Luin nopeasti silmäilemällä pekan ensimmäistä linkkiä ja seuraava kohta on sellainen johon haluaisin ottaa kantaa.
Jakeessa 9 on ennustus, jonka monet käsittävät tarkoittavan kristillistä seurakuntaa. Tässä asiayhteydessä se tarkoittaa kuitenkin ennen muuta juutalaista kansaa: ”Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.”
Juutalaisten vaino on ollut hyvin tavallinen ilmiö historiassa Jeesuksen jälkeen, viimeisimpänä natsi-Saksan tapahtumat. Yhä edelleen kansan yllä on vainon uhka ja se kulminoituu Jaakobin ahdistuksessa. Sanonta: ...minun nimeni tähden... viittaa siihen, että juutalaisia on murhattu Kristuksen tappajina yms. syytteillä. Pitää ymmärtää, että Raamatun kielenkäytössä termillä ”lopun aika” tarkoitetaan viimeistä 2000 vuoden ajanjaksoa alkaen Messiaan (ensimmäisestä) tulemuksesta maan päälle. Lopun aikaa on siis eletty jo koko lailla tuo aika ja siksi voimme hyvällä syyllä ajatella, että lopun aikojen viimeiset ajat voisivat olla käsillä. Toiseksi näillä jakeilla on toki merkitystä myös kristikunnalle. Myös Kristuksen seurakuntaa on vainottu ja vainoja on edelleen käynnissä, tälläkin hetkellä, aina jossakin maailmankolkassa.
Olen eri mieltä linkin kirjoittajan kanssa tuosta kohdasta. Monet ennen vihan aikaa tempaukseen uskovat uskovat linkin opettamalla tavalla eli että kyseinen kohta tarkoittaisi ennen muuta juutalaista kansaa. Kyseinen kohta tarkoittaa ainoastaan Jeesuksen opetuslapsia eli seurakuntaa ja sen asiayhteys juurikin todistaa.
Matt.24:9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
Minun nimeni tähden ei viittaa siihen että juutalaisia on murhattu kristuksen tappajina vaan siihen että opetuslapsia aletaan vainoamaan ja vihaamaan Jeesuksen nimen tähden. Siksi koska Jeesuksen opetuslapset eivät lopun aikana antikristuksen vainoissa kiellä Jeesusta Herranaan. Vain Jeesuksen opetuslapset eli uskovat kantavat Jeesuksen nimeä. Juutalainen kansa elää epäuskossa eikä kanna Jeesuksen nimeä vaan kieltää sen. Herra Jeesus palaa vasta sitten kun Israel kansana kääntyy epäuskostaan Herran Jeesuksen puoleen antikristuksen vallan lopussa.
Joh.15:19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi.' Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
15:21
Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.
Johanneksen evankeliumi todistaa myös sen että maailma vihaa Jeesuksen opetuslapsia Jeesuksen nimen tähden. Eli maailman viha kohtaa niitä jotka kantavat Jeesuksen nimeä ja vain Jeesuksen opetuslapset jotka tunnustavat Jeesus on Herra kantavat Herransa nimeä.
Luuk 21: 17 ja
te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden.
18 Mutta ei hiuskarvaakaan teidän päästänne katoa.
19 Kestäväisyydellänne te voitatte omaksenne elämän.
20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.
22 Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.
23 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan;
24 ja
he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.
luukas 21 kertoo samasta tapahtumasta kuin Matteus 24. Luukas selventää tarkemmin kohtaa ja tästä käy selvästi ilmi se että Matteus 24:9 tarkoittaa vain kristittyjä eli Jeesuksen opetuslapsia jotka joutuvat Jeesuksen nimen tähden kaikkien vihattavaksi. Sillä jae 17 sanoo TE joudutte. Jeesus puhuu opetuslapsille ja sanoo TE joudutte eli opetuslapset joutuvat kaikkkien vihattavaksi Jeesuksen nimen tähden.
Jae 24 sanoo HE kaatuvat miekan terään ja HEiDÄT viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan. Raamattu ilmoittaa jo vanhan testamentin puolella että viimeisinä päivinä Jerusalem jaetaan ja silloin juutalaisia viedään vangeiksi pakanoiden sekaan ja vasta sen jälkeen juutalaiset etsivät Jumalaansa ja tulevat Herran Jeesuksen löytämään.
Jeesus siis eroittaa opetuslapset ja juutalaiset kohdassa sillä kutsuu opetuslapsiaan sanalla TE ja Israelin kansaa sanalla HE. Heidät (juutalaiset) viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana.
Eli asiayhteys kertoo että Matteus 24:9 puhuu Herran Jeesuksen opetuslapsista eli uskovista ei Israelin kansasta.