Kirjoittaja Juha » 01. Helmi 2016 22:18
Roomalaiskirjehän on alunperin ollut yhtenäinen kirje - ilman jakeita ja lukuja. Kun lukee muutaman kohdan rinnakkain, niin koin että avautui mielenkiintoinen näkökulma.
Älkää itse kostako (ekdikeo), rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Room. 12:19
sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja (ekdikos) sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee. Room. 13:4
Ensin sanotaan, että meidän (uskovien) ei tule olla niitä jotka maksavat pahantekijöille, vaan jättää "kostaminen" Jumalalle. Sitten sanotaan että esivalta toimittaa Jumalan puolesta jotain sellaista, joka meidän käskettiin jättää Jumalan käsiin.
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." 1. Kor. 5:11-13
Paavali sanoo että tulee tuomita vain niitä, jotka ovat sisäpuolella, ei niitä jotka ovat ulkopuolella. Mielenkiintoisia jakeita. Joku voisi sanoa että tuomitseminen tuossa kohdin tarkoittaa vain moraalista tuomitsemista, mutta mielestäni se tarkoittaa sellaista missä tehdään jotain käytännöntoimia, koska jakeessa 13 sanotaan että "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha".
20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". Luuk. 17:20-21
Luukkaan evankeliumin mukaan Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä - meidän tulisi siis kantaa mukanamme Jumalan valtakunnan periaatteita siellä missä olemme. Näihin periaatteisiin kuuluu:
43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, Matt. 5:43-44
Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä". Joh. 18:36
Jos Jeesuksen kuninkuus olisi tästä maailmasta niin tapoihimme kuuluisi vastata aseellisesti ja väkivalloin pahaan - mutta koska se ei ole, niin meidänkin periaatteemme ovat toiset.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4