Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Citymission ja Jeesuskuvien käyttö

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Syys 2017 16:15

Iustus kirjoitti:Sen sijaan tuo puukappale seinällä muistuttaa minua siitä, mitä minun Jumalani on tehnyt puolestani.

Tuo mitä sanoit ei kuullosta että se olisi Jumalan tahto, tuo mainitsemasi puisten veistosten seinällä pitäminen (krusifiksit).

Dan. 5:4

He joivat viiniä ja ylistivät kultaisia ja hopeisia, vaskisia, rautaisia, puisia ja kivisiä jumalia.

Vai onko mielestäsi Raamatussa opetusta puisten kuvien (krusifiksit) pitämisestä esim. kodin seinällä muistuttamassa Jeesuksen syntien sovitustyöstä?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 29. Syys 2017 16:40

pekka kirjoitti:
Iustus kirjoitti:Sen sijaan tuo puukappale seinällä muistuttaa minua siitä, mitä minun Jumalani on tehnyt puolestani.

Tuo mitä sanoit ei kuullosta että se olisi Jumalan tahto, tuo mainitsemasi puisten veistosten seinällä pitäminen (krusifiksit).

He joivat viiniä ja ylistivät kultaisia ja hopeisia, vaskisia, rautaisia, puisia ja kivisiä jumalia.

Vai onko mielestäsi Raamatussa opetusta puisten kuvien (krusifiksit) pitämisestä esim. kodin seinällä muistuttamassa Jeesuksen syntien sovitustyöstä?

Tässä keskustelussa näyttää sekoittuvan ikävällä tavalla keskenään ajatus kuvista/patsaista epäjumalina ja ajatus kuvista/patsaista jonkin asian kuvauksena. Lainaamassasi Danielin kirjassa selkeästi puhutaan kultaisista, hopeisista, vaskisista, rautaisista, puisista ja kivisistä jumalista. Siis noita eri materiaaleista tehtyjä patsaista pidettiin itsessään jumalina. Ne eivät olleet pakanajumalien kuvia vaan pakanajumalia.

Tällaisista epäjumalista puhutaan myös kuvantekokiellossa, jossa ei sanatarkasti puhuta epäjumalista tehdyistä kuvista, vaan yksinkertaisesti epäjumalista. "Älä tee itsellesi epäjumalaa" olisi sanatarkka käännös. Siinä ei puhuta kuvasta, joka kuvastaa epäjumalaa, vaan siinä puhutaan kuvasta, joka on epäjumala.

Krusifiksi seinällä ei ole Jumala. Se on puuta. Se kuvastaa lihaksi tullutta Jumalaa, mutta se ei ole itsessään ole lihaksi tullut Jumala. Tämä on kaukana siitä, mistä Dan. 5:4 tai kuvantekokielto puhuvat.
pekka kirjoitti: Vai onko mielestäsi Raamatussa opetusta puisten kuvien (krusifiksit) pitämisestä esim. kodin seinällä muistuttamassa Jeesuksen syntien sovitustyöstä?

Raamatussa on yhtä monta opetusta krusifiksien pitämisestä kodin seinällä kuin siellä on opetuksia nettifoorumille kirjoittamisesta. Molemmat ovat asioita, joita ei Raamatussa kielletä eikä määrätä, ja molempia kristitty on vapaa tekemään tai olemaan tekemättä.
Iustus

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Syys 2017 16:51

Iustus kirjoitti:
pekka kirjoitti:

Tässä keskustelussa näyttää sekoittuvan ikävällä tavalla keskenään ajatus kuvista/patsaista epäjumalina ja ajatus kuvista/patsaista jonkin asian kuvauksena. Lainaamassasi Danielin kirjassa selkeästi puhutaan kultaisista, hopeisista, vaskisista, rautaisista, puisista ja kivisistä jumalista. Siis noita eri materiaaleista tehtyjä patsaista pidettiin itsessään jumalina. Ne eivät olleet pakanajumalien kuvia vaan pakanajumalia.

Tällaisista epäjumalista puhutaan myös kuvantekokiellossa, jossa ei sanatarkasti puhuta epäjumalista tehdyistä kuvista, vaan yksinkertaisesti epäjumalista. "Älä tee itsellesi epäjumalaa" olisi sanatarkka käännös. Siinä ei puhuta kuvasta, joka kuvastaa epäjumalaa, vaan siinä puhutaan kuvasta, joka on epäjumala.

Krusifiksi seinällä ei ole Jumala. Se on puuta. Se kuvastaa lihaksi tullutta Jumalaa, mutta se ei ole itsessään ole lihaksi tullut Jumala. Tämä on kaukana siitä, mistä Dan. 5:4 tai kuvantekokielto puhuvat.
pekka kirjoitti: Vai onko mielestäsi Raamatussa opetusta puisten kuvien (krusifiksit) pitämisestä esim. kodin seinällä muistuttamassa Jeesuksen syntien sovitustyöstä?

Raamatussa on yhtä monta opetusta krusifiksien pitämisestä kodin seinällä kuin siellä on opetuksia nettifoorumille kirjoittamisesta. Molemmat ovat asioita, joita ei Raamatussa kielletä eikä määrätä, ja molempia kristitty on vapaa tekemään tai olemaan tekemättä.

Kiitos Iustus vastauksestasi.

En ala väittelemään kanssasi tästä asiasta, saat minun puolestani pitää kotisi seinällä mitä ikinä vain haluat pitää.

Mutta mulle tuli mieleeni kun luin tuon vastauksesi että sulle on tullut sellainen "pinttynyt" tapa pitää tuota puista esinettä seinälläsi ja puolustat sitä oikeuttasi siihen vaikka mikä olisi ja näin sinulle on aivan turha yrittää tuoda vastakkaista mielipidettä esiin, torjut sen ikään kuin hinnalla millä hyvänsä.

Mutta itse olen onneksi saanut vapautua noista krusifikseista ja kaikista muistakin jumalankuvista ja siitä suuri kiitos Herralle!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 29. Syys 2017 17:01

Jos joku tulisi minulle sanomaan, että minun pitäisi ottaa joku kuva pois seinältäni, perustellen että se on minun jumalani, niin olisin aika hämmentynyt ja kuva saisi jäädä seinälle.

Jos ajatellaan että epäjumala tarkoittaa sellaista esinettä tai kuvaa, jonka joku on joskus tehnyt epäjumalaksi, niin eihän meillä olisi voinut olla mitään. Kaupasta ostamamme pehmonalle saattaa olla tehty siinä tarkoituksessa, että se on epäjumala. Sama koskee kaikkia kuvia ja esineitä.

Mutta epäjumala tarkoittaa jotakin, jota palvotaan Jumalan sijaan. Mikään esine tai kuva ei voi itsessään olla epäjumala. Epäjumala on epäjumala vain sille, joka palvoo sitä. Muille kaikki maailman epäjumalanpatsaatkin ovat pelkkiä puupölkkyjä ilman mitään sen mystisempää.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Iustus » 29. Syys 2017 17:14

Pekka:
No en tiedä voiko esineiden seinällä pitäminen olla mikään pinttynyt tapa :D . Riittää, kun laittaa sen kerran seinälle. Sen jälkeen se pysyy siellä päivästä toiseen minun tekemättä asialle mitään. Aivan kuten kaikki tämän huushollin seinällä olevat taulut ja valokuvat. Ei minulla ole sen enempää pinttynyttä tapaa pitää niitäkään seinällä. Ne vain ovat ja pysyvät siellä.

Mutta ymmärrän kyllä, miten keskustelusta voi syntyä kuva pakkomielteisestä krusifiksin pitämisestä seinällä. Se johtunee ainakin osittain siitä, että tällä palstalla näyttäisi olevan vallitsevana käsityksenä ajatus, jonka mukaan krusifikseja tai vastaavia ei saisi lainkaan kristitty pitää seinällään, tai muuten syyllistytään tavalla tai toisella epäjumalanpalvontaan. Itsekin näytät vastauksesi lopun perusteella ajattelevan näin. Itse edustan toisenlaista kantaa, ja – kuten varmasti muutkin ovat huomanneet – enemmistöstä poikkeavan kannan edustaja joutuu usein selittelemään tai perustelemaan ajatteluaan muita perusteellisemmin. Se on mielestäni luonnollista ja inhimillistä, enkä näe sitä lainkaan pahana, että minulta tivataan ja kysellään asioita.

Olen peräänkuuluttanut täällä huolellista kuvantekokiellon tutkimista. En ole hetken mielijohteesta päätynyt kantaani, vaan olen joutunut miettimään ja pohtimaan sitä pitkään. Mitä enemmän olen lukenut Raamattua (sekä käännöksinä että auttavasti alkukielellä), sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että krusifiksien pitäminen ei ole epäjumalanpalvontaa eikä muutenkaan synnillistä. Siksi sanoisin myös, ettei krusifikseista voi vapautua, kun ei siinä ole mitään, mikä kristittyjä sitoo.

Ehkä olen "noussut barrikadeille" tässä asiassa. Mutta en kehottaakseni jokaista kristittyä laittamaan krusifiksin seinälle, vaan puolustamaan kristittyjen vapautta pitää krusifiksia seinällä tai lukemaan materiaalia, joissa on kuvia Jeesuksesta tai mitä tahansa muuta vastaavaa. Jos joku haluaa laittaa krusifiksin seinälle, niin se on hyvä. Jos joku ei halua pitää krusifiksia seinällä, niin sekin on hyvä.

Ehkäpä jonkinlaisena yhteenvetona voisin todeta, että keskustelun kannalta voisi olla hedelmällistä tunnustaa, etteivät kaikki halua pitää esillä kuvia Jeesuksesta tai krusifikseja seinällä, mutta myös etteivät kaikki pidä Jeesusta kuvaavia kuvia tai krusifikseja vääränä. Itse tietenkin toivoisin, että sen verran palstalaisilta löytyy kunnioittavaa asenneta edustamaani kantaa kohtaan, ettei ajatella minun tietämättömyyttäni tai tyhmyyttäni toimivan niin kuin toimin, tai ettei oleteta, että palvoisin tai tunnustaisin epäjumalia, kun mielestäni olen selvin sanoin parikin kertaa tuonut ilmi, kuinka tunnustan yhden ainoan Jumalan ja kuinka myös kiellän palvovani mitään luotuja kuvia tai vastaavia jumalina.
Iustus

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Syys 2017 17:29

Mielenkiintoista... millainen se krusifiksi on? risti, jossa riippuu ihminen tai miehen olomuoto ristillä. Kuinka moni omistaa ristin ja pitää ristisymbolia arvossaan? Tuo krusifiksi ei eroa muuten kovinkaan paljoa rististä kuin että siinä on puukappaleessa, raudassa, kullassa tai mistä se on tehtykin tai millä se on pinnoitettukin, on miestä esittävä teos tai muoto ristinpäällä, lisäksi? Voiko ristin merkki tai symboli muodostua epäjumalan asemaan sydämessä? Onko normaali ristin pitäminen sallitumpaa kuin ristin, jossa on miehen olomuoto ristillä lisäksi? hmmm... tietysti jos miettii symboliikkaa, tyhjä risti, mies ristilllä, mutta harvapa miettii noin pitkälle symboliikkaa, vaan sillä on jokin muu merkitys ihmiselle. Aika monella uskovalla, on kultainen risti kaulassa, ihan vain sanoakseni ;) ehkä risti on monille kuin jokin symboli, jolla viestitetään jotain muille ja jonka koetaan olevan myös itselle tärkeänä elementtinä kuvaamaan jotain, jonka kokee uskossa tärkeäksi.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Syys 2017 18:20

Niin. Joillekin risti kaulassa on sama asia kuin kala autossa. Minä aikoinaan pidin "Jeesus on Herra" -pinssiä kassissa ja moni tuntematon uskova pysähtyi juttelemaan. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään symboleja missään.

Ja muuten kiva "nähdä", Lonelyrider!
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Syys 2017 18:44

Tietyllä tavalla rohkeaahan se on pitää Jeesus on Herra paitaa tai kalasymboleja, että näyttää "värinsä" ehkäpä sellaisen kautta myös muulle maailmalle ja tulee tunnistettavaksi myös uskoville?...
en vain kokisi sellaista tapaa omakseni jostain syystä.

Kiva "kuulla", että jostakusta on mukava "nähdä" minua tällä palstalla. Kiitos, aamu-usva, mukava "nähdä" sinuakin... :)
lonelyrider

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Syys 2017 09:14

Sen verran vielä tuosta yllä olevasta Raamatun kohdasta liittyen tähän ketjun aiheeseen kuinka ymmärrän sen eli meidän uskovien (jotka haluamme vaeltaa Jumalan tahdon mukaan) ei tule ottaa mallia siitä kuinka ne ihmiset toimivat jotka eivät usko Isään Jumalaan ja Herraan Jeesukseen.

Nuo ovat pakanallisia tapoja tuommoisten esim. puusta tehtyjen esineiden (krusifiksit) pitäminen esillä esim. kodeissa. Raamatussa ei ole tietääkseni mitään kehoitusta tuommoisten puisten esineiden kuten krusifiksien laittamisesta kotien seinille roikkumaan. Ei meidän tule ottaa mallia noista ei uskovien pakanoiden tavoista vaikka kuinka tekisi mieli. Miksi ei? Koska se ei ole selvästikään Jumalan tahto Raamatun mukaan.

Mutta tämä pakanallinen tapa tulee jatkumaan aina Herramme Jeesuksen toiseen tulemukseen asti, siis Häneen uskovienkin keskuudessa ja aiheuttamaan loputtomia väittelyitä (jopa riitojakin) siitä voiko niin tehdä vai ei. Mutta itse siis en ole löytänyt Jumalan sanasta siihen ainuttakaan opetusta tai kehoitusta vaan päinvastoin jos niitä kodin seinältä löytyy roikkumasta niin Jumalan tahto on että otan sen seinältä pois. Minulla oli aikanaan noita jumalankuvia kotini seinillä roikkumassa mutta kun sain tässä asiassa oikean ymmärryksen joitakin vuosia sitten niin otin ne pois seiniltäni roikkumasta.

Mutta edelleenkään väittelemään tästä en ala vaan antakoon Jumala oikean ymmärryksen tästä asiasta itse kullekin Raamatun sanan tutkimisen kautta, rukoillen, että Jumala antaisi Hänen tahtonsa mukaisen ymmärryksen tähän asiaan.

Ap. t. 17:29

Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa ja rauhaa kaikille foorumilaisille tähän päivään.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Syys 2017 11:25

Meidän kodin seinällä roikkuu yksi kaunis kukkataulu, joka on minulle lahja ystävältäni, mutta se voisi jollekin symboloida Jumalaa kaiken kauniin Luojana. Jos tuosta taulusta tulisi Jumala mieleen, niin pitäisikö se ottaa seinältä alas? Ei tietenkään. On hyvä, että meille tulee Jumala mieleen kotimme sisustuksesta. Joillain on seinillä lauseita Raamatusta esim. kirjottuna. Nehän ovat kuvia Jumalan Sanasta, mutta mielestäni ihan hyviä muistutuksia. Samalla tavalla myös risti voi jollekin tuoda mieleen Jeesuksen. Jollekin Leijonan kuvasta tulee mieleen Jeesus.Voisihan joku tehdä taulun kanasta tipuineen ajatellen Jeesusta, joka tahtoo koota lapsensa siipiensä suojaan kuin kanaemo. Olisiko tuon taulun pitäminen seinällä sitten väärin? Minusta kuvakielto on ihan hatusta vedetty ja samalla periaatteella pitäisi kuvankieltäjien myös vihmoa lehmän verellä ovenpieliään ja olla käyttämättä vaatteita joissa on sekoitettu elastaania puuvillaan :D
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu