*
Aika vaikeaa tämä on kun yritin lukea sitä lukua. Mutta kuitenkin Paavali sai lihan piikin niin ei enää ylpeilisi kerskaillessaan niin se vaihtui omaan heikkouteen josta nyt Paavali kerskasi. Silmiini pisti yksi Raamatun kohta. Jumalan Sanan sisäisen sisällön (kirjoituksia) löydettyään Paavali piti itsensä alentaneena voidakseen julistaa Jumalan evankeliumia ilmatteeksi ja vielä Jumalan voima toimi julistetun Sanan perusteella.
2Kor. 11:7 Vai olenko tehnyt syntiä siinä, että - alentaessani itseni, jotta te ylenisitte - olen ilmaiseksi julistanut teille Jumalan evankeliumia? 33/38
Toinen juttu vielä koska löysin jotain muuta. Raamatun mukaan ihmisviisaudella ei voi oppia tuntemaan Jumalaa, koska se nostaa Jumalan tuntemista vastaan. Otan esimerkiksi Saulus Tarsolaisen farisealaisen teologian. Hän varmaan sai farisealaisen koulutuksen muilta vanhimmilta, jotka olivat fariseuksia ja farisealainen koulutus tapahtui inhimillisen ihmisviisauden perusteella, mutta Jumalan tuntemisen rinnalla se ei kuitenkin vienyt lähelle Jumalaa.
Niin fariseuksena Saulus kiivastui nähdessään kristityiksi kääntyneitä juutalaisia tajuamatta, että uskoontulo ei voi tapahtua inhimillisen ihmisviisauden varassa, vaan että se on Jumalalta ansioton uskonlahja - Sanan välityksellä, joko kuullessaan tai lukiessaan Sanaa Jumala avaa ihmisen sydämen ottamaan vastaan iankaikkisen uskon siemenen, niin tällä tavalla Jumala vaikuttaa sydämessä uudestisyntymisen - Jumalan voimasta.
Siitä sanotaan Jumalan aikaansaamaksi uskoksi, eli se on lahja Jumalalta - armon perusteella. Niin usko perustuu Jumalan voimaan - ei inhimilliseen ihmisviisauteen.
1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
Haluaisin kysyä voisitko koetella Jumalan Sanalla tätä juttua mitä minä epäilen ja saatan itse erehtyä? Biblian käännöksen mukaan on selkeä kieli, jonka mukaan viisaus ei ole tuleva ylhäältä, vaan se on maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen. Toisen Raamatun kohdan mukaan inhimillinen viisaus on riivaajien viisautta.
Niin inhimillisen ihmisviisauden varassa syntyy kiehtovia ja suloisia viisauden sanoja, ne pettää vilpittömien yksinkertaisten sydämet. Inhimillisen ihmisviisauden varassa se osaa olla kaunissanainen puhuessaan.
Niin Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä päivinä moni luopuu uskosta Jumalan Sanaan, jonka perusteella Jumalan voima tapahtuu, tietämättään vaihtamalla toiseen jeesukseen ja seuraavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja, joista yksi on inhimillinen ihmisviisaus, joka kietoo liehakoimalla vilpittömien yksinkertaisten sydämet suloisilla viisauden sanoilla - sinisilmäisesti.
Jaak. 3:5 Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen. Biblia
Jaak. 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. 33/38
Room. 16:18 Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet. 33/38
Room. 16:18 Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet. Biblia
1Tim. 4: 1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
Minä ajattelin miettiessäni että viimeisinä päivinä uskonnollisuuden viisaus taitaa nousta ja kietoo monien vilpittömien sydämet pauloihin inhimillisen ihmisviisauden varassa.
Farisealainen viisaus voi hyvin viittaa myös uskonnollisuuteen, jota Raamattu kutsuu ulkokultaiseksi. Se lähestyy Jumalaa suulla - kunnioittaen vain opittuja ihmiskäskyjä ja sen jumalanpelko on vain opitut ihmiskäskyt noudettaviksi. Sydän on kaukana Raamatun Jeesuksesta ja Hänen opista - inhimillisen ihmisviisauden varassa.
Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
Mark. 7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;