rpe:
Yritän vielä lyhentää RKK:n Maria kohtia:
Katolinen katekismus 2005: 969. ........
Marian taivaaseenottaminen ei nimittäin katkaise hänen osuuttaan pelastustehtävässä: toistuvilla esirukouksilla hän jatkuvasti hankkii meille iankaikkiseen pelastukseen vieviä lahjoja … Tämän vuoksi kirkko rukoilee autuasta Neitsyttä avuksi kutsuen häntä uskovien puolustajaksi, tukijaksi, auttajaksi ja välittäjäksi.” Raamattu ei opeta Marialla olevan pelastustehtävää, eikä hän hanki meille mitään pelastukseen vieviä lahjoja esirukoustensa kautta, koska Jeesus on ainoa pelastustie ja pelastustehtävä on yksin Jeesuksella, joka on kuollut ristillä syntien anteeksisaamiseksi.
in order that by her intercession she may reconcile God with us sinners and obtain for us the blessing we need both for this present life and for the life which has no end. " https://www.newadvent.org/cathen/07110b.htm RKK opettaa Marian sovittavan syntiset Jumalalle, mutta Raamattu opettaa Jeesuksen olevan ainoa pelastuksentie.
Katolinen teologi Emil Anton:
On kuitenkin myönnettävä, että Mariaan liittyvässä paavillisen ja hengellisen kirjallisuuden sekä kansanhurskauden traditiossa, myös joissain Maria-hymneissä, on elementtejä, jotka yhdistävät Marian syntisten armahtamiseen tai pelastamiseen tai kanssalunastamiseen. Nykykatolilainen voi Vatikaani II:n nojalla pitää näitä vääränä liioitteluna tai sitten yrittää puolustaa niitä. Joka tapauksessa on täysin väärin muotoiltu, että katolinen ”oppi ja opetus perustuu … Marian sovitukseen”. Paavolalta puuttuu kokonaan systemaattisen ja kriittisen analyysin taito, juuri siksi suosittelisinkin hänelle edes alkeellisia teologisia opintoja, vaikkapa avoimessa yliopistossa.
https://hyviauutisia.net/2015/01/12/pen ... uksen-tie/Anton myöntää sen että paavillinen ja katolinen kirjallisuus ja kansanhurskauden traditio yhdistää Marian syntisten armahtamiseen tai pelastamiseen sekä kanssalunastamiseen. Sitten hän kuitenkin ottaa esille Vatikaani II:n ja pyrkii sen avulla sanomaan viitaten minuun, että on väärin muotoiltu, että katolinen oppi ja opetus perustuu Marian sovitukseen.
Minä olen sanonut RKK:n opin perustuvan moneen erilaiseen pelastustiehen, jossa Jeesuksen rinnalle on nostettu useita pelastusteitä, joten en sano ja opeta RKK:n opin perustuvan vain Marian sovitukseen, vaan moneen erilaiseen pelastustiehen. Koska Maria on kuitenkin yksi pelastustie RKK:ssa kuten katolisesta ensyklopediasta tulee esille, niin se on siksi antikristillinen lahko, ei Raamatun kristinuskoa.
rpe kysyt miksi kaiken pitää olla Raamatussa? Lue Joh 7:38,39 siellä Jeesus itse sanoo, että Häneen tulee uskoa niin Raamattu (kirjoitettu sana) sanoo. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesukseen saa uskoa yhtä aikaa niin kuin Raamattu ja kirkon perinteet opettavat joita ei ole edes Raamatussa. Siksi kaiken pitää olla Raamatusta, koska Jeesus sanoo, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo.
Pidän Jumalan omaa määrittelyä itsestään parhaimpana Jumaluuden kielellisenä määrittelynä. Jumalan määritelmä on: Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. En lisää tähän mitään, en ota tästä mitään pois, sillä se on Raamatun opetus.
Totta kai Jeesus on Jumala, sillä niin Raamattu todistaa monessa kohdin. Raamatun Jumala on Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Tästä syystä Raamattu ei sano Marian olevan Jumalan äiti.
Raamatun opit syntyivät tietyn ajanjakson aikana ja Raamatun oppien päättyi 90-luvulla kun sen viimeinen kirja, eli ilmestyskirja tuli valmiiksi. Tämän jälkeen ei Raamatun opetus ole enää kehittynyt, mutta tämän on kyllä kirkko kehittänyt oppiaan, jossa sitä on viety koko ajan kauemmaksi Raamatun totuudesta.
Se että sanot minun hirttäytyvän Raamatullisuusjargoniin kertoo paljon siitä mistä on kyse.
Kuten olen tuonut aikaisemmin esille, niin Saulus-Lähetys on yhdistys, ei seurakunta. Saulus-Lähetyksen uskovien sekä muiden uskovien kautta koen aina uskovien yhteyttä kun olen heidän kanssaan tekemisissä.
Jos joku on tullut uskoon ja kokee luterilaisen kirkon ja jumalanpalveluksen sekä kirkon toiminnan olevan hänelle rakasta, niin hän ei ole pelastuksen ulkopuolella, mutta sellaisessa porukassa mukana joka on monessa suhteessa Jumalan tahdon vastaista. Otan vain yhden esimerkin, vaikka niitä olisi monia. Lut.kirkon arkkipiispa julkisesti kannattaa homoutta eikä pidä sitä syntinä, samoin ajattelee myös monet piispat, vaikka se on Raamatun mukaan syntiä. Tuskin Jumala tahtoisi, että hänen kansaansa johtaisi ihmiset, jotka julkisesti kannattavat homoutta. Varmaankin Jumala tahtoisi johdatella omiaan sellaiseen yhteyteen, jossa hengelliset johtajat perustavat uskonsa Raamatun totuuteen, eivätkä hyväksy homouden syntejä, eikä muitakaan syntejä.
Sinä sanot minulla olevan seurakunta rajauksen. Minä uskon ja opetan, että Raamatun opetuksen mukaan jokainen Jumalan armosta uudestisyntynyt, joka Jeesuksen olevan ainoa pelastustie kuuluu Kristuksen ruumiiseen, eli Jumalan seurakuntaan. Minun "rajaukseni" mukaan seurakunta on uskovat ihmiset, jotka uskovat Jeesuksen olevan ainoa pelastustie ja siksi Suomessa on paljon tällaisia uskovia kirkkokunnissa, herätysliikkeissä ja niiden ulkopuolella, jotka kaikki kuuluvat Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumalan seurakuntaan.
Voitko ottaa esille ja näyttää Raamatusta mainitsemasi monet erilaiset tulkinnat ja mallit seurakunnasta?
Minäkin koen vajavaisuutta koskien Raamatun opetusta, mutta siitä huolimatta Jumalan armosta pyrin uskomaan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa. Se mikä on ihanaa ja armollista on se, että saan Jumalan armosta kasvaa uskossa, vaikka en tulekaan täydelliseksi ja olen pieni, heikko ja vajavainen ihminen.