Välinpitämättömyyden aika on ohitse

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 21:10

SavingGrace22 kirjoitti:Tästä löytyy se eroavaisuus, missä ilmeisestikin mm. meidän näkemyksemme eroavat, joskin olen samaa mieltä noissa osin, mikäli katsomme tuota sanomaa tuohon aikaan sidonnaisena. Lähestyn aihetta 2.Tim.3:16-17: "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut" pohjalta, sekä myös siitä ajatuksesta, että Raamatun kaanon on suljettu (Ilm.22:18-19). Psalmissa 19 todetaan vielä, että "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät" (jakeet 8 ja 9).

En ole eri mieltä näistä. Jokainen Raamatun kirjotus on todella hyödyksi, mutta vain jos ne ymmärretään oikein. Ja oikea ymmärtäminen tulee vain, kun kirjoitukset tulkitaan Raamatun kokonaisuuden sekä asiayhteyden valossa.

Eli kun luetaan joku yksittäinen jae tai jakeita, on lähes mahdotonta saada oikeaa ymmärrystä niiden sanomasta, jos ei lueta myös koko kirjaa tai kirjettä mistä ne on otettu. Ja tietysti, jos jae tai jakeet ovat osa isompaa kokonaisuutta (esim tuo Hes 3:20 joka on yksi lause pidemmästä sanomasta), tulee lukea koko tuo kokonaisuus. Joskus edellinen tai seuraava lause voi antaa sellaista tietoa jonka kautta jakeen tulkinta muuttuu oleellisesti (kuten esim juurikin tuon Hes 3:20 tapauksessa).

Otan toisen esimerkin tuon Hesekielin rinnalle. Vaikkapa 2 Moos 24:12: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi". Samalla periaatteella jolla Hes 3:20 irroitettiin ja tehtiin yleiseksi opetukseksi tämän päivän uskoville, voitaisiin tämän jakeen perusteella julistaa, että Jumala tahtoo meidän jokaisen kiipeävän jollekin vuorelle, niin saamme siellä Häneltä kivitauluja opetukseksi Jumalan kansalle.

Tuntuuko tuo hassulta? Varmasti tuntuu, koska tiedät kontekstin johon tuo jae kuuluu. Se oli osa määrättyä sanomaa joka annettiin määrätylle henkilölle määrättynä aikana, eikä siitä voi tehdä yleistä opetusta tämän päivän uskoville, jos tietää sen paikan Raamatun kokonaisuudessa sekä kulttuurellisen ja historiallisen kontekstin ja ymmärtää jakeen näiden asioiden valossa.

Itse asiassa suurin osa niistä vääristä opetuksista, joista käsittääkseni sinä olet huolissasi, perustuu juurikin tällaiselle samanlaiselle jakeiden irroittelulle asiayhteydestään ja väärille tulkinnoille sen kautta. Joten oletin sen perusteella, että tämä olisi sinulle hyvinkin tuttua asiaa.

Vielä esittämiisi pariin lisäkysymykseen (en jaksa etsiä nyt raamatunpaikkoja joihin ajatukseni perustuu, oletan edelleen Sanan olevan sinulle tuttua):

SavingGrace22 kirjoitti:-Nyt kun Jumala on antanut meille Raamatun ilmoituksen, niin tulisiko meidän yhä odottaa "erityistä profetaalista ilmoitusta", vai odottaisiko Herra, että me katsoisimme Raamatusta miten Hän on aiemmin vaatinut toimimaan vastaavissa tilanteissa? (Joh.14:22-26, Mark.13:22-23, Matt.22:29)

Sekä että. Raamatusta saadaan kaikki yleinen tieto, mitä Jumalasta ja uskonelämästä tarvitaan. Mutta tarvitaan myös viisautta miten toimia missäkin tilanteessa.

SavingGrace22 kirjoitti:-Sanoma annettiin Vanhan Liiton aikana, mutta onko Jumalan tahto (sana, ilmoitus), Jumala itse tai ihminen muuttunut Uuteen Liittoon tultaessa? (Ps.119:89, Matt.5:18 ja 24:35, Hebr.13:8, 1.Sam.15:29, Tiit.1:2, Jer.13:23, Room.3:23

Monet asiat ovat muuttuneet. Esimerkiksi profeetat olivat vanhan liiton aikana sellaisessa asemassa, jossa kukaan uskova ei uuden liiton aikana ole. En näe, miten nuo muut tuossa kysymyksessä mainitsemasi asiat liittyvät tähän keskusteluun mitenkään.

SavingGrace22 kirjoitti:-Emmekö mekin Kristuksen omina ole nyt saaneet hengellisen Israelin kansalaisoikeuden (Room.luvut 9-11, Ef.2:12), ja emmekö ole asetettu Hänelle pyhäksi papistoksi (1.Piet.2:5,2:9)?

Kyllä olemme, kiitos Jumalalle :)
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 11. Kesä 2017 22:34

Peace In Rest kirjoitti:
SavingGrace22 kirjoitti:Tästä löytyy se eroavaisuus, missä ilmeisestikin mm. meidän näkemyksemme eroavat, joskin olen samaa mieltä noissa osin, mikäli katsomme tuota sanomaa tuohon aikaan sidonnaisena. Lähestyn aihetta 2.Tim.3:16-17: "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut" pohjalta, sekä myös siitä ajatuksesta, että Raamatun kaanon on suljettu (Ilm.22:18-19). Psalmissa 19 todetaan vielä, että "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät" (jakeet 8 ja 9).

En ole eri mieltä näistä. Jokainen Raamatun kirjotus on todella hyödyksi, mutta vain jos ne ymmärretään oikein. Ja oikea ymmärtäminen tulee vain, kun kirjoitukset tulkitaan Raamatun kokonaisuuden sekä asiayhteyden valossa.

Eli kun luetaan joku yksittäinen jae tai jakeita, on lähes mahdotonta saada oikeaa ymmärrystä niiden sanomasta, jos ei lueta myös koko kirjaa tai kirjettä mistä ne on otettu. Ja tietysti, jos jae tai jakeet ovat osa isompaa kokonaisuutta (esim tuo Hes 3:20 joka on yksi lause pidemmästä sanomasta), tulee lukea koko tuo kokonaisuus. Joskus edellinen tai seuraava lause voi antaa sellaista tietoa jonka kautta jakeen tulkinta muuttuu oleellisesti (kuten esim juurikin tuon Hes 3:20 tapauksessa).

Otan toisen esimerkin tuon Hesekielin rinnalle. Vaikkapa 2 Moos 24:12: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi". Samalla periaatteella jolla Hes 3:20 irroitettiin ja tehtiin yleiseksi opetukseksi tämän päivän uskoville, voitaisiin tämän jakeen perusteella julistaa, että Jumala tahtoo meidän jokaisen kiipeävän jollekin vuorelle, niin saamme siellä Häneltä kivitauluja opetukseksi Jumalan kansalle.

Tuntuuko tuo hassulta? Varmasti tuntuu, koska tiedät kontekstin johon tuo jae kuuluu. Se oli osa määrättyä sanomaa joka annettiin määrätylle henkilölle määrättynä aikana, eikä siitä voi tehdä yleistä opetusta tämän päivän uskoville, jos tietää sen paikan Raamatun kokonaisuudessa sekä kulttuurellisen ja historiallisen kontekstin ja ymmärtää jakeen näiden asioiden valossa.

Itse asiassa suurin osa niistä vääristä opetuksista, joista käsittääkseni sinä olet huolissasi, perustuu juurikin tällaiselle samanlaiselle jakeiden irroittelulle asiayhteydestään ja väärille tulkinnoille sen kautta. Joten oletin sen perusteella, että tämä olisi sinulle hyvinkin tuttua asiaa.

Vielä esittämiisi pariin lisäkysymykseen (en jaksa etsiä nyt raamatunpaikkoja joihin ajatukseni perustuu, oletan edelleen Sanan olevan sinulle tuttua):

SavingGrace22 kirjoitti:-Nyt kun Jumala on antanut meille Raamatun ilmoituksen, niin tulisiko meidän yhä odottaa "erityistä profetaalista ilmoitusta", vai odottaisiko Herra, että me katsoisimme Raamatusta miten Hän on aiemmin vaatinut toimimaan vastaavissa tilanteissa? (Joh.14:22-26, Mark.13:22-23, Matt.22:29)

Sekä että. Raamatusta saadaan kaikki yleinen tieto, mitä Jumalasta ja uskonelämästä tarvitaan. Mutta tarvitaan myös viisautta miten toimia missäkin tilanteessa.

SavingGrace22 kirjoitti:-Sanoma annettiin Vanhan Liiton aikana, mutta onko Jumalan tahto (sana, ilmoitus), Jumala itse tai ihminen muuttunut Uuteen Liittoon tultaessa? (Ps.119:89, Matt.5:18 ja 24:35, Hebr.13:8, 1.Sam.15:29, Tiit.1:2, Jer.13:23, Room.3:23

Monet asiat ovat muuttuneet. Esimerkiksi profeetat olivat vanhan liiton aikana sellaisessa asemassa, jossa kukaan uskova ei uuden liiton aikana ole. En näe, miten nuo muut tuossa kysymyksessä mainitsemasi asiat liittyvät tähän keskusteluun mitenkään.

SavingGrace22 kirjoitti:-Emmekö mekin Kristuksen omina ole nyt saaneet hengellisen Israelin kansalaisoikeuden (Room.luvut 9-11, Ef.2:12), ja emmekö ole asetettu Hänelle pyhäksi papistoksi (1.Piet.2:5,2:9)?

Kyllä olemme, kiitos Jumalalle :)

Nyt aletaan lähestyä samanmielisyyttä joissakin kohdin, kun ensin saadan selville mitä me milläkin määritelmällä (oppi) tarkoitamme. Katselen myöhemmin vielä tarkemmin kirjoittamaasi. Kiitokset vastauksista ja siunausta tulevaan viikkoon.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Kesä 2017 07:10

Aamu-Usva kirjoitti:Varmaan ihan jokainen ansaitsisi eksyä aivan täydellisesti.

Aamu-Usva,

voitko kertoa tarkemmin mitä tuolla lauseellasi oikein tarkoitat?

Siunausta päivääsi.

Ps. 119:10

Minä etsin sinua kaikesta sydämestäni, älä salli minun eksyä pois sinun käskyistäsi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Kesä 2017 07:46

Tarkoitan, että me olemme kaikki syntisiä ja ansaitseme rangaistuksen, mutta onneksi Jeesus kantoi tuon rangaistuksen puolestamme emmekä siksi saa mitä ansaitsisimme.

Vai voiko sanoa, että me ansaitsemme pysyä totuudessa?
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Kesä 2017 13:00

Aamu-Usva kirjoitti:Tarkoitan, että me olemme kaikki syntisiä ja ansaitseme rangaistuksen, mutta onneksi Jeesus kantoi tuon rangaistuksen puolestamme emmekä siksi saa mitä ansaitsisimme.

Vai voiko sanoa, että me ansaitsemme pysyä totuudessa?

Mutta tuo lauseesi ”Varmaan ihan jokainen ansaitsisi eksyä aivan täydellisesti” kuulostaa vähän kummalta kuitenkin.

Mitä jos sanoisin jolle kulle toiselle uskovalle ihmiselle esim. tähän tapaan, että "minun mielestäni sinä ansaitsisit nyt kyllä joutua eksyksiin aivan täydellisesti”.

Eikö se kuulostaisi aika kummalta ?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 12. Kesä 2017 13:07

Aamu-usva ....vastaus on .Kyllä me ansaitsemme pysyä Totuudessa ,koska Jumala on sen meille antanut.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 12. Kesä 2017 15:28

Vielä pari näkökulmaa PeaceInRestille (pahoittelen jos menee saivarteluksi)...

Lainaus: "Otan toisen esimerkin tuon Hesekielin rinnalle. Vaikkapa 2 Moos 24:12: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi". Samalla periaatteella jolla Hes 3:20 irroitettiin ja tehtiin yleiseksi opetukseksi tämän päivän uskoville, voitaisiin tämän jakeen perusteella julistaa, että Jumala tahtoo meidän jokaisen kiipeävän jollekin vuorelle, niin saamme siellä Häneltä kivitauluja opetukseksi Jumalan kansalle."

Tämän voisi kääntää myös toisinpäin; eli ettemme saisi varoittaa jumalatonta synneistään, emmekä vanhurskasta mikäli tämä on harhautunut, ellei Jumala ensin ilmesty meille tähän käskien (asettaen vartijaksi). Jokaista uskovaa Herra ei ole asettanut vartijaksi, mutta jokaisen velvollisuus on kuitenkin epäkohtiin törmätessään toimia Raamatun ilmoituksen (Jumalan tahto), ja varoittaa harhautumasta. Pyhä Henki puhukoon meidän omatunnollemme, mikäli Sanan ilmoitus tästä on jäänyt epäselväksi.

Lainaus: "Raamatusta saadaan kaikki yleinen tieto, mitä Jumalasta ja uskonelämästä tarvitaan. Mutta tarvitaan myös viisautta miten toimia missäkin tilanteessa."

Jaakob 1:5-8 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa, kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.

Siinä taidamme olla yhtä mieltä, että Raamatun kokonaisilmoitus ratkaisee. 2.Tim.3:16-17 pohjalta kysyä seuraavia kysymyksiä:
-miten kyseinen Raamatun kohta on meille opetukseksi?
-miten kyseinen Raamatun kohta on meille nuhteeksi?
-miten minun (tai meidän) tulisi ojentautua kyseisen Raamatun kohdan mukaan, jotta toimisimme Jumalan tahtomalla tavalla?
-miten kyseinen Raamatun kohta haluaa kasvattaa meitä vanhurskauteen (Kristuksen kaltaisuuteen)?

Kysyessäni onko Jumalan tahto, Jumala itse tai ihminen muuttunut Uudessa Liitossa, vastasit, että monet asiat ovat muuttuneet. Itse näen tässä kohden eri tavalla. Vaikkakin Vanha Liitto vaihtui, Jumalan armosta, Herran Jeesuksen Kristuksen kalliilla verellä maksettuun Uuteen Liittoon, niin siltikään seuraavat asiat eivät ole muuttuneet: Jumala on iankaikkinen ja muuttumaton, Hänen tahtonsa on iankaikkinen ja muuttumaton, ja ihminen on, ikävä kyllä, yhä läpeensä synnin turmelema ja paha. Sanoit ettet ymmärrä miten nämä liittyvät asiaan mitenkään, mutta väittäisin edellämainittujen "muuttumattomuuksien", sekä liiton vaihtumisen, vaikuttavan hyvinkin paljon tapaan, jolla tulkitsemme Raamattua.

Vielä lopuksi, itse itseäni samalla nuhdellen, muistutukseksi: "...Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1.Kor.2:14). Mikään (lihassa tehty) analyyttinen Raamatun tutkiskelu ei kykene avaamaan Jumalan ilmoitusta, mikäli emme nöyrinä myönny Pyhän Hengen opetuksen alaisuuteen rukouksen kautta, pienuutemme ja ymmärtämättömyytemme tunnistaen ja tunnustaen.

Jesaja 66:1-4:"Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta. Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani? Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.
Joka teurastaa härän, mutta myös tappaa miehen, joka uhraa lampaan, mutta myös taittaa koiralta niskan, joka uhraa ruokauhrin, mutta myös sian verta, joka polttaa suitsuketta, mutta myös ylistää epäjumalaa: nämä ovat valinneet omat tiensä. Ja niinkuin heidän sielunsa on mielistynyt heidän iljetyksiinsä, niin minäkin valitsen heidän vaivaamisensa ja annan heille tulla sen, mitä he pelkäävät, koska ei kukaan vastannut, kun minä kutsuin, koska he eivät kuulleet, kun minä puhuin, vaan tekivät sitä, mikä on pahaa minun silmissäni, ja valitsivat sen, mikä ei ole minulle otollista."

Nyt olen omalta osaltani jo liiaksikin johtanut keskustelua sivuraiteilla, joten jättäydyn hämmentämästä.

Siunausta kaikille tasapuolisesti. :)
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Kesä 2017 16:00

Eikö Jumalan armo ole nimenomaan ansaitsematonta hyvyyttä. Ja emmekö me Jumalan armosta pysy totuuden tiellä, emme omasta ansiostamme. Mutta tiedän kyllä mitä tarkoitatte. Minustakin tuo kuulostaa nyt hiukan oudolta sanoa, että ansaitsemme eksyä. Mutta jos saisimme ansiomme mukaan, niin eksyisimme ihan jokainen pois pelastuksesta. Pelastus on yksin armosta, ei tekojen kautta eli sitä ei voi ansaita. Ja eksymyshän on kääntymistä pois pelastuksen tieltä. Eli kyllä kuitenkin pysyn ajatuksessani, että kaikki ansaitsisivat eksyä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 12. Kesä 2017 16:21

Jumalan mielestä me emme ansaitse eksyä vaan saada sen tien ,joka vie ikuiseen elämään.Uskon ,että Jumala on näinollen oikeassa.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Kesä 2017 19:22

Aamu-Usva kirjoitti:Eikö Jumalan armo ole nimenomaan ansaitsematonta hyvyyttä. Ja emmekö me Jumalan armosta pysy totuuden tiellä, emme omasta ansiostamme. Mutta tiedän kyllä mitä tarkoitatte. Minustakin tuo kuulostaa nyt hiukan oudolta sanoa, että ansaitsemme eksyä. Mutta jos saisimme ansiomme mukaan, niin eksyisimme ihan jokainen pois pelastuksesta. Pelastus on yksin armosta, ei tekojen kautta eli sitä ei voi ansaita. Ja eksymyshän on kääntymistä pois pelastuksen tieltä. Eli kyllä kuitenkin pysyn ajatuksessani, että kaikki ansaitsisivat eksyä.

Kiitos kirjoituksestasi tästä aiheesta mutta en ole samaa mieltä kanssasi että kaikki (lampaat) ansaitsivat eksyä ja vieläpä aivan täydellisesti, niin kuin aikaisemmin kirjoitit. Kyllä minusta Jumalan tahto on että emme joutuisi kadotukseen vaan löytäisimme (laitumen) perille Jumalan tykö Uuteen Jerusalemiin, meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan (2. Piet. 1:11) ja saisimme nähdä Herramme Jeesuksen kasvoista kasvoihin.

Matteus 18:

10. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.

11. Sillä Ihmisen Poika tuli autuaaksi tekemään sitä, mikä kadonnut oli. (Tämä jae on Bibliasta)

12. Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä?

13. Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet.

14. Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.

pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu