6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kielitaitoisille (EN) väittely kristitystä ja sodasta

ViestiKirjoittaja Juha » 18. Elo 2014 14:52

Huh, pitkä debatti. :D Heitän vain tähän pari kohtaa...

Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä". Joh. 18:36

- Jumalan valtakunnan kansalaiset eivät taistele, sillä ei Jeesuskaan taistellut.

Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Mark. 16:15

- Toisten tappaminen sodassa on juuri päinvastaista tuon käskyn suhteen. Jos tapan jumalattoman lähimmäiseni sodassa, niin hänen osansa tulee olemaan helvetissä... Sellaiseen meitä ei ole kutsuttu.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

Re: Kielitaitoisille (EN) väittely kristitystä ja sodasta

ViestiKirjoittaja paa » 18. Elo 2014 23:16

Juha kirjoitti:
Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Mark. 16:15

- Toisten tappaminen sodassa on juuri päinvastaista tuon käskyn suhteen. Jos tapan jumalattoman lähimmäiseni sodassa, niin hänen osansa tulee olemaan helvetissä... Sellaiseen meitä ei ole kutsuttu.

No enpä osannut ajatella tätä asiaa näin päin :!:
Kaikkea sitä oppiikaan foorumin ihmeellisessä maailmassa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

Re: Uskova poliisina tai sotilaana

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Helmi 2016 22:18

Roomalaiskirjehän on alunperin ollut yhtenäinen kirje - ilman jakeita ja lukuja. Kun lukee muutaman kohdan rinnakkain, niin koin että avautui mielenkiintoinen näkökulma.

Älkää itse kostako (ekdikeo), rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Room. 12:19

sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja (ekdikos) sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee. Room. 13:4

Ensin sanotaan, että meidän (uskovien) ei tule olla niitä jotka maksavat pahantekijöille, vaan jättää "kostaminen" Jumalalle. Sitten sanotaan että esivalta toimittaa Jumalan puolesta jotain sellaista, joka meidän käskettiin jättää Jumalan käsiin.

11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." 1. Kor. 5:11-13

Paavali sanoo että tulee tuomita vain niitä, jotka ovat sisäpuolella, ei niitä jotka ovat ulkopuolella. Mielenkiintoisia jakeita. Joku voisi sanoa että tuomitseminen tuossa kohdin tarkoittaa vain moraalista tuomitsemista, mutta mielestäni se tarkoittaa sellaista missä tehdään jotain käytännöntoimia, koska jakeessa 13 sanotaan että "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha".

20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". Luuk. 17:20-21

Luukkaan evankeliumin mukaan Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä - meidän tulisi siis kantaa mukanamme Jumalan valtakunnan periaatteita siellä missä olemme. Näihin periaatteisiin kuuluu:

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, Matt. 5:43-44

Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä". Joh. 18:36

Jos Jeesuksen kuninkuus olisi tästä maailmasta niin tapoihimme kuuluisi vastata aseellisesti ja väkivalloin pahaan - mutta koska se ei ole, niin meidänkin periaatteemme ovat toiset.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

Re: Uskova poliisina tai sotilaana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Helmi 2016 22:26

Siinä on ihmeellinen vapaus ja lepo, että meidän ei tarvitse kuluttaa itse energiaa vihaamiseen ja puhisemiseen toisia ihmisiä vastaan. Me saamme rakastaa kaikkia Jumalan rakkaudella.
Aamu-Usva

Re: Maanpuolustus asein ei ole Jumalan tahto

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Helmi 2016 00:34

pekka kirjoitti:Tässä on jotain tietoja:

https://www.sivarikeskus.fi/fi/taydennyspalvelus:

Täydennyspalvelus/reservinkieltäytyminen

Varusmiespalveluksen käynyt voi kieltäytyä kertausharjoituksista (reservinkieltäytyminen) hakemalla täydennyspalveluun. Täydennyspalvelukseen hakeudutaan täyttämällä siviilipalvelushakemus ja lähettämällä se puolustusvoimien aluetoimistoon tai siviilipalveluskeskukseen. Siviilipalveluskeskus toimittaa hakemuksen aluetoimistoon, missä se hyväksytään.

Täydennyspalvelukseen voi hakeutua missä vaiheessa tahansa varusmiespalveluksen jälkeen: ennen kertausharjoituskutsua, kertausharjoituskutsun jälkeen tai kertausharjoituksen aikana. Hakemuksen saavuttua siviilipalveluskeskus kutsuu täydennyspalvelukseen 12 kuukauden kuluessa.

Kun hakemus on hyväksytty, yli 28-vuotias ei pysty palaamaan enää armeijan puolelle, vaikka hakemus olisikin tehty sen jälkeen kun on täyttänyt 28 vuotta. Sen sijaan alle 28-vuotias voi anoa vaihtamista takaisin armeijaan.

Täydennyspalvelus kestää enintään 40 päivää, mutta käytännössä kesto on tällä hetkellä viisi päivää. Täydennyspalvelusvelvollisuus päättyy sen vuoden lopussa, jona siviilipalvelusvelvollinen täyttää 50 vuotta.

Täydennyspalveluksen suorittaneet reservinkieltäytyjät ovat vapautettu armeijasta myös kriisin aikana. Sen sijaan reservienkieltäytyjät, jotka eivät ole käyneet täydennyspalvelusta, joutuvat kriisin sattuessa vakaumuksentutkintalautakunnan eteen.

Täydennyspalvelusmääräyksen peruuttaminen

Siviilipalveluskeskus voi peruuttaa täydennyspalvelukseen antamansa määräyksen, jos velvollinen on ennen palvelukseen alkamista vammautunut tai sairastunut niin, ettei hän kykene suorittamaan täydennyspalvelusta.

Määräys voidaan lisäksi peruuttaa, jos velvollinen asuu pysyvästi ulkomailla.

Laitoin hakemuksen paikalliselle aluetoimistolle. Hetken kesti, mutta lopulta sain kirjeen, jossa kerrottiin:

Vakaumuksenne vuoksi Teidät vapautetaan asevelvollisuuslaissa säädetyn palveluksen suorittamisesta ja määrätään täydennyspalvelusvelvolliseksi (Siviilipalveluslaki 58§).

Nyt sitten katsotaan koska pääsen suorittamaan täydennyspalveluksen :thumb:
Juha
Site Admin

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja paa » 17. Maalis 2016 14:47

Mietin semmoista, että käskyt kieltävät toisen tappamisen, mutta silti VT:ssä Jumala käskee murhaamaan kokonaisia kansoja, niin eikö tässä ole ainakin näennäinen ristiriita? Vai pitääkö tästä ajatella, että joissakin tilanteissa (sota?) tappaminen on ok, mutta harkitusti ei saa ketään surmata?
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 05. Joulu 2016 16:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketju yhdistetty
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja tanu » 17. Maalis 2016 18:35

paa kirjoitti:Mietin semmoista, että käskyt kieltävät toisen tappamisen, mutta silti VT:ssä Jumala käskee murhaamaan kokonaisia kansoja, niin eikö tässä ole ainakin näennäinen ristiriita? Vai pitääkö tästä ajatella, että joissakin tilanteissa (sota?) tappaminen on ok, mutta harkitusti ei saa ketään surmata?

Tuo on VT:n asioita. Enää Jumala ei käske tappamaan eikä edes väkivaltaan muita ihmisiä kohtaan.
Jeesus kehotti kääntämään toisen posken ja rakastamaan vihollista. Raamatullinen Kristinusko on todellinen rauhanuskonto.

Siksi ihmettelen sitä miten yhä monet uskovat ovat sitä mieltä, että puolustussodankäynti on Raamatullista
(ja jopa kuolemanrangaistus olisi Jumalan tahto). Mielestäni esivalta-asia on tässä käsitetty ihan väärin.
Ainoastaan Jumalalla on oikeus päättää elämästä ja kuolemasta.
Olen täysin varma siitä, että jos joku maa tai kansa olisi kokonaan Jeesukseen uskova, niin se ei tarvitsisi
armeijaa ollenkaan.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Maalis 2016 05:21

tanu kirjoitti:
paa kirjoitti:Mietin semmoista, että käskyt kieltävät toisen tappamisen, mutta silti VT:ssä Jumala käskee murhaamaan kokonaisia kansoja, niin eikö tässä ole ainakin näennäinen ristiriita? Vai pitääkö tästä ajatella, että joissakin tilanteissa (sota?) tappaminen on ok, mutta harkitusti ei saa ketään surmata?

Tuo on VT:n asioita. Enää Jumala ei käske tappamaan eikä edes väkivaltaan muita ihmisiä kohtaan.
Jeesus kehotti kääntämään toisen posken ja rakastamaan vihollista. Raamatullinen Kristinusko on todellinen rauhanuskonto.

Siksi ihmettelen sitä miten yhä monet uskovat ovat sitä mieltä, että puolustussodankäynti on Raamatullista
(ja jopa kuolemanrangaistus olisi Jumalan tahto). Mielestäni esivalta-asia on tässä käsitetty ihan väärin.
Ainoastaan Jumalalla on oikeus päättää elämästä ja kuolemasta.
Olen täysin varma siitä, että jos joku maa tai kansa olisi kokonaan Jeesukseen uskova, niin se ei tarvitsisi
armeijaa ollenkaan.

'Tuo on VT:n asioita. Enää Jumala ei käske tappamaan eikä edes väkivaltaan muita ihmisiä kohtaan.'

Pyritkö sanomaan, että Herra on muuttunut? Eikö tuo ole pelottava ajatus? Entäpä, jos Hän muuttuu vielä toisenkin kerran? Tuo toteamus "enää Jumala ei käske tappamaan" sisältää ajatuksen, että "Jumala on ennen käskenyt tappaa". Tässä en pyri suinkaan saivartelemaan sanoilla, vaan heitän kehään pohdittavaksi Jumalan olemuksen; voisiko Hän muuttua, olla erilainen tänään kansojen historiaa ohjatessaan kuin mitä oli muinaisina aikakausina?

VT:n pyhissä Kirjoituksissa Herra vakuuttaa useissa kohdin "Minä, Herra, en muutu" (Mal. 3:6a). Näin esimerkiksi Jesaja 41:4b " minä, Herra, joka olen ensimmäinen ja viimeisten luona vielä sama", 43:13a "Tästedeskin minä olen sama", 48:12b "Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen". Edelleen Raamattu vakuuttaa, että "Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti, Hän joka oli kansa kanssa erämaassa ja oli se kallio, joka heitä seurasi (Ap.t 7:38, 1.Kor. 10:4).
Jukka

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Maalis 2016 12:42

Jumala ei muutu mutta Hänen säätämänsä liitto muuttui Hänen käskystään. Vanha liitto muuttui uuteen liittoon. Vanhassa liitossa Jumala toimitti tiettyjä rangaistuksia synneistä seurakuntansa (Israelin kansa) kautta. Uudessa liitossa Jumala ei enään rankaise suoraan seurakuntansa kautta vaan on säätänyt päivän jolloin Hän itse tuomitsee Henkilökohtaisesti synnit (Herran päivä). Uusi liitto on iankaikkinen liitto ja siksi se ei enää muutu – sillä uusi liitto perustuu paremmille lupauksille ja Jeesuksen iankaikkiseen uhriin.

2.Moos.20:15 Älä varasta.

5 Moos 9:1 "Kuule, Israel! Sinä menet nyt Jordanin yli laskeaksesi valtasi alle kansoja, jotka ovat sinua suuremmat ja väkevämmät, ja suuria, taivaan tasalle varustettuja kaupunkeja,
2 anakilaisten suuren ja kookkaan kansan, jonka sinä tunnet ja josta olet kuullut sanottavan: ‘Kuka kestää anakilaisten edessä?’
3 Niin tiedä nyt, että Herra, sinun Jumalasi, käy sinun edelläsi niinkuin kuluttava tuli; hän hävittää heidät ja nöyryyttää heidät sinun edessäsi, ja sinä karkoitat heidät ja hukutat heidät nopeasti, niinkuin Herra on sinulle puhunut.
4 Kun Herra, sinun Jumalasi, työntää heidät sinun tieltäsi, niin älä ajattele sydämessäsi näin: ‘Minun vanhurskauteni tähden Herra on tuonut minut ottamaan tämän maan omakseni’. Sillä näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra karkoittaa heidät sinun tieltäsi.
5 Et sinä vanhurskautesi ja oikeamielisyytesi tähden pääse ottamaan heidän maatansa omaksesi, vaan näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi ja täyttääksensä, mitä Herra valalla vannoen on luvannut sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille.

5:moos.9:23 Ja kun Herra tahtoi lähettää teidät Kaades-Barneasta ja sanoi: 'Menkää ja ottakaa omaksenne se maa, jonka minä teille annan'.

Jumalan laki (kymmenen käskyä) kieltää varastamisen. Kuitenkin Israelin kansa vanhan liiton aikana meni ja otti itselle maan toisilta ihmisiltä. Inhimillisesti katsottuna näyttäisi että Israel varasti maan itselle. Miten Israel voisi varastaa vaikka Jumalan laki kieltää varastamisen? Koska Israel ei varastanut maata vaan otti itselle maan jonka Jumala heille antoi. Jumala joka omistaa kaiken maan koska on kaiken Luoja. Luoja saa antaa omansa kenelle haluaa. Israel ei siis varastanut maata toisilta vaan täytti Jumalan käskyn ja otti maan jonka Jumala halusi heille antaa. Kyseessä ei ollut siis varkaus vaikka Israel veikin maan toisilta tavalla joka inhimillisesti katsottuna näyttää varkaudelta.

Samoin Israel ei kyseisessä tilanteessa rikkonut Jumalan lain käskyä "älä tapa" sillä Jumala käski hävittää kyseiset kansat heidän pahuutensa tähden. Jumala joka omistaa kaikki ihmiset halusi tuhota kyseiset kansat ja käytti tässä asiassa palvelijoitaan. Käsky "älä tapa" tarkoittaa sitä ettei ihminen saa tappaa lähimmäistä samoin kun "älä varasta" tarkoittaa ettei saa varastaa lähimmäiseltä.

Israel ei rikkonut kumpaakaan käskyä vaikka he menivät ja ottivat maan toisilta ja surmasivat siellä olleet. Israel ei rikkonut Jumalan lakia koska Jumala itse käski Israelin tehdä niin. Jumala antoi Israelille omansa (maan jonka Jumala omistaa) ja Jumala otti omansa (hengen pahantekijöiltä) ja käytti tässä palvelijoitaan.

Jos ihminen itse päättäisi ilman Jumalan käskyä ottaa lähimmäiseltä lähimmäisen omaa varastaisi ihminen. Tai jos ihminen päättäisi surmata lähimmäisen ilman Jumalan käskyä olisi ihminen murhaaja. Israel ei rikkonut näitä käskyjä koska Jumala antoi omansa Israelille ja otti omansa ja käytti siinä Israelia.

Vanhassa liitossa näiden pahantekijöiden joidenka hengen Jumala otti Israelin kautta synnin palkkaa (kuolemaa) ei ollut maksettu ja siksi nämä ihmiset joutuivat maksamaan syntiensä palkan ja kokemaan Jumalan langettaman kuolemanrangaistuksen. Se mikä nyt on ratkaisevan tärkeää on ymmärtää vanhan ja uuden liiton ratkaiseva ero. Se perustavaa laatua oleva ero!

Uudessa liitossa synnin palkka eli kuolemanrangaistus on jo maksettu Golgatan ristillä. Jeesus sovitti Golgatalla kaikkien maailman ihmisten rikkeet (synnit) Jumalaa kohtaan ja poisti syyn kuolemanrangaistuksille. Vanhassa ja uudessa liitossa on perustavaa laatua oleva ero - Herran Jeesuksen ristinkuolema jonka kautta kaikki voivat päästä sovintoon Luojansa kanssa. Jeesuksen risti poisti syyn vanhan liiton kuolemanrangaistuksille! Ristillä Jeesus kärsi kuolemanrangaistuksen syyttömänä jokaisen maailman ihmisen edestä ja näin maksoi synnin palkan jokaisen ihmisen edestä.

Näin jokaisen ihmisen synnit on sovitettu Jumalan edessä ja tämän vuoksi Jumala ei uudessa liitossa vaadi kuolemanrangaistuksia koska Jeesus maksoi jo hinnan ihmisten pahoista teoista. Jokaisen ihmisen synnin palkka on maksettu Golgatalla tarkoittaa sitä että jokainen ihminen pääsee sovintoon Jumalan kanssa jos haluaa ottaa Jeesuksen armon vastaan. Jos ihminen ei halua ottaa Jeesuksen armoa vastaan joutuu hän maksamaan itse syntiensä palkan ja kokemaan kuolemanrangaistuksen jonka vain Jumala voi suorittaa koska Häntä vastaan rikotaan. Jumala tulee tuomitsemaan ja rankaisemaan ihmiset kun Herra Jeesus palaa. Jumala on lykännyt tuomionsa siis Jeesuksen paluuseen ja siihen asti jokaisella on armon aikaa ottaa Herra Jeesus vastaan ja saada sovitus synneistään. Tämä on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää. Tämä on evankeliumin ydinsanoma.

Esivallan kuolemantuomio ei kelpaa Jumalalle sillä Jeesus on jo maksanut rikollisen syntien hinnan (kuolemalla rikollisen syntien edestä). Esivalta tuomitsee kuolemanrangaistuksellaan siis sellaisen ihmisen jonka synnit on jo maksettu Jumalan edessä jos kyseinen henkilö vain haluaa ottaa Jeesuksen ja Hänen sovitus maksunsa vastaan. Siihen hänellä on aikaa niin kauan kuin elää.

Joten jos esivalta päättää tuomita rikollisen kuolemaan laittaa esivalta silloin rikollisen kadotustuomion käytäntöön sillä se vie rikolliselta mahdollisuuden parannuksen tekoon ja Jeesuksen vastaan ottamiseen. Esivalta toimii silloin henkilön kadotukseen ohjaajana. Esivalta langettaa silloin kuolemanrangaistuksen jota Jumala ei vielä vaadi koska Jeesus maksoi jokaisen ihmisen kuolemanrangaistukset. Uudessa liitossa Jumala tarjoaa ihmisille rauhaa Hänen kansaan eikä vaadi kuolemanrangaistuksia. Esivallalla ei ole oikeutta Jumalalta laittaa kuolemanrangaistuksia käytäntöön. Esivalta joka toimittaa kuolemanrangaistuksia toimii saatanan asialla sillä saatana haluaa että jokainen ihminen joutuisi kadotukseen eikä ottaisi vastaan Jeesuksen uhria.

Jumala tuomitsee ihmiset vasta kun Herra Jeesus palaa. Sitten avataan kirjat ja katsotaan ihmisten tekoja. Siihen asti jokaisella ihmisellä on oikeus parannukseen ja syntien anteeksi saamiseen Jeesuksen vastaan ottamisen kautta. Jos joku tappaa lähimmäisen joka ei ollut vielä ottanut Jeesusta vastaan laittoi tämä tappaja silloin lähimmäisen kadotustuomion käytäntöön. Esivallalla ei ole oikeutta laittaa kuolemanrangaistuksia käytäntöön koska kuoleman hinta on maksettu. Sama kuka joka uuden liiton aikana ottaa oikeudeksensa surmata lähimmäinen halveksii ja väheksyy Herran Jeesuksen ristiä ja surmaa lähimmäisen jonka puolesta Jeesus on jo kuollut jotta kyseinen lähimmäinen voisi päästä rauhaan Jumalan kanssa jos vain haluaa ottaa Jeesuksen vastaan parannuksen kautta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Maalis 2016 13:08

*
Siitä esivallasta... Se on Jumalan säätämä ja siinä Jumalan enkeli ei säästä miekkaa. Niin se mietityttää mitä tarkoittaa että enkeli ei säästä miekkaa jos toimii jotain väärin Jumalan säätämää esivaltaa vastaan? Raamattu sanoo että sen takia tulee olla alamainen esivallalle peläten sitä enkelin miekkaa. :shock: :?

Eli enkeli langettaa esivaltaa vastaan tehneelle kuolemanrangaistuksen miekalla? Ihanko oikeasti? :?
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 18. Maalis 2016 13:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu