Katso, mitä löysin. Että hulavanne auttaa selkäkipuun. Tässä olisi linkki, jonka mukaan hulavanne auttaa selkäkipuun. Niin se hulailu vahvistaa myös lihasmassaa, kuten PP tuossa mainitsi. Ja myös löysin toisen linkin, jonka mukaan hulavanteesta voi tulla mustelmia. Toissapäivänä eli perjantaina olin pitkällä ajomatkalla ja siten poikkesin kauppaan ostamaan hulavanne.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/370e9859-7383-4385-b88a-0b58452f0ae4
https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/kuntoiluvanne-ei-sovi-kaikille-pitaisiko-sinun-vaihtaa-vannetta
https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/hulavanne-pyorimaan-tee-tama-15-minuutin-treeni-paivittain-vyotaro-kapenee-useilla-senteilla
Tapani, saisinko kysyä, entä elektrolyytit? Kun jos haluaa laihtua, tulisi käyttää myös elektrolyyttejä eli magnesium, kalium ja natrium. No spelttijauho on valkoista jauhoa paremmaksi vaihtoehdoksi, mutta siinä spelttijauhon ravintosisältö energiaa 320 kcal/1330 kJ, proteiinia 15 g, hiilihydraatteja 59 g, josta sokereita 2,7 g. Spelttijauho ei sovi sellaisille ihmisille, jotka kärsivät ylävatsan turvotuksesta ja muista sairauksista.
Antti Heikkilä, joka on funktionaalinen lääkäri, suositteli minulle ketogeenista ruokavaliota, koska minun pitää rajoittaa hiilihydraatti jutun, ettei minulla ylävatsa alkaisi turvota. Voin syödä vähähiilihydraattista ruokavaliota ja lisäksi matkustamisen ohessa voin välttää ruokavaliota, jossa on suuri hiilihydraattimäärä esim. jätän syömättä perunoita, bataattia ja muita sellaisia, joissa on suuri hiilihydraatti määrä.
Oli mielenkiintoista huomata, että Daniel kehotti vaihtamaan vihannesruokaan ja veteen 10 päivän ajaksi, niin he LIHOIVAT ja heidän ruumiin muodot olivat mieleisen näköistä ja he olivat lihavia ruumiiltaan [Dan. 1:8-16].
Niin ketogeeninen ravintoterapia osoittaa, että rasva ei lihota, paitsi hiilihydraatti lihottaa, niin se on totta katsottuna Danielin lukuun, jonka mukaan vihannekset lihottaa, koska niissä on suuri hiilihydraatti määrä ja silti terveellisiä ne ovat. Suuri hiilihydraatti määrä verensokeriarvossa muuttuu sokeripitoiseksi, niin paino nousee ja siksi lihoo.
Haluaisin vielä sanoa, että vielä mässäilyn juttu mietityttää. Kai se 'mässäily' tarkoittaa, että hakee lohturuokaa ja lohturuoka muuttuu epäjumalaksi. Luulen niin. 'Juominki' tarkoittaa myös lohtujuomaa, joka muuttuu epäjumalaksi ja on niinkuin "laastari" johonkin alitajuiseen ja sisäiseen haavaan. Mässäily ja juominki aiheuttavat riippuvuusongelman, jotka orjuuttaa ihmisen. Juominki ei viita humaltumiseen, eikä juoppouteen. Mutta juominki voi olla alkoholipitoinen ja kofeiinipitoinen.
No jäin itse kiinni, kun huomasin hakeneeni "lohturuoan ja "lohtujuoman", vaikkei minulla ollut nälkä, eikä janoa. Että epäjumaluus osaa olla salakavala ja huomaamaton, jota en aluksi tiedostanut. Herra, auta minua!
Muistelin joskus omia pätkäpaastoja, joilla paastosin vedellä 3 päivän ajaksi ja paaston jälkeen söin minun lempipatukan, koska minulla oli oma tapa ja tottumus, josta johtuen hain lempipatukan. En tiennyt, että paasto sai aikaan muutoksen minun maussani, niin söin sen lempipatukan ja siten patukka maistui hirveälle
Mietin ihmetellen, miten ruoka osaa olla salakavala, joka osaa muuttua lohturuoaksi ja samalla epäjumalaksi, jollei sitä valvota.
Entä letut, kermavaahdot ja mansikat? Syön niitä joskus, mutta en usko, että ne olisivat lohturuoaksi minulle. Entä herkutteleminen? Eikö se viita mässäilyyn, jonka ohessa herkustellaan? Mutta Raamattu osoittaa, että ruuan nauttiminen ei ole pahasta. Paavali nautti kiittäen Herraa ruoasta. Mutta toisen Raamatun kohdan mukaan ruoka ei vie lähelle Jumalaa ja syömättömyys ei ketään vahingoita, eikä ruoan syömisestä kukaan hyödy mitään. Se minua mietityttää ja ihmetyttää.
1Kor. 10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
1Kor. 8:8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
No miten sinä osaat tunnistaa, mikä on mässäily ja mikä on sallittu ruuan nauttiminen?
Ai niin siitä eilisestä mansikkarahkasta vielä... Söin aika paljon mansikkarahkaa ja kun kielessäni tuntui oudolta, ikäänkuin olisin allerginen mansikoille ja siten outo tunne kielessäni kasvoi kokoajan ja siten nyt minulla on vähän kurkku kipeänä. Kai se on normaalia? Kun te söitte mansikoita, huomasitteko jotain outoa kielessänne? Ja se on siis normaalia?
Ai niin siitä mantelijauhosta vielä... Joo, tein ihan ekan kerran manterijauholla pizzan ja se oli taivaallisen hyvää. Mutta harmi, että se on aika kallista. Jos minulla mieli tekee pizzaa, teen sen mieluummin mantelijauholla.