jukka1954 kirjoitti:vaisuliini kirjoitti:Lisäksi Paavali piti huolen siitä ettei anna ajattelemisen aihetta itsestään...
Juuri noin Paavali käyttäytyi. Hän ei suositellut itseään eikä tuonut esille erinomaisuuttaan, vaan kaikkialla johtotähtenä oli Jeesus ja sanoma veitsenterävä: "
Pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!" (Gal. 6:14). Hän oli pitkälle kilvoitellut mies ja meille pakanoille esikuva. Uskalsipa julistaa näinkin, että "olkaa minun seuraajiani niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja".
Paavalilla olisi ollut millä kerskata. Hänen kauttaan oli parantunut sairaita, kuollut herännyt henkiin, hän oli käynyt paratiisissa. Mutta niistä hän ei kerskannut vaan Jeesuksesta, joka oli rakastanut häntä ja antanut henkensä lunnaiksi hänen edestään. Osuva nimi hänellä olikin, siis se roomalainen nimi, Paulos eli Paavali. Nimi merkitsee muistaakseni pientä ja vähäistä, vähäpätöistä.
Juttelin eilen erään veljen kanssa ja hän sanoi, että jos 70-luvun alussa olisi kokous mennyt nykyisiä uomia, niin puhuja olisi heitetty ulos kesken kokouksen. Kyllä, niin olisi tehty. Olinhan itsekin tuohon aikaan jo mukana kokoustoiminnassa. Mitä olisikaan tapahtunut, jos Paavali olisi ollut nykypäivän villityksiä näkemässä? No hän varjeltui siltä, mutta Pyhä Henki piirsi Paavalin, Pietarin, Jaakobin, Juudan ja Johanneksen kautta kirkkaan kuvan lopun ajan sielullisesta toiminnasta, riivaajien vaikutuksesta ja puhujista, joilla ei Henkeä ollut. Silmiemme edessä ei siis tapahdu mitään sellaista mistä Sana ei etukäteen olisi varoittanut, mutta me eksymme, jos emme tunne Raamatun kirjoituksia ja Jumalan voimaa s.o Jeesusta Kristusta.
Niin Pyhän Hengen mukaan lopunaikana luopuu tasaisesta ja suorasta tiestä joka on itse Jumalan Sana. Paavali löysi Sanan sisällön (kirjoituksia) ja Jumalan voiman niin hän päätti julistaa vain Jumalan Sanaa. Siten julistetun Sanan perusteella Jumalan voima tapahtui niin Paavalin kautta ihmiset parantuivat. Paavali itse sanoi '
Olkaa minun seuraajia niinkuin olen Kristuksen seuraaja' Ja lisäksi Paavali kuritti itsensä lähes päivittäin ettei joutuisi hylättäväksi - löydettyään Sanan sisäisen sisällön takia jonka perusteella Jumalan voima toimii. Se herätti minussa mielenkiinnon. Niin itse seuraan Paavalia.
Yksi juttu löytyi mikä herätti minussa ristiriitaisen. Jeesus itse sanoi. '
Mielettömyys saastuttaa koko ihmisen'. Paavali tunnusti ja kertoi sortuvan itse mielettömyyteen.

Se juttu on vielä jäänyt epäselvästi minulle.
1Kor. 9:27 vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.
Jeesus sanoi:Mark. 7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys,
mielettömyys.
Paavali itse sanoi:2Kor. 11:1 Jospa kärsisitte minulta hiukan
mielettömyyttäkin! Ja kyllähän te minua kärsittekin.
2Kor. 12:11 Olen joutunut
mielettömyyksiin; te olette minut siihen pakottaneet. Minunhan olisi pitänyt saada suositusta teiltä, sillä en ole missään ollut noita isoisia apostoleja huonompi, vaikka en olekaan mitään.
Mitä Raamattu mielettömyydellä tarkoittaa? Tyhmyyttäkö se tarkoittaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.