikalla olivat myös apostolit Johannes ja Pietari, joka opetti kirjeessään mm. Kristuksen sovitusveren kalleudesta yms. Jaakobia pidetään myös Jaakobin kirjeen kirjoittajana.

"Kun Jaakob, Keefas ja Johannes, joita pidettiin seurakunnan pylväinä, käsittivät, minkä tehtävän Jumala oli minulle armossaan antanut, he ojensivat minulle ja Barnabakselle kätensä yhteistyön merkiksi: meidän oli määrä mennä vieraiden kansojen, heidän taas juutalaisten keskuuteen." (Gal 2:9)

Seurakunnan vanhimmisto keskusteli Paavalin kanssa ja Jaakob kehotti alkuseurakunnan vanhimmiston päätöksen mukaisesti Paavalia antamaan naisiirilupauksen mukaiset uhrit temppelissä osoittaakseen, että hän noudattaa Mooseksen lakia. Paavali suostui tähän kehotukseen ja myöhemmin kertoi, ettei hän ole koskaan rikkonut mitään temppeliä vastaan. Tämä antaisi aiheen ymmärtää, että kristittyjen alkuseurakunnalla oli tapana uhrata temppelissä, koska kristittyjen seurakunnan vanhimmisto ja apostolit sitä Paavalilta vaativat. Paavali ei myöskään pitänyt kehotusta mitenkään vääränä.

"Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen. Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti." (Ap. t 21:23,24)

"Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." (Ap. t 25:8)

"Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne." (Ap. t 28:17)

Huomasin, että joku on antanut sellaisen selityksen, ettei Paavali ehtinyt uhraamaan, koska hänet vangittiin temppelin portailla, mutta se ei ole tässä asian ydin. Keskeistä on se, että Jaakob, Pietari ja Johannes käskivät Paavalia noudattamaan uhrisäädöksiä ja Paavali ei pitänyt käskyä vääränä.

Nämä jakeet voivat herättää joissain kristityissä tunteita, mutta itse olen nyt näitä jakeita lukenut edestakaisin, siis huolella. En halua antaa itse näistä mitään tulkintaa, mutta itselläni on yleisesti sellainen periaate Raamattuun, etten kyseenalaista siitä mitään.
dogmatikos

ViestiKirjoittaja Mariini » 21. Helmi 2020 23:08

Juhani kirjoitti:
MrKerimäki kirjoitti:Minä mietin sitä,että mitä ajattelee oikeasti sellainen opettajaksi itseään kutsuva ,joka edes vihjaakaan eläinuhrien palaamisen takaisin .En anna pätkänkään arvoa sellaiselle ,joka koko pelastuksen ytimen halventaa .

En minäkään voi mitenkään ymmärtää Kristuksen veren mitätöintiyritystä eläinuhrien muodossa.

Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä. Hebr. 10:4

Samaa mieltä minäkin. Koko ajatuskin on kuvottava. En usko, että Jeesus tuollaista tahtoisi. :(
Mariini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 21. Helmi 2020 23:20

Juhani kirjoitti:En minäkään voi mitenkään ymmärtää Kristuksen veren mitätöintiyritystä eläinuhrien muodossa.

Vanhan liiton aikana uhrattiin, mutta käsitykseni mukaan syntien sovitus perustui viime kädessä Jumalan armoon. Sen takia on mahdotonta, että uhrieläimen kuolema voi ottaa syntejä pois, koska anteeksianto on Jumalan teko. Mitä tulee vanhan liiton aikaisiin uhreihin, niin kyse oli Jumalan käskemästä rituaalista, joka liittyi kyllä armon saamiseen vähän samalla tavalla, miten on uuden liiton puolella kaste ja ehtoollinen.

"Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." (2 Moos 20:6)

Uuden liiton puolella ei ole mahdollista saada syntejä anteeksi, jos ei ota uskovien kastetta. Siis ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen ei voi saada syntejään anteeksi, mikä periaate on kirjoitettu myös lakiin, kuten Pietari opetti.

"Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen. Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta. Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.' Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä. Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'. Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne." (Ap. t 3:19-26)

"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Ap. t 2:38)
dogmatikos

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu