Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2019 10:12

*

Katso, mitä löysin. Että hulavanne auttaa selkäkipuun. Tässä olisi linkki, jonka mukaan hulavanne auttaa selkäkipuun. Niin se hulailu vahvistaa myös lihasmassaa, kuten PP tuossa mainitsi. Ja myös löysin toisen linkin, jonka mukaan hulavanteesta voi tulla mustelmia. Toissapäivänä eli perjantaina olin pitkällä ajomatkalla ja siten poikkesin kauppaan ostamaan hulavanne. :D Se hulavanne on vielä autossa. Tänään palaan kotiin, niin ehkä illalla kokeilen sen, kun ensin olen kotiutunut. Toivottavasti osaan hulailla. Mutta löysin vielä linkin, joka neuvoo, miten hulailla oikealla tavalla ja se neuvoo sanoen; 'keskity pieneen lantion liikkeeseen, älä yritä pyörittää vannetta koko kehollasi.' No minä taisin tehdä väärin, kun koko keholla yritin pyörittää, siksi epäonnistuin täysin. :D

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/370e9859-7383-4385-b88a-0b58452f0ae4

https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/kuntoiluvanne-ei-sovi-kaikille-pitaisiko-sinun-vaihtaa-vannetta

https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/hulavanne-pyorimaan-tee-tama-15-minuutin-treeni-paivittain-vyotaro-kapenee-useilla-senteilla

Tapani, saisinko kysyä, entä elektrolyytit? Kun jos haluaa laihtua, tulisi käyttää myös elektrolyyttejä eli magnesium, kalium ja natrium. No spelttijauho on valkoista jauhoa paremmaksi vaihtoehdoksi, mutta siinä spelttijauhon ravintosisältö energiaa 320 kcal/1330 kJ, proteiinia 15 g, hiilihydraatteja 59 g, josta sokereita 2,7 g. Spelttijauho ei sovi sellaisille ihmisille, jotka kärsivät ylävatsan turvotuksesta ja muista sairauksista.

Antti Heikkilä, joka on funktionaalinen lääkäri, suositteli minulle ketogeenista ruokavaliota, koska minun pitää rajoittaa hiilihydraatti jutun, ettei minulla ylävatsa alkaisi turvota. Voin syödä vähähiilihydraattista ruokavaliota ja lisäksi matkustamisen ohessa voin välttää ruokavaliota, jossa on suuri hiilihydraattimäärä esim. jätän syömättä perunoita, bataattia ja muita sellaisia, joissa on suuri hiilihydraatti määrä.

Oli mielenkiintoista huomata, että Daniel kehotti vaihtamaan vihannesruokaan ja veteen 10 päivän ajaksi, niin he LIHOIVAT ja heidän ruumiin muodot olivat mieleisen näköistä ja he olivat lihavia ruumiiltaan [Dan. 1:8-16].

Niin ketogeeninen ravintoterapia osoittaa, että rasva ei lihota, paitsi hiilihydraatti lihottaa, niin se on totta katsottuna Danielin lukuun, jonka mukaan vihannekset lihottaa, koska niissä on suuri hiilihydraatti määrä ja silti terveellisiä ne ovat. Suuri hiilihydraatti määrä verensokeriarvossa muuttuu sokeripitoiseksi, niin paino nousee ja siksi lihoo.

Haluaisin vielä sanoa, että vielä mässäilyn juttu mietityttää. Kai se 'mässäily' tarkoittaa, että hakee lohturuokaa ja lohturuoka muuttuu epäjumalaksi. Luulen niin. 'Juominki' tarkoittaa myös lohtujuomaa, joka muuttuu epäjumalaksi ja on niinkuin "laastari" johonkin alitajuiseen ja sisäiseen haavaan. Mässäily ja juominki aiheuttavat riippuvuusongelman, jotka orjuuttaa ihmisen. Juominki ei viita humaltumiseen, eikä juoppouteen. Mutta juominki voi olla alkoholipitoinen ja kofeiinipitoinen.

No jäin itse kiinni, kun huomasin hakeneeni "lohturuoan ja "lohtujuoman", vaikkei minulla ollut nälkä, eikä janoa. Että epäjumaluus osaa olla salakavala ja huomaamaton, jota en aluksi tiedostanut. Herra, auta minua! :?

Muistelin joskus omia pätkäpaastoja, joilla paastosin vedellä 3 päivän ajaksi ja paaston jälkeen söin minun lempipatukan, koska minulla oli oma tapa ja tottumus, josta johtuen hain lempipatukan. En tiennyt, että paasto sai aikaan muutoksen minun maussani, niin söin sen lempipatukan ja siten patukka maistui hirveälle :sick: ja samalla huomasin vapautuneeni pois siitä "lohduruoasta", niin tajusin olevani orja sille, jota en aluksi tiedostanut. Olin sokea sille. Hyvä, että paaston kautta se paljasti minulle.

Mietin ihmetellen, miten ruoka osaa olla salakavala, joka osaa muuttua lohturuoaksi ja samalla epäjumalaksi, jollei sitä valvota. :think2:

Entä letut, kermavaahdot ja mansikat? Syön niitä joskus, mutta en usko, että ne olisivat lohturuoaksi minulle. Entä herkutteleminen? Eikö se viita mässäilyyn, jonka ohessa herkustellaan? Mutta Raamattu osoittaa, että ruuan nauttiminen ei ole pahasta. Paavali nautti kiittäen Herraa ruoasta. Mutta toisen Raamatun kohdan mukaan ruoka ei vie lähelle Jumalaa ja syömättömyys ei ketään vahingoita, eikä ruoan syömisestä kukaan hyödy mitään. Se minua mietityttää ja ihmetyttää. :shock: :wtf: Kyllä tämä on aika pelottava juttu ja siksi se minua mietityttää. :?

1Kor. 10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

1Kor. 8:8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.

No miten sinä osaat tunnistaa, mikä on mässäily ja mikä on sallittu ruuan nauttiminen? :roll:

Ai niin siitä eilisestä mansikkarahkasta vielä... Söin aika paljon mansikkarahkaa ja kun kielessäni tuntui oudolta, ikäänkuin olisin allerginen mansikoille ja siten outo tunne kielessäni kasvoi kokoajan ja siten nyt minulla on vähän kurkku kipeänä. Kai se on normaalia? Kun te söitte mansikoita, huomasitteko jotain outoa kielessänne? Ja se on siis normaalia?

Ai niin siitä mantelijauhosta vielä... Joo, tein ihan ekan kerran manterijauholla pizzan ja se oli taivaallisen hyvää. Mutta harmi, että se on aika kallista. Jos minulla mieli tekee pizzaa, teen sen mieluummin mantelijauholla. :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Tapani » 14. Heinä 2019 11:22

vaisuliini kirjoitti:*
Tapani, saisinko kysyä, entä elektrolyytit? Kun jos haluaa laihtua, tulisi käyttää myös elektrolyyttejä eli magnesium, kalium ja natrium. No spelttijauho on valkoista jauhoa paremmaksi vaihtoehdoksi, mutta siinä spelttijauhon ravintosisältö energiaa 320 kcal/1330 kJ, proteiinia 15 g, hiilihydraatteja 59 g, josta sokereita 2,7 g. Spelttijauho ei sovi sellaisille ihmisille, jotka kärsivät ylävatsan turvotuksesta ja muista sairauksista.

Ei tarvitse käyttää mitään lisäravinteita ei laihduttaessa eikä muutenkaan, jos syö terveellisesti ja monipuolisesti ja erityisesti tämä pätee laihduttaessa, kun syödään vähemmän. Esim. keitetyt kananmunat ovat hyvää laihdutusruokaa, ne ovat ravintoarvoltaan tosi hyviä. Speltti on jalostamaton vilja, eli speltin gluteeni on luontaista ja olen lukenut semmoistakin väitettävän, että keliakiaa sairastavatkin voisivat syödä spelttiä. Mutta se on tietysti jokaisen itse kokeiltava, itse en keliakiaa sairasta.
Tapani

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2019 11:53

Tapani kirjoitti:

Ei tarvitse käyttää mitään lisäravinteita ei laihduttaessa eikä muutenkaan, jos syö terveellisesti ja monipuolisesti ja erityisesti tämä pätee laihduttaessa, kun syödään vähemmän. Esim. keitetyt kananmunat ovat hyvää laihdutusruokaa, ne ovat ravintoarvoltaan tosi hyviä. Speltti on jalostamaton vilja, eli speltin gluteeni on luontaista ja olen lukenut semmoistakin väitettävän, että keliakiaa sairastavatkin voisivat syödä spelttiä. Mutta se on tietysti jokaisen itse kokeiltava, itse en keliakiaa sairasta.

Ok, söin joku päivä sitten sokerittoman mustikkakeiton kera mannapuuroa, jossa voi olla spelttia ja se maistui erilaiselle, kuin tavallinen mannapuuro. :) No joku päivä minun pitää varata labran aika tutkituttaakseni veren arvot, söinkö monipuolisesti ja terveellisesti. Syön myös lisäaineetonta luomu ruokavaliota astmani vuoksi, niin luulen saaneeni jo hyvät arvot monipuolisista ja terveellisistä ruoasta.

Muuten olen lukenut juttua, että diabeetikot voivat syödä ketogeenista ruokavaliota, jonka kautta maksan ja/tai munuaisten säädännöt korjaantuvat kuntoon ja he voivat parantua diabeteksesta, siis diabetes kakkosesta.

Kiva, että saan hyödyllistä tietoa sinun kautta, koska sinäkin luet myös terveelliset ruoka jutut. Kiitos sinulle! :thumbup: Herra antaa meille tämä ruumistemppeli, joka on meidän vastuulla ja meidän kuuluu pitää huolen tästä ruumistemppelistä. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2019 21:46

*
No haluaisin kertoa, että kokeilin uutta hulavannetta, se on aika haasteellista. Varmaan huomenna minulla on mustelmia joka paikassa. Olin innokas, kun kokeilin sen ja aloin hulailla, niin muki, joka oli vieressä tuossa olohuoneen pöydässä, lensi ja heitti vettä lattialle, huh...! Siivosin ja kuivasin lattian ja siten jatkoin hulailua, mutta epäonnistuin heti ja yritin vielä pienin liikkein ja silti epäonnistuin. Yritin uudelleen ja se onnistui ja se kesti kai alle minuutin, mutta minulle alkoi riittää jo, koska vyötäröstäni tuli arka.

Katsotaan huomenna, jatkanko vai pidän tauon, jos minulla on mustelmat. No saa nähdä....
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Heinä 2019 11:11

*
Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää?

Image
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Juhani » 18. Heinä 2019 16:22

Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää?

Image

Seurakuntako vailla seuraa?

Meidän ei pidä unohtaa ikääntyviä veljiä- ja sisariamme, vaan käydä heitäkin tervehtimässä ja auttamassa. Tärkeä asia jota ei sovi unohtaa!

Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

Matt. 25:37-40
Juhani

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Heinä 2019 05:28

Ei tuo Vaisuliinin kirjoituksessa lainattu tapahtuma aivan poikkeuksellinen ole. Vanhetessa ihmiset jäävät seurakunnan aktiivisesta toiminnasta syrjään ja heidät unohdetaan kaikenlaisen seurakuntien puuhastelujen tiimellyksessä. Varsinkin jos eivät enää uhraa pienistä eläkkeistään seurakuntien moninaisiin tapahtumiin, joissa ei lainkaan harrasteta evankeliumin julistusta ja opetusta. Itse tunnen ihmisiä, jotka ovat unohdettuja, kun eivät enää jaksa osallistua seurakunnan talkootoimintaan.

Minua on näiden vanhenevien ja unohdettujen kohdalla lohduttanut Herran sanat:
"Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan" (Jes. 46:4).

Oma joukkonsa sitten ovat ne tiepuoleen uupuneet jotka uuskarismaattisuuden harhat katteettomine lupauksineen veivät mukanaan, kunnes voimat uupuivat ja luvattua parantumista ei tapahtunutkaan eikä lupaukset, että heistä tulee väkeviä aseita Jumalalle, toteutuneet. Heitä on pelkästään Suomessa tuhansia, ehkä paljon enemmänkin. Kaikki on kuten ennenkin paitsi omaisuus, joka tuli lahjoitettua noille mega saarnaajille. Voi onnetonta. Toivon edes muutaman tuollaisen saarnaajan heräävän ymmärtämään kylvämänsä vääryyden seurauksia. Kukaan ei nimittäin vääryydellä elämäänsä vahvista!
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2019 10:07

*
Haluaisin kirjoittaa uskosta, joka voi välillä horjua ja se voi käydä voimille, ettei yksin pysty rukoilemaan itse ja koettelemukset voivat olla kovia ja suuria, niiden seuraukseksi on pelko ja huoli. Pahinta on se, ettei vielä tunne Jumalan Kirjoituksia, joista voivat olla lohdutukseksi, vahvistukseksi ja rohkaisuksi. Iäkkäät uskovat (ei kaikki) voisivat olla vaille niitä. Tiedän itse, koska olin töissä vanhuksen kodissa ja siellä oli muutama iäkäs uskova.

Jumala pitää huolen iäkkäistä uskovista. Uskon, että Pyhä Henki tuo jonkun uskovan mieleen iäkkään uskovan ja kehottaa häntä mennä katsomaan sitä iäkästä uskovaa.

-------------

Haluaisin lisätä vielä pari juttua, jos sopii. Vanhimmilla ja pastorilla (ei kaikilla, vaan osittain) on vääränlainen käsitys "seurakunnasta". Se "seurakunta" määritellään kuppikuntien seurakunta-nimikkeeksi ja uskonsuunnaksi. He pitävät siitä raamatullisena seurakuntana, siksi se vaikuttaa asiaan, siinä Kristus ei voi olla seurakunnan pää, niin Hän ei voi päästä vaikuttamaan asiaan, koska se seurakunta ei ole enää Kristuksen ruumiillinen seurakunta. Se on ohjelmakeskeinen seurakunta, eikä se ole enää kristuskeskeinen seurakunta.

Raamatulliselle seurakunnalle tärkeintä on yhteinen kokoontuminen syystä, että seurakunta pääsee rakentumaan Kristuksessa ja vahvistumaan uskossa. Siksi iäkkäät uskovat tarvitsevat sitä myös.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Heinä 2019 10:57

vaisuliini kirjoitti:

Se on ohjelmakeskeinen seurakunta, eikä se ole enää kristuskeskeinen seurakunta.
Raamatulliselle seurakunnalle tärkeintä on yhteinen kokoontuminen syystä, että seurakunta pääsee rakentumaan Kristuksessa ja vahvistumaan uskossa. Siksi iäkkäät uskovat tarvitsevat sitä myös.

Pidin kovasti tuosta ytimekkäästä ilmaisustasi "Ohjelmakeskeinen seurakunta... ei ole enää kristuskeskeinen seurakunta".

Iäkkäät Jumalan lapset tarvitsevat seurakuntayhteyttä aivan kuten nuoremmatkin ja luulen, että iäkkäillä on paljon annettavaa nuorimmille. Kiitos Vaisuliini hyvästä kommentistasi.
Jukka

ViestiKirjoittaja Tapani » 27. Heinä 2019 14:50

Kunto jatkaa kohisten kasvuaan, nyt olen juossut jo 2 h 16 min lenkin ja reilu 19 km. Viime viikolla Puijon ulkoilualueella havaittiin karhu, olin juuri edellisenä päivänä juossut siitä kohdasta. Etsinnöissä ei löytynyt kuin hirvi ja kaksi vasaa, mutta ei jälkeä karhusta. Seuraavana päivänä kerrottiin, että alueella liikkuminen on turvallista ja saattoi olla väärä hälytys, ei ole tarkemmin kerrottu minkälainen havainto oli. Täällä on viime vuosina nähty ahma, susi ja karhuja, joku vuosi sitten karhu nähtiin usean päivän aikana puijon alueella. Ihmisenhän ei tarvitse pelätä petoeläimiä, Jumala on asettanut eläimiin pelon ihmistä kohtaan ja ihmiseen ne suhtautuvat eri tavalla kuin eläimiin. Tämäkin kertoo, että evoluutioteoria on väärässä, kun opettaa ihmisen olevan vain eläin. Karhun tai muun pedon kohdatessa tärkeintä on tietenkin, että ei käännä selkää, eikä peräänny selin varsinkaan juosten, ettei saalistusvietti herää. Pitkään silmiin tuijottaminen on myös eläinmaailmassa uhkaus. Pelkoon ei ole syytä, sitähän voisi vaikka pedon kohdatessa käskeä sitä istumaan osaisiko tuo?

1.Moos.9

1. Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa
hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa.
2. Ja peljätkööt ja vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat; ne olkoot teidän valtaanne annetut.

2016 paikallisen Citymarketin pihalla nähtiin susi, itse en täällä vielä silloin asunut, olen asunut tässä vasta reilu puoli vuotta. Tässä video sudesta, tästäkin sudesta huomaa, että tilanne ihmisten keskellä on sille pelottava:

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Sus ... tti/899556
Tapani

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu