Pekka:No en tiedä voiko esineiden seinällä pitäminen olla mikään pinttynyt tapa

. Riittää, kun laittaa sen kerran seinälle. Sen jälkeen se pysyy siellä päivästä toiseen minun tekemättä asialle mitään. Aivan kuten kaikki tämän huushollin seinällä olevat taulut ja valokuvat. Ei minulla ole sen enempää pinttynyttä tapaa pitää niitäkään seinällä. Ne vain ovat ja pysyvät siellä.
Mutta ymmärrän kyllä, miten keskustelusta voi syntyä kuva pakkomielteisestä krusifiksin pitämisestä seinällä. Se johtunee ainakin osittain siitä, että tällä palstalla näyttäisi olevan vallitsevana käsityksenä ajatus, jonka mukaan krusifikseja tai vastaavia ei saisi lainkaan kristitty pitää seinällään, tai muuten syyllistytään tavalla tai toisella epäjumalanpalvontaan. Itsekin näytät vastauksesi lopun perusteella ajattelevan näin. Itse edustan toisenlaista kantaa, ja – kuten varmasti muutkin ovat huomanneet – enemmistöstä poikkeavan kannan edustaja joutuu usein selittelemään tai perustelemaan ajatteluaan muita perusteellisemmin. Se on mielestäni luonnollista ja inhimillistä, enkä näe sitä lainkaan pahana, että minulta tivataan ja kysellään asioita.
Olen peräänkuuluttanut täällä huolellista kuvantekokiellon tutkimista. En ole hetken mielijohteesta päätynyt kantaani, vaan olen joutunut miettimään ja pohtimaan sitä pitkään. Mitä enemmän olen lukenut Raamattua (sekä käännöksinä että auttavasti alkukielellä), sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että krusifiksien pitäminen ei ole epäjumalanpalvontaa eikä muutenkaan synnillistä. Siksi sanoisin myös, ettei krusifikseista voi vapautua, kun ei siinä ole mitään, mikä kristittyjä sitoo.
Ehkä olen "noussut barrikadeille" tässä asiassa. Mutta en kehottaakseni jokaista kristittyä laittamaan krusifiksin seinälle, vaan puolustamaan kristittyjen vapautta pitää krusifiksia seinällä tai lukemaan materiaalia, joissa on kuvia Jeesuksesta tai mitä tahansa muuta vastaavaa. Jos joku haluaa laittaa krusifiksin seinälle, niin se on hyvä. Jos joku ei halua pitää krusifiksia seinällä, niin sekin on hyvä.
Ehkäpä jonkinlaisena yhteenvetona voisin todeta, että keskustelun kannalta voisi olla hedelmällistä tunnustaa, etteivät kaikki halua pitää esillä kuvia Jeesuksesta tai krusifikseja seinällä, mutta myös etteivät kaikki pidä Jeesusta kuvaavia kuvia tai krusifikseja vääränä. Itse tietenkin toivoisin, että sen verran palstalaisilta löytyy kunnioittavaa asenneta edustamaani kantaa kohtaan, ettei ajatella minun tietämättömyyttäni tai tyhmyyttäni toimivan niin kuin toimin, tai ettei oleteta, että palvoisin tai tunnustaisin epäjumalia, kun mielestäni olen selvin sanoin parikin kertaa tuonut ilmi, kuinka tunnustan yhden ainoan Jumalan ja kuinka myös kiellän palvovani mitään luotuja kuvia tai vastaavia jumalina.