Yksin Raamattu?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja JHK » 07. Marras 2015 12:44

:roll: Ei se mitään.
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Marras 2015 14:34

*
Joskus me Jumalan lapset olemme hupsuja niin naurattaa kans. :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Marras 2015 17:34

lonelyrider kirjoitti:Usko Jeesukseen on ydinsana... ei uskosta raamattuun, vaan uskosta Jeesukseen Vapahtajana.

Ystäväni. Niin kauniilta ja oikeaoppisilta kuin nuo lausumasi sanat kuulostavatkin, niin tosiasiassa niistä ei ole pitkä matka siihen "toiseen evankeliumiin, toiseen jeesukseen ja toiseen henkeen" mitä joka puolella maailmaa nyt tarjoillaan (Gal. 1:6ss, 2.Kor. 11:4ss). Tämän päivän usko Jeesukseen on suurelta osin ihmiskeskeistä ja sen ydinsanoja ovat siunaukset, menestys, terveys yms. Miksi näin? Koska ei tunneta eikä pysytä Kirjoitusten Jeesuksessa. Ohitetaan Hänen ristinsä, joka on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Mistä tiedämme, että Jeesus on Jumalan Poika joka sovitti ristillä syntimme? Tiedämme sen Pyhien Kirjoitusten perusteella. Emme mistään muusta lähteestä. Kun Paavali tahtoi osoittaa Jeesuksen Kristukseksi, niin hän vetosi VT:n pyhiin Kirjoituksiin.
Paavalista (Apt. 18:28) Luukas kirjoitti:Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus.

Olen itse sitä mieltä, ettei kukaan voi uskoa Jeesukseen Vapahtajanaan ellei hän usko Raamatun pyhiä Kirjoituksia, sillä "Jumala elää sanassaan". Siksi sanotaankin, että Jumalan Sana on elävä ja voimallinen. Usko Jeesukseen syntyy Kirjoituksiin uskomalla eli uskosta Raamattuun. Tämä on Pyhän Hengen verraton työ hyväksemme, että Hän kirkastaa meille Jumalan Pojan ristin.
Jukka

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 07. Marras 2015 17:48

Pyhä Henki tekee Raamatun tekstin Eläväksi .Uskova ihminen siis saa elävää tekstiä ja uskosta osaton "vain"tekstiä.Todistus tulee Hengen kautta .Meillä on rauha Raamatun tekstin kanssa se Jumalan rauha.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Marras 2015 17:55

jukka1954 kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Usko Jeesukseen on ydinsana... ei uskosta raamattuun, vaan uskosta Jeesukseen Vapahtajana.

Ystäväni. Niin kauniilta ja oikeaoppisilta kuin nuo lausumasi sanat kuulostavatkin, niin tosiasiassa niistä ei ole pitkä matka siihen "toiseen evankeliumiin, toiseen jeesukseen ja toiseen henkeen" mitä joka puolella maailmaa nyt tarjoillaan (Gal. 1:6ss, 2.Kor. 11:4ss). Tämän päivän usko Jeesukseen on suurelta osin ihmiskeskeistä ja sen ydinsanoja ovat siunaukset, menestys, terveys yms. Miksi näin? Koska ei tunneta eikä pysytä Kirjoitusten Jeesuksessa. Ohitetaan Hänen ristinsä, joka on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Mistä tiedämme, että Jeesus on Jumalan Poika joka sovitti ristillä syntimme? Tiedämme sen Pyhien Kirjoitusten perusteella. Emme mistään muusta lähteestä. Kun Paavali tahtoi osoittaa Jeesuksen Kristukseksi, niin hän vetosi VT:n pyhiin Kirjoituksiin.
Paavalista (Apt. 18:28) Luukas kirjoitti:Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus.

Olen itse sitä mieltä, ettei kukaan voi uskoa Jeesukseen Vapahtajanaan ellei hän usko Raamatun pyhiä Kirjoituksia, sillä "Jumala elää sanassaan". Siksi sanotaankin, että Jumalan Sana on elävä ja voimallinen. Usko Jeesukseen syntyy Kirjoituksiin uskomalla eli uskosta Raamattuun. Tämä on Pyhän Hengen verraton työ hyväksemme, että Hän kirkastaa meille Jumalan Pojan ristin.

Ei tässä ollut kyse etten uskoisi kirjoituksia.

Usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanojen kautta.

Kirjoitukset mitä juutalaiset kirjoittivat, todistavat Jeesuksen olevan se joka Hän on, näinhän Jeesus itsekin on todennut.

Kun Jeesus kulki keskellämme, ei ollut opusta nimeltä raamattu. Siksi mielestäni on erikoista, että raamattu on ylin auktoriteetti ihmisten mielissä, aivan kuin itse kirja on ylitse kaiken?... ja ikäänkuin katse kohdennettaisiin kirjaan? Mitenhän Paavali ja Pietari pärjäsivätkään ilman raamattua? Ja kuinka monta erilaista kirjettä esim. Pietari on voinut kirjoittaa, jota ei raamatusta löydy? On varmasti hyvää tekstimateriaalia, Jeesuksen seuraajilta, jotka ovat tuhoutuneet, mutta niitä ei ole nostettu raamattuun teksteiksi, tai ainakin se mahdollisuus on suuri, ettei kaikki ollut muutaman kirjeen varassa? Tai mitä ihmiset suullisesti puhuivat toinen toisilleen? Eikö Jeesuksen opetukset olleetkaan alunalkaen suullisia?
Eikö Hän ole suurempi kuin kirja tai painos teksteistä?

Ja vaikka opetuksen kirjo on niin monimuotoista tänäkin päivänä, tänä päivänä pitäisi yhtälailla olla Jeesuksen seuraajia kuin vuosisadan alussakin. Ehkä kanonisointi tehtiin siksi, koska alunalkaenkin opetus lähti niin monimuotoiseksi?

Olen halunnut kohdentaa katseen Jeesukseen.
En ole tahtonut loukata ketään tai kenenkään uskoa Jeesukseen.

Sanahan tulee eläväksi sisimpään. Ja on totta, että henkilökohtaisestikin kirjoitusten kautta olen oppinut tuntemaan Hänet... mutta Sanan siemen synnyttää elämää sisimpäämme ja todistaa kirjoitusten olevan totta, Jeesus Elää.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Marras 2015 18:21

Ja myös lukutaidoton ihminen, jolla ei ole Raamattua, voi tulla uskoon ja elää uskossa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Marras 2015 19:09

*
Mutta sinä luet Raamattua Lonelyrider?

Jos kutsuu itsensä kristityksi ja erottaa Jumalaa ja Sanaa toisistaan tajuamattaan että Jumala ja Sana ovat keskenään erottamattomia niin tällä tavalla eksyy ja eksyttää itsensä. Jeesus sanoi; 'Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani.' Ja lisäksi Psalmin mukaan valaistunut tie vie perille turvallisesti Isä Taivaallisen luokse. Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni. Niin tällä tiellä ei voi kompastua kun tie on valaistunut ja vie askeleet turvallisesti perille.

Sanotussa italialaisessa joukko-osastossa työskentelevä sadanpäällikkö Kornelius oli Jumalaa pelkäävä ja hurskas mies niin silti hänen tarvitsee kuulla Jumalan Sanaa, että pelastuisi.

Apo 10:22 Miehet vastasivat: "Sadanpäällikkö Kornelius, hurskas ja jumalaapelkäävä mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on saanut pyhältä enkeliltä käskyn noutaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavana." RK

Kun Pietari palasi Joppeen niin hänen kanssa ympärileikatut väittivät siitä että Pietari oli pakanoiden ja Korneliuksen luona. Pietari selitti ja sanoi Jumalan lähettävän sinne kertoakseen niistä Sanoista joiden kautta pelastuu. Se on päivänselvää että Sanan kautta tulee uskoon ja pelastuu.

Kasvamme väärentämättömän Sanan kautta pelastukseen, sanoo Raamattu niin se on päivänselvää että Sana vie pelastukseen. Ei kukaan voi tulla uskoon ilman Sanaa.

Room. 10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Marras 2015 19:14

*
Samoin on uskon laita. Usko juurtuu vahvasti Sanaan. Se selviää kaikesta eksytyksistä, kun Pyhä Henki nostaa Sanan sydämelle joka tilanteessa, missä tahansa nyt me olemme. Pyhän Hengen nostama Sana puhuttelee juuri meitä siinä tilanteessa omaksemme turvaksemme niin me selviämme Sanan avulla. Sana ei koskaan katoa ja pysyy ikuisesti.

On hyvä perustaa uskon Sanaan. Sanassa pysyminen tarkoittaa että pysymme Jeesuksessa. Jos sanomme uskovamme yksin Jeesukseen emmekä Raamattuun niin emme tosiaan tunne Jeesusta joka on lihaksitullut Sana. Sana on Jumala ks. Joh. 1:1-2, 14.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Marras 2015 19:22

vaisuliini kirjoitti:*
Mutta sinä luet Raamattua Lonelyrider?

Jos kutsuu itsensä kristityksi ja erottaa Jumalaa ja Sanaa toisistaan tajuamattaan että Jumala ja Sana ovat keskenään erottamattomia niin tällä tavalla eksyy ja eksyttää itsensä. Jeesus sanoi; 'Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani.' Ja lisäksi Psalmin mukaan valaistunut tie vie perille turvallisesti Isä Taivaallisen luokse. Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni. Niin tällä tiellä ei voi kompastua kun tie on valaistunut ja vie askeleet turvallisesti perille.

Sanotussa italialaisessa joukko-osastossa työskentelevä sadanpäällikkö Kornelius oli Jumalaa pelkäävä ja hurskas mies niin silti hänen tarvitsee kuulla Jumalan Sanaa, että pelastuisi.

Apo 10:22 Miehet vastasivat: "Sadanpäällikkö Kornelius, hurskas ja jumalaapelkäävä mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on saanut pyhältä enkeliltä käskyn noutaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavana." RK

Kun Pietari palasi Joppeen niin hänen kanssa ympärileikatut väittivät siitä että Pietari oli pakanoiden ja Korneliuksen luona. Pietari selitti ja sanoi Jumalan lähettävän sinne kertoakseen niistä Sanoista joiden kautta pelastuu. Se on päivänselvää että Sanan kautta tulee uskoon ja pelastuu.

Kasvamme väärentämättömän Sanan kautta pelastukseen, sanoo Raamattu niin se on päivänselvää että Sana vie pelastukseen. Ei kukaan voi tulla uskoon ilman Sanaa.

Room. 10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'

Se mitä sisimmästämme tuotamme toisten ihmisten ilmoille, on joko puhetta tai voimme myös tuottaa tekstiä.

Pietari käsittääkseni puhui tekstinkin mukaan Korneliukselle alunalkaen, ja nämä asiat myöhemmin kirjattiin ylös, eli tapahtumat on tuossa yhteydessä kuvattu ja tuotu esiin.

Myös Jeesus puhui kansalle ja nämä puheet ovat evankeliumeihin tuotu esiin.
Jeesuksen sanat, eli opetukset ovat se siemen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Marras 2015 19:32

*
Jeesus itse sanoi niistä Sanoista jotka eivät olleet lähtöisin Hänestä vaan Isästä. Ne Sanat kirjattiin Raamattuun sinua ja minua varten että me elämme Sanasta eli Sanan mukaan ks. Matt. 4:4.

Raamatun mukaan jos ei ota vastaan rakkautta totuuteen (=Raamattuun), voidaksensa pelastua ks. 2Tess. 2:10. Se on vakava asia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu