Sielun kuolemattomuudesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sielun kuolemattomuudesta

ViestiKirjoittaja S.E. » 31. Tammi 2016 11:43

pehmytpusu777 kirjoitti:Mä luulen, että tää hirveä riitely johtuu nyt siitä, että ymmärretään hieman eri tavalla Kadotus ja helvetti. Vedetään liikaa ääripäihin ajatukset. Jospa helvetin OLOSUHTEET on ymmärretty väärin, ja siksi koetaan ne niin ahdistavina ja sadistisina, että sitten koetetaan poistaa se kokonaan. Kokonaan eroon Jumalasta heitettynä voisi olla tällaista. On vain minuus, tietoisuus itsestä jossain pimeässä tyhjiössä, jossa on tallella vain synnin himot (
madot ) ja se karmea katumus ja myöhäistä muuttaa enää tilannetta jne jne. .(tuli) Ei siis mitään Sadistista ruumiintuskaa jossa ei olisi mitään järkeä, tai oikeudenmukaisuutta.

Riitely johtuu siitä, että ihmiset eivät lue Raamattua itse. Ketään ei tutki Raamatun kirjoituksia itse alusta loppuun, vaan on antanut koko elämänsä opettajien käsiin ja nyt kinastelevat näiden opettajien välisiä opetuksia, jotka ovat heittäneet lakanan silmien eteen, loputon oravanpyörä. Täällä on aivan turha mitään sanoa, koska ihmiset ovat Katolisen Kirkon ja "herästysliikkeiden" copypaste jumituksessa. Raamattu on hyvin selkeä, jos heitätte nämä opettajat pois ja opiskelette itse. "Nollatkaa päänne", opiskelkaa, tutkikaa ja pyytäkää Jumalalta viisautta ja ymmärrystä.
Minä en koe tarvitsevani tätä foorumia enään. Kaikkea hyvää teille jatkoon, Jumalan siunausta ja mukavia lukuhetkiä.
S.E.

ViestiKirjoittaja pekka » 31. Tammi 2016 12:06

S.E.,

En tiedä mistä sinulle on tuommoinen kuva tullut foorumin kirjoittajista. Tuo ei ole kyllä minusta totuudenmukainen käsitys tämän foorumin kirjoittajista. Olen aivan varma siitä että tämän foorumin kirjoittajat pääsääntöisesti tutkivat/lukevat säännöllisesti ja ahkerastikin omia Raamattujaan ja näin muodostavat itsenäisesti ymmärryksensä siitä mitä Raamattu opettaa meille eri asioista. Kyllä tämän foorumin kirjoittajat (selvä enemmistö) hyvin tietävät, että kaikki kirjoitukset mitä tänne foorumillekin kirjoitetaan niin ne tulee koetella Raamatun sanalla.

Siunausta sinulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2016 12:23

Kyllä kaikki saadut opetukset vaikuttavat ihmisen ajatteluun. Pään nollaaminen ei ole ihan helppoa. Minulla oli juuri tänään mielessä sellainen valheellisuus, jota emme itse itsessämme tunnista. Luin taas psalmeja aamulla. Psalmissa 101 sanotaan: "Vilpin tekijä älköön asuko minun huoneessani, valheen puhuja ei kestä minun silmäini edessä (j.7)." Rukoilin tämän jakeen innoittamana Jumalaa antamaan anteeksi valheeni ja pyyhkimään kaiken valheen pois sydämeltäni. Myöhemmin keittiössä touhuillessani Hän antoi aiheesta ajatuksia sydämelleni. Valhe ei ole niin helppo asia, eikä niin helposti havaittavissa. Valheenpuhujain ulkokultaisuus vaikuttaa (1.Tim.4:2). Omantunnon ääni ei enää kuulu, jos valheella sammuttaa sen äänen.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 31. Tammi 2016 12:50

Joku oli laittanut tänne vertauksesta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta.
Huomatkaa että luukkaassa on tuossa kohtaa pidempi opetus, oikeasta ja väärästä mammonasta.
Jos ajatellaan vertauksia, saatamme nähdä asioita ja todeta niitä vertauskuvalliseksi, esim. aabrahamin helma.
Miksi jokin kohta on helpommin ymmärrettävissä vertauksena, mutta joissain asioissa ihminen haluaa nähdä toisin?
Koen, että kyseisessä kohden pitää laajemmin nähdä koko opetus vertauskuvallisena siitä mikä on elämässä tärkeää ja tavoiteltavaa, ei niinkään osoituksena siitä, että meidän lähimmäisinä tulisi nähdä ketään toista lähimmäistä "helvetin lieskoihin kärsimään".

Jumalan valtakunta on hyvän jakamista, ei maallisen mammonan tavoittelemista/maallisen hyvän... vaan hyvä on lähimmäisyyttä ja lähimmäisen vierellä kulkemista... armahtavaisuutta ja hyvää tahtoa... meidän tulee nähdä lähimmäisemme ja käydä vierelle.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2016 12:54

Minustakin tuon kertomuksen opetus hyväosaisille on tämän maanpäällisen elämän aikana olla armollinen huono-osaisia kohtaan. Huono-osaisille se taas antaa toivoa tulevasta hyvästä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 31. Tammi 2016 13:21

Sitten tulee huomata se kohta asiasta, että luukkaassa kerrotaan fariseusten ivanneen Jeesusta.
Verratkaa sitä siihen, että Jeesus kertoo vertauskuvassa rikkaalla miehellä olevan tarve saada vilvoitusta olotilalleen ja vettä.
Kieli on pieni jäsen...
Koen, että Jeesus selkeästi tahtoo osoittaa fariseuksille heidän sydämenasenteensa, he olivat luukkaan mukaan mm. rahanahneita.
Taivaanvaltakunta on sisimmän rauhaa, ei ulkokultaisuutta... fariseuksethan antoivat ymmärtää olevansa hurskaita ihmisten silmissä.
Se mikä on ihmisten mielissä arvokasta... Jeesus sanoo, että se on Jumalalle iljetys.
Sydämestä siis puhtaan, siitä mikä on todellisesti arvokasta ja mikä ei.
Myös hyvän/huonon mittaaminen tässä kohtaan tulee esiin.
Se miten mittamme, sillä meille mitataan.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2016 13:42

:thumbup:
"...Jumalan valtakunta" on "...vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä (Room.14:17)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja tanu » 31. Tammi 2016 16:08

pekka kirjoitti:Siirretty S.E.:n kirjoitus suljetulle osastolle koska minusta kirjoitus oli ala-arvoista ja foorumin sääntöjen vastaista: https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=4

Kävin lukemassa S.E:n vastauksen. En loukkaantuntut siitä yhtään.
Laitan oman vastaukseni tänne. En halua loukata enkä riidellä. Anteeksi jos sanon liian suoraan.

Kiitos vaan varoituksesta ja kehoituksesta.

Kyllä luen Raamattua päivittäin. Aina kun Raamatun avaan, rukoilen että Herra puhuisi sanansa kautta ja
antaisi ymmärrystä ymmärtää mitä Hän haluaa sanoa. Petrin tai muiden opetuksia luen ihan satunnaisesti.
Olen vasta neljä vuotta ollut uskossa ja myönnän, että moni asia on vielä hämärän peitossa näissä uskon
asioissa.

Ihan oma mielipiteeni on, että sinulla S.E. on kenties jotain vialla sen suhteen, että miten
luet ja ymmärrät Raamattua.
Ohitat asioita mitä sinulta kysytään vain toteamalla, että "lukekaa Raamattua". Olet ikäänkuin
muiden yläpuolella ja annat ymmärtää, että vain sinulla olisi ymmärrys tajuta oikeasti mitä Raamattu opettaa.

Oletko ajatellut sellaista mahdollisuutta, että sinä olisit jossakin kohtaa väärässä?

Turha hermostua ja lähteä, jos ollaan eri mieltä.
Ei ihmiset muuta mielipiteitään jos vaan sanotaan, että "te ette ymmärrä" ja lähdetään ovet paukuen pois.
Turhaa riidellä ja vääntää asioista. Jumala kyllä näyttää ajallaan, että miten asiat ovat.

Siunausta sinulle S.E. :hearts:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Joel.A » 31. Tammi 2016 18:52

S.E. kirjoitti:
pehmytpusu777 kirjoitti:Mä luulen, että tää hirveä riitely johtuu nyt siitä, että ymmärretään hieman eri tavalla Kadotus ja helvetti. Vedetään liikaa ääripäihin ajatukset. Jospa helvetin OLOSUHTEET on ymmärretty väärin, ja siksi koetaan ne niin ahdistavina ja sadistisina, että sitten koetetaan poistaa se kokonaan. Kokonaan eroon Jumalasta heitettynä voisi olla tällaista. On vain minuus, tietoisuus itsestä jossain pimeässä tyhjiössä, jossa on tallella vain synnin himot (
madot ) ja se karmea katumus ja myöhäistä muuttaa enää tilannetta jne jne. .(tuli) Ei siis mitään Sadistista ruumiintuskaa jossa ei olisi mitään järkeä, tai oikeudenmukaisuutta.

Riitely johtuu siitä, että ihmiset eivät lue Raamattua itse. Ketään ei tutki Raamatun kirjoituksia itse alusta loppuun, vaan on antanut koko elämänsä opettajien käsiin ja nyt kinastelevat näiden opettajien välisiä opetuksia, jotka ovat heittäneet lakanan silmien eteen, loputon oravanpyörä. Täällä on aivan turha mitään sanoa, koska ihmiset ovat Katolisen Kirkon ja "herästysliikkeiden" copypaste jumituksessa. Raamattu on hyvin selkeä, jos heitätte nämä opettajat pois ja opiskelette itse. "Nollatkaa päänne", opiskelkaa, tutkikaa ja pyytäkää Jumalalta viisautta ja ymmärrystä.
Minä en koe tarvitsevani tätä foorumia enään. Kaikkea hyvää teille jatkoon, Jumalan siunausta ja mukavia lukuhetkiä.

S.E, tarvitsetko sinä ketään raamatun opettajaa tai kuunteletko sinä ketään raamatun opettajaa?
Joel.A

Re: Raamatullinen kadotus

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Helmi 2016 05:24

PetriFB kirjoitti:Monet ihmiset sekä jopa jotkut uskovatkin sanovat ja opettavat ettei Raamatun opettama kadotus ole iankaikkinen ja että jumalattoman sielu lakkaa olemasta kuoleman jälkeen. Edellä oleva ajatus ja opetus tekisi Raamatun evankeliumista tarpeettoman.

Veljeni Petri. Jos joku ajattelee ja ymmärtää virheellisesti Jumalan Sanan ilmoituksen tulevasta iankaikkisuudesta, niin eihän se suinkaan tee evankeliumista tarpeetonta. Kysymyksen ydin ei ole rangaistuksessa eikä edes sen iankaikkisuudessa vaan siinä, mitä korvaamatonta ja peruuttamatonta ihminen menettää hyljätessään Jumalan Pojan evankeliumin. Kadotustuomio on "pieni asia" sen rinnalla, että menettää iankaikkisen elämän. Vaikka jumalatonta ei herätettäisi tuomiolle -hänet kyllä herätetään- niin hän olisi menettänyt kaiken, millä on todellista ja pysyvää arvoa. Evankeliumin pääsisältö on siinä, mitä Jumala lahjoittaa meille ja minkä voimme omistaa Jeesuksessa Kristuksessa, ei se, mitä seuraa jos hylkäämme evankeliumin. En tiedä osaanko sanoa tätä ymmärrettävästi? Meidät on luotu elämään Jumalalle, ei itsellemme, ja määränpäämme on pyhyys ja sellaisen iankaikkisen lahjan omistaminen, jota "silmä ei ole nähnyt, ei korva kuullut ja mikä ei ole ihmisen ymmärrykseen noussut, mutta minkä Jumala on valmistanut niille jotka Häntä rakastavat". Rakkaudesta ja iankaikkisen elämän armolahjasta on kysymys, joiden menetys on sanoin kuvaamattoman järkyttävää ja jolla asiantilalla ei ole loppua.

Kun olen tutkinut Jumalan Sanan ilmoitusta iankaikkisuudesta niin olen päätynyt siihen, että kreikan kielen sana aionios merkitsee iankaikkisuutta, joka ei pääty. Sen vastakohtana voidaan poimia kreikan kielestä sana proskairos joka tarkoittaa ajallista ja hetkellistä. Ulkomuistista arvelisin, että sanaa aionios, iankaikkinen, käytetään UT:ssa n. 30 kertaa iankaikkisesta elämästä ja n. 10 kertaa iankaikkisesta kuolemasta. Iankaikkisuudella ei ole loppua, jos olisi, sitä ei kutsuttaisi termillä aionios, iankaikkinen. Toisaalta jos iankaikkisuus-sana ei merkitsisi loputonta tai päättymätöntä aikaa niin silloin Raamatussa ilmoitetulla iankaikkisella elämälläkin olisi loppunsa. Sitä ei kuitenkaan ole vaikka käsityskykymme ei ulotu "iankaikkisen ytimeen saakka" (voimme raapaista vain pintaa tässä alennustilan ruumiissa asuessamme).
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu