Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2015 23:53

Iustus kirjoitti:Jos minulla olisi sellainen taulu, sanoisin, että se kuvaa sitä, millainen Jeesus on. Ei sitä, miltä Jeesus näyttää, vaan sitä, miten Jeesus toimii: etsii kadonneita.

Jos jossain taulussa on kuva paimenesta lammas sylissään niin tämä kuva ei kuvaa sitä millainen Jeesus on. Se mitä ajattelet kuvan esittävän riippuu täysin siitä mitä kuvittelet sen esittävän. Kaksi ihmistä voi kuvitella paimenen lammas sylissään esittävän täysin eri asioita. Toinen voi kuvitella että paimen pelasti eksyneen lampaan ja toinen että paimen on viemässä lammasta teuraalle. Jeesus on kävellyt aikoinaan Jerusalemin katuja ja jos jossain taulussa on kuva miehestä kävelemässä (tekee samoin kuin Jeesus teki joskus -> kävelee) ei tarkoita sitä että taulu kuvaisi millainen Jeesus on vaikka Jeesuskin on kävellyt. "Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema." (Apt.17:29)

Jos sanot että taulu kuvaa sitä millainen Jeesus on niin valehtelet sillä taulu ei pysty kuvaamaan sitä millainen Jeesus on. Vain Jumalan sana pystyy kuvaamaan totuudellisesti sitä "millainen" Jeesus on ja sitä miten Hän toimii - ei kuva jossa ei edes ole Jeesus.

Kirjoitit myös aikaisemmin näin: "Jeesuksestakin saa tehdä kuvia, kunhan ei niitä kuvia palvo tai rukoile". On valheellista sanoa noin sillä kukaan ei pysty tekemään Jeesuksesta kuvia ja Raamatun jumalankuvan tekemisen kielto myös kieltää sellaisen yritykset.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 14. Joulu 2015 23:56

Iustus kirjoitti:
pekka kirjoitti:Itse olen luopunut noista kuvista kokonaan koska tulee kiusaus ajatella että siinä kuvassa on Jeesus. Pitää muistaa että ihmisen mieli on petollinen.

Samoiten jos luoksesi tulee vieraita niin he heti sanoisivat kuvan nähtyään että "sinulla on kuva Jeesuksesta seinällä'si, ompa hieno kuva"-tyyliin: saisit siinä sitten selitellä ja aikamoisen sotkun saisit vain aikaiseksi.

Tämä on varmasti viisasta, jos kokee, että kuvasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Itselläni on krusifiksi seinällä. Ja ajatus sen kohdalla on sama, kuin tuon kuvitteellisen paimentaulun kanssa: Krusifiksi kuvaa minulle sitä, kuinka rakastava Jeesus on ja mitä hän on tehnyt puolestani. Silti se on vain pala puuta, eli se ei ole Jeesus eikä sen tarkoitus ole edes kuvata Jeesuksen ulkonäköä, vaan Jeesuksen työtä ristillä. Jos luonani käy heikompi veli tai sisar, jolle on parempi, ettei näe tuota krusifiksiä, otan sen tietenkin vierailun ajaksi pois.

Mutta miksei sulle kelpaa pelkkä risti seinällä? Luulen että kun aikaa kuluu ja rukoilet Jumalalta ymmärrystä tähän asiaan niin saat lopulta oikean ymmärryksen tässä asiassa ja päätät luopua noista Sanan vastaisista kuvistasi mitä sinulla seinälläsi roikkuu.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Joulu 2015 23:57

pekka kirjoitti:Pitää muistaa että ihmisen mieli on petollinen.

Ja kuvaan ei ole turvallista panna toivoa kuin Jumalan Sanaan johon on turvallista panna.

Ps. 130:5 Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa.

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2015 00:04

*
Vau äsken sain ajatuksen taulusta. Voi kirjoittaa tauluun Jumalan Sana esim. Joh. 3:16 johon voi laittaa toivoa kans. :idea: :thumbup:

Ps. 130:5 Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Iustus » 15. Joulu 2015 00:07

pekka kirjoitti:
Iustus kirjoitti:
pekka kirjoitti:Itse olen luopunut noista kuvista kokonaan koska tulee kiusaus ajatella että siinä kuvassa on Jeesus. Pitää muistaa että ihmisen mieli on petollinen.

Samoiten jos luoksesi tulee vieraita niin he heti sanoisivat kuvan nähtyään että "sinulla on kuva Jeesuksesta seinällä'si, ompa hieno kuva"-tyyliin: saisit siinä sitten selitellä ja aikamoisen sotkun saisit vain aikaiseksi.

Tämä on varmasti viisasta, jos kokee, että kuvasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Itselläni on krusifiksi seinällä. Ja ajatus sen kohdalla on sama, kuin tuon kuvitteellisen paimentaulun kanssa: Krusifiksi kuvaa minulle sitä, kuinka rakastava Jeesus on ja mitä hän on tehnyt puolestani. Silti se on vain pala puuta, eli se ei ole Jeesus eikä sen tarkoitus ole edes kuvata Jeesuksen ulkonäköä, vaan Jeesuksen työtä ristillä. Jos luonani käy heikompi veli tai sisar, jolle on parempi, ettei näe tuota krusifiksiä, otan sen tietenkin vierailun ajaksi pois.

Mutta miksei sulle kelpaa pelkkä risti seinällä? Luulen että kun aikaa kuluu ja rukoilet Jumalalta ymmärrystä tähän asiaan niin saat lopulta oikean ymmärryksen tässä asiassa ja päätät luopua noista Sanan vastaisista kuvistasi mitä sinulla seinälläsi roikkuu.

Koska ristillä roikkuessaan Kristus sovitti syntini. "Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna." (1. Kor. 2:2)
Iustus

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Joulu 2015 00:18

Iustus kirjoitti:Koska ristillä roikkuessaan Kristus sovitti syntini. "Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna." (1. Kor. 2:2)

Näin on Jeesus sovitti minunkin syntini aikoinaan Golgatalla, noin kaksi tuhatta vuotta sitten.

Mutta ei tuossa Raamatun kohdassa ole opetusta siitä että sun tai mun tulee laittaa seinälle roikkumaan risti jonka keskelle on taiteiltu kuva Jeesuksesta.

Eikä missään muuallakaan Raamatussa ole ainoatakaan opetusta siitä että tulee laittaa seinälle roikkumaan risti jonka keskelle on taiteiltu kuva Jeesuksesta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 15. Joulu 2015 00:22

pekka kirjoitti:
Iustus kirjoitti:Koska ristillä roikkuessaan Kristus sovitti syntini. "Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna." (1. Kor. 2:2)

Näin on Jeesus sovitti minunkin syntini aikoinaan Golgatalla, noin kaksi tuhatta vuotta sitten.

Mutta ei tuossa Raamatun kohdassa ole opetusta siitä että sun tai mun tulee laittaa seinälle roikkumaan risti jonka keskelle on taiteiltu kuva Jeesuksesta.

Eikä missään muuallakaan Raamatussa ole ainoatakaan opetusta siitä että tulee laittaa seinälle roikkumaan risti jonka keskelle on taiteiltu kuva Jeesuksesta.

En väittänytkään, että tuossa kohtaa sanottaisiin krusifiksin laittamisesta seinälle. Mutta siinä korostetaan Jeesuksen merkitystä nimenomaan ristiinnaulittuna. Ja juurikin tuota ristiinnaulitsemista krusifiksi korostaa, toisin kuin tyhjä risti.
Iustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2015 00:25

Iustus kirjoitti:En väittänytkään, että tuossa kohtaa sanottaisiin krusifiksin laittamisesta seinälle. Mutta siinä korostetaan Jeesuksen merkitystä nimenomaan ristiinnaulittuna. Ja juurikin tuota ristiinnaulitsemista krusifiksi korostaa, toisin kuin tyhjä risti.

Ehdottaisin että sinä voisit korottaa Jeesuksen ristiinnaulitsemista vain Sanalla johon voi laittaa toivoa eikä näe kuolemaa kun pitää Sanan.

Ps. 130:5 ............ minä panen toivoni hänen sanaansa.

Joh. 8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Joulu 2015 00:29

Iustus kirjoitti:
pekka kirjoitti:

En väittänytkään, että tuossa kohtaa sanottaisiin krusifiksin laittamisesta seinälle. Mutta siinä korostetaan Jeesuksen merkitystä nimenomaan ristiinnaulittuna. Ja juurikin tuota ristiinnaulitsemista krusifiksi korostaa, toisin kuin tyhjä risti.

Mutta sitten rikot Jumalan Käskyjä vastaan ja eritoten Toista Käskyä vastaan joka kieltää tuon krusifiksin laittamisen seinällesi:

5. Mooseksen kirja 5:

8. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

9. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

10. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 15. Joulu 2015 00:45

pekka kirjoitti:Mutta sitten rikot Jumalan Käskyjä vastaan ja eritoten Toista Käskyä vastaan joka kieltää tuon krusifiksin laittamisen seinällesi:

5. Mooseksen kirja 5:

8. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

9. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

10. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Kuvakielto ei kiellä laittamasta krusifiksia seinälle. Kiellon tarkoituksena on kieltää tekemästä kuvia, joita rukoiltaisiin tai palvottaisiin. Myöskään Jumalasta ei saanut tehtä kuvaa, koska häntä ei kukaan ollut nähnyt. Eihän tällöin mikään kuva voisi kuvata Jumalaa oikein. Mutta nyt Jumala on itse tullut näkyväksi Kristuksessa. Ja samalla Jumala tuli kuvattavaksi. Ennen Jeesusta ei voitu tietää, miltä Jumala näyttää, mutta nyt voidaan. Raamatun perusteella minä tiedän, että Jumalalla on kaksi silmää, kaksi ristiinnaulittua kättä, kaksi ristiinnaulittua jalkaa, nenä, parta, posket, kasvot, korvat, puhkaistu kylki jne. Paljon asioita, joita voi kuvallisesti ilmaista ja joista voi olla varma. Jos palvoisin tuota puukappaletta, silloin rikkoisin tuota käskyä vastaan.
Iustus

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu