PetriFB kirjoitti:Pekka Sartolan tekstiä:
Hesekielin kuvaama temppeli (kuvaosasto) palauttaa jälleen sen uhritoimituksen, jonka Jumala sääti ikuiseksi säädökseksi Mooseksen välityksellä, mutta tuolloin, Milleniumin temppelissä ei uhritoimituksella ole enää muuta tehtävää kuin muistuttaa Jumalan ikuisesta säädöksestä, sillä uusi liitto on astunut voimaan. Israel kansana on katsonut Häneen, jonka ovat lävistäneet, ja sanonut siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen. Hesekielin kirjan luvut 40-48 kuvailevat tulevaa temppeliä, siinä aloitettavaa uhripalvelusta, yksityiskohtia pappien asusteista ja ylipäänsä kaikkea mitä tulevassa Millenium-temppelipalveluksessa tullaan tarvitsemaan. Pekka Sartola: Millenium Tuhat rauhan vuotta, s. 318
Leo Meller puhui 23.11.2014 taivaan ja maan välillä ohjelmassa seuraavasti:
14.25 min. eteenpäin Meller puhuu kuinka tuhatvuotisessa valtakunnassa on Messiaan temppeli ja kuinka näissä temppeli kuvioissa Hesekielin mukaisesti myöskin toimitetaan eläinuhreja.
Pasi Turunen Patmos Lähetyssäätiöstä vastasi minulle sähköposti kyselyyni onko hän samaa mieltä Mellerin kanssa eläinuhrien palaamisesta seuraavasti:
Pasi sanoi, että tuhatvuotisen valtakunnan luonnetta käsittelevät profeetalliset tekstit ja niissä mainitut uhrit eivät ota mitään pois eivätkä tuo mitään lisää Jeesuksen täydelliseen työhön, eivätkä korvaa sitä. Pasi sanoi eläinuhrien aseman olevan jossain määrin samanlainen kuin leivänmurtaminen, sillä ehtoollinen muistuttaa Jeesuksen sovitusuhrista, ei sitä korvaa. Pasi sanoi kuinka Jeesuksen tullessa takaisin ja perustaessaan tuhatvuotisen valtakunnan, Hän hallitsee Jerusalemista käsin ja profeettojen ennustamilla uhreilla on sama merkitys, sillä ne muistuttavat Jumalan todellisesta Karitsasta, mutta eivät ohita tai tee Jeesusta tarpeettomaksi.
Aluksi haluan sanoa, että minulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista kaunaa tai muutakaan negatiivisuutta Pekkaa, Leoa tai Pasia kohtaan. Sartolan Pekka on opettanut paljon oikeatakin opetusta Israel asioissa, joka on arvostettavaa. Meller ja Turunen ovat tehneet todella arvokasta työtä Patmos-Lähetyssäätiön kautta muun muassa taloudellisen avun kautta lukuisiin kohteisiin ulkomailla todella köyhille ihmisille, joka on kunnioitettavaa ja arvostettavaa.
Pekka Sartolan opetus eläinuhrien palaamisesta tuhatvuotisessa valtakunnassa on vakava väärä opetus siitäkin huolimatta, ettei hän opeta Milleniumin (tuhatvuotinen valtakunta) temppelissä suoritettavien uhrien olevan uhreja syntien sovitukseksi, vaan Jumalan säädösten muistuttamista. Sartola ymmärtää eläinuhrien palaamisen olevan Jumalan käsky.
Aluksi haluan sanoa, etten laita lusikkaani tähän soppaan. Sen takia en ota itse asiaan kantaa uhrauskysymykseen millään tavalla. Emme elä nyt 1000-vuotiskautta eikä temppelikään ole, joten kysymys on pikemminkin vain teoreettinen. Itse uskon saaneeni syntien sovituksen Jeesuksen Kristuksen uhrattua oman ruumiinsa ja verensä Golgatalla.
Esitin kuitenkin tämän keskustelun yhteydessä kysymyksen, mitkä osat VT:sta ja UT:sta voimme sanoa olevan vain vertauskuvaa ja millä perusteilla?
Petri Paavola, sinä vastasit taas todella pitkällä tekstillä, jonka olet ilmeisesti kopioinut omista artikkeleistasi ainakin suurimmaksi osaksi.
Et kuitenkaan oikeastaan pureutunut siihen ydinkysymykseen, minkä nostin esille. Hesekielin kirjan tekstit 40 luvusta lähtien kertovat 1000-vuotiskaudesta ja sitä edeltävät luvut viimeisistä hetkistä ennen 1000-vuotiskautta. Pekka Sartolan mukaan Hesekielin kirjan tekstejä ei voi tulkita vertauskuvallisina vaan kirjaimellisena profetiana. Koska Jeesus sanoi, ettei profeettojen kirjoista mitään katoa ennen kuin kaikki on tapahtunut, niin ilmeisesti sen takia Pekka Sartola ei hyväksy vertauskuvallista tulkintaa. Kysymys ei ole myöskään vain Hesekielin kirjasta vaan lukuisista muistakin VT:n Messias profetioista, missä on samansuuntaista ilmoitusta kuten esim. tämä Malakian kirjan profetia.
"Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua. Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa. Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina. Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia vastaan ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo Herra Sebaot." (Mal 3:1-5)
Sitten on suurempi kysymys, että voimmeko tulkita VT:tä ja UT:ta vertauskuvallisena ilmoituksena silloin, kun opetus ei nimenomaan mainitse sen olevan vertauskuva tai oppikaa vertaus? Tästä on kyse Sartolan kohdalla. Hän ei näe syitä tulkita VT:n ilmoitusta tästä asiasta vertauskuvana. Itse mietin, että löytyykö Raamatusta mistään sellaista opetusta tekstien tulkinnasta, joka antaisi oikeuden tehdä esim. profetioista vertauskuvaa? Heti ei muistu mieleen yhtäkään kohtaa. Jeesus opetti tekemään VT:sta kirjaimellisen tulkinnan.
"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:18-20)
Martti Luther halusi poistaa Raamatusta Jaakobin kirjeen, koska se kumosi hänen yksi uskosta, yksin armosta -opin. Hän ei kuitenkaan onnistunut siinä. Meidän ei pitäisi mennä sille tielle, että alamme sensuroimaan Raamattua, vaan pikemminkin etsimään nöyrästi tekstien alkuperäistä tarkoitusta. Itse en usko, että Raamatussa olisi ristiriitaista opetusta, mutta on olemassa paljon ihmisten lihallista opetusta, joka on ristiriitaista.