Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Joulu 2015 00:52

Iustus kirjoitti:
pekka kirjoitti:Mutta sitten rikot Jumalan Käskyjä vastaan ja eritoten Toista Käskyä vastaan joka kieltää tuon krusifiksin laittamisen seinällesi:

5. Mooseksen kirja 5:

8. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

9. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

10. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Kuvakielto ei kiellä laittamasta krusifiksia seinälle. Kiellon tarkoituksena on kieltää tekemästä kuvia, joita rukoiltaisiin tai palvottaisiin. Myöskään Jumalasta ei saanut tehtä kuvaa, koska häntä ei kukaan ollut nähnyt. Eihän tällöin mikään kuva voisi kuvata Jumalaa oikein. Mutta nyt Jumala on itse tullut näkyväksi Kristuksessa. Ja samalla Jumala tuli kuvattavaksi. Ennen Jeesusta ei voitu tietää, miltä Jumala näyttää, mutta nyt voidaan. Raamatun perusteella minä tiedän, että Jumalalla on kaksi silmää, kaksi ristiinnaulittua kättä, kaksi ristiinnaulittua jalkaa, nenä, parta, posket, kasvot, korvat, puhkaistu kylki jne. Paljon asioita, joita voi kuvallisesti ilmaista ja joista voi olla varma. Jos palvoisin tuota puukappaletta, silloin rikkoisin tuota käskyä vastaan.

Mutta eikö tuossa Toisessa Käskyssä lue ihan selvästi. " Älä tee itsellesi jumalankuvaa"

Eikä siis "tee itsellesi jumalankuva". Sinähän Iustus nyt väität että jumalankuvan voi tehdä kiellosta huolimatta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 15. Joulu 2015 01:02

pekka kirjoitti:Mutta eikö tuossa Toisessa Käskyssä lue ihan selvästi. " Älä tee itsellesi jumalankuvaa"

Eikä siis "tee itsellesi jumalankuva". Sinähän Iustus nyt väität että jumalankuvan voi tehdä kiellosta huolimatta.

Itse asiassa heprea sanoo tuossa kohtaa, että ei saa tehdä epäjumalaa. Tietääkseni Jeesus itse ei ole epäjumala, enkä myöskään palvo tuota puista esinettä seinälläni, niin kuin se esine olisi jokin jumala.
Viimeksi muokannut Iustus päivämäärä 15. Joulu 2015 01:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Iustus

ViestiKirjoittaja Juha » 15. Joulu 2015 01:03

paa kirjoitti:Ihmettelen jumalankuva-asiassa sitä seikkaa, että miksei Jeesuksesta saa tehdä kuvaa, kun kerta hän eli ihmisenä eli monet tiesivät miltä hän näytti (jos nyt oletetaan että joku olisi hänet piirtänyt tms).

Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Ajattelen, että Jeesus näyttäytyi kelle näyttäytyi fyysisesti, ja voi yhä nykyäänkin esim. unessa tai ilmestyksessä näyttäytyä jollekulle, mutta tämä ei silti poista sitä että VT:ssä sanottiin että Jumalasta ei saa kuvaa tehdä - Jumala itse ei halunnut tätä (5. Moos. 4:12-18). Jos Jumala on sama aina ja iankaikkisesti, niin minusta on vaikea ajatella että Jumalan tahto olisi muuttunut erilaiseksi tässä asiassa. Jos Jeesus suo jollekin sellaisen armon että näyttäytyy hänelle, niin kyseessä on ainutlaatuinen armonosoitus, josta (minun mielestäni) ei saisi tehdä kuvaa.

"1 Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3 Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua." 2. Kor. 12:1-4

En ole varma puhuiko Paavali itsestään tuossa kohdin vaiko jostain toisesta, mutta joka tapauksessa hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen ja hänellä ei ollut lupa puhua asioista joita oli kuullut/nähnyt. Samalla tavalla voisi ajatella että vaikka joku onkin nähnyt Jeesuksen, niin ei ole lupaa tehdä kuvaa.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja paa » 17. Joulu 2015 20:36

Kiitos Juha, kommenttisi selvitti asioita. Kun kerta on kielletty tekemästä kuvaa Jumalasta, niin sitten me emme tee kuvaa Jumalasta -vaikka tiedämmekin Jeesuksella olleen kaksi jalkaa ja kättä, niin meillä ei ole lupa tehdä niistä kuvaa, koska Jumala on sen kieltänyt (ja tietenkään emme tiedä millaiset kädet ja jalat Jeesuksella oli, mutta jos tietäisimmekin niin niitä ei siltikään kuvata, koska Jumala ei niin halua). Ihanan yksinkertaista, nyt minäkin tajuan! :D Tää on myös siitä kiva foorumi, että moni mystinen asia on selvinnyt minulle, kiitos uskonveljien ja -sisarten jakaman tiedon ja kärsivällisen selityksen, ja tietysti Jumalan jolta kaiken olemme saaneet.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Joulu 2015 21:37

"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä (2.Moos.20:4-5)."

Tässä ei kielletä tekemästä Jumalan kuvaa, vaan jumalankuvia, jolla tarkoitetaan palvottavia patsaita tms., jotka voivat sinänsä esittää mitä tahansa taivaallista tai olentoa maallista olentoa, esimerkiksi kerubia, vasikkaa, käärmettä tms. Israelin kansahan teki juuri vasikkaa esittävän patsaan, joka oli jumalankuva. Aaronhan teki kuvan ihan tavallisesta vasikasta, mutta sanoi Israelin kansalle: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta (2.Moos.32:4)."

Sitten taas kun esimerkiksi armoistuinta rakennettiin, niin Jumala kehotti tekemään siihen mahtavia kerubipatsaita (2.Moos.25:19), mutta nämä eivät olleet jumalankuvia. Niitä ei pidetty Jumalana eikä niitä palvottu. Ei Jumala olisi itse kehottanut toimimaan omaa käskyään vastaan.

Vaskikäärmeen kohdalla käy hyvin ilmi, että käärmettä tehtäessä ei ollut tarkoitus tehdä jumalankuvaa. Jumalahan kehotti itse tuon käärmeen tekemiseen vaskesta (4.Moos.21:9). Myöhemmin siitä kuitenkin tuli jumalankuva ihmisten alkaessa palvoa sitä (2.Kun.18:4).
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Lily » 18. Joulu 2015 00:31

Aamu-usva, tuolla logiikkaketjulla ei voi myöskään tehdä kuvaa jostain miehestä jonka olisi tarkoitus esittää Jeesusta. Koska silloin sitä pitäisi Jumalan kuvana. Huomaatko mitä ajan takaa?

Huomaa tuo ensimmäinen lause "älä tee jumalan kuvaa" joka jatkuu "äläkä mitään kuvaa..."...

Eli ei Jumalan kuvia eikä sellaisia kuvia mistä tulisi epäjumalan kuvia....
Lily

ViestiKirjoittaja Janne » 18. Joulu 2015 12:20

Lily kirjoitti:Aamu-usva, tuolla logiikkaketjulla ei voi myöskään tehdä kuvaa jostain miehestä jonka olisi tarkoitus esittää Jeesusta. Koska silloin sitä pitäisi Jumalan kuvana. Huomaatko mitä ajan takaa?

Huomaa tuo ensimmäinen lause "älä tee jumalan kuvaa" joka jatkuu "äläkä mitään kuvaa..."...

Eli ei Jumalan kuvia eikä sellaisia kuvia mistä tulisi epäjumalan kuvia....

Eli voi vain tehdä kuvia henkilöstä joka tekee samankaltaisia asioita kuin Jeesus, mutta kuvassa ei ole Jeesus koska häntä ei voi todellisuudessa kuvata.

Eli jos joku mies roikkuu kuvassa ristillä niin se ei ole Jeesus vaan mies joka on samankaltaisessa tilanteessa kuin Jeesus oli noin 2000 vuotta sitten.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 18. Joulu 2015 18:37

Paras on kun ei pidä mitään kuvaa seinällä tai muuallakaan ku niistä ei ole mitään hyötyä.Saati kumartaa niitä kuten Katoliset tekee ja palvoo ja korottaa kuolleita yms yms.
Meillä on sisällä se ,jonka kanssa kumarrutaan ja rukoillaan.Hengen kautta Isää.
Olisi lähinnä noloa viedä Pyhä Henki jonkun taulun eteen ,johon on töherretty ,joku kuva ,jostain.Sitten alkaa kumarrella kuvaa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Joulu 2015 00:26

Sain juuri tänään yhdeltä ystävältäni kaksi kaunista maisemataulua, jotka aion ripustaa seinälle. Ne ovat kuvia niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, mutta vain kodin kaunistamiseksi tarkoitettuja. Itse koen Jeesuksen kuvat kuitenkin vieraaksi ja ikonit eivät ole mielestäni kauniita. Siksi pitäydyn ihan vain ihmisten, eläinten ja luonnon kuvissa oman kotini seinillä. Mieheni ei pidä sitten taas yhtään enkelin kuvista missään, mutta se taitaa olla Jehovan todistajuusajan peruja.
Aamu-Usva

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Joulu 2015 15:54

Olen laittanut tuohon seinälle kuvan, jossa on paimen karitsa sylissään. En pidä tuon kuvan omistamista ja esilläpitoa hairahduksena. Uskon että tooraa eli lakia ei ole kumottu, ja uskon että: emme ole tooran alla, vaan sulouden alla [jakeesta room. 6:15]
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu