Uuskarismaattisuuden harhat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 06. Maalis 2016 09:22

Demoneista ...niin en varmaankaan kirjoittanut ,että pitäisi jokin ajojahti aloittaa ja perustaa vaikka ...Demonit pois Oy .En tietääkseni koskaan ole ollut sellaisella kannalla kun olen kirjoitellut .
Nämä asiat vaan on sellaisia ,että jos on armonlahjaa niin ymmärtää paremmin.

vaisuliini...niin vaihtoehtoja on varmaan muitakin,mutta nuo edellä mainitsemat on totta .Ydinvoima onnettomuudet esim maailmassa on jäänyt hyvin pieniin mainintoihin ...ja ihan tsernobyl ja laskeuma suomessa .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2016 11:32

Mr Kerimäki kirjoitti:vaisuliini...niin vaihtoehtoja on varmaan muitakin,mutta nuo edellä mainitsemat on totta .Ydinvoima onnettomuudet esim maailmassa on jäänyt hyvin pieniin mainintoihin ...ja ihan tsernobyl ja laskeuma suomessa .

Ok. Raamatun mukaan syntiinlankeemuksen seurauksesta tämä kaikki alkoi ja vielä Jumalan sallimisesta. :wise3:

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 06. Maalis 2016 11:42

On paljon asioita ...esim omapoika ku oli pieni ja äitinsä masussa niin napanuora oli hirttosolmuna ,mutta kaikki kääntyi hyvin ja leikkauksella poika tuli maailmaan ku oli aika jytky kooltaan.
napanuora/hätäsektioita on kenties jonkinverran ,mutta ....ei näistä enempää kun jälleen ollaan sivuluisussa asiasta.

Tuo karismaattisuus nykyajassa kuitenkin kannattaa pitää silmällä aina ...mikä on hyvää ja mikä vähemmän hyvää.Itse olen aina sellaisen rauhallisen srk yhteyden kannalla ,jossa siskot ja veljet kokoontuu Totuudessa eli pitää Raamatun sanan niskuroimatta.Tästä ajattelen ,että siunaukset myös seuraa Kristuksen seurakuntaa eli Totuudessa kokoontuvia.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2016 12:03

*
Ai unohtui yksi juttu. Paavali vanhentuessaan sokeutui mutta Raamattu ei tarkemmin kerro onko Paavali sokeutunut mutta Raamatun mukaan hän tarvitsi kirjoittajan. Ja vielä Elisa vanhentuessaan on myös sokeutunut. Ruumiin rappeutumisesta Raamattu puhuu kun sisäinen ihminen päivä päivältä uudistuu. Torontolaishenkiset menestysteologian uskovat varmaan joutuvat epätoivoon tämän asian kanssa kun huomaa että oma ruumis rappeutuu ja saa vielä vanhuus vaivat kipuineen.

Mr Kerimäen kirjoitusta lukiessani tuli toinen juttu mieleen ja ahdistuin kans. Miten osaamme tunnistaa raamatullisten armolahjojen ja eksyttävien armolahjojen väliltä? Karismaattisuus tulee kreikankielen sanan mukaan mikä tarkoittaa armolahjoja. :? Jos minulle tulee jotain ongelma niin pyytäisin uskovia rukoilemaan kanssani ja he rukoilisivat puolestani ja siten minulle tulisi armolahjoilla lohdutuksen sanat tai jotain rohkaistavaksi niin mistä tietää onko ne Jumalasta vai ei?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2016 16:09

onefortruth kirjoitti: Uskoin, että nyt Jumala on mut voidellut erityisellä tavalla, sain muka jonkinlaisia näkyjä tai kokemuksia,

Hei, haluaisin kysyä jos sopii. Kirjoitit kokemuksista niin herätti miettimään millaisia kokemuksia tarkoitat?

Jouko Nieminen puheessaan ei suosittele edes mennä sellaisiin paikkoihin, joissa on uusia ihmeitä ja merkkejä, Jumala ei välttämättä enää varjele siellä.
Nuo opit tulee tunnistaa ja jättää pois vaan, irtisanoutua niistä.

Kirjoitit myös että uusia ihmeitä ja merkkejä joilta Jumala ei voi varjella meitä jos ymmärrän oikein? Voisitko hieman tarkentaa mitä tarkoitat?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2016 16:26

onefortruth kirjoitti:Itse jouduin sellaiseen tyhjiöön että uskoni kärsi. Niin monta kertaa, kun hyväksyin väärän opetuksen, eksyin.

Tyhjiö? Voisitko hieman tarkentaa mitä tyhjiöllä tarkoitat?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja onefortruth » 06. Maalis 2016 21:43

vaisuliini kirjoitti:
onefortruth kirjoitti: Uskoin, että nyt Jumala on mut voidellut erityisellä tavalla, sain muka jonkinlaisia näkyjä tai kokemuksia,

Hei, haluaisin kysyä jos sopii. Kirjoitit kokemuksista niin herätti miettimään millaisia kokemuksia tarkoitat?

Jouko Nieminen puheessaan ei suosittele edes mennä sellaisiin paikkoihin, joissa on uusia ihmeitä ja merkkejä, Jumala ei välttämättä enää varjele siellä.
Nuo opit tulee tunnistaa ja jättää pois vaan, irtisanoutua niistä.

Kirjoitit myös että uusia ihmeitä ja merkkejä joilta Jumala ei voi varjella meitä jos ymmärrän oikein? Voisitko hieman tarkentaa mitä tarkoitat?

Kuvittelin saavani jotain näkyjä kun näin jotain paikkoja mielessäni rukoillessani. Ei voi puhua että näkyjä olisin nähnyt mutta halusin uskoa niin odotellessani ja halutessani uskoa että nyt oon saanut jonkun erityisen armolahjan koska olen voideltu ja saanut tuon hengen itselleni.

Jos kuuntelee tuon mitä Jouko puhuu, ymmärtää paremmin varmaan hänen sanomansa. Käytännössä se tarkoittaa sitä että menee vaikka kauas kalliiille matkalle kuuntelemaan jotain puhujaa, joka toimii eksyttäjänä. Aiemmin ilmeisesti Markku Koivisto (?) ja joitakin muita taisi ehkä käydä Todd Bentleyn kokouksessa. Jos tarkoitushakuisesti lähtee hakemaan jostain jotain, Jouko tarkoitti tässä yhteydessä että Jumala ei välttämättä enää varjele, jos tahto on tuonne menemiseen ja ottamaan vastaan mitä saa, eli kokemuksia ja ihmeitä.
Tämä perustui siihen varoitukseen että jos teille sanotaan että katso, Jeesus on erämaassa, ÄLKÄÄ menkö, jne. Tuo on ihan Raamatussa.
Jos kuitenkin lähtee tieten tahtoen, voi toimia Jumalan tahtoa vastaan ja siitä siinä varoitetaan.
Tästä syystä itse välttelen lähtemästä kenenkään sellaisen kokouksiin, jos vetonaulana ovat ihmeet ja merkit.
Ennemmin parannuskokouksiin suosittelen lähtemään tai kohtaamaan Jumalaa, oppimaan sanaansa noin muuten.

Tänään olin muuten Toivon illassa luterilaisessa kirkossa muuten ja siellä "saarnasi" pappi erittäin selväsanaisesti että tarvitsemme saarnaa laista sekä armosta.
Näinhän se on. Siitä se lähtee, mitä tarvitsemme. Ja toinen on rukous, sillä me saamme myös paljon.
Mitä muuta me enää tarvitsemme ja haemme? Hengellistä pikatietä kenties? Jotain suurempaa ja ihmeellisempää? Eikö se armo riittänytkään, yhteys Isään? Mitä me vielä tarvitsemme kuin Jeesuksen?

Joukon puheen kun kuuntelee, niin sieltä löytyy tästä hengellisestä tyhjiöstä ja sen voin allekirjoittaa: jos laki tai evankeliumi puuttuu opetuksesta, jäämme nälkäisiksi. (Niinkuin pastori Koivulahti tänään sanoi). Kun haemme kokemuksia, ihmeitä ja merkkejä koko ajan, huomio kääntyy niihin vähitellen ja hetken päästä sana Herrasta alkaa käydä tylsäksi ja kuivaksi, mitäänsanomattomaksi. Se johtuu siitä, että huomiomme on nyt mennyt jonnekin muualle kuin Jeesukseen, joka on kuitenkin se päähenkilö, jossa me saamme kaiken pelastusta myöten.
Siteeraan Joukon puhetta tässäkin taas (kannattaa kuunnella niin ymmärtää paremmin hänen puheestaan kuin mun epätoivoisista selityksistäni) että uuskarismaattisuudessa kulkee ihmeet ja merkit edellä, kun normaalisti niiden pitäisi SEURATA. :)
Jouko kertoi saavansa jatkuvasti lähes yhteydenottoja ihmisiltä jotka ovat joutuneet ns. uhreiksi tässä "aallossa". Eräät Nokiamissiossa vuosia olleet eivät enää saaneet mitään uskonasioista, he olivat niin kuiviin kupattu. Tähän se eksytys pyrkiikin että se tavallinen usko ei enää riitä, se joka on kuitenkin se perusasia. Se vie pohjan uskolta täten.
Karismaattisissa piireissä ollaan oltu jopa todella välinpitämättömiä, mitä yksittäisille ihmisille käy, jos vaikkapa ovat olleetkin liian sairaita kokouksiin :shock: ja jättämällä lääkkeensä pois joutuneet henkihieverissä teholle.
Amerikassa on varmaan pahempia ylilyöntejä nähty kuin meillä päin, mutta peruspiirre on tämä että jos hakee kokemuksia, ihmeitä ja merkkejä, jää tilalle tyhjiö lopulta...
Itse jouduin vuosia nollaamaan tilanteen tavallaan, jotta pääsin selville vesille tuosta harhaopista.
Tällä tiellä sit mennään...olikohan se kevät 2009 kun jättäydyin karismaattisesta toiminnasta lopulta pois kokonaan...
Jouduin täysin lähtemään sitten etsimään niitä uskon alkeita, kun tuo uuskarismaattisuus ei enää antanut mitään. Aika helposti myös ripustauduin ihmisiinkin. Piti lähteä tyyliin alkeista elämään uskonelämää, mahtuipa silti väliin jaksoja että kuljin oman tahdon tietä enimmäkseen. Enää ei tuntunut kai mikään miltään, hetken kesti ja taas lopahti.
Itse olen kuitenkin oikeastaan "syntynyt" uskoon karismaattisuuden keskellä, tykästyin siihen ylistämismeininkiin, kielilläpuhuminen jne. jutut olivat tosi cool mulle.
Olin 13-vuotias tehdessäni uskonratkaisuni.
Kun tuollaisen uuskarismaattisuuden mankelin läpi oon kulkenut vuodesta -96 asti, jolloin se haeskelu alkoikin, niin jäi hirveän paljon sellaista väärää oppia ja mallia, kuinka uskossa eletään.
v.90-96 välillä olin luterilaisessa nuorten raamiksessa...
Toivottavasti avasi edes jotain noista kysymyksistä...
onefortruth

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2016 22:17

*
Ok kiitos kun tarkensit. Anteeksi vielä yksi kysymys mikä jäi mietityttämään. Sinä kirjoitit:
Jouko Nieminen kertoo asian selvästi puheessaan. Mulle aukesi lopulta nyt että olin täysin harhaan johdettu...vaikka olenkin vältellyt uuskarismaattisuutta epäluuloisena, nyt sain siitä kiinni, mitä väärää noissa opeissa siinä "herätyksessä" on.

Jos pyrkii välttelemään uuskarismaattisuutta, miten voi joutua uuskarismaattisuuteen? Anteeksi se jäi kans mietityttämään.

Mietin itse, miten karismaattisessa liikkeessä voi suojella itseään karismaattisuuden harhoilta jos siellä ei osaa erottaa eikä tunnistaa uuskarismaattisuuden harhoja?

Kuulostaisi tässä ihan kuin lietsotaisiin epäterveellistä pelkoa ja turvatonta oloa.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja onefortruth » 07. Maalis 2016 00:00

vaisuliini kirjoitti:*
Ok kiitos kun tarkensit. Anteeksi vielä yksi kysymys mikä jäi mietityttämään. Sinä kirjoitit:
Jouko Nieminen kertoo asian selvästi puheessaan. Mulle aukesi lopulta nyt että olin täysin harhaan johdettu...vaikka olenkin vältellyt uuskarismaattisuutta epäluuloisena, nyt sain siitä kiinni, mitä väärää noissa opeissa siinä "herätyksessä" on.

Jos pyrkii välttelemään uuskarismaattisuutta, miten voi joutua uuskarismaattisuuteen? Anteeksi se jäi kans mietityttämään.

Mietin itse, miten karismaattisessa liikkeessä voi suojella itseään karismaattisuuden harhoilta jos siellä ei osaa erottaa eikä tunnistaa uuskarismaattisuuden harhoja?

Kuulostaisi tässä ihan kuin lietsotaisiin epäterveellistä pelkoa ja turvatonta oloa.

Myönnettäköön etten kirjoittanut varmasti kovin selvästi vaan poukkoilin asiasta toiseen. Joka tapauksessa näistä löytyy tietoa ja kirjoituksia kun osaa etsiä.
En tarkoittanut toki että jouduin uuskarismaattisuuteen vaikka olisin vältellyt sitä, hyvänen aika sentään :lol: .
Mä en nyt yritä päteä asiassa tai mitään, mut menee aika tavalla yksinpuheluksi melkein koko aiheesta. Yritän vaan kertoa mitä harhoja uuskarismaattisuudessa on enkä nyt yritä mustamaalata saati lietsoa pelkoa! Kyllä näistä löytyy tietoa jos aihe kiinnostaa. Yritin todistaa omista kokemuksistani lähinnä.
onefortruth

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Maalis 2016 11:38

onefortruth kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Myönnettäköön etten kirjoittanut varmasti kovin selvästi vaan poukkoilin asiasta toiseen. Joka tapauksessa näistä löytyy tietoa ja kirjoituksia kun osaa etsiä.
En tarkoittanut toki että jouduin uuskarismaattisuuteen vaikka olisin vältellyt sitä, hyvänen aika sentään :lol: .
Mä en nyt yritä päteä asiassa tai mitään, mut menee aika tavalla yksinpuheluksi melkein koko aiheesta. Yritän vaan kertoa mitä harhoja uuskarismaattisuudessa on enkä nyt yritä mustamaalata saati lietsoa pelkoa! Kyllä näistä löytyy tietoa jos aihe kiinnostaa. Yritin todistaa omista kokemuksistani lähinnä.

Ok. :) Kyllä sinun todistuksestasi sain itse hyötyä jotain tutkimalla asiaa. Kyllä siitä oli apua. Koska haluaisin itse perehtyä ja tutkia asiaa. No oikeasti huolenaiheeni alkoi tästä kun luin kirjoituksiasi niin koska yksi vanhin piti iltakokouksen ja olin itse mukana. Hän opetti aiheesta 'voitelu'. Se herätti minussa huolestumaan kun hän mainitsi että pitää hakea voitelun. Ja siten opetuksen päättyessään hän kehotti tavoittamaan voitelua. Siten minä en voinut istua ja valehdella etten olisi koskaan saanut voitelua. Meitä oli pieni lauma. En voinut pysyä näkymättömänä. Pakko avautua ja kertoa saaneeni muutaman kerran voitelun ollessani kotosalla ja yksin. Se oli iloöljy. Siellä kaikki oli ihmeissään ja vanhin kans.

Haluaisin itse oikaistaa sitä vanhinta Sanan valossa ja sanoa että voitelu pysyy meissä siitä lähtien kun tulimme uskoon ja uudestisynnyimme. Koska meidän ruumis ei ole Jumalan "tyhjiö" johon pitäisi hakea voitelun vaan että meidän ruumis on Jumalan temppeli jossa voitelu asuu pysyvästi. Voitelu opettaa meitä kunhan se ei koskaan vie ketään uskovaa Sanan yhteydestä irti.

Mitä armolahjoihin tulee, kreikankielen mukaan 'kharisma' joka tarkoittaa erityisesti hengellistä lahjaa mutta mitä uuskarismaattisuuteen tulee, että se on torontolainen voitelu joka on sotkeutunut karismaattisiin liikkeisiin ja herätyksiin niin uskovat eivät osaa erottaa armolahjoja. Jumala haluaa että armolahjoilla seurakunta pääsee rakentamaan mutta pelon takia ei uskalla käyttää enää armolahjoja. Uskovat määrittelevät sanan 'karismaattisuus' väärin tavoin luullen että pitää olla ylihengellinen. Kyse ei ole ylihengellisyydestä vaan että se tulee kreikankielen sanasta 'kharisma' joka tarkoittaa armolahjoja.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu