PetriFB kirjoitti:Koitan vielä selventää miten uskon. Ensinnäkin olen koko ajan sanonut, että uskovien ei tule luokitella hengellistä musiikkia mihinkään maalliseen genreen, koska hengellisen musiikin tehtävänä on julistaa ja kirkastaa Jumalaa Kristuksen kautta.
Tätä en ymmärrä, sillä eihän se, että luokitellaan musiikki johonkin genreen, muuta sitä musiikkia miksikään. Ja tosiasia on, että kaikki musiikki kuuluu johonkin genreen. Se ei ole mielipidekysymys, vaan tosiasia riippumatta siitä sanotaanko me se vai ei. Se ei tee tyhjäksi sitä, että musiikki voi myös olla hengellistä. Otan esimerkiksi lauluni, jonka aiemmin tänne linkitin. Uskon sen olevan taivaasta saatu laulu. Mutta samalla voin sanoa sen olevan musiikillisesti nähden kitaraballadi. Näiden sanominen ei ole mitenkään ristiriitaista, sillä molemmat ovat tosiasioita, eivätkä millään tavoin kumoa toisiaan.
PetriFB kirjoitti:Esimerkiksi juuri musiikkityylejä katsomalla voimme päätellä ja määritellä onko musiikki hengellistä vai ei. Siitä esimerkkinä esim. heavyrock, joka ei sovi hengelliseksi musiikiksi eikä sitä edusta.
Tuossa asiassa olen eri mieltä, sillä musiikkityylit ovat vain ihmisten antamia määritteitä. Ja mikä jonkun toisen mielestä on hevirokkia, voi toisen mielestä olla jotain muuta. Minun mielestäni vain musiikkia kuuntelemalla voi päätellä ja määritellä onko se hengellistä vai ei.
PetriFB kirjoitti:Jumala voi antaa taivaasta esim. musiikkia joka kuulostaa joltakin sellaiselta maalliselta musa genreeltä, joka on soveliasta ja Jumalan tahdon mukaista...
No niin, nyt alkaa kuulostaa mielestäni hyvältä ja oikealta opetukselta. Tästä olen samaa mieltä, ja tämä on hyvä lähtökohta asiassa, sillä tämän perusteella emme voi hylätä jotain musiikkia vain siksi koska se kuulostaa joltain genreltä, vaan koetteleminen täytyy tapahtua sen perusteella onko musiikki itsessään soveliasta ja Jumalan tahdon mukaista. Taidamme sittenkin olla täysin samaa mieltä asiassa, jos todella olet tuota mieltä. Hienoa
PetriFB kirjoitti:...mutta sitä ei kuitenkaan saisi kutsua minkään maallisen genren mukaan, koska se on hengellistä musiikkia, jonka tarkoituksena on kirkastaa ja julistaa Jumalaa Kristuksen kautta.
Mutta eihän kuitenkaan se miksi sitä musiikkia kutsutaan, muuta itse musiikkia miksikään. Vai muuttaako mielestäsi? Jos teen hengellisen laulun, muuttuuko se epähengelliseksi jos sanon sen olevan vaikkapa kitaraballadi?
PetriFB kirjoitti:Taivaasta saadut asiat eivät ilmene sen kulttuurin kautta missä elämme, vaan sen mukaan mitä Raamattu opettaa ja kuinka Pyhä Henki vaikuttaa meissä uskoa Raamatun opetuksen mukaan. Tämän maailman kulttuureissa vaikuttaa paljon syntisiä asioita, joita meidän tule kavahtaa ja välttää. Jumala ei siis anna asioita taivaasta ihmisille, jotka kuuluvat erilaisiin kulttuureihin sen mukaan mitä asioita kulttuureissa on, vaan sen mukaan mikä on Jumalan tahto.
Tuon tuohon elävän esimerkin muslimikulttuurissa pyhäpäivä on perjantaina ja ns. kristillisessä kulttuurissa se on sunnuntaina. Molemmissa kultturiessa se väärällä paikalla ja meidän tulisi valita ja viettää pyhäpäivä sen mukaan mikä on Jumalan tahto, ei siten kuin kulttuurissa on.
Huomaatko kuinka maailma henki ohjaa ajatteluasi ja uskoasi?
Tarkoitin tuolla kulttuuri-asialla jotain syvällisempää asiaa kuin tuollaisia yksittäisiä kysymyksiä, mutta luulen että se vaatii pidempää pohdintaa ja rukousta, ennenkuin voin siitä enempää kirjoittaa.
LISÄYS: Mutta kyllähän sinä nyt varmaan sen ymmärsit, etten tarkoittanut että meidän pitäisi vaalia jotain kulttuuriimme liittyviä syntisiä tai Jumalan tahdon vastaisia asioita.