Yksin Raamattu?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Marras 2015 19:38

vaisuliini kirjoitti:*
Jeesus itse sanoi niistä Sanoista jotka eivät olleet lähtöisin Hänestä vaan Jumalasta. Ne Sanat kirjattiin Raamattuun sinua ja minua varten että me elämme Sanasta eli Sanan mukaan.

Raamatun mukaan jos ei ota vastaan rakkautta totuuteen (=Raamattuun), voidaksensa pelastua ks. 2Tess. 2:10. Se on vakava asia.

Rakkaus totuuteen, on rakkautta Jeesukseen. Ja Hänet meidän tulee ottaa vastaan. Raamattu itsessään on kirja, joka on oikeastaan pienimuotoinen "kirjasto" eli kirjakokoelma, jota voimme lukea.

Evankeliumia on alunperin viety eteenpäin suullisestikin.

Jeesus on tie, totuus ja elämä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Marras 2015 20:20

*
Myös Jumalan Sana tekee töitä meissä ja Jumalan Sana on väkevä meissä siksi me tarvitsemme Raamattua uskonelämässämme:

-Sanat ei ole meille turhia sanoja, vaan niissä on meidän elämämme. Sanan (hallussa) kautta Jumala on voimallinen rakentamaan meitä.

-Sanan kautta Sana vie suoralla ja tasaisella uskontiellä perille.

-Sanan kautta me puhdistumme, samoin sydämen rakkauden kylmentymiseltä Sana varjelee.

-Jumala tekee meille tiettäväksi, että Sanan kautta me elämme, mikäli tarkoittaa, että me elämme jokaisesta Sanasta, joka tulee Herran suusta. Huom! Raamatusta jokainen Sana on Jumalan suusta lähtöisin.

-Jos ylenkatsoo Raamattua, se on vaarallista koska Raamatun mukaan Sana tuomitsee viimaisenä tuomiopäivänä.

-Sanaa ei saa vähätellä koska Sana on voimallinen meissä.

-Vielä Pyhät kirjoitukset tekevät meistä viisaaksi.

-Meidän usko perustuu Jumalan voimaan joka on Sanassa jonka kautta Pyhä Henki toimii voimavaikutuksesta. Jumalan Sanaan perustuva usko on niinkuin antenni jolla pidämme Jumalaan.

-Raamatun lukemisesta tulee pitää huolta koska Sana tekee töitä meissä - uskonkasvua myötä.

-Väärentämättömän Sanan kautta aistit harjaantuvat tottumusta myötä erottamaan hyvän pahasta kunnes osaamme tunnistaa eksytykset.

5Moos. 32:47 Ne eivät ole teille turhia sanoja, vaan niissä on teidän elämänne. Näiden sanojen varassa te elätte kauan siinä maassa, jota menette ottamaan omaksenne Jordanin tuolta puolen." RK

Apo 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa. RK

Jes. 26:7 Vanhurskaan polku on suora, sinä teet vanhurskaan tien tasaiseksi. RK

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan kautta, jonka olen teille puhunut. RK

5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää. Hän antoi sinulle syötäväksi mannaa, jota et tuntenut eivätkä isäsikään tunteneet. Näin hän teki sinulle tiettäväksi, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta. RK

Matt. 4:4 Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'" RK

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Job 15:11 Vähäksytkö Jumalan lohdutuksia ja sanaa, joka sinua piteli hellävaroin?

2Tim. 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

1Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

1Tim. 4:13 Pidä huolta lukemisesta, kehottamisesta ja opettamisesta, kunnes minä tulen.

Hebr. 5:14 mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.

Sori sinulle tuli turhan pitkä tekstiä luettavaksi. Sana on kaikkemme mitä tarvitsemme. Sana on totisesti väkevä meissä tehdäkseen töitä niinkuin Raamattu antaa ymmärtämään.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2015 01:22

*
Äsken muistelin erästä kokemusta siellä Espoossa, maaseudulla. Juttu oli ylen ihmeellinen. Jumala teki uskomattoman ihmeellisesti minua kohtaan. No juttu oli Jumalan Sanoista. Jumalan Sana on käsinkosketeltava, sanoo Raamattu niin se on totta minun kohdallani.

Sinä päivänä tapahtui arvaattomasti mitä en osannut odottaa niin yhtäkkiä seisoessani Jumalan Sanat tuli eri taholta koskettamaan minua ikään kuin tyhjästä ja oli niitä seitsemän eri taholta minua kohtaan. Ne tulivat minua kohtaan eri taholta. Siitä on vaikea selittää miten tapahtui. Oli ihmeteltävää ja hämmentävää. Myöhemmin ymmärsin. Sana on itse Jumala. Elämän Sana. Itseasiassa ne Sanat mitä tulivat minua kohtaan, ovat Raamatusta. Sen jälkeen panostin uskoni Elämän Sanassa niin Jeesus löytänee uskoa maan päältä kun Jeesus on itse Elämän Sana.

1Joh. 1:1 Mikä on alusta asti ollut, minkä me olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta.

2 Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme. Me julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän luona ja ilmestyi meille.

3 Minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me julistamme myös teille, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme. Meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa. RK

Joh. 6:63 Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2015 02:34

*
Toinen on vielä ihmeellisempi juttu. Siitä tuli lohdukseni. Minulla oli silloin vaikea lukihäiriö ja keksittymishäiriö niin yritin lukea Raamattua ja koin työlääksi lukea Raamattua. Vaivoin sain luettua liian vähän ja koin sitä pieneksi annokseksi. Mutta en vielä kunnolla lukenut Raamattua läpi niin siitä huolimatta Jeesus ilmestyi minulle ja oli sellainen mitä Raamattu ilmoitti Hänestä. :shock:

Tuntui että lukeminen jäi kesken kun Jeesus ilmestyi niin siten tuntui että olisin lukenut läpi Raamattua. Siitä on vaikea selittää. Myöhemmin ymmärsin ettei ole tärkeä kuinka paljon on saanut luettua vaan tärkeä panostaa uskon Sanaan. Jumala ei vaadi meiltä lukemistaitoa vaan että uskomme Sanaan. Lohdullista, eikö ole? :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Marras 2015 09:33

lonelyrider kirjoitti:Kun Jeesus kulki keskellämme, ei ollut opusta nimeltä raamattu.

Ei ollut UT:n tekstejä, mutta VT:n Pyhät Kirjoitukset olivat. Niihin Jeesus toistuvasti vetosi. Rukoillessaan Isäänsä Jeesus sanoi: "Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17b) viitaten psalmiin 119:160 "Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.". Ylösnoustuaan Jeesus jutteli opetuslastensa kanssa mm näin: Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa" Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset[/color] [/color](Luuk. 24:44-45, tekstin korostus nimimerkin).

Palaan tähän asiaan myöhemmin paremmalla ajalla iltapäivällä. Nyt hyvää sunnuntaipäivää kaikille. Asfaltti kutsuu minua; toivottavasti siellä ei liukastella kesäkumeilla.
Jukka

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Marras 2015 10:14

jukka1954 kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Kun Jeesus kulki keskellämme, ei ollut opusta nimeltä raamattu.

Ei ollut UT:n tekstejä, mutta VT:n Pyhät Kirjoitukset olivat. Niihin Jeesus toistuvasti vetosi. Rukoillessaan Isäänsä Jeesus sanoi: "Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17b) viitaten psalmiin 119:160 "Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.". Ylösnoustuaan Jeesus jutteli opetuslastensa kanssa mm näin: Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa" Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset[/color] [/color](Luuk. 24:44-45, tekstin korostus nimimerkin).

Palaan tähän asiaan myöhemmin paremmalla ajalla iltapäivällä. Nyt hyvää sunnuntaipäivää kaikille. Asfaltti kutsuu minua; toivottavasti siellä ei liukastella kesäkumeilla.

En mielelläni enää jatkaisi tästä keskustelua, koska se ei välttämättä rakenna pidemmällä tähtäimellä ja menee samojen asioiden toistoon hyvin helposti. Olen aika pitkälti sanottavani sanonut ja se riittänee.

En ole ollut kirjoituksia kumoamassa missään vaiheessa.
Tämänkin asian olen muistaakseni tuonut ilmi jo aiemmin.

Kirjoitukset ovat todistaneet Hänestä.
Hänessä on tullut kaikki se ilmi mistä profeetatkin olivat ilmoittaneet jo ennalta.
Hänessä tuli kaikki täytetyksi.
Hän on tuonut Jumalan tahdon tiettäväksi.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Marras 2015 13:18

lonelyrider kirjoitti:En mielelläni enää jatkaisi tästä keskustelua, koska se ei välttämättä rakenna pidemmällä tähtäimellä ja menee samojen asioiden toistoon hyvin helposti. Olen aika pitkälti sanottavani sanonut ja se riittänee.

En ole ollut kirjoituksia kumoamassa missään vaiheessa...

Ok. Minunkin puoleltani asia on Sinun kirjoituksiisi liittyen loppuun käsitelty. Seuraavat kommenttini koskevat yleisesti meitä kaikkia, koko kristikansaa.

Ajassamme on selvästi nähtävissä eksytystä ja harhaoppeja, jotka rakentuvat "raamatulle + siihen lisättynä jotain uutta ilmoitusta". Erilaiset traditiot valtaavat alaa, Raamatun pyhiin kirjoituksiin pyritään lisäämään epäpuhdasta evankeliumia sisältäviä kirjoituksia, joita alkuseurakunta ei hyväksynyt, erämaassa herätystä odottava seurakunta on valmis ottamaan vastaan melkeinpä mitä tahansa, joka on uutta ja tuntuu hyvältä. Kaikki nämä eksytykset hyökkäävät seurakuntaa vastaan seurakunnan sisäpuolelta, repien ja hajottaen. (Muuten, miksi seurakunta on erämaassa? Miksi se joutui Mooseksen aikana viettämään 40 vuotta erämaassa? Kysymykseen riittää vastaukseksi yksi sana: synti. Ja kuten silloin niin nytkin. Mitään aitoa herätystä ei tule ellei uskovat hylkää salasyntejään ja tule pimeän kätköistä valoon. Ei riitä, että Jeesus on Herra kokouksissamme vaan Hänen täytyy saada olla Herramme ennen kaikkea arkielämässämme. Uskon olemus on sellainen, että sen aitous pitää tulla koetelluksi arkielämän vastoinkäymisten ja kiusausten keskellä.)

Harhaopit ja väärät opettajat -nuo lampaiden vaatteisiin pukeutuneet sudet- ovat onnistuneet repimään Jumalan seurakunnan riekaleiksi. Nyt, lopun lähestyessä, paholainen hyökkää armeijoineen Jumalan Sanan arvovaltaa vastaan. Jos se ei onnistu poistamaan osaa sen sanomasta niin se pyrkii lisäämään sen rinnalle jotakin, mikä tekee uskosta ja Jeesuksen seuraamisesta epäselvää ja mutkikasta. Mutta ystävät, Jeesuksessa ei ole mitään hämärää tai mutkikasta. Hän vaeltaa vanhurskauden polkua ja oikeuden teitten keskikohtaa, antaakseen niille, jotka Häntä rakastavat, pysyvän perinnön ja täyttääkseen heidän aarrekammionsa (San. 8:20). Hän ei täytä aarrekammiotamme kullalla ja kunnialla, menestyksellä ja terveydellä, korkealla asemalla ja ihmisviisaudella. Hänen tulee kasvaa ja meidän vähetä. Saamme kuitenkin monenlaista kuin förskottina, ennakkona, tulevasta. Hänen läsnäolonsa sydämissämme täyttää aarrekammiomme Kristuksen vanhurskaudella, pyhyydellä, viisaudella ja lunastuksella sekä monilla palveluksessa tarvitsemillamme lahjoilla. Sellaistakin tapahtuu -koen että tämä on tärkeä mainita- että Herra parantaa joskus vaikeastakin ruumiin tai mielen sairaudesta. Meillä on lupa odottaa Herralta apua ajallisiinkin asioihimme, tietenkin, mutta kiinnittäkäämme mielemme siihen mikä ylhäällä on ja ajatelkaamme Häntä, joka on lunastanut meidät. Kaikki opetus ja 'hengellinen toiminta', joka syrjäyttää Jumalan Pojan ristin tai tavalla millä tahansa pyrkii murentamaan Raamatun arvovaltaa, sen saa hyvällä omallatunnolla hylätä. Toivon, että me voisimme oikein kirkkaana säilyttää tietoisuuden siitä, että Pyhä Henki ei ota pois Raamatusta mitään eikä lisää siihen mitään eikä koskaa ohjaa ihmistä ohi Golgatan ristin.
Jukka

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Marras 2015 17:46

Hyvää tekstiä jukalta..on mielenkiintoista aikaa meillä edessä ja toivoisin kanssa niin sydämmestä ,että kristityt saisi nähdä Totuutta eikä mennä ihmeellisten onnenoppien mukaan ,kuten joitakin videoita tälläkin foorumilla on nähty ja meno on ollut lähinnä omituista .Mutta Raamattu ja Pyhä Henki kun avaa tekstin niin ..iloa ja rauhaa on sydämmessä ja kiitollisuutta ja ylistystä vaikka pieninkin lausein.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Marras 2015 16:27

Kuka osaisi kertoa minkä "seulan" lävitse Raamatun kirjoitukset menivät ennen kuin ne valittiin kaanoniin?

Muistan joskus kuulleeni että ainakin:

1) kirjoitusten piti olla vertailtavissa toisiinsa.

ESIM:

Jumala antoi lain Moosekselle --> jossain toisessa kirja käärössä piti lukea tai olla tulkittavissa että Jumala antoi lain Moosekselle.

Mitä muita seuloja olikaan ja onko tästä jotain luotettavaa nettisivua kenelläkään antaa ?

Minä muistan, että nämä seulat olivat erittäin tiukkoja ja armottomia. Jos ei toinen kirja pystynyt vahvistamaan (ei ollut mainintaa) jotain mainittua asiaa, niin se hylättiin heti.

Tästä saisin hyvää materiaalia Raamatun alkuperän puolustamiseen, eli voisin sanoa että ei nuo kirjoitukset olleett mitä tahansa satuja ja kierteleviä tarinoita, vaan ne kävivät läpi tämmöisen seulan...
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Marras 2015 18:01

Apostolisuus näytteli käsittääkseni hirveän suurta roolia - jos teoksen ei voitu osoittaa olevan apostolin kynästä, se pantiin sivuun.

https://en.wikipedia.org/wiki/Developme ... 0.93325.29 Tuon linkin takaa löytyy kirkkoisiltä peräisin olevia kaanon listoja. Niistä voi nähdä suhteellisen hyvin sen, että kaanonin ytimestä ei ollut epäilystäkään. Jotkut teokset aiheuttivat kuitenkin päänvaivaa. Näitä olivat esim. ilmestyskirja, 2. Pietarin kirje ja heprealaiskirje.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_testamentin_kaanon:
Varhaiset kristityt pitivät juutalaisten pyhiä kirjoituksia ohjeellisina. Kristityt käyttivät erityisesti heprealaisen Raamatun, Tanakin, kreikankielistä käännöstä Septuagintaa. Se kulki yksinkertaisesti nimellä ”kirjoitukset” (kreikaksi grammata) eli Raamattu[2]. Vähitellen Tanakin rinnalle syntyi kristittyjen laatimia kirjoja. Toisella vuosisadalla näitä kirjoja ryhdyttiin kokoamaan nimen ”Uusi testamentti” alle, vaikkakin tuolloin ei ollut yksimielisyyttä mitkä kirjat hyväksyttiin ohjeellisiksi.[3]

Varhaisissa seurakunnissa luettiin Tanakin – tai hieman laajemman Septuagintan – ohella myös tunnettujen kristittyjen opettajien kirjeitä ja kirjoja. Varhaiskristillisyys ei ollut yhtenäinen liike ja eri tulkintojen kannattajien välillä oli ristiriitoja.[3] Vasta toisella vuosisadalla kirkon linja haluttiin yhtenäistää ja tähän antoi lisäpontta erityisesti ”harhaopettaja” Markion[2].

Toinen ja kolmas vuosisata olivat keskeisiä ajankohtia, kun määriteltiin Uuden testamentin kaanon eli ohjeellisen tekstikokoelman rajat. Näiltä vuosisadoilta tietoa on niukasti ja hajanaisesti. Sen sijaan neljänneltä vuosisadalta löytyy kanonisointiin liittyvää pohdintaa merkittävästi. Kaanonin rajoista kirjoiteltiin kristittyjen parissa, ja se oli puheenaihe neljännen sekä viiden vuosisadan eri kirkolliskokouksissa.[4]

Nykyajan tutkijat eivät tunne koko tapahtumasarjaa tarkasti, mutta lopputuloksena valittiin 27 kirjaa. Tiettyjen kirjojen valinnoilla Uuteen testamenttiin oli todennäköisesti neljä syytä.[3]

Apostoleihin tavalla tai toisella liittyvä kirjallisuus.Kirjat olivat ainakin nimellisesti apostoleiden tai heidän työtovereidensa laatimia.

Varhaiskristillisiin keskuksiin, kuten Rooma tai Efesos, viittaavaa kirjallisuutta suosittiin.

Levinneisyys eri seurakuntiin.

Oikeaoppisuus eli ”katolisuus”.

Ensimmäisinä kaanonin aseman saavuttivat Paavalin kirjeet ja neljä evankeliumia. Lopullisesti Uusi testamentti -tekstikokoelma oli valmis neljänteen tai viidenteen vuosisataan mennessä. Uuden testamentin kaanonin, sellaisena kuin se nykyisin tunnetaan, luetteli ensimmäisenä Pyhä Athanasios, Aleksandrian piispa, kirkolleen osoitetussa kirjeessä vuonna 367.[3]

Tämän jälkeenkään ei ollut täysin yhtenäistä kaanonia. Itäinen kirkko kyseenalaisti Ilmestyskirjan ja läntinen kirkko vastaavasti epäröi Heprealaiskirjeen kanonisointia.[3] Läntisen kirkon vastuksen syynä oli kirjeen maininta siitä, ettei kasteen jälkeisiä syntejä voi saada enää anteeksi[5][6][4].

Vaikka kaanonin vakiintuminen tuotti jonkin verran päänvaivaa, voimme sanoa suurella varmuudella seuraavat asita:

-Neljä evankeliumia (ja apostolien teot) olivat selvästi yleisesti hyväksyttyjä. Näiden evankeliumien rinnalle ei ollut yhtään vakavasti otettavaa ehdokasta, joka olisi yleisesti hyväksytty ja laajalti tunnettu. Synoptiset evankeliumit ovat kristinuskon kiistaton ydin, ja kaikki niiden kanssa ristiriidassa oleva Jeesus-materiaali on vailla uskottavuutta. Jos tahtoo ottaa rinnalle jonkun gnostilaisen evankeliumin, on samalla hylättävä vanhan testamentin monoteismi, ja astuttava kristinuskon ulkopuolelle.

-Paavalin kirjeet tunnettiin yleisesti ja hyväksyttiin puhdasoppisina. Jokin yksittäinen kirje saattoi olla tuntematon tietyillä maantieteellisillä alueilla, mutta se ei loppujen lopuksi ole mikään ongelma.

-Jos katsoo kaikkia niitä kaanon-listoja, joita kirkon piirissä myöhemmin laadittiin, ei niistä löydy kuin muutama teos, joita voisi pitää vakavasti otettavana ehdokkaana mukaan nykyiseen uuteen testamenttiin. Kaikkein vahvimpia ehdokkaita olisivat todennäköisesti joko Hermaan paimen tai Didakhe. On kuitenkin muistettava että jotkut kristityt vastustivat näiden laskemista kaanoniin. Siinäkin tapauksessa että tällaiset rajatapaukset hyväksyttäisiin, ne eivät olennaisesti muuta kristinuskoa toisenlaisekis.

- Kysymys VT:n kaanonista ei sekään lopulta ole kovin hankala. On tosiasia että varhaisen kirkon VT oli septuaginta, jossa VT:n "deuterokanoniset" kirjat olivat mukana, ja moni selvästi piti niitä pyhiin kirjoituksiin kuuluvina. Loppujen lopuksi ne eivät muuta mitään, vaikka ne hyväksyttäisiinkin mukaan vanhaan testamenttiin.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu