Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja kurja » 10. Joulu 2017 16:31

Tutkitaan sitten tätä vesikaste asiaa hieman toiselta kannalta ja eri näkökulmasta katsoen.

Raamattuhan sanoo selvästi sen, että vesikaste on parannuksen kaste.

Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella

Siis vanhassa liitossa sitä käytettiin ULKOISENA toimituksena eli pesona, parannuksen teossa.

Mitä niistä pesoista sanottiinkaan ?

Hepr. 9:10 vaan jotka(uhrit,lahjat), niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

Lihan sääntöjä, voimassa uuden järjestyksen aikaan asti vain, eli ei enää uudessa liitossa siis .

No jos uskoisin vesikasteeseen ja sen kuuluvan siis uuteen liittoon, niin jos otetaan vanhan liiton lihan sääntö mukaan, niin sen mukaan pitäisi käydä yhä uudestaan ja uudestaan vesikasteella tekemässä parannusta, sillä näin laki määrää parannuksen kasteesta eli vesi kasteesta.

Toisaalta, mitä se yksi parannuksen kaste sitten hyödyttäisi, jos uskotaan siten, että kerta siis riittää ?

Ja tekeekö uskoontuleva parannuksen vasta siinä vesikasteessa vai uudestisyntymänsä hetkessä, jolloin hän katuu siis syntejään ja ne tunnustaa ja pyytää niitä Jeesuksen Nimessä ja kalliissa sovinto Veressä anteeksi ?

Tässä on juuri se asia, mihin Paavali viittasi siinä lauseessaan: " ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi"

1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Eli Paavali ymmärsi hyvin sen, että vesikasteella hyvin helposti mitätöidään Kristuksen Täydellistä ja Täytettyä(ei miltään kohti vajaa) Ristin Työtä.

Eli jos parannuksen tekokin siirretään ulkoiseen vanhan liiton aikuiseen vesikaste toimitukseen, niin silloin on jo sitä Kristuksen Ristin Työtä mitätöity, se ei enää olekkaan Täydellinen, vaan vajaa.

No, mitä Raamattu opettaa parannuksen teosta uudessa liitossa, miten se käytännössä tapahtuu ?

1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Eli se vesipeso oli vain "kuva ja varjo" eikä itse asiain olemus, näin homma menee uudessa liitossa, eli EI ULKOISIN MENOIN, vaan SISÄISIN toimin.

Eli uskova katuu syntejään ja haluaa niistä luopua ja pyytää niitä anteeksi Isältä Jeesuksen Nimessä ja Veressä, ja tuon uuden liiton lupauksen mukaan Herra armahtaa katuvaa ja antaa ne synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Näin siis on hyvä ymmärtää ensin se, että mitä se vesipeso oikeasti on ja tarkoittaa ja mitä se vaatisi, jos se yhä kuuluisi uuteen liittoon, ja sitä kautta voi sitten miettiä sitä, että meneekö nyt kaikki ihan oikein näin uuden liiton aikana ?

No, itselleni tämä vesikaste asia, ei ole mikään pelastus kysymys eikä se välttämättä ole uskovalle huonoksi.

Mutta nytpä onkin se vaara, että kuten moni oppeineen on jo tehnyt, niin on siirretty pelastuminen ja uudestisyntymisen hetki aikuis kasteeseen.

Tästä asiasta on hyvä elävä esimerkki, eli Weijo Lindroos Turusta, joka sanoo ja opettaa siten, että uudestisyntynyt uskova eli Jumalan lapsi ei pääse ehtoolliselle, jos häntä ei ole vedellä aikuisena kastettu.

Näin oppinsa kautta ja vuoksi Weijo siis väittää sitä uudestisyntynyttä Jumalan lasta ja Seurakunnan täysivaltaista jäsentä uudestisyntymättömäksi, eli oppinsa kautta Weijo väittää siis uudestisyntymisen tapahtuvan vasta aikuis vesikasteessa.

Näin pitkälle voidaan mitätöidä Kristuksen Risti, josta juuri siis Paavali varoitti tuossa.

Siis Weijo sanoo uudestisyntyneelle Jumalan lapselle, että hänelle ei kuulu pyhien yhteinen yhteys ateria, eikä Jeesuksen muistolle suoritettava muistoateria.

Eli oppinsa ja sen tuoman käytännön toteutuksen kautta, Weijo siis sanoo uudestisyntynyttä uudestisyntymättömäksi, ja samalla hän sen kautta väittää oikeasti aikuis vesikasteen pelastavan, eli siinä vasta mukamas uudestisynnytään ja liitetään Seurakuntaan.

Näin pitkälle voidaan oikeasti eksyä, jos ja kun ei asioita kunnolla ymmärretä.
kurja

ViestiKirjoittaja kari » 10. Joulu 2017 22:01

Pitkiä juttuja (saarnoja) kirjoitat. Tämä ei näytä olevan sinulle keskustelufoorumi vaan paikka levittää oppiasi. Muotoilen uudelleen kysymykseni:

Jeesus käski omiaan menemään maailman ääriin ja tekemään kaikista kansoista Hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla heitä. Millä Jeesus kehotti opetuslapsiaan kastamaan, jos ei vedellä? Totesin jo aikaisemmin, ettemme voi ketään kastaa Pyhällä Hengellä, ainoastaan vedellä, kuten Johannes ("minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä"). Jeesus antoi kastekäskyn Mt.28:19-20 sen jälkeen, kun Uusi Liitto oli astunut voimaan ja siinä Hän käski kastamaan vedessä.
kari

ViestiKirjoittaja kurja » 10. Joulu 2017 22:31

kari kirjoitti:Pitkiä juttuja (saarnoja) kirjoitat. Tämä ei näytä olevan sinulle keskustelufoorumi vaan paikka levittää oppiasi. Muotoilen uudelleen kysymykseni:

Jeesus käski omiaan menemään maailman ääriin ja tekemään kaikista kansoista Hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla heitä. Millä Jeesus kehotti opetuslapsiaan kastamaan, jos ei vedellä? Totesin jo aikaisemmin, ettemme voi ketään kastaa Pyhällä Hengellä, ainoastaan vedellä, kuten Johannes ("minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä"). Jeesus antoi kastekäskyn Mt.28:19-20 sen jälkeen, kun Uusi Liitto oli astunut voimaan ja siinä Hän käski kastamaan vedessä.

Olisi kannattanut lukea se viestini kunnolla.

Eli olet siis siihen viitaten sitä mieltä, että Paavali synnytti itse uudestisyntyneet, ja hän oli heidän isänsä.

1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

Eli ei siis olekkaan niin siis, että Jumala synnyttää ja Jumala Yskin saa aikaan/luo Uskon ihmiseen ?

Eli kuten JO kirjoitin hyvin selvästi, niin jos aletaan tulkita Sanaa kuten sinä nyt haluat itse tulkita, niin mihin se vie meidät ?

Sitten siihen Raamatunkohtaan, johon viittasit:

19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Sanotaanko tässä jossakin, että vedellä ?

Ei sanota, eihän ?

Sinä siis omaksumasi opin kautta, sen itse lisäät siihen.

Eli katsot asioita ns. "vesikaste silmälasien" läpi ja kaikki näyttää siis vesikasteelta, vaikka tässä todellakaan ei sanota että kastakaa VEDELLÄ !

Kari hyvä, en haluaisi toistella sanojani, olisi kunnioittavaa sinulta, jos viitsisit edes lukea sen, mitä sinulle on JO vastattu.

Ja jos tulet kesken keskustelun, joka siis on luettavissa, niin kunnioituksesta muita kirjoittajia kohtaan lukisit sen, mitä on JO kirjoitettu asiasta ja aiheesta.

Eli yhä jatkat tuolla väärällä asenteellasi: "minä tiedän ja sanon miten asiat ovat, ota sinä vastaan".

Et siis itse keskustele vaan olet ennalta jo päättänyt olevasi oikeassa.

Tuo asenne estää sinua oppimasta lisää ja varsinkin vapautumasta vääristä opeista, joita me kaikki olemme vääjäämättä omaksuneet vahninten perinnäissääntöjen eli oikeammin sanoen "puolue totuuksien" kautta.

Saitko nyt siis kyllin lyhyen ja selvän vastauksen ?

Minä luotin nimittäin siihen, että olet aidosti perehtynyt aiheeseen kunnolla, mutta oletko sitä koskaan todella tehnyt ?

Oletko siis uskaltanut kyseenalaistaa ne opit, mitkä srk. vanhimmat ovat sinulle no nuorena uskovana syöttäneet ?

Minä olen, se kuuluu erittäin tärkeänä osana aikuistumiseen, niin luonnollisten vanhempien kohdalla kuin myös Hengellisten.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 10. Joulu 2017 22:56

kari kirjoitti:Pitkiä juttuja (saarnoja) kirjoitat. Tämä ei näytä olevan sinulle keskustelufoorumi vaan paikka levittää oppiasi. Muotoilen uudelleen kysymykseni:

.

Sitten tämä asia, syytät siis minua saarnaamisesta, ja oppieni levittämisestä.

Täällä on käsittääkseni useitakin uskonveljiä, jotka pitävät itseään opettajina, ainakin Petri.

Kovasti on ollut kuitenkin hiljaista, ja siitä et minua voi syyttää, että muut eivät halua tai uskalla ottaa edes kantaa näin arkaan asiaan, syy ei siis ole minussa, enkä sitä siten itselleni ota Kari, vaikka sinä sitä minulle tyrkyttäisitkin.

Lisäksi jos ja kun käsitellään eli keskustellaan näinkin laajasta opillisesta asiasta, niin pitäisikö siis jättää perusteet kunnolla kertomatta, onko se oikeasti mielestäsi oikea toiminta tapa?

Lisäksi, jos kirjoittaisin opeista kuten sinä niihin uskot, et varmasti minua näin huomatuttaisi, ethän Kari ?

Joten minä kuitenkin keskustelen, eikä se tee sitä keskustelua saarnaamiseksi, että selitän asiat ja oman näkemykseni kunnolla ja perinpohjin.

Kaiken kaikkiaan siis, ei ollut kivaa syyllistämistä sinulta tämäkään Kari.

Jos olet se sama Kari, joka oli Tuomon ja Petrin kanssa muinoin erään vastaavan foorumin ylläpitäjinä/modeina, niin silloin arvelisin sinulla olevan jo ikää, ja siten kokemusta, ja siten jos se Kari olet, olisin odottanut hieman kypsempää suhtautumista toiseen kesksutelijaan, vaikka pitäisitkin häntä opillisesti väärässä.

Kuten jo olen sanonut, niin ymmärtäväisen, tulisi Rakkaudessa auttaa ymmärtämätöntä Totuuteen, eikä puhua kuin ylhäältäpäin, ja jopa halveksivaan tyyliin.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 11. Joulu 2017 04:09

Tehdään Kari sinulle mieliksi, eli lisätään siihen Raamatun kohtaan se vesi sana.

Tutkitaan sitä, että mitä siitä tulee tulokseksi.

Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä vedellä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Mitä saimme tulokseksi ?

Opetuslapseksi tulemiseen riittää vesikaste.

Eli kirkkokunnat ovat siis toimineet ihan oikein, kun miekalla jopa käännyttivät pakanoita ja pakottivat heidät uhaten vesikasteelle.
Ja samoin on siis vauvakaste oikein, sillä noin toimien he ovat jo vauvat tehneet opetuslapisiksi.

Siis opetuslapsi on Jumalan lapsi, eli pelastettu, hän on seurakunnan jäsen, ihan kuten kirkko sanoo kaikista vedellä kastetuista.

Eli uskotko sinä Kari kuitenkin vesikasteen pelastavan ?

Siis tuo on täysin selvästi ja aukottomasti silloin sanottu: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä vedellä.

Mutta eihän se nyt noin voi olla millään, sillä Jeesus sanoo, että meidän tulee syntyä Hengestä, eli uudestisyntyä, ja sen kautta vain kun meidät kastetaan Pyhällä Hengellä siinä uudestisyntymässämme, meistä tulee opetuslapsia, eli Jumalan lapsia ja Seurakunnan jäseniä.

Joten taas uudestaan Kari, eli mikä on se Yksi kaste ?

4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

Jompi kumpi nyt kuitenkin siis selvästi pitäisi valita, eli kumpi pelastaaja liittää Seurakuntaan, vesikaste/vesi vai Pyhällä Hengellä kastaminen/Pyhä Henki.

Kumpi toimii sinettinä ja vakuutena pelastuksestamme ?

Vesi vai Pyhä Henki ?

Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

Ef. 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2017 09:46

*
Saisinko kysyä, Kurja, oletko luterilainen?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 11. Joulu 2017 14:27

vaisuliini kirjoitti:*
Saisinko kysyä, Kurja, oletko luterilainen?

En ole mikään -lainen tai -läinen, vaan olen uudestisyntynyt Jumalan lapsi, eli Jumala on minut liittänyt paikalliseen Seurakuntaan uudestisyntymässäni.

Ja jos olisin siis lutherilainen, niin silloinhan minun pitäisi uskoa vauvavesikasteeseen, eikö totta ?
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2017 14:48

*
Ok, kiitos, Kurja. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kari » 11. Joulu 2017 19:15

kurja kirjoitti:Tehdään Kari sinulle mieliksi, eli lisätään siihen Raamatun kohtaan se vesi sana.

Kenellekään ei tehdä mieliksi mitään Jumalan pyhän sanan kustannuksella; ei minulle, ei sinulle, ei maailmalle aikä edes Jumalan seurakunnalle. Olet sinä vaan kumma mies, kun et osaa vastata kysymykseen lyhyesti "kyllä tai ei". Kysyin mielipidettäsi millä Jeesus kehotti kastamaan ihmisiä, vedellä vai Hengellä. Vastaapa nyt kysymykseen lyhyesti; olkoon kyllä kyllä ja ei ei

Käskikö Jeesus lähetyskäskyssä (Matteus 28:19-20) seuraajiaan kastamaan ihmisiä

1. vedellä
2. Hengellä
3. En tiedä

Onko liikaa pyydetty, että vastaat yhdellä sanalla seuraavassa viestissä? Laitan vastauksesta esimerkkinä oman vastaukseni seuraavalla viestillä
kari

ViestiKirjoittaja kari » 11. Joulu 2017 19:16

Oma vastaukseni on 1. vedellä.
kari

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu