SavingGrace22 kirjoitti:Tästä löytyy se eroavaisuus, missä ilmeisestikin mm. meidän näkemyksemme eroavat, joskin olen samaa mieltä noissa osin, mikäli katsomme tuota sanomaa tuohon aikaan sidonnaisena. Lähestyn aihetta 2.Tim.3:16-17: "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut" pohjalta, sekä myös siitä ajatuksesta, että Raamatun kaanon on suljettu (Ilm.22:18-19). Psalmissa 19 todetaan vielä, että "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät" (jakeet 8 ja 9).
En ole eri mieltä näistä. Jokainen Raamatun kirjotus on todella hyödyksi, mutta vain jos ne ymmärretään oikein. Ja oikea ymmärtäminen tulee vain, kun kirjoitukset tulkitaan Raamatun kokonaisuuden sekä asiayhteyden valossa.
Eli kun luetaan joku yksittäinen jae tai jakeita, on lähes mahdotonta saada oikeaa ymmärrystä niiden sanomasta, jos ei lueta myös koko kirjaa tai kirjettä mistä ne on otettu. Ja tietysti, jos jae tai jakeet ovat osa isompaa kokonaisuutta (esim tuo Hes 3:20 joka on yksi lause pidemmästä sanomasta), tulee lukea koko tuo kokonaisuus. Joskus edellinen tai seuraava lause voi antaa sellaista tietoa jonka kautta jakeen tulkinta muuttuu oleellisesti (kuten esim juurikin tuon Hes 3:20 tapauksessa).
Otan toisen esimerkin tuon Hesekielin rinnalle. Vaikkapa 2 Moos 24:12: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi". Samalla periaatteella jolla Hes 3:20 irroitettiin ja tehtiin yleiseksi opetukseksi tämän päivän uskoville, voitaisiin tämän jakeen perusteella julistaa, että Jumala tahtoo meidän jokaisen kiipeävän jollekin vuorelle, niin saamme siellä Häneltä kivitauluja opetukseksi Jumalan kansalle.
Tuntuuko tuo hassulta? Varmasti tuntuu, koska tiedät kontekstin johon tuo jae kuuluu. Se oli osa määrättyä sanomaa joka annettiin määrätylle henkilölle määrättynä aikana, eikä siitä voi tehdä yleistä opetusta tämän päivän uskoville, jos tietää sen paikan Raamatun kokonaisuudessa sekä kulttuurellisen ja historiallisen kontekstin ja ymmärtää jakeen näiden asioiden valossa.
Itse asiassa suurin osa niistä vääristä opetuksista, joista käsittääkseni sinä olet huolissasi, perustuu juurikin tällaiselle samanlaiselle jakeiden irroittelulle asiayhteydestään ja väärille tulkinnoille sen kautta. Joten oletin sen perusteella, että tämä olisi sinulle hyvinkin tuttua asiaa.
Vielä esittämiisi pariin lisäkysymykseen (en jaksa etsiä nyt raamatunpaikkoja joihin ajatukseni perustuu, oletan edelleen Sanan olevan sinulle tuttua):
SavingGrace22 kirjoitti:-Nyt kun Jumala on antanut meille Raamatun ilmoituksen, niin tulisiko meidän yhä odottaa "erityistä profetaalista ilmoitusta", vai odottaisiko Herra, että me katsoisimme Raamatusta miten Hän on aiemmin vaatinut toimimaan vastaavissa tilanteissa? (Joh.14:22-26, Mark.13:22-23, Matt.22:29)
Sekä että. Raamatusta saadaan kaikki yleinen tieto, mitä Jumalasta ja uskonelämästä tarvitaan. Mutta tarvitaan myös viisautta miten toimia missäkin tilanteessa.
SavingGrace22 kirjoitti:-Sanoma annettiin Vanhan Liiton aikana, mutta onko Jumalan tahto (sana, ilmoitus), Jumala itse tai ihminen muuttunut Uuteen Liittoon tultaessa? (Ps.119:89, Matt.5:18 ja 24:35, Hebr.13:8, 1.Sam.15:29, Tiit.1:2, Jer.13:23, Room.3:23
Monet asiat ovat muuttuneet. Esimerkiksi profeetat olivat vanhan liiton aikana sellaisessa asemassa, jossa kukaan uskova ei uuden liiton aikana ole. En näe, miten nuo muut tuossa kysymyksessä mainitsemasi asiat liittyvät tähän keskusteluun mitenkään.
SavingGrace22 kirjoitti:-Emmekö mekin Kristuksen omina ole nyt saaneet hengellisen Israelin kansalaisoikeuden (Room.luvut 9-11, Ef.2:12), ja emmekö ole asetettu Hänelle pyhäksi papistoksi (1.Piet.2:5,2:9)?
Kyllä olemme, kiitos Jumalalle