tanu kirjoitti:PetriFB kirjoitti:Hes 38:
14 ¶ Sentähden ennusta, ihmislapsi, ja sano Googille: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä sinä kyllä huomaat, että minun kansani Israel asuu turvallisena,
15 ja lähdet asuinpaikastasi pohjan periltä, sinä ja sinun kanssasi lukuisat kansat, jotka kaikki ratsastavat hevosilla: suuri joukko, lukuisa sotaväki.
16 Sinä hyökkäät minun kansani Israelin kimppuun kuin pilvi, peittääksesi maan. Päivien lopulla on tämä tapahtuva. Ja minä annan sinun karata maahani, että pakanakansat tulisivat tuntemaan minut, kun minä osoitan pyhyyteni sinussa, Goog, heidän silmäinsä edessä.
17 Näin sanoo Herra, Herra: Etkö se ole sinä, josta minä muinaisina päivinä puhuin palvelijaini, Israelin profeettain, kautta, jotka niinä päivinä ennustivat, vuodesta vuoteen, että minä annan sinun karata heidän kimppuunsa?
18 Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku.
19 Kiivaudessani, tuimuuteni tulessa minä sanon: Totisesti tulee sinä päivänä suuri maanjäristys Israelin maahan.
Tässä puhutaan päivien lopusta, jolloin juutalaiset asuvat Israelin maassa, kun heitä vastaan tullaan hyökkäämään monen kansan kautta.
Hes 11:
13 Kun minä ennustin, niin Pelatja, Benajan poika, kuoli. Niin minä lankesin kasvoilleni, huusin kovalla äänellä ja sanoin: "Voi Herra, Herra! Aivanko sinä teet lopun Israelin jäännöksestä?"
14 ¶ Sitten tuli minulle tämä Herran sana:
15 "Ihmislapsi, sinun veljesi, sinun veljesi, sukulaisesi ja koko Israelin heimo, kaikki, joille Jerusalemin asukkaat sanovat: ‘Olkaa te vain kaukana Herrasta, meille on tämä maa annettu perinnöksi!’
16 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Koska minä olen vienyt heidät kauas pakanain sekaan ja hajottanut heidät muihin maihin, olen minä ollut heille pyhäkkönä vähän aikaa niissä maissa, joihin he ovat joutuneet.
17 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
18 Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.
19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Tässä puhutaan uuden Hengen (Pyhä Henki) antamisesta juutalaisille sen jälkeen kun Jumala on palauttanut heidät Israelin maahan. Pyhän Hengen antaminen juutalaisille sen jälkeen kun Jumala on palauttanut heidät Israelin maahan puhuu Uuden Liiton ajasta ja tämä on profetia, joka tulee toteutumaan päivien lopulla Uuden Liiton ajassa, kun Israelin kansan jäännös (kolmas osa) vastaanottaa uskon kautta Messias Herra Jeesuksen.
Kiitos Petri kun vastasit ja vielä nopeasti.
Tuosta laittamastasi Hes.38 kohdasta sellainen kysymys, että jospa tuossa kuvataankin lopun ajan hengellistä sotaa.
Hengellinen Israel jota vastaan hyökkää saatanan joukot?
Tässä alla selvitys asiasta, joka avaa paremmin mitä ajan takaa:
Muutama sana vielä Raamatun symboliikasta ja siitä mitä vertauskuvilla verhoillut ennustukset Rosista, Googista ja Maagogista tarkoittavat. Raamatun vertauskuvien symboliikka on hyvin monitasoista, mutta merkittävin päälinja Raamatun vertauskuvallisuudessa on se, että se jakaantuu kahteen osaan, Vanhaan Testamenttiin ja Uuteen Testamenttiin. Sekin on vertauskuva itsessään aivan kuten kahdet kasvot, jotka katsovat menneeseen ja tulevaan, ollen kuitenkin yksi ja sama. Vanhassa Testamenttissa keskeisessä osassa on Israel ja sen vaiheet. Uudessa Testamentissa keskeisessä osassa on seurakunta ja sen elämä. Nämä kaksi liittyvät yhteen siten, että Israel on vertauskuva seurakunnan elämästä, joten kaikki Vanhassa Testamentissä Israelia kohdanneet sodat ja tapahtumat ovat vertauskuvia tulevista tapahtumista seurakunnan hengellisessä sodankäynnissä. Näin historialliset tapahtumat ovat kirjoitettu vertauskuvalliseen muotoon kuvaamaan jotain myöhemmin syntynyttä.
Vanhassa Testamentissä keskeistä oli Israel, jossa taas keskeisellä paikalla Jumalan silmissä oli Jerusalem ja Siionin vuori. Koska Vanhan Testamentin Israel kuvasi Uuden Testamentin seurakuntaa, Vanhan Testamentin Jerusalem ja Siionin vuori kuvasivat Uuden Testamentin seurakunnan ja sen jäsenten Jumalan läheisyyttä. Tämä johtaa siihen että asialla on kääntöpuoli Raamatun kuvakielessä: Mitä kauempana joku sijaitsee Jerusalemista ja Siionin vuoresta, sitä kauempana tämä on hengellisesti Jumalan valtakunnasta. Kyseessä on hyvin yksinkertainen maantieteellinen vertauskuva. Tämä vertauskuvallisuus johtaa automaattisesti vertauskuvan kohteen löytämiseen äärimmäisen kauas Jumalasta eksyneille. Raamatussa kuvataan pohjoisia kansoja Jumalaa vastustaviksi kansoiksi ja pahuuden asuinpaikoiksi.
Kun tarkastellaan missä pohjoinen on Jerusalemista katsottuna ja missä on äärimmäinen paikka, mihin on mahdollista mennä pohjoisessa ja keitä siellä kohdata, saavumme Itämeren suomenheimoisten maille Kuolan niemimaalle, joita kutsuttiin historiallisissa lähteissä Googiksi ja Maagogiksi. Goog ja Maagog tarkoittavat siis tässä vertauskuvallisessa ilmaisussa äärimmäisen kauas Jumalasta ja Jumalan valtakunnasta eksyneitä ihmismassoja riippumatta näiden ihmisten sijainnista maantieteellisesti. Googin ja Maagogin vertauskuvallista etäisyyttä Jumalan valtakunnasta tukivat mielikuvat moraalittomista, epäinhimmillisistä ja jumalattomista Pohjolan kansoista. Tästä syystä Googin ja Maagogin kansat olivat mitä parhain vertauskuva jostain demonisesta ja saatanallisesta voimasta.
Tätä hengellistä etäisyyttä todistaen myöhemmin Uudessa Testamentissä Goog ja Maagog eivät enää sijaitsekaan pelkästään pohjoisessa, vaan kaikissa ilmansuunnissa, maailman äärimmäisillä kulmilla (Jerusalemista). "Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan, ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka. Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät." Tätä vertauskuvaa ei voida ymmärtää siten, että suomenheimoiset olisivat valloittaneet koko maailman, vaan maailmallisuus on noussut valtaan koko maailmassa, jolloin käänteisesti koko maailman kansat ovat etääntyneet Jumalan valtakunnasta.
Kyseessä on hengellinen vertauskuva, jossa käytetään hyväksi Rosin, Googin ja Maagogin pohjoista sijaintia ja yleistä mielikuvaa näistä kansoista.
Sitten tuo laittamasi Hes.11 kohta.
Entä jos tämä on jo tapahtunut? Eihän tuossa " Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan." sanota, että minä kokoan teidät taas kansojen seasta. Eikö Israelin kansa ole jo kertaalleen koottu kansojen seasta ja heille jo kertaalleen ole annettu Israelin maa? Mutta he pitivät sen maan halpana ja sortuivat taas palvomaan epäjumalia ja Herra hajoitti heidät lopullisesti kansojen sekaan.
Jerusalemin hävitys vuonna 587eKr.
(2.Kun.25) 8. Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin.
9. Hän poltti Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja kaikki Jerusalemin talot; kaikki ylhäisten talot hän poltti tulella.
10. Ja koko kaldealaisten sotajoukko, joka henkivartijain päälliköllä oli mukanaan, repi maahan Jerusalemin muurit, yltympäri.
11. Ja Nebusaradan, henkivartijain päällikkö,
Jerusalem tuhottiin uudelleen vuonna 70 kun roomalaisten armeija hävitti kaupungin.
Mistä voi tietää että tuo Hes.11:17 ei ole jo tapahtunut?
Vastaan tähän paremmalla ajalla, nyt on kiireitä.