pulla kirjoitti:Onhan siitä itsensä hillitsemisestä/hillittömyydestä täs kor 1:7
8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.
10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
Parempi tyydyttää tarpeensa aviopuolison kanssa kuin yksinäisyydessä,kiusaus irtosuhteisiin tms ...sitähän se varmaan tarkoittaa,vai mitä??
Kyllä, molemmissa kohdissa 1Kor.7:8-9 sekä 1Tim.5:11-15 Paavali painottaa neitsyeiden sekä leskien kohdalla hallitsemattoman seksuaalisen halun valtaa, jolloin ihmisen on parasta Jumalalta rukoilla itselleen puolisoa, kuin palaa himon kiihkossa (kre.πυροῦσθαι = tulla tulen kuluttamaksi, tuhoamaksi). Pohdintaa on herättänyt 1Kor.7:8 oleva "naimattomille" (kreik. ἀγάμοις) jota käytetään myös 1Kor.7:11 merkityksessä "avioeron kokenut ihminen" (kun puhutan pysyköön uskovainen toisesta uskovaisesta eronneena naimatonna [ἄγαμος sama sana kuin 1Kor.7:8].
1Kor.7:8-9 on siis myös poikkeus uudelleen avioitumiseen. Lesken on parempi mennä naimisiin kuin tulla seksuaalisen halun tuhoamaksi, ja myös naimattoman on parasta mennä naimisiin kuin tuhoutua seksuaalisen halun palossa.
Kuka on tämä "naimaton" 1Kor.7:8 ? Onko tämä neitsyt, vai onko se toisen aviopuolison taholta hyljätyksi tullut ?
Itse ymmärrän, että Raamatun kokonaisvaltaisen opetuksen sisällä tämä "naimaton" 1Kor.7:7:8 on neitsyt - joka on oikeutettu menemään naimisiin, kunhan se tapahtuu Herrassa. TÄMÄ "naimaton" ei voi olla uskovainen joka on eronnut toisesta uskovasta, KOSKA seuraava jae kieltää uskovan toisesta uskovasta eroamisen uudelleen avioitumisen tarkoituksessa.
1Kor.7:10-11 "Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa."
Ketä muita kuin neitsyitä siis tarkoittaa nämä "naimattomat" 1Kor.7:8 ? Mielestäni tässä on poikkeus niille, jotka ovat tulleet ei-uskovan puolelta uskovina hyljätyiksi, mennä uudestaan naimisiin. Tätä tulkintaa painotetaan juuri 1Kor.7:15 olevalla "ei ole orjuutettu" sanalla. Uskovainen ei ole orjuutettu kun jumalaton hänet hylkää - vaan Jumalan edessä rukouksessa saa poikkeuksen mennä uudestaan naimisiin USKOVAN KANSSA, JOS ei pysty elämään yksin. Kaiken tämän täytyy tapahtua Herrassa, ja Raamatun opetuksen mukaisesti - ei pelkkien inhimillisten tunteiden tai muiden antamien neuvojen varjossa.
Tärkeintä kaikessa on Paavalin päätös sanat 1Kor.7 luvussa :
1Kor.7:39-40 "Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki."
- todael