Ariel kirjoitti:Kurja, taitaa olla parasta että vetäydyn sivuun tästä keskustelusta, vaikutat sen verran pätevältä puhujalta

En ole pätevä puhuja, en todellakaan, vaan päinvastoin olen todella heikko siinäkin asiassa.
En ole mikään opettaja, eli niitä kyvyillä Herra ei ole minua siunannut, enkä itse koe edes tulevaksi tehtäväkseni opettamista.
Mutta sen minkä sydämessäni uskon, sen pystyn kyllä kertomaan, sillä se tieto on pysyvää eikä ole pään tasolla.
Olen siis vain ns. riviuskova, joka jakaa muille sen, mitä on itse Herralta opetusta saanut.
Niin tulee meidän kaikkien toimia, eli jakaa muille Herralta samamme, Seurakunnan rakennukseksi.
Ja kuten jo sanoin itsekin, olen sen jakanut, mitä olen Herralta saanut, ja se ottakoon vastaan, joka siis saa Pyhältä Hengeltä vahvistuksen itselleen, ilman sitä ei kannata alkaa aamentamaan, sellainen on turhaa ja hyödytöntä touhua.
Joten ei siis ole kyse siitä, että kuka perustelee asiat parhaiten, tai on taitava/karismaattinen puhumaan, vaan siitä juuri, että minä Henki uskovalle vahvistaa omaksi sydämen uskoksi Raamatun Sanan ja sen Hengen opetuksen kautta.
Liian moni uskova on jäänyt vain kuulijaksi, ja seuraa vain "opettajia", tärkeämäpää uskovan uskon elämän ja kasvun kannalta olisi saada itselle se opetus suoraan Herralta, eli sen Hengen avaaman Sanan opetuksen kautta ja avulla.
Raamattu puhuu tästä asiasta:
22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
Siis Sanan tekijä on se, joka jakaa sen itselleen saamansa opetuksen muille, eikä siis ole vain kuulija, joka siis unohtaa kuulemasna opetuksen, kun se ei ole kuin pääntietona ja oman muistin varassa.
Mutta se Hengen opetus tulee/muodostuu sydämen uskoksi, eikä se opetus katoa, eikä se ole ihmisen muistin varassa enää.
Niin ja se piti jo aiemmin kirjoittaa, että kun tuo Sana sanoi:
Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Niin olen itse oppinut käytännössä sen, että en ole oman muistini varassa, mitä tulee Raamatun Sanaan, vaan Henki nostaa minulle Sanan mieleen ja minä vain etsin sen Raamatusta hakusanalla.
Siis oma muistini on todella hapero, enkä sen varassa pärjäisi millään, mutta Henki siis auttaa minua heikkoudessani ja muistuttamalla auttaa minua.
Minä en siis ole, eikä yksikään uskova joudu olemaan oman muistin ja ulkoa opettelun varassa, vaan Pyhä Henki siis nostaa mieleen tarvittavat Sanat Raamatusta.
Tämäkin on lohduttavaa, en ole itseni ja kykyjeni varassa näissäkään asioissa vaan voin turvata luottavasti Herraan ja Hänen apuunsa.