Tarkoittaako Dan 9:27 Antikristusta vai Kristusta?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tarkoittaako Dan 9:27 Antikristusta vai Kristusta?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Helmi 2020 10:02

*
Juuri näin. Samoin tulee valvoa, tuleeko ymmärrys itseltä eli oman ymmärryksen nojalta vai Jumalalta.

Valitettavasti Raamattu on sellainen kun oman ymmärryksen nojalla tulkkaa Raamattua ikäänkuin opetukset olisi helposti saatavina väärän tulkinnan kautta.

Siksi tulee aina valvoa, tuleeko avaama ymmärrys Jumalalta Pyhän Hengen kautta kun usko yksin perustuu Jumalaan [1Kor. 2:5].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 20. Helmi 2020 10:21

vaisuliini kirjoitti:Juuri näin. Samoin tulee valvoa, tuleeko ymmärrys itseltä eli oman ymmärryksen nojalta vai Jumalalta.

Valitettavasti Raamattu on sellainen kun oman ymmärryksen nojalla tulkkaa Raamattua ikäänkuin opetukset olisi helposti saatavina väärän tulkinnan kautta.

Siksi tulee aina valvoa, tuleeko avaama ymmärrys Jumalalta Pyhän Hengen kautta kun usko yksin perustuu Jumalaan [1Kor. 2:5].

Monet uskovat luulevat, että he saavat sanomia Herralta. Välillä sanomat eivät toteudu ja välillä ne menee ohi ymmärryksen, kun sanoma ei ollutkaan tarkasti Raamatun opetuksen mukainen tai sanomassa jopa annettiin joku veruke rikkoa Jumalan käskyjä vastaan, mitä ei itse huomannutkaan. Heille käy kuten kävi Eevalle paratiisissa. Jumala ei antanutkaan heille tehtävää puhua seurakunnassa, vaan sen tehtävän antoi joku ihan muu. Heille ei puhunutkaan Herra.

Sen takia Jumala asetti järjestyksen seurakuntaan, kuka saa puhua ja kuka kuuntelee hiljaa toisten opetusta. Terveeseen nöyryyteen kuuluu Jumalan käskyjen noudattaminen. Jumalan oikeat profeetat kyllä tietävät tämän asian ja heillä on tervettä Jumalan pelkoa noudattaa Jumalan käskyjä. Väärät profeetat ovat tekopyhiä teeskentelijöitä.

"Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja." (1 Joh 4:1)

"Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää." (Room 2:18)

"Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo...
Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä." (1 Kor 14:34, 37,38)

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?..
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:15,16, 21-23)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 20. Helmi 2020 11:50

MrKerimäki kirjoitti:Oletko sitä mieltä ,että Jumalan suunnitelma on alkaa taas uhrata eläinuhreja ? vai onko se eksytys ,joka leviää nyt juuri ennen Herran paluuta ?

Aiemmin Petri Paavola opetti, että Antikristus aloittaa uhraamisen, minkä vuoksi hän on julkaissut videoita uhritoimituksista Öljymäellä. Tosin ne eivät ole Mooseksen lain säädösten mukaisia, vaan kyse on eräistä pienistä uskonlahkoista, joilla on omat oppinsa. Paavolan ajatus on ollut kuitenkin antaa ymmärtää, että uhraaminen on Antikristuksesta, mistä Paavola on antanut esimerkiksi Öljymäellä suoritetut eläinuhrit.

Nyt käyty keskustelu on vaikuttanut Petri Paavolan opetukseen jossain määrin. Hän on muuttanut omaa kantaansa ja opettaa, että Antikristuksen tullessa kolmanteen temppeliin lopettaa uhraamisen. Antikristus valtaa väkivaltaisesti temppelin itselleen 3,5 vuodeksi, mutta tällä kertaa temppeli ei tuhoudu vaan Antikristus saastuttaa sen.

- Jerusalemin kolmannessa temppelissä tulee tapahtumaan eksytyksen huipennus, kun antikristus julistautuu siellä jumalaksi yli kaiken jumaluuden ja Jumalan. Samalla antikristus matkien Jeesusta tulee lakkauttamaan kolmannen temppelin eläinuhrit ja juutalaiset tulevat suostumaan siihen, koska he huutavat antikristuksen itselleen messiaaksi. (Petri Paavola julkaisussaan: Sanhedrin, Babylonin portto ja Jerusalemin kolmas temppeli; 20.2.2020)

En ota mitään kantaa siihen, opettaako Paavola muuten oikein ko. artikkelissa, mutta nyt Paavolan opettaa, että Antikristus lopettaa kolmannessa temppelissä aiemmin aloitetut teuras- ja ruokauhrit. Näin ollen Paavola ei enää liittäisi Jeesusta Kristusta jakeeseen Dan 9:27, vaikka ei sitä suoraan sanonut. Itse asiassa Paavola ei siteeraa eikä edes viittaa tähän jakeeseen ollenkaan, vaikka se on aivan olennainen Raamatun ilmoitus tämän asia ymmärtämiseksi. Kauhistuksen siivillä saapuvaa Hävittäjää ei voi liittää yhtä aikaa sekä Jeesukseen Kristukseen että Antikristukseen. Paavolan mielestä Antikristuksen motiivi lopettaa uhraaminen olisi Jeesuksen matkiminen, mutta Raamattu ilmoittaa motiiviksi laittomuus. Tuntuu siltä, että Paavola yrittää selitellä itsensä ulos aiemmin antamasta ristiriitaisesta opetuksestaan, jolloin on vaarana liukua ojasta allikkoon.

"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27)

"Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala." (2 Tess 2:3,4)

"Se kasvoi aina taivaan joukkojen tasalle, ja se pudotti maahan taivaan joukkoja ja tähtiä ja tallasi ne jalkoihinsa. Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten. Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan. Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!" (Dan 8:10-13)

"Ja minulle vastattiin: -- Neljäs eläin tarkoittaa neljättä valtakuntaa, joka on syntyvä maailmaan. Se valtakunta on erilainen kuin muut valtakunnat, ja se syö koko maailman ja tallaa ja murskaa sen. Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka tulevat hallitsemaan sitä valtakuntaa. Heidän jälkeensä nousee vielä yksi. Hän on erilainen kuin edelliset ja kukistaa kolme kuningasta. Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi." (Dan 7:23-25)
Viimeksi muokannut dogmatikos päivämäärä 20. Helmi 2020 12:50, muokattu yhteensä 1 kerran
dogmatikos

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Helmi 2020 12:22

Koen, että tähän väliin olisi syytä laittaa tähän näkyville muutamia otteita mitä foorumin sääntöihin on kirjoitettu ohjeeksi kuinka foorumille tulisi kirjoittaa että hyvä keskusteluilmapiiri foorumilla säilyisi ja mitä siitä seuraa jos rikkoo foorumin sääntöjä eli ylläpito huomaa esim. riidanhaastamista tai muuta sääntöjen vastaista käyttäytymistä. Kannattaa lukea huolella läpi nuo laittamani kohdat mitä sääntöihin on kirjoitettu:

https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=4

Jos huomaamme, että joku on liikenteessä riita ja kauna mielessä, niin valitettavasti joudumme poistamaan hänet foorumilta, että foorumilla rauha säilyisi. Riidat ja kauna ovat valitettavia ja siksi me myös joudumme puuttumaan tällaiseen käytökseen. Ylläpito saattaa myös puuttua keskusteluun, jos se kokee että keskustelun kautta levitellään oppeja, joiden se katsoo olevan haitallisia, ja omiaan eksyttämään ihmisiä pois totuudesta. Tällaisista opeistakin voidaan keskustella tiettyyn rajaan asti, jonka ylläpito tapauskohtaisesti kulloinkin määrittelee.

Ylläpito koittaa luoda ilmapiiriä, jossa olisi mahdollisimman hedelmällistä keskustella, mutta se ei aina ole helppoa sillä ihmisjoukossa syntyy helposti puolueita, jotka ovat toinen toisiaan vastaan. Keskustelufoorumilla voi tulla myös väärinkäsityksiä kun lukee toisten viestejä. Joskus ne voivat saada liian suuret mittasuhteet ja tunteet kuohua yli äyräiden. Ylläpito pyrkii kuitenkin parhaansa mukaan luomaan omalta osaltaan tälle foorumille rakentavan keskusteluilmapiirin. Ylläpito aikoo poistaa foorumilta sellaiset henkilöt, jotka koittavat luoda riitaa foorumille tai muuten käyttäytyvät negatiivisesti.

Rukoilemme ja toivomme, että saisimme täällä rakentua Jumalan tahdon mukaisesti. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta riidan haastaminen on kuitenkin sellainen asia johon tullaan puuttumaan ja myös joissakin tapauksissa riidanhaastajat joudutaan poistamaan. Ylläpito antaa ensin asianomaiselle henk.koht. varoituksen ja jos se ei tehoa, niin silloin kyseinen henkilö poistetaan foorumilta. Koitetaan rakentua Jumalan sanan kautta keskustellen ja asioista voidaan olla eri mieltä, mutta väkipakolla ei saa ketään ahdistella.

Jos pyrimme keskittymään keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia, niin silloin vältymme riidoilta, emmekä riitaudu henkilöihin, emmekä mene henkilökohtaisuuksiin. Kun keskustelemme niin emme voi välttyä olemasta eri mieltä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että aina joku kokee jonkun olevan väärässä ja tietenkin näin saa kokea kunhan ei provosoidu ja ala haastamaan riitaa. Olkoon jokaisella kuitenkin vapaus kirjoittaa ja olla oma itsensä kunhan pyrkii siihen ettei ala riitelemään eikä asetu ketään vastaan. Kun ja jos joissakin keskusteluissa tulee asioita joista ollaan eri mieltä, niin paras tapa on koittaa perustella asiat Raamatun valossa maltilla ja rauhallisesti.

Jos koet että tämän foorumin säännöt eivät sovi sinulle, niin silloin sinun kannattaa etsiä joku toinen foorumi, jonka säännöt pystyt hyväksymään ja joka on sinulle sopiva keskustelufoorumi. Jos koet että tämä foorumi on sellainen jonka säännöt kykenet hyväksymään, niin olet tervetullut foorumille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 20. Helmi 2020 20:40

Dogmatikos ...kun tuolla alussa suosittelit minulle pysymään asiassa niin kysymykseni eläinuhreista kuului kysymykseen .Se sitten kuka on pysynyt ja kuka ei aiheessa onkin toinen juttu.
Se myöskin tähän ,että luin muutaman viestin ja kerrontatavan niin täällä on pohdittu vuodet kuka milläkin tyylillä asioita .Välillä syvemmin välillä rennolla otteella kun kukaan tuskin osaa koko raamatun tekstiä millilleen ja itse en usko sellaiseen kuin virheetön raamatun tutkija .Sellaiseen en todella usko ja siksi jokaisen kannattaa olla tutkijan mielellä liikenteessä eikä olen oikeassa sillä sehän on itsestäänselvyys.

Siksi suosittelen miettimään tuota asennetta ,millä on liikenteessä .
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 20. Helmi 2020 21:03

MrKerimäki kirjoitti:Dogmatikos ...kun tuolla alussa suosittelit minulle pysymään asiassa niin kysymykseni eläinuhreista kuului kysymykseen .Se sitten kuka on pysynyt ja kuka ei aiheessa onkin toinen juttu.

Huomasin, että toisessa ketjussa Petri Paavola kertoi olleensa eri mieltä Pekka Sartolan, Pasi Turusen ja Leo Mellerin kanssa tästä asiasta. Minua ei oikeasti kiinnosta tämä asia sen enempää, koska emme elä nyt 1000-vuotiskautta ja temppeliäkään ei ole, eikä minulla ole aina aikaa eikä energiaa pohtia teoreettisia kysymyksiä. Minua kuitenkin kiinnosti yleisellä tasolla, milloin Raamattua voi selittää vertauskuvallisena ilmoituksena ja milloin tulee ottaa kirjaimellinen tulkinta. Siitä kirjoitin lyhyen kommentin toiseen keskusteluun, joka koski tätä asiaa. Itse kysymys jakeesta Dan 9:27 on minun mielestä saanut päätöksen, koska Petri Paavola julkaisi tänään kirjoituksen, jossa hän on vähän muuttanut omaa kantaansa.
dogmatikos

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 20. Helmi 2020 21:19

Jos itse kommentoisin Dan kirjaa kokonaisuudessaan niin luulen tällä tutkimuksella ,että kukaan ei tiedä varmaksi asiaa kyseisistä kohdista hieman eteenpäin kylläkin asia on ilmoitettu lopun päivistä ja siitä voisi keskustella ,mutta oma näkemykseni on ,että tuskin kukaan laittaisi päätään pyövelin pölkylle ja sanoisi olen ehdottoman varma danielin ilmoituksesta .Näin luulen.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Helmi 2020 23:16

dogmatikos kirjoitti:.

Nyt käyty keskustelu on vaikuttanut Petri Paavolan opetukseen jossain määrin. Hän on muuttanut omaa kantaansa ja opettaa, että Antikristuksen tullessa kolmanteen temppeliin lopettaa uhraamisen. Antikristus valtaa väkivaltaisesti temppelin itselleen 3,5 vuodeksi, mutta tällä kertaa temppeli ei tuhoudu vaan Antikristus saastuttaa sen.
.............

En ota mitään kantaa siihen, opettaako Paavola muuten oikein ko. artikkelissa, mutta nyt Paavolan opettaa, että Antikristus lopettaa kolmannessa temppelissä aiemmin aloitetut teuras- ja ruokauhrit. Näin ollen Paavola ei enää liittäisi Jeesusta Kristusta jakeeseen Dan 9:27, vaikka ei sitä suoraan sanonut. Itse asiassa Paavola ei siteeraa eikä edes viittaa tähän jakeeseen ollenkaan, vaikka se on aivan olennainen Raamatun ilmoitus tämän asia ymmärtämiseksi.

Koska täällä koko ajan dogmatikos on kertonut minusta asioita, jotka eivät pidä paikkaansa, niin ajattelin tuoda esille muutaman asian. En tiedä mikä on se motiivi kun pitää toisen sanomia ja ajatuksia vääntää toiseen suuntaan kuin mitä on sanottu.

En ole muuttanut kantaani Dan 9:27, sillä opetan yhä edelleen, että liiton vahvistaja on Jeesus ja kauhistuksen siivillä tuleva hävittäjä on ja oli Rooman armeija Tiituksen johdolla. En tiedä miksi luulet minun muuttaneen kantaani, sillä olen koko ajan opettanut ja uskonut Jeesuksen olevan Dan 9:27 Liiton vahvistaja, eikä tässä jakeessa kerrota mitään antikristuksesta.

Sitten minun tekstiäni, jonka olen kirjoittanut 27.5.2019: "Raamattu puhuu antikristuksesta, joka tarkoittaa persoonaa, joka on Kristusta vastaan, mutta samaan aikaan teeskentelee olevan Kristus (Messias). Koska antikristus eksyttää ja pyrkii saamaan ihmiset luulemaan, että hän olisi Messias, niin siksi hän matkii sitä mitä oikea Messias tekee. Tästä syystä antikristus lakkauttaa kolmannen temppelin uhritoimitukset."

En todellakaan ymmärrä sellaista motiivia kun yritetään laittaa sanoja toisen suuhun tai tehdään täysin vääriä johtopäätöksiä toisesta, jotka eivät ole totta.

Sitten Lillemäestä. Lillemäe ilmoitti facebook sivuillaan 9. helmikuuta kuuden paikkakunnan kokoussarjasta Suomessa helmikuun aikana, jotka ovat jo tapahtuneet. Kirjoitin Lillemäestä, koska monia minun tuttujani on käynyt ja kävi hänen kokouksessaan. Olen saanut siitä kirjoituksesta hyvää palautetta, kun joillakin oli outoja tuntemuksia hänestä, nyt he varmistuivat siitä mikä tässä oli pielessä.

Aukkoteoriasta puhuin siksi kun sitä ehdotettiin minulle, että siitä puhuisin siinä tilaisuudessa ja se olikin todella tarpeellista. Paikalla oli muutamia aukkoteorian opin vastaanottaneita uskovia, jotka lähtivät tilaisuudesta pois hyläten aukkoteorian. Eräs henkilö oli aukkoteoriaan kallellaan mutta tilaisuuden jälkeen hänkin hylkäsi ja unohti koko aukkoteorian. Sain palautetta tilaisuuden jälkeen sähköpostiini muutenkin, että Tonin ja minun opetusteni kautta muutamat ihmiset olivat saaneet apua uskonelämäänsä ja lisää ymmärrystä.

Tuossa on neljä erilaista juutalaisten kääntämää hepreasta englantiin Dan 9:26 ja niissä jokaisessa on käytetty sanaa destroy (tuhota) liittyen Jerusalemin kaupunkiin ja temppelin tuhoamiseen, joka tapahtui vuonna 70 jKr.

Jesaja 9:26 And after the threescore and two weeks shall an anointed one be cut off, and be no more; and the people of a prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; but his end shall be with a flood; and unto the end of the war desolations are determined. Jewish Publication Society Bible 1917

Jesaja 9:26 And after those sixty-two weeks, the anointed one will disappear and vanish. The army of a leader who is to come will destroy the city and the sanctuary, but its end will come through a flood. Desolation is decreed until the end of war. The Israel Bible

Daniel 9:26. And after threescore and two heptads, yikaret (will be cut off) Moshiach [Yeshayah 53:8], but not for himself [Yeshayah 53:4-6,8]; and the troops of the coming nagid shall destroy the Ir and the Kodesh (Beis Hamikdash, i.e., 70.C.E.); and the end thereof shall come with a flood, and unto the end there shall be war. Desolations are determined. Orthodox Jewish Bible

Jesaja 9:26 Then, after the sixty-two weeks, Mashiach will be cut off and have nothing. The people of a prince yet to come will destroy the city and the sanctuary, but his end will come with a flood, and desolations are decreed until the war is over. Complete Jewish Bible

Dan 9:26 alkukielen tekstin mukaan puhuu selkeästi kaupungin ja temppelin tuhoamisesta. Kyseessä ei siis ollut vain temppelin saastuttaminen, vaan sen täydellinen tuhoaminen, joka tapahtui vuonna 70 jKr.

En nyt ennätä tämän enempää kirjoittamaan tähän. Jos tulevalla viikolla on aikaa saatan jotakin kirjoittaa, mutta toivoisin ettei toisen sanomisia tai opetuksia väännetä sellaiseen suuntaan, että niistä annetaan väärä todistus.

En ole riidankipeä, eikä minulla ole oikeaoppisuuden kompleksia. Toivoisin, että asioista voitaisiin keskustella ilman riitaa ja henkilöön kiinni käymistä. Jumalan siunausta sinulle toivottaen t:pp
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 20. Helmi 2020 23:39

PetriFB kirjoitti:Koska täällä koko ajan dogmatikos on kertonut minusta asioita, jotka eivät pidä paikkaansa, niin ajattelin tuoda esille muutaman asian. En tiedä mikä on se motiivi kun pitää toisen sanomia ja ajatuksia vääntää toiseen suuntaan kuin mitä on sanottu...

En ole muuttanut kantaani Dan 9:27, sillä opetan yhä edelleen, että liiton vahvistaja on Jeesus ja kauhistuksen siivillä tuleva hävittäjä on ja oli Rooman armeija Tiituksen johdolla. En tiedä miksi luulet minun muuttaneen kantaani, sillä olen koko ajan opettanut ja uskonut Jeesuksen olevan Dan 9:27 Liiton vahvistaja, eikä tässä jakeessa kerrota mitään antikristuksesta.

Annat väärän todistuksen sanomisistani. Kuten yleisö voi tarkistaa, niin olen edellä siteerannut suoraan sinun kirjoituksia sanasta sanaan. Tämän keskustelun alussa olevissa ensimmäisissä kommenteissa olen myös siteerannut suoraan sinun kirjoituksia ja liittänyt niihin linkit, joten en ole kertonut sinusta väärää.

Mitä tulee sitten kirjoitustesi tulkintaan, niin ne ovat ulkopuolisesti arvioiden joskus niin sekavia, että lukija voi eräistä lauseista ihan vilpittömästi ymmärtää sen, että olisit muuttanut kantaasi. Olet kuitenkin nyt selventänyt kantaasi, mikä antaa selvän pohjan sille, mitä opetuksissasi tarkoitat.

Motiivistani, sinua koetellaan nyt Jumalan sanalla totuudessa.

Lausun nyt sen, että pidän opetustasi jakeesta Dan 9:27 vääränä ottaen huomioon sekä lauseen suoran ilmoituksen että asiayhteyden. Et ole myöskään kyennyt perustelemaan kantaasi Raamatulla eikä niiden eri käännöksillä. Asia ei ole vähäpätöinen, koska nyt sinulla menee sekä Kristus että Antikristus sekaisin. Olen lukuisissa edeltävissä kommenteissani perustellut Raamatulla, miksi näin on. Jo itse lauseen lukeminen huolella kertoo sen, ettei siinä voi olla kyse Kristuksesta, koska se lauseen subjekti siis tekijä on Hävittäjä, joka tulee temppeliin kauhistuksen siivillä.

Professori Aapeli Saarisalo on tämän asian opettanut oikein kirjoittamalla, että jakeen Dan 9:27 Hävittäjällä tarkoitetaan Antikristusta, mistä Paavali puhui 2 Tess luvussa 2. Myös Jeesus viittasi omassa opetuksessaan jakeeseen Dan 9:27 ja varoitti Danielin tarkoittamasta hävityksen kauhistuksesta, joten kyse ei voi olla Jeesus Kristus. Hävittäjällä Daniel ei ole myöskään tarkoittanut kenraali Tiitusta, koska Tiitus ei hyökännyt Jerusalemiin 69. eikä 70. vuosiviikon aikana eikä tuhoutunut itse 70. vuosiviikon lopussa, vaan monta vuosikymmentä sen jälkeen.

"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27)

"Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule." (Matt 24:15-21)

Mitä tulee Lillemäen kirjoitukseesi, niin nyt kerrot hänen vierailuistasi, mitä meillä ei ollut tiedoissa. Olennaista asiassa kuitenkin se, että olet arvostellut häntä kovin sanoin mm. siitä, että hän sekoittaa katolilaisuutta, luterilaisuutta ja juutalaisuutta sekaisin, mutta et ole kyennyt esittämään yhtäkään esimerkkiä siitä, miten se olisi tapahtunut. Kerrot hänen olevan erossa Kristuksesta, mikä merkitsee tuomiota kadotukseen, mutta et ole pyytänyt häneltä vastinetta, kuten syytetyltä tulisi pyytää, etkä ole perustanut ankaraa arvosteluasi tosiseikkoihin muun asian osalta kuin hänen käyttämän tittelinsä osalta. Katson, että olet tuominnut Lillemäen sen perusteella, miten asia näyttää olevan eikä tosiseikkojen perusteella.

"Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näyttää, vaan tuomitkaa oikein." (Matt 7:24)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Helmi 2020 00:20

*
yhteisymmärryksen kannalta olisi parempi kysyä asia kerrallaan niin tällä tavalla yhteisymmärrys löytyisi niin keskustelu sujuisi. Ilman sitä keskustelusta ei tule mitään. Mutta minusta se ei voi olla yhteisymmärryksen puute ja minulle tuli mieleen Raamatun kohdat.

Matt. 7:3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.

Hämmentävät kirjoitukset ja tekopyhäksi nimittäminen ja suuhun perättömien sanojen syöttäminen tuntuu menevän henkilökohtaisuuksiin. Minusta se ei ole keskustelu. Raamattu on ainut turvallisinta johon voi turvautua odottaen Herran avaamaa ymmärrystä ja pysyä neutraalina, se parempi kuin jatkaa sellaista sellaista keskustelua, se ei vie rakentavaan keskusteluun.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu