Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käyttäminen

ViestiKirjoittaja Iustus » 19. Joulu 2015 14:16

Vaisuliini:
vaisuliini kirjoitti:Ok kiitos Iustus. Siinä punaisella kohdassa Isä nimittää Jeesuksen itsensä mukaan omalla nimellä eli VT:ssa Isän tahto paljastuu että kun Lapsi tulee ja syntyy maailmaan niin nimi annetaan Jeesukselle ja sillä nimellä Isä nimittää itsensä mukaan.

Tuon kohdan mukaan lasta kutstaan Isäksi. Mutta siinä ei sanota, että lasta kutsutaan isänsä nimellä. Tässä on todella iso ero.
vaisuliini kirjoitti:*
Tuli toinen juttu mieleen. Niin haluaisin kysyä Iustus, koska moni pitää Jeesuksen syntymää alkuna eikä tiedä että Jeesus on ollut jo Isän luona ennen maailman perustamista. Kuinka sinä? :)

Kyllä minä uskon, että Jeesus on ollut Isän luona ennen maailman perustamista vaikka syntyikin ihmiseksi 2000 vuotta sitten.
Iustus

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Joulu 2015 14:27

Aamu-Usva kirjoitti:Yleensä kannattaa pohtia nimen merkitystä Raamatussa. Mielestäni Jumalan nimi ei tarkoita jotain kirjainyhdistelmää, vaan ilmaisee jotain paljon enemmän Jumalasta. Ei auta tietää nimikirjaimia jos ei todella tunne Isää ja Poikaa. On ihmisiäkin, joiden nimen kyllä tiedämme tuntematta heitä ollenkaan.

Oikein kirjoitit :thumbup:
Jukka

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Joulu 2015 14:41

Tuli toinen juttu mieleen. Niin haluaisin kysyä Iustus, koska moni pitää Jeesuksen syntymää alkuna eikä tiedä että Jeesus on ollut jo Isän luona ennen maailman perustamista. Kuinka sinä? :)

Vaikka et minulta kysynytkään niin sanon oman käsitykseni asiasta. Jumalan Pojan syntymä ihmiseksi tapahtui noin 2015-vuotta sitten (jos Herodes Suuri kuoli 4 eaa niin Jeesus syntyi hieman sitä aikaisemmin eli mahdollisesti 2019-2021-vuotta sitten). Jumalan Poika oli Isänsä luona ennen aikojen alkua, Hänellä ei ole syntymäpäivää.
Jukka

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Joulu 2015 14:46

Uskon että jhwh elohim synnytti pojan. Uskon että jahuwšua messias on elohimin poika. Uskon että elohimin poika jahuwšua messias ei ole itsensä isä.

Seuraavassa katkelma eräästä lauseesta osmo alhon opetusta: "... jakeessa Jes. 9:5 oleva Messiaan nimi 'Iankaikkisuuden Isä' "

Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan ihmeellinen, neuvonantaja, väkevä el, iankaikkisuuden isä, rauhanruhtinas.

[jes. 9:5 [9:6], v. 1776 käännös hieman korjattuna]
[Tuo jae jes. 9:5 on mielestäni väärin käännetty suomalaisissa vuoden 1776 ja 1933 käännöksissä. Koska sana av on kontruktimuodossa, niin mielestäni konstruktimuodon takia on perusteltua kääntää ad suomeksi genetiivimuodossa. Myös young's literal käännös ja rotherhamin käännös käyttää genetiivimuotoa tuossa lauseessa]

אֲבִיעַ֖ד aviad

Young's literal translationissa on käännetty tuo aviad ilmaisu jakeessa jes. 9:5 [9:6] seuraavasti: father of eternity
Rotherhamin käännöksessä on käännetty tuo aviad ilmaisun seuraavasti: father of futurity

Mutta sinä, betlehem efrata, joka olet vähäinen olemaan jahuwdahn sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija jisraelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, päivistä iäisyyden

[miika 5:2 vuoden 1933 kännös hieman korjattuna, lauseessa hebrean sana mašal, joka on käännetty hallitsija tämän jakeen vuoden 1933 käännöksessä]

... jhwh puhui minulle: poikani sinä, minä [tänä]päivänä synnytin sinut

[psalmista 2:7, siteerattu osittain kirjeessä heb. 1:5  ja  5:5]

jhwh hankki minut alussa tiensä 

[jakeesta snl 8:22]

joka on kuva elohimin näkymättömän, esikoinen kaiken luomuksen, koska hänessä luotiin kaikki [ne] taivaissa ja [ne] päällä maan 

[kirjeestä kol. 1:15-16]

...  nämä sanoo amen, todistaja uskollinen ja tosi, alkupää luomuksen elohimin
                                                                                                                    [jakeesta ilm. 3:14]

...  elohimissa kaiken luoneessa läpi jahuwšua messiaan .
                                                                                                                                [kirjeestä ef. 3:9 ]

Ja kuin kahdeksan päivää kulunut oli, että lapsi piti ympärileikattaman, kutsuttiin hänen nimensä jahuwšua, joka niin oli enkeliltä kutsuttu jo ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.

[Luuk 2:21 , v. 1776 käännös, nimi korjattu, mielestäni v. 1776 käännöksessä tämä lause on tarkemmin käännetty kuin. v. 1938 käännöksessä, tuossa lauseessa on sana kaleo, suomeksi kutsua, eikä sanaa didomi antaa, vaikka v. 1938 käännöksessä on sana antaa. Jakeessa joh. 17:11 on sana didomi, antaa]

minä ja isä yksi olemme

[joh. 10:30]

Jahuwšua sanoi hänelle: niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, filippus. Joka on nähnyt minut, on nähnyt isän, kuinka sinä sitten sanot: näytä meille isä. Etkö usko että minä isässä ja isä minussa on. Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja isä minussa asuva, hän tekee ne työt

[jakeesta joh. 14:9-10]

isäni suurempi minua

[joh. 14:28]

ja nämä on-kirjoitettu, jotta uskoisitte että jahuwšua on messias poika elohimin ja jotta uskovina olisi teille elämä nimessänsä

[joh. 20:31]

elohim oli messiaassa

[jakeesta 2.kor 5:19]

minä olen tullut nimessä isäni

[jakeesta joh. 5:43]

siunattu tuleva nimessä jhwh:n

[psalmista 118:26, siteerattu: matt. 21:9, 23:39,  mark. 11:9 , joh. 12:13]

.
pyhä isä varjele heidät nimessäsi jolla olet antanut minulle, että he olisivat yksi, niinkuin mekin.

[jakeesta joh. 17:11]

niin olkoon teille kaikille ja koko jisra'elin kansalle tiettävä, että nimessä jahuwšuan messiaan nasaretilaisen, jonka te ristiinnaulitsitte, jonka elohim nosti kuolleista , siinä tämä seisoo terveenä teidän edessänne. hän on se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.

[apt. 4:10-11]

että jos tunnustat suullasi hallitsija jahuwšuan ja uskot sydämessäsi että elohim hänet nosti kuolleista, niin sinä vapahdut,
sillä sydämellä uskotaan vanhurskauteen ja suulla tunnustetaan vapahdukseen
Sillä kirjoitus sanoo: jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä häpiään tuleman.
sillä ei ole erotusta juutalaisen ja kreikkalaisen välillä, sillä sama hallitsija kaikkien, rikas kaikkiin kutsuviin häntä,
sillä jokainen joka kutsuu nimessä jhwh:n pelastuu.
Mutta kuinka he kutsuvat sitä, johon eivät uskoneet. Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet. Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa.

[jakeesta room 10:9- 13 , vuoden 1933-1938 käännöksestä hieman korjattuna, paitsi jae 11 v. 1776 käännöksestä hieman korjattuna, jakeessa room. 10:12 on suomalaisessa vuoden 1938 käännöksessä lisätty sanat “yksi ja” , sekä “on” , niitä ei ole kreikankielisessä tekstissä. huomauttaisin myös että sanakirjan mukaan kreikan sanalla αὐτὸς on merkitys “hän” sekä merkitys “sama” . tuossa vuoden 1938 käännöksessä käännetty sama,
jakeessa 10:13 on siteeraus jakeesta joel 2:32, jakeessa joel 2:32 on prepositio be sanan shem eli nimi edessä, prepositio be suomeksi ssa/ssä, mutta kreikankielisessä tekstissä onoma eli nimi akkusatiivimuodossa eikä ssa/ssä päätettä vastaava prepositiota en]

Sillä ei david ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: jhwh sanoi hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi.
Varmasti tietäköön siis koko jisraelin huone, että elohim teki hänet hallitsijaksi ja messiaaksi , tämän jahuwšuan jonka te ristiinnaulitsitte.

[apt. 2:34-36, v. 1938 käännös hieman korjattuna]
[käännökset enimmäkseen v. 1933/1938 käännöksestä, korjauksia tehty]
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 29. Joulu 2015 17:30, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Joulu 2015 15:47

Iustus kirjoitti:Vaisuliini:
vaisuliini kirjoitti:Ok kiitos Iustus. Siinä punaisella kohdassa Isä nimittää Jeesuksen itsensä mukaan omalla nimellä eli VT:ssa Isän tahto paljastuu että kun Lapsi tulee ja syntyy maailmaan niin nimi annetaan Jeesukselle ja sillä nimellä Isä nimittää itsensä mukaan.

Tuon kohdan mukaan lasta kutstaan Isäksi. Mutta siinä ei sanota, että lasta kutsutaan isänsä nimellä. Tässä on todella iso ero.

Kyllä minä uskon, että Jeesus on ollut Isän luona ennen maailman perustamista vaikka syntyikin ihmiseksi 2000 vuotta sitten.

Kiitos paljon Iustus. Mutta on pari kohtaa Raamatusta ja niissä kohdissa Herran nimi on yksi. Kuinka? Se varmaan tarkoittaa yhteistä nimeä joka on Isällä ja Pojalla. Ilahdutti kyllä että sinulla on terve usko jonka kohteena on yksin Raamatun Sana. :thumbup:

Sak. 14:9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä Herra on yksi ja hänen nimensä yksi. RK

Ps. 83:19 Ja tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet Korkein kaikessa maassa.

Onko niissä kohdissa kaleoo tai didomi?
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 19. Joulu 2015 15:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Joulu 2015 15:49

jukka1954 kirjoitti:

Vaikka et minulta kysynytkään niin sanon oman käsitykseni asiasta. Jumalan Pojan syntymä ihmiseksi tapahtui noin 2015-vuotta sitten (jos Herodes Suuri kuoli 4 eaa niin Jeesus syntyi hieman sitä aikaisemmin eli mahdollisesti 2019-2021-vuotta sitten). Jumalan Poika oli Isänsä luona ennen aikojen alkua, Hänellä ei ole syntymäpäivää.

Hyvin sanottu Jukalta :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Iustus » 19. Joulu 2015 16:18

vaisuliini kirjoitti:
Kiitos paljon Iustus. Mutta on pari kohtaa Raamatusta ja niissä kohdissa Herran nimi on yksi. Kuinka? Se varmaan tarkoittaa yhteistä nimeä joka on Isällä ja Pojalla. Ilahdutti kyllä että sinulla on terve usko jonka kohteena on yksin Raamatun Sana. :thumbup:

Sak. 14:9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä Herra on yksi ja hänen nimensä yksi. RK

Ps. 83:19 Ja tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet Korkein kaikessa maassa.

Onko niissä kohdissa kaleoo tai didomi?

Kummassakaan kohtaa ei kreikankielinen käännös käytä kaleoota tai didomia. Sak. 14:9 käyttää eimi-verbiä, jonka tarkoittaa "olla". Ps. 83:19 ei käytä nimen kohdalla verbiä ollenkaan. Se siis ilmaisee asian tähän tapaan: "sinun, jonka ainoan nimi Herra". Tällainen verbitön lause on kreikassa mahdollinen, mutta suomessa tuollaiset lauseet vaativat verbin.
Iustus

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Joulu 2015 16:48

Blum kirjoitti: Vaikka olenkin täältä aikeissa lähteä niin tähän mieleni tekee kommentoida. Minusta on epäreilua sanoa, että Iustuksen malli halventaa Jumalan sanaa. Enemmänkin minusta vaikuttaa, että toni t on ymmärtänyt väärin Iustuksen mallin tai sitten vain lukee Raamattua asenteellisesti tässä kohden, nimittäin siitä ennakko-oletuksesta, että kun Raamatussa sanotaan "kastoi Jeesuksen nimeen", se tarkoittaakin: "kastoi lausuen sanat 'Jeesuksen nimeen'". Mutta sanooko Raamattu näin? Puhuuko Raamattu ylipäätään missään suoraan siitä, mitä sanoja kastettaessa tulee käyttää? Minusta vaikuttaa enemmänkin siltä, että toni t syyllistyy itse siihen, mistä toista syyttää. Joiltain osin näkisin hänen kritiikkinsä ampuvan ohi maalin.

Mark. 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Jeesus sanoo että nämä merkit seuraavat niitä jotka uskovat: mm; : minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia ja panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi. Katsotaanpa miten tämä sitten toteutui käytännössä opetuslasten elämässä.

Apt. 3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
3:7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
3:8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

Pietari sanoi (puhui/lausui) seuraavat sanat rammalle "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."

Pietarin puheen lainaus sisältää sanat ”Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy”. Asiayhteys kertoo että yhtä selvästi kuin Pietari lausui rammalle sanat nouse ja käy niin hän lausui ennen niitä sanoja sanat Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä.

Apt. 16:16 Ja tapahtui meidän mennessämme rukouspaikkaan, että meitä vastaan tuli eräs palvelijatar, jossa oli tietäjähenki ja joka tuotti paljon tuloja isännilleen ennustamisellaan.
16:17 Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."
16:18 Ja tätä hän teki monta päivää. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä." Ja se lähti sillä hetkellä.

Paavali kääntyi ja sanoi (puhui/lausui) hengelle seuraavat sanat: ”Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä.”
Tietäjähenki (riivaaja) lähti palvelijattaresta sillä hetkellä kun Paavali lausui sanat ”Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä”.

Nämä kaksi opetuslasten esimerkkiä osoittavat sen että opetuslapset toteuttivat Jeesuksen käskyn toimia Hänen nimessään niin että he kirjaimellisesti lausuivat esimerkiksi sairaita parannettaessa ja riivaajia ulos ajettaessa sanat ”Jeesuksen nimessä”. Jeesuksen nimessä toimiminen tarkoittaa sitä että toimitaan Jeesuksen valtuuttamina ja Hänen voimassaan mutta myös sitä että Jeesuksen nimen auktoriteettia käytetään kirjaimellisesti eri tilanteissa ja tästä opetuslapset nimenomaan antoivat esimerkin.

Luuk. 10:17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden."
10:18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
10:19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."

Opetuslapset sanoivat Jeesukselle että "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden." Tähän Jeesus vastasi ”Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.”
Riivaajat olivat opetuslapsille alamaiset Jeesuksen nimen tähden siksi että Jeesus oli antanut opetuslapsillensa (niille jotka uskoivat Hänen nimeensä) vallan Hänen nimessään kaikkea vihollisen voimaa vastaan. Vain Jeesuksen omilla eli opetuslapsilla oli Jeesuksen nimen kautta valta kaikkea vihollisen voimaa vastaan. Paavali joka uskoi Jeesuksen nimen päälle ja oli sitä kautta Jeesuksen opetuslapsi pystyi ajamaan tietäjähengen palvelijattaresta Jeesuksen nimessä siksi että hän oli Jeesuksen oma ja Jeesuksen omilla oli Jeesuksen nimessä valta vihollisen voimaa vastaan.

Apt. 19:13 Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa."
19:14 Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;
19:15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"
19:16 Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.
19:17 Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.
19:18 Ja monet niistä, jotka olivat tulleet uskoon, menivät ja tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.

Muutamat juutalaiset loitsijat olivat nähneet Paavalin tekevän suuria tekoja Jeesuksen nimessä. He rupesivat myös (Paavalin tavoin) lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen (puhuen/lausuen sanat): "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa."

Muutamat juutalaiset loitsijat matkivat Paavalia ja he yrittivät Jeesuksen nimessä ajaa pahoja henkiä ulos – lausumalla riivatulle ”Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.” Näiden juutalaisten loitsijoiden esimerkki todistaa sen että he olivat tietoisia siitä miten Paavali ajoi riivaajia ulos ja he yrittivät myös tehdä samoin. He kirjaimellisesti lausuivat Jeesuksen nimeä riivatulle Paavalin esimerkin mukaan mutta riivaaja ei välittänyt heidän puheesta koska näillä juutalaisilla ei ollut valtaa ja auktoriteettia käyttää Jeesuksen nimeä vihollisen voimaa vastaan sillä he eivät olleet Jeesuksen omia eli eivät uskoneet Jeesuksen nimen päälle. Tämän vuoksi Jeesuksen nimen käyttäminen riivaajaa vastaan ei tuonut heille valtaa riivaajaan vaan mies jossa riivaaja oli karkasi heidän kimppuunsa ja voitti heidät.

Juutalaisten loitsijoiden esimerkki todistaa sen että vain Jeesuksen omilla on voima Jeesuksen nimessä vihollisen voimaa vastaan. Esimerkki vahvistaa myös sen että kun opetuslapset toimivat Jeesuksen nimessä mm, riivaajia vastaan niin he myös kirjaimellisesti lausuivat sanat ”Jeesuksen nimessä” riivaajien ylitse. Opetuslasten esimerkit osoittavat että he käyttivät Jeesuksen nimen auktoriteettia kun he tekivät voimallisia tekoja sillä Jeesus on antanut Hänen nimessään vallan ja voiman omillensa vihollisen voimaa vastaan.

Apt. 19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Niin kuin edellä tuli esille että kun opetuslapset toimivat ”Jeesuksen nimessä” niin he myös kirjaimellisesti lausuivat sanat ”Jeesuksen nimessä”. En näe mitään syytä miksi kastettaessa Jeesuksen nimeen ei myöskin olisi toimittu samoin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Joulu 2015 17:05

Iustus kirjoitti:Vaisuliini:

Opetuslapset eivät kutsuneet lasta -> Poikaa Isäksi vaan Jeesukseksi -> Herran Pelastukseksi.

Fil.2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
2:10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Jeesuksen nimi on Raamatun mukaan kaikkia muita mahdollisia nimiä korkeampi ja vielä tulee aika jolloin kaikkien - myös niiden jotka eivät uskoneet Jeesuksen nimeen tulee Jeesuksen nimeen kumartaman Isän Jumalan kunniaksi. Jeesus nimeä korkeampaa nimeä ei voi ollakkaan ja koska Isä antoi tämän korkeimman mahdollisimman nimen Pojalleensa niin nimen täytyy myös olla Isän nimi sillä Pojalla ei voi olla Isää suurempaa ja korkeampaa nimeä. Sen sijaan se että Pojalla on Isänsä nimi ja että kaikki kumartavat Poikaa tässä Isän nimessä "Jeesus" joka on korkein mahdollinen nimi antaa Poikaa kumarrattaessa myös kunnian tietenkin silloin myös Isälle joka antoi Pojalleensa korkeimman nimen johon kaikkien polvet tulee notkistuman. Sillä vain Jumalan Poika on arvollinen kantamaan maailman korkeinta nimeä (Jeesus = Herra Pelastaa/Herran Pelastus) sen todellisessa merkityksessä yhdessä Isän kanssa sillä he ovat yksi Herra Jhwh eikä ole muuta Pelastajaa (Jes.43:11).
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Blum » 19. Joulu 2015 17:38

Jeesuksen nimeä on toki lausuttu erilaisissa tilanteissa ja se on eittämättä tarkoituksenmukaista. Mutta tuleeko se aina poikkeuksetta lausua? Kol. 3:17:ssa (33/38) lukee:

"Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa."

Pitäisikö meidän siis joka hetki toistaa sanat "Herran Jeesuksen nimessä"? Ja jos "sanalla tai työllä" tekeminen rajataan vain hengelliseen työhön, niin silloinkin varmaan pitäisi paljon useammin muistaa lausua nuo sanat kuin mitä nykyään tehdään.

Lisäksi, kuten täälläkin on muistaakseni mainittu, Apostolien tekojen kastekohdissa käytetään erilaisia ilmaisuja. Mitä "kaavaa" tulisi käyttää vai voiko vapaasti valita minkä tahansa Apostolien tekojen versioista:

Ap. t. 2:38: "Jeesuksen Kristuksen nimen perustuksella" (tämän jakeen sanamuoto voikäsittääkseni Gyllenbergin sanakirjan perusteella merkitä myös yksinkertaisesti kastetta Jeesuksen valtuuttamana mutta myös Jeesuksen Kristuksen nimen mainiten)

Ap. t. 8:16 ja 19:5: "Herran Jeesuksen nimeen"

Ap. t. 10:48: "Jeesuksen Kristuksen nimessä"
Blum

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu