Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen sota"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen s

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Heinä 2019 09:07

*
Kurja, ehkä mahdollisesti eunukki voi tarkoittaa avioon kelpaamattomuutta. En haluaisi lyödä asia heti lukkoon, että asia on näin. Odotan muiden vahvistamista, onko asia näin. Sinä saatat olla oikeassa siinä jutussa, mutta tarvitsisin silti vahvistusta, koska kun Jeesus on jo astunut taivaaseen, siten Filippus tapasi eunukin, niin se tarkoittaa, että juuri siihen aikaan oli olemassa "eunukkina oleminen".
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 09:09

Hei Vaisuliini jaan vielä tämän.

On Raamatussa yksi eunukki mainittu.

Apostolien teot 8
27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan

Apostolien teot 8
27 And he arose and went: and, behold, a man of Ethiopia, an eunuch of great authority under Candace queen of the Ethiopians, who had the charge of all her treasure, and had come to Jerusalem for to worship,

Eli oli heitä vielä tuolloin joten heidän aikakaudellaan tuo "eunukki" kuva ymmärrettiin vielä selvemmin.

Nyt se ei kerro enää nykyihmiselle selkeästi sitä, että mihin sillä viitattiin.
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Heinä 2019 09:22

*
Kurja, kun Jeesus avasi suutansa ja sanoi nämä sanat, kun Hän tiesi eunukin olemisesta ja nämä Sanat voivat koskea eunukkeja - juuri siihen aikaan, kun Jeesus on jo astunut taivaaseen ja siinä aikana Filippus tapasi eunukin. Jeesuksen sanat ovat laajalti ja ne voivat koskea tuon ajan eunukkeja. Ja lisäksi Jeesuksen sanat koskevat tätä nykyaikaa, jolloin tuskin tarkoittaa eunukkeja, koska heitä ei ole enää olemassa.

Uskon, että sinä olet siinä oikeassa, mutta odotan silti vahvistusta, onko asia näin, siis PP:n tai yhden tuttavan veljen kautta, joiden kautta Jumala puhuu siitä asiasta Sanalla koettelemisen kera. En kuitenkin halua lyödä asia heti lukkoon, koska tiedostan vajavaisuuttani.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 13:28

vaisuliini kirjoitti:*
Kurja, kun Jeesus avasi suutansa ja sanoi nämä sanat, kun Hän tiesi eunukin olemisesta ja nämä Sanat voivat koskea eunukkeja - juuri siihen aikaan, kun Jeesus on jo astunut taivaaseen ja siinä aikana Filippus tapasi eunukin. Jeesuksen sanat ovat laajalti ja ne voivat koskea tuon ajan eunukkeja. Ja lisäksi Jeesuksen sanat koskevat tätä nykyaikaa, jolloin tuskin tarkoittaa eunukkeja, koska heitä ei ole enää olemassa.

Uskon, että sinä olet siinä oikeassa, mutta odotan silti vahvistusta, onko asia näin, siis PP:n tai yhden tuttavan veljen kautta, joiden kautta Jumala puhuu siitä asiasta Sanalla koettelemisen kera. En kuitenkin halua lyödä asia heti lukkoon, koska tiedostan vajavaisuuttani.

Älä luota ihmiseen/ihmisiin.

Sillä kaikki me erehdymme ja olemme erehtyväisiä.

Luota Jumalaan ja pyydä opetus Herralta itsellesi, Pyhän Hengen opetuksen kautta ja avulla.

Mutta huomaa tämä asia, että moni asia ei selviä silloin kun itse siihen selvyyden haluat, vaan se selviää vasta Herran aikataulussa, ja pikkuhiljaa, sitä mukaa kun Pyhä Henki avaa sinulle asioita.

Joten asiat voi jättää hautumaan, eikä ole edes hyväksi yrittää väkisin saada selvyyttä kaikkeen.

Olen itse oppinut sen, että Hengen opetus on kuin palapelin tekemistä, eli Henki opettaa ja näyttää niitä Sanan paloja, ja sitten kun niitä on kylliksi, Henki yhdistää ne kokonaisuuksiksi, eli kaikki nivoutuu saumattomasti yhteen lopulta.

Mutta kokonaisuutta ja osakokonaiskuvaa palapelistä siis ei voi saavuttaa, jos ei Pyhä Henki ole avannut niitä Sanan paloja.

Tässäkin asiakokonaisuudessa siis toiset Raamatunpaikat ja Pyhän Hengen opetukset vahvistavat asiat minulle, jolle Herra on armostaan niitä Sanan paloja avannut ja opettanut monella tapaa muutenkin kaiken elämässäni kokeman kautta ja avulla.

Se menee jopa siis niin, että jos ei niitä Sanan paloja ole, niin Totuus asioissa ei näy, ja Sana ja sen opetus menee uskovalta ohi, niin kauan kunnes riittävä määrä Sanan tuntemusta ja käytännön tasolla uskon elämää on koettu ja on saavutettu.

Siksi Raamattu puhuu simenten kylvämisestä, eli minä kylvin nyt siementä(Sanaa), mutta Jumala vain antaa sille kasvun ajallaan.

Minä en siis kylväjänä voi vaikuttaa siihen, että milloin se itää, vaan se on vain ja ainoastaan Jumalan kädessä:

1. Kor. 3:6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.

1. Kor. 3:7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.

Olen nähnyt ja kokenut itsekin sen ihan käytännön tasolla, kuinka moni Raamatun asia ja opetus meni ennen ohi, mutta se valkeni sitten vasta myöhemmin kun oli aika ja perus asioita jo kyllin oppinut.

Joten älä yritä ratkoa väkisin Totuutta näissä asioissa, äläkä luota ihmisiin, älä minuun tai muihin, vaan odota Herralta sitä omakohtaista opetusta Pyhän Hengen johdossa ja Herran aikataulussa.

Siunausta sinulle uskon elämääsi Vaisuliini. :thumbup:
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Heinä 2019 15:04

kurja kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Älä luota ihmiseen/ihmisiin.

Sillä kaikki me erehdymme ja olemme erehtyväisiä.

Luota Jumalaan ja pyydä opetus Herralta itsellesi, Pyhän Hengen opetuksen kautta ja avulla.

Mutta huomaa tämä asia, että moni asia ei selviä silloin kun itse siihen selvyyden haluat, vaan se selviää vasta Herran aikataulussa, ja pikkuhiljaa, sitä mukaa kun Pyhä Henki avaa sinulle asioita.

Joten asiat voi jättää hautumaan, eikä ole edes hyväksi yrittää väkisin saada selvyyttä kaikkeen.

Olen itse oppinut sen, että Hengen opetus on kuin palapelin tekemistä, eli Henki opettaa ja näyttää niitä Sanan paloja, ja sitten kun niitä on kylliksi, Henki yhdistää ne kokonaisuuksiksi, eli kaikki nivoutuu saumattomasti yhteen lopulta.

Mutta kokonaisuutta ja osakokonaiskuvaa palapelistä siis ei voi saavuttaa, jos ei Pyhä Henki ole avannut niitä Sanan paloja.

Tässäkin asiakokonaisuudessa siis toiset Raamatunpaikat ja Pyhän Hengen opetukset vahvistavat asiat minulle, jolle Herra on armostaan niitä Sanan paloja avannut ja opettanut monella tapaa muutenkin kaiken elämässäni kokeman kautta ja avulla.

Se menee jopa siis niin, että jos ei niitä Sanan paloja ole, niin Totuus asioissa ei näy, ja Sana ja sen opetus menee uskovalta ohi, niin kauan kunnes riittävä määrä Sanan tuntemusta ja käytännön tasolla uskon elämää on koettu ja on saavutettu.

Siksi Raamattu puhuu simenten kylvämisestä, eli minä kylvin nyt siementä(Sanaa), mutta Jumala vain antaa sille kasvun ajallaan.

Minä en siis kylväjänä voi vaikuttaa siihen, että milloin se itää, vaan se on vain ja ainoastaan Jumalan kädessä:

1. Kor. 3:6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.

1. Kor. 3:7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.

Olen nähnyt ja kokenut itsekin sen ihan käytännön tasolla, kuinka moni Raamatun asia ja opetus meni ennen ohi, mutta se valkeni sitten vasta myöhemmin kun oli aika ja perus asioita jo kyllin oppinut.

Joten älä yritä ratkoa väkisin Totuutta näissä asioissa, äläkä luota ihmisiin, älä minuun tai muihin, vaan odota Herralta sitä omakohtaista opetusta Pyhän Hengen johdossa ja Herran aikataulussa.

Siunausta sinulle uskon elämääsi Vaisuliini. :thumbup:

Amen, Kurja, on vähän sama juttu itselläni kans. :) Koska kuulostaa tää ihan tutulta minulle. Oli mielenkiintoista huomata, kun luin Raamattua ja huomasin, miten takaraivooni nousi esiin Pyhän Hengen tuoma Raamatun kohta, joka liittyy juuri siihen Raamatun kohtaan, jota luin juuri, niinkuin puuttuvat palapelit yhdistäisi toisiinsa ja loksahtaisi kohdille ja siinä kokonainen kuva alkoi avata minulle, niinkuin "pieni ovi raollaan", niin pääsin tuntemaan totuuden. Se on minun uskonkasvu. Pyhä Henki johdattaa meitä kaikki yksilöuskovat, mihin saakka olemme ehtineet, vaellamme sitä samaa tietä. :)

Kristuksen armorikasta siunausta sinun elämääsi, Kurja! :pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 15:44

Hienoa Vaisuliini ! :thumbup:

Juuri noin sen pitää mennäkkin, eli Pyhän Hengen tulee nostaa mieleen ne aiemmin opitut Sanan palaset ja niistä sitten saadaan se kuvan osakokonaisuus.

Siinä toteutuu tämä juuri:

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Eli Henki nostaa mieleen juuuri noin sen aiemmin opettamansa ja yhdistelee ne eri raamatunpaikat ja liittää niihin elämämme kokemukset, joista olemme myös oppia saaneet.

Joten pysy tuossa, kun sen tiedät, miten Pyhä Henki opettaa ja toimii, ja luota siihen eli Herraan eli Sanaan.

Silloin et ole muiden ihmisten/uskovien ymmärryksen varassa, etkä eksy meidän/heidän eksymyksiinsä !
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Heinä 2019 15:57

kurja kirjoitti:Hienoa Vaisuliini ! :thumbup:

Juuri noin sen pitää mennäkkin, eli Pyhän Hengen tulee nostaa mieleen ne aiemmin opitut Sanan palaset ja niistä sitten saadaan se kuvan osakokonaisuus.

Siinä toteutuu tämä juuri:

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Eli Henki nostaa mieleen juuuri noin sen aiemmin opettamansa ja yhdistelee ne eri raamatunpaikat ja liittää niihin elämämme kokemukset, joista olemme myös oppia saaneet.

Joten pysy tuossa, kun sen tiedät, miten Pyhä Henki opettaa ja toimii, ja luota siihen eli Herraan eli Sanaan.

Silloin et ole muiden ihmisten/uskovien ymmärryksen varassa, etkä eksy meidän/heidän eksymyksiinsä !

Amen, Kurja. :thumbup: Kiitos sinulle! :) Nyt menen metsään joten :pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Ariel » 15. Heinä 2019 23:13

Kurja, taitaa olla parasta että vetäydyn sivuun tästä keskustelusta, vaikutat sen verran pätevältä puhujalta :)
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 23:58

Ariel kirjoitti:Kurja, taitaa olla parasta että vetäydyn sivuun tästä keskustelusta, vaikutat sen verran pätevältä puhujalta :)

En ole pätevä puhuja, en todellakaan, vaan päinvastoin olen todella heikko siinäkin asiassa.

En ole mikään opettaja, eli niitä kyvyillä Herra ei ole minua siunannut, enkä itse koe edes tulevaksi tehtäväkseni opettamista.

Mutta sen minkä sydämessäni uskon, sen pystyn kyllä kertomaan, sillä se tieto on pysyvää eikä ole pään tasolla.

Olen siis vain ns. riviuskova, joka jakaa muille sen, mitä on itse Herralta opetusta saanut.

Niin tulee meidän kaikkien toimia, eli jakaa muille Herralta samamme, Seurakunnan rakennukseksi.

Ja kuten jo sanoin itsekin, olen sen jakanut, mitä olen Herralta saanut, ja se ottakoon vastaan, joka siis saa Pyhältä Hengeltä vahvistuksen itselleen, ilman sitä ei kannata alkaa aamentamaan, sellainen on turhaa ja hyödytöntä touhua.

Joten ei siis ole kyse siitä, että kuka perustelee asiat parhaiten, tai on taitava/karismaattinen puhumaan, vaan siitä juuri, että minä Henki uskovalle vahvistaa omaksi sydämen uskoksi Raamatun Sanan ja sen Hengen opetuksen kautta.

Liian moni uskova on jäänyt vain kuulijaksi, ja seuraa vain "opettajia", tärkeämäpää uskovan uskon elämän ja kasvun kannalta olisi saada itselle se opetus suoraan Herralta, eli sen Hengen avaaman Sanan opetuksen kautta ja avulla.

Raamattu puhuu tästä asiasta:

22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Siis Sanan tekijä on se, joka jakaa sen itselleen saamansa opetuksen muille, eikä siis ole vain kuulija, joka siis unohtaa kuulemasna opetuksen, kun se ei ole kuin pääntietona ja oman muistin varassa.

Mutta se Hengen opetus tulee/muodostuu sydämen uskoksi, eikä se opetus katoa, eikä se ole ihmisen muistin varassa enää.

Niin ja se piti jo aiemmin kirjoittaa, että kun tuo Sana sanoi:

Niin olen itse oppinut käytännössä sen, että en ole oman muistini varassa, mitä tulee Raamatun Sanaan, vaan Henki nostaa minulle Sanan mieleen ja minä vain etsin sen Raamatusta hakusanalla.

Siis oma muistini on todella hapero, enkä sen varassa pärjäisi millään, mutta Henki siis auttaa minua heikkoudessani ja muistuttamalla auttaa minua.

Minä en siis ole, eikä yksikään uskova joudu olemaan oman muistin ja ulkoa opettelun varassa, vaan Pyhä Henki siis nostaa mieleen tarvittavat Sanat Raamatusta.

Tämäkin on lohduttavaa, en ole itseni ja kykyjeni varassa näissäkään asioissa vaan voin turvata luottavasti Herraan ja Hänen apuunsa. :thumbup:
kurja

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu