Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Lumina* » 07. Elo 2011 08:10

Siis ..täytyykö alkaa pyytää virsiä Jumalalta jotka Hänelle kelpaa vai onko niitä saatavilla??
Lumina*

ViestiKirjoittaja toni t » 07. Elo 2011 08:18

Hessu kirjoitti:Veljet, välillä ihmettelen miksi ylläpidätte keskustelufoorumia, kun selvästi tarkoituksenne on vain julistaa. Olen tässä ketjussa kysynyt aika monta näkemyksenne haastavaa kysymystä, joihin en ole saanut minkäänlaista vastausta, vaan kiertelette koko ajan kysymyksiäni ja toistelette vaan samoja kysymyksiini liittymättömiä raamatunlauseita ja kaanaankielisiä lauseita. Ei siinä mitään, tehkää vaan niin jos se on kutsumuksnenne, mutta ihmettelen vaan miksi teillä sitten on tällainen foorumi, jonka tarkoitus kaiketi on että toiset saavat myös kysellä jos jokin asia ihmetyttää, eli vuorovaikutukselle.

Laitan tähän nyt vielä kysymykseni, jos joku niihin viitsisi oikeasti vastata suoraan ja selkeästi.

1. Olette sanoneet, että ihmisen joka kuunteli ennen uskoontuloaan maailmallista rockia, täytyy luopua sen kuuntelemisesta, myös ns. kristillisen rockin. Mutta entä ihminen, joka kuunteli esim. maailmallisia balladeja tai romaanimusiikkia? Miksei hänen täydy luopua ns. kristillisten balladien tai romaanimusiikin kuuntele

mis
esta? Vai koskeeko tuo opetus ainoastaan määrättyjä musiikkityylejä, ja jos koskee niin kertoisitteko mitä tyylejä ja miksi?

2. Olette sanoneet, että jotkut musiikkityylit ovat maailmallisia. Eli onko siis mielestänne myös musiikkityylejä, jotka eivät ole maailmallisia?

3. Olette sanoneet, että hengellisessä musiikissa on se sanoma joka koskettaa. Kysymys: Jos esimerkiksi ottaisin jonkun romaanilaulun jonka sanoma koskettaa, ja sovittaisin sen reggae-versioksi, eikö se enää olisi yhtä koskettava? Sanomahan ei muutu siitä miksikään, ja jos kerran se on nimenomaan se sanoma joka koskettaa, niin tarvitsen kyllä vähän selitystä miksi se sama sanoma ei enää kosketa jos musiikkityyli sen taustalla on hieman erilainen...?

PetriFB kirjoitti:Olen sitä mieltä että innoitus musikkiin kuten kaikkeen muuhunkin uskon asioihin tulee tulla Jumalalta sellaisena kuin Hän sen tahtoo antaa meille. olen sitä mieltä, että uskovien musiikin ei tulisi olla mitään genreä, vaan Jumalalta tullutta.

Petri rakas veljeni, ei ole olemassa musiikkia joka ei olisi mitään genreä. Kaikki musiikki luokitellaan johonkin genreen. Kun te esimerkiksi veisaatte keskenänne kitaran säestyksellä, luokitellaan sekin musiikkina johonkin tiettyyn genreen, tahdoitte sitä tai ette. Se ei tarkoita, että meidän tulisi välittää luokitteluista, mutta ei me voida kieltää että niin tehdään. Eli siis jos sanot, ettei uskovien musiikin tulis olla mitään genreä, tarkoittaa se ettei musiikkia tulisi olla ollenkaan.

olen töissä koko päivän ja käytössäni on vain kännykkä joten vastaan vain lyhyesti. Minusta Hessun kysymyksiin on vastattu todella jo todella selvästi. Eli jos maallinen musiikki on jo melodialtaan samanlaista kuin hengen hedelmät niin mitä hyljättävää siinä melodiassa silloin olisi. jos maallinen musiikki on rauhallista niin se on siltä osaltaan Jumalalle mieluista. Jos maallinen musiikki on agressiivista niin se ei ole uskovalle sopivaa sillä Henki on lihan tekoja vastaan. masalle sen verran että olen tuonut oman kantani esille siitä mikä on hegellistä musiikkia eli Jumalan Hengen vaikuttamaa. jumalan Henki ei vaikuta mitään lihasta lähtevää vaan on niitä vastaan. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä että uskova ei voisi kuunnella radiosta esim musiikkia joka on kovempaa sillä emme voi maailmasta pois lähteä eikä esim se ole syntiä jos uskova kuulee radiosta jonkun rokki biisin. Tällaisista rokkibiiseistä ei kuitenkaan voi tehdä hengellisiä sillä että niihin liittää hengelliset sanat sillä Hengen vaikuttamassa ja Jumalalle mieluisessa ei ole mukana lihan tekoja.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 08:24

toni l kirjoitti:jos maallinen musiikki on rauhallista niin se on siltä osaltaan Jumalalle mieluista. Jos maallinen musiikki on agressiivista niin se ei ole uskovalle sopivaa sillä Henki on lihan tekoja vastaan.

Kiitos Toni. Olen itse myös sitä mieltä, että agressiivisuuden kohdalla menee raja jonka ylittäminen ei ole sopivaa musiikille, jonka tarkoitus on kirkastaa Jumalaa.
Hessu

ViestiKirjoittaja Lumina* » 07. Elo 2011 08:27

Hessu kirjoitti:
toni l kirjoitti:jos maallinen musiikki on rauhallista niin se on siltä osaltaan Jumalalle mieluista. Jos maallinen musiikki on agressiivista niin se ei ole uskovalle sopivaa sillä Henki on lihan tekoja vastaan.

Kiitos Toni. Olen itse myös sitä mieltä, että agressiivisuuden kohdalla menee raja jonka ylittäminen ei ole sopivaa musiikille, jonka tarkoitus on kirkastaa Jumalaa.

Siis kumpaa regee nyt sitten on...aika letkeää ja rauhallista :)
Lumina*

ViestiKirjoittaja toni t » 07. Elo 2011 08:59

Lumina* kirjoitti:
Hessu kirjoitti:

Siis kumpaa regee nyt sitten on...aika letkeää ja rauhallista :)

minusta regee ei ole rauhallista vaan yleensä nopea tempoista ja lujaa. Hankala pukea ajatusta sanoiksi mutta voitko kuvitella regee melodian soivan uudessa jerusalemissa Jumalan edessä. Minä en voi sillä Hengen rauhallisuus ja sävyisyys ei ole regee rytmissä. Regeen vaikutus pimeissä uskonnoissa myös kertoo regeen edustavan jotain muuta kuin hengen hedelmiä. Keskustelu käy hengellisestä musiikista mutta tuntuu että hengellistä välillä arviodaan aivan muusta kuin hengellisestä kulmasta. Eli maallisesta näkökulmasta jossa asioilla on vain ulkokuori. En osallistu tänään enempää keskusteluun liian vaikea kännyl kirjoittaa. Siunausta kaikille foorumilaisille.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina* » 07. Elo 2011 09:13

Toni:
minusta regee ei ole rauhallista vaan yleensä nopea tempoista ja lujaa. Hankala pukea ajatusta sanoiksi mutta voitko kuvitella regee melodian soivan uudessa jerusalemissa Jumalan edessä. Minä en voi sillä Hengen rauhallisuus ja sävyisyys ei ole regee rytmissä. Regeen vaikutus pimeissä uskonnoissa myös kertoo regeen edustavan jotain muuta kuin hengen hedelmiä. Keskustelu käy hengellisestä musiikista mutta tuntuu että hengellistä välillä arviodaan aivan muusta kuin hengellisestä kulmasta. Eli maallisesta näkökulmasta jossa asioilla on vain ulkokuori. En osallistu tänään enempää keskusteluun liian vaikea kännyl kirjoittaa. Siunausta kaikille foorumilaisille.

ai..no mä en oo varmaan koskaan oikeaa regeetä kuullukkaan!

Mutta minäkään en taida osallistua enää keskusteluun koska ei siitä valmista tuu...tuo virsi asia kyllä kiinnostaa,miksi virret on hyljätty uskovien keskuudesta pois??
Lumina*

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 09:16

toni l kirjoitti:minusta regee ei ole rauhallista vaan yleensä nopea tempoista ja lujaa.

Nyt taidat sekoittaa johonkin toiseen musiikkityyliin, sillä reggae on hyvin hidastempoista musiikkia.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 09:24

Luin muuten wikipedian (englanninkielisen joka on paljon suomenkielistä tasokkaampi) artikkelia reggaesta, enkä löytänyt sieltä mitään mikä viittaisi siihen että reggae itse musiikkityylinä olisi pimeydestä. Jotkut reggae-musiikin alalajit, kuten esimerkiksi rastafarismi-uskontoon liittyvä "roots reggae" ovat sellaisia joihin ei kannata sekaantua, mutta kuten sanottua, ne ovat vain yksittäisiä alalajeja jotka eivät edusta koko reggae-musiikkia.

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Reggae
Hessu

ViestiKirjoittaja Lumina* » 07. Elo 2011 09:52

Jaa mutta tuli vielä mieleen se kun eri kulttureissa on erilaiset musiikkityylit niin minkähänlainen olis sopiva Raamatunmukainen virsi Afrikkalaisille tai Intialaisille tai Japanilaisille...kuulostaako heistä "minä vaivainen oon mato matkamies maan" sopivalta,vai onko se vaan suomalaisen melankolisen kansan mieleen.
Ei oo mitään tarkoitusta olla ivallinen tms.mutta jotenkin sitä vaan kokee että ollaanko liian kapeakatseisia.Rauhallinen Pyhän Jumalan ylistäminen on minunkin mieleen, mutta evankeliumia voi viedä reippaasti ja eri kulttureissa se varmaan on kyllä erilaista..."he muurin yli käyvät,he valloittavat maan,on Herran sota armeijalla Sana miekkanaan,nyt Herran ääni kantautuu,edestä joukkojen"..ootteko kuullut tuon..eli palvonta ja julistuskin on tavallaan eri asioita.
Lumina*

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Elo 2011 12:15

Hessu kirjoitti:Veljet, välillä ihmettelen miksi ylläpidätte keskustelufoorumia, kun selvästi tarkoituksenne on vain julistaa. Olen tässä ketjussa kysynyt aika monta näkemyksenne haastavaa kysymystä, joihin en ole saanut minkäänlaista vastausta, vaan kiertelette koko ajan kysymyksiäni ja toistelette vaan samoja kysymyksiini liittymättömiä raamatunlauseita ja kaanaankielisiä lauseita. Ei siinä mitään, tehkää vaan niin jos se on kutsumuksnenne, mutta ihmettelen vaan miksi teillä sitten on tällainen foorumi, jonka tarkoitus kaiketi on että toiset saavat myös kysellä jos jokin asia ihmetyttää, eli vuorovaikutukselle.

Laitan tähän nyt vielä kysymykseni, jos joku niihin viitsisi oikeasti vastata suoraan ja selkeästi.

1. Olette sanoneet, että ihmisen joka kuunteli ennen uskoontuloaan maailmallista rockia, täytyy luopua sen kuuntelemisesta, myös ns. kristillisen rockin. Mutta entä ihminen, joka kuunteli esim. maailmallisia balladeja tai romaanimusiikkia? Miksei hänen täydy luopua ns. kristillisten balladien tai romaanimusiikin kuuntelemisesta? Vai koskeeko tuo opetus ainoastaan määrättyjä musiikkityylejä, ja jos koskee niin kertoisitteko mitä tyylejä ja miksi?

2. Olette sanoneet, että jotkut musiikkityylit ovat maailmallisia. Eli onko siis mielestänne myös musiikkityylejä, jotka eivät ole maailmallisia?

3. Olette sanoneet, että hengellisessä musiikissa on se sanoma joka koskettaa. Kysymys: Jos esimerkiksi ottaisin jonkun romaanilaulun jonka sanoma koskettaa, ja sovittaisin sen reggae-versioksi, eikö se enää olisi yhtä koskettava? Sanomahan ei muutu siitä miksikään, ja jos kerran se on nimenomaan se sanoma joka koskettaa, niin tarvitsen kyllä vähän selitystä miksi se sama sanoma ei enää kosketa jos musiikkityyli sen taustalla on hieman erilainen...?

PetriFB kirjoitti:Olen sitä mieltä että innoitus musikkiin kuten kaikkeen muuhunkin uskon asioihin tulee tulla Jumalalta sellaisena kuin Hän sen tahtoo antaa meille. olen sitä mieltä, että uskovien musiikin ei tulisi olla mitään genreä, vaan Jumalalta tullutta.

Petri rakas veljeni, ei ole olemassa musiikkia joka ei olisi mitään genreä. Kaikki musiikki luokitellaan johonkin genreen. Kun te esimerkiksi veisaatte keskenänne kitaran säestyksellä, luokitellaan sekin musiikkina johonkin tiettyyn genreen, tahdoitte sitä tai ette. Se ei tarkoita, että meidän tulisi välittää luokitteluista, mutta ei me voida kieltää että niin tehdään. Eli siis jos sanot, ettei uskovien musiikin tulis olla mitään genreä, tarkoittaa se ettei musiikkia tulisi olla ollenkaan.

Hessu:

Minä ihmettelen sinun asennettasi tällä foorumilla. Täällä on ollut kaikilla vapaus kirjoittaa miten he uskovat. Kysymyksiä on sallittu ja niihin on vastattu. Toki jokainen vastaa siten kuin uskoo ja ymmärtää, eikä ne aina mene yksiin toistensa kanssa. Kaikilla foorumin jäsenillä on sama mahdollisuus kysyä ja vastata, eikä tämä foorumi ole koskaan ollut sellainen, missä muut kysyvät ja ylläpito vastaa. Tämä on keskustelufoorumi, jossa jokainen keskustelee ja tuo asioita esille sen mukaan kuin ymmärtää ja uskoo.

Tuo kysymyksiin kiertelemisen väite sekä "väärät" Raamatun kohdat ja kanaankieliset lauseet, jota tuot esille voi myös johtua siitä, että sinulle ei kelpaa annetut vastaukset, vaan haluaisit että niihin vastataan siten kuin itse uskot. Jos näin on asia, niin silloin itse et anna muille tilaa, vaan haluaisit määritellä muille mikä on oikein ja mikä on väärin, eli itse julistat meille muille miten asiat ovat. Toivon mukaan et kuitenkaan toimi näin.

Tottakai tietenkin meillä kaikilla on oikeus täällä kertoa miten uskoo ja miksi eikä siitä kannata suuttua jos toinen on eri mieltä eikä näe asiaa samoin. Sinäkin saat ihan vapaasti uskoa kuten uskot, vaikka uskot tai uskoisit eri tavalla kuin minä. Mutta niin sinulla kuin myös minulla tulee olla vapaus kirjoittaa tällä foorumilla sen mukaan kun ymmärrämme ja uskomme.

Ensinnäkin sanon sen, että minun mielestäni ns. kristillinen rokki musiikki ei ole Jumalan tahdon mukaista musiikkia.

Jo aikoja sitten on tutkittu, että musiikki vaikuttaa ihmisiin hyvällä ja myös huonolla ja vahingollisella tavalla. Musiikin vaikutus ihmiseen voi tapahtua nopeasti ja on pitkäkestoista. Musiikki vaikuttaa ihmisen tunteisiin ja fysiikkaan sekä sillä on myös hengellinen puoli, joka voi olla Jumalasta tai paholaisesta. Musiikilla voidaan vaikuttaa ihmisen mielialaan sekä fyysisiin toimintoihin. Musiikilla voidaan heikentää tai vahvistaa mielialaa sekä ruumiintoimintoja. Musiikki vaikuttaa hengitystiheyteen, ihon sähkövastukseen, pupillien laajentumiseen, voi lisätä verenpainetta sekä kiihdyttää sydämenlyöntejä.

On tutkittu ja todettu, että klassinen musiikki rauhoittaa ihmistä sekä saa sydämen lyömään rauhallisesti musiikin tahdissa. Kun ihmisen keho rentoutuu musiikin kautta, niin mielenalue kykenee keskittymään ja tulee vakaammaksi. Klassinen musiikki vähentää verenpainetta sekä lisää kykyä keskittyä ja auttaa asioiden oppimiseen. Musiikki vaikuttaa aivoihin ja sekin on tieteellisesti tutkittu ja testattu. Tämän on nykytiede tutkinut ja vahvistanut. Raamatussa tämä tieto on ollut jo tuhansia vuosia, sillä me muistamme kaikki kuinka Daavidin kanteleen soitto auttoi kuningas Saulia, jolle tuli parempi olo kuin Daavid soitti hänelle. Raamattu sanoo jopa niin voimakkaasti, että paholainen väistyi Saulista, koska hänelle tuli niin hyvä olo kun Daavid soitti hänelle.

Tutkimusten mukaan rokki musiiikki vaikuttaa ihmisen kehossa lihasheikkoutta sekä vaikuttaa aivoihin, niin että voi esiintyä oppimis- ja käytöshäiriöitä. Kova ääninen musiikki rikkoo myös kuuloelimiä. Mitään musiikkityyliä ei saisi soittaa liian lujaa. Rokin perusluonteeseen kuuluu, että sitä soitettaan todella lujaa, jolloin sen haitalliset vaikutukset korostuvat ja lisääntyvät. Rokki musiikki lisää sydämenlyönti nopeutta. Rokki musiikki musiikkina vaikuttaa siis vahingollisesti ihmisen kehoon ja sen elintoimintoihin. Edes hengelliset sanat eivät poista musiikin aiheuttamia vaurioita ja ongelmia. Tämän tähden on selvä asia, että Jumalan tahto ei ole, että uskovat soittavat tai kuuntelevat rokkia. Tämän tähden myös Jumala varoitti seurakuntaa Wilkersonin ja monien muiden kautta rokista (heavy jne.), että sitä ei saisi päästää seurakuntaa nuoria turmelemaan.

Minä en vaadi ketään luopumaan enkä pakota ketään tekemään mitään, vaan kehotan ihmisiä etsimään sitä mikä on Jumalan tahto ja vapaaehtoisesti omasta halusta Jumalan vaikuttaessa tahtomista ja tekemistä Pyhässä Hengessä valitsemaan sen mikä on Jumalan tahto.

En pidä kristillistä rokkia Jumalan tahdon mukaisena musiikkina, mutta en voi ketään pakottaa olla kuuntelematta sitä tai olla uskomatta eri tavalla kuin minä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat uskoon tullessaan hylänneet esim. rokin tai humpan kuuntelemisen koska se musiikki on vaikuttanut heihin vahingollisesti, eivätkä he ole myöskään kuunnelleet ns. kristillistä rokkia tai humppaa.

Itse olen sitä, että terve uskon kasvu johdattaa ihmisen kuuntelemaan sellaista musiikkia, joka on hengellistä ja Jumalan tahdon mukaista ja jota kuunnellaan sen vuoksi, ei sen vuoksi että se edustaa jotakin tiettyä musiikki genreä.

Minun mielestä uskovilla ei tulisi olla romaanimusiikkia, eikä kristillistä rokkia tai jotakin muuta maallista genreä, vaan hengellistä musiikkia, joka on saatu Jumalalta. Uskovien tulisi tehdä pelkästään hengellistä musiikkia, eikä sitä tule kategorioida mihinkään genreen, sillä "taivaassa" ei ole maailmallisia musiikki genreitä. Jos joku muu luokittelee sen johonkin genreen se on hänen ongelmansa ei uskovan, joka on saanut musiikkinsa Jumalalta "taivaasta".

Hengellisen musiikin tulisi siis edustaa hengellistä musiikkia, jonka Jumala on antanut, eikä sitä tule sotkea mihinkään genreen. Hengellisessä musiikissa ei siis ole kyse maallisista musiikkityyleistä, vaan siitä että se on tehty taivaassa.

1 Piet 4: 11 Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.

Ep 5:
17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Ongelma tulee siitä kun ollaan alettu tekemään ns. tiettyjen maallisten musiikkityylien mukaista musiikkia. Raamattu opettaa, että kaikki mitä tehdään uskossa, tehdään sen mukaan mitä Jumala antaa. Hengellisen musiikin tulisi olla Jumalan antamaa, eikä sitä saa sotkea ja sanoa joksikin maallisen musiikin genreksi, koska se on Jumalalta tullutta musiikkia, jonka tarkoitus on ihan erilainen kuin maallisen musiikin. Hengellisen musiikin tekeminen on myös Jumalan palvelemista, jonka tarkoitus on kirkastaa Isää ja Herraa Jeesusta. Hengellisen musiikin tulee siis olla sellaista kuin Isä taivaasta antaa.

Tämän tähden koko keskustelu on silloin vinoraiteilla kun ja jos puhutaan jostakin tietystä maallisesta genrestä sotkien sen hengelliseen musiikkiin. Sillä Jumala vaikuttaa ja antaa "taivaasta" hengellisiä asioita, jonka kautta Herraa palvellaan. Jumalan palvelus ja evankeliointi tulisi olla aina hengellistä Jumalan antamaa, joka noudattaa Raamatun hengellisen opetuksen ja Hengen perusperiaatteita.

Kaikkein parasta olisi kuin itsekukin etsisimme Jumalaa henkilökohtaisesti tällä alueella ja antaisimme Hänen kertoa meille mikä on Hänen tahtonsa tässä asiassa, eikä niin että me itse määritämme sen mikä on oikein.

Jumalan siunausta Hessu veljelle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu