Tutkitaan sitten tätä vesikaste asiaa hieman toiselta kannalta ja eri näkökulmasta katsoen.
Raamattuhan sanoo selvästi sen, että vesikaste on parannuksen kaste.
Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella
Siis vanhassa liitossa sitä käytettiin ULKOISENA toimituksena eli pesona, parannuksen teossa.
Mitä niistä pesoista sanottiinkaan ?
Hepr. 9:10 vaan jotka(uhrit,lahjat), niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Lihan sääntöjä, voimassa uuden järjestyksen aikaan asti vain, eli ei enää uudessa liitossa siis .
No jos uskoisin vesikasteeseen ja sen kuuluvan siis uuteen liittoon, niin jos otetaan vanhan liiton lihan sääntö mukaan, niin sen mukaan pitäisi käydä yhä uudestaan ja uudestaan vesikasteella tekemässä parannusta, sillä näin laki määrää parannuksen kasteesta eli vesi kasteesta.
Toisaalta, mitä se yksi parannuksen kaste sitten hyödyttäisi, jos uskotaan siten, että kerta siis riittää ?
Ja tekeekö uskoontuleva parannuksen vasta siinä vesikasteessa vai uudestisyntymänsä hetkessä, jolloin hän katuu siis syntejään ja ne tunnustaa ja pyytää niitä Jeesuksen Nimessä ja kalliissa sovinto Veressä anteeksi ?
Tässä on juuri se asia, mihin Paavali viittasi siinä lauseessaan: " ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi"
1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Eli Paavali ymmärsi hyvin sen, että vesikasteella hyvin helposti mitätöidään Kristuksen Täydellistä ja Täytettyä(ei miltään kohti vajaa) Ristin Työtä.
Eli jos parannuksen tekokin siirretään ulkoiseen vanhan liiton aikuiseen vesikaste toimitukseen, niin silloin on jo sitä Kristuksen Ristin Työtä mitätöity, se ei enää olekkaan Täydellinen, vaan vajaa.
No, mitä Raamattu opettaa parannuksen teosta uudessa liitossa, miten se käytännössä tapahtuu ?
1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
Eli se vesipeso oli vain "kuva ja varjo" eikä itse asiain olemus, näin homma menee uudessa liitossa, eli EI ULKOISIN MENOIN, vaan SISÄISIN toimin.
Eli uskova katuu syntejään ja haluaa niistä luopua ja pyytää niitä anteeksi Isältä Jeesuksen Nimessä ja Veressä, ja tuon uuden liiton lupauksen mukaan Herra armahtaa katuvaa ja antaa ne synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
Näin siis on hyvä ymmärtää ensin se, että mitä se vesipeso oikeasti on ja tarkoittaa ja mitä se vaatisi, jos se yhä kuuluisi uuteen liittoon, ja sitä kautta voi sitten miettiä sitä, että meneekö nyt kaikki ihan oikein näin uuden liiton aikana ?
No, itselleni tämä vesikaste asia, ei ole mikään pelastus kysymys eikä se välttämättä ole uskovalle huonoksi.
Mutta nytpä onkin se vaara, että kuten moni oppeineen on jo tehnyt, niin on siirretty pelastuminen ja uudestisyntymisen hetki aikuis kasteeseen.
Tästä asiasta on hyvä elävä esimerkki, eli Weijo Lindroos Turusta, joka sanoo ja opettaa siten, että uudestisyntynyt uskova eli Jumalan lapsi ei pääse ehtoolliselle, jos häntä ei ole vedellä aikuisena kastettu.
Näin oppinsa kautta ja vuoksi Weijo siis väittää sitä uudestisyntynyttä Jumalan lasta ja Seurakunnan täysivaltaista jäsentä uudestisyntymättömäksi, eli oppinsa kautta Weijo väittää siis uudestisyntymisen tapahtuvan vasta aikuis vesikasteessa.
Näin pitkälle voidaan mitätöidä Kristuksen Risti, josta juuri siis Paavali varoitti tuossa.
Siis Weijo sanoo uudestisyntyneelle Jumalan lapselle, että hänelle ei kuulu pyhien yhteinen yhteys ateria, eikä Jeesuksen muistolle suoritettava muistoateria.
Eli oppinsa ja sen tuoman käytännön toteutuksen kautta, Weijo siis sanoo uudestisyntynyttä uudestisyntymättömäksi, ja samalla hän sen kautta väittää oikeasti aikuis vesikasteen pelastavan, eli siinä vasta mukamas uudestisynnytään ja liitetään Seurakuntaan.
Näin pitkälle voidaan oikeasti eksyä, jos ja kun ei asioita kunnolla ymmärretä.