jukka1954 kirjoitti:Aamu-Usva kirjoitti:"Huolet ovat korkoa, jota maksamme ongelmista, ennen kuin ongelmat ovat edes edessämme." -Dean Eng-
Viisaasti lausui tämä Dean Eng. Tässä hänestä vähän tiedonjyväsiä https://en.wikipedia.org/wiki/Dean_Ing. Itse tunnen paremmin tuon veljeni Pietarin teokset ja hän lausui samaan asiaan viitaten näin: "Heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen". Tässä murheet ovat ongelmia. Ero Eng'in ja Pietarin neuvoissa on se, että jälkimmäinen neuvoi ongelmiin myös lääkkeen, jotta ei huolet rupeaisi painamaan. Jumalan vastaus niihin on Jeesus. Toivottavasti Eng kertoi myös tämän vaikkapa jossain sci-fi- tai tekno-trilleri-kirjassaan. Ellei niin hänen "hyvästä on tullut parhaan vihollinen", ainakin minulle. Tätä yritän itselleni ja muille opettaa, että hyvä voi koitua parhaan tuhoksi, suurimman aarteen löytämisen esteeksi, ja silloin se hyvä on karkotettava kauas elämän tanhuvilta.
Olen muuten tykästynyt tuohon Chambergin kirjaan My utmost for His highest [Minun äärimmäiseni (kaikkeni) Hänen korkeimpaansa]. Suomalainen alkuperäispainos on hyvä, nimeltään Parhaani Hänelle. Uudemmat laitokset on vesitettyä tekstiä, joista puuttuu sen alkuperäisen räjäyttävä voima. Suosittelen lämpimästi alkuperäistä. Aarteen voi löytää jostain divarista tai nettikaupasta.
https://www.cicministry.org/commentary/issue132.htm
Katkelma tuosta nettisivusta suomennettuna:
"Onko mystiikka aitoa hartautta?
Karsastan sitä ajatusta, että hartaushetkiin liittyy mystiikkaa. Chambersin allegorinen tapa lähestyä Raamattua, ja hänen "raamatullisen psykologian" opetuksensa edellyttävät mystiikkaa. Jos Raamatun tarkoittamat merkitykset paljastetaan lukijalle, lukijan on kuultava Jumalalta asioita Raamatun objektiivisen merkityksen ulkopuolella. Jos avain syvällisempään elämään on se, että kuuntelen henkeäni, joka opettaa jollekin mieleni osa-alueelle jotain, minun on opittava menemään mystiikan subjektiiviseen maailmaan. Jos on olemassa sekundäärinen kokemus ("täysvaltainen antautuminen"), minun on parasta selvittää, onko minulla se kokemus vai eikö ole. Tämä johtaa itsetutkiskeluun, mikä tarkoittaa sitä että ei uskota Jumalan antamiin objektiivisiin lupauksiin.
Se, että Parhaani Hänelle -teos on ollut niin suosittu niin monta vuotta, osoittaa, että moderni evankelisuus on pohjimmiltaan mystiikkauskonto. Ihmiset eivät kykene ymmärtämään mikä siinä on vialla. Samaa osoittaa se fakta että monet mystiikkaopettajat ovat seminaaritapahtumien suosituimpia opettajia. Se, että Donald Whitneyn kaltaiset mystiikkaopettajat kutsuvat itseään reformoiduiksi, osoittaa että ongelma on laaja ja syvällä. Ei ole ihme että niin monet nettisivustomme lukijat miettivät mihin uskovien yhteyteen he voisivat mennä."