Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Loka 2015 15:52

JoelA: "En tavallaan syytä Jumalaa, koska Hän on minua viisaampi sekä Hänessä ei ole mitään vääryyttä, mutta se on minusta selvä tosi asia, että Jumala on mahdollistanut kaiken tämän ikävän ja pahan oman tarkoitusperiensä takia. Tämä asia täytyy vain ymmärtää oikein jotta emme tee Jumalasta pahaa, koska Hän ei sitä ole."

Hyvä, täydellinen ja oikeudenmukainen Jumala.. mahdollistaa mielestäsi omien tarkoitusperiensä vuoksi esim. raiskaamisen, murhaamisen, kidutuksen ja kaikenlaisen vääryyden tekemisen lähimmäisiä kohtaan?

Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuten itseäsi... tässä sanotaan olevan laki ja profeetat.

Onko Hän itseään vastaan? Ei. Vaan Hän odottaa lähimmäisen rakkautta. Rakkaudettomuuden teot, toisia lähimmäisiä vastaan, eivät ole rakkaudesta.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Loka 2015 16:07

"Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa (Jaak.1:17)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 16:08

lonelyrider kirjoitti:JoelA: "En tavallaan syytä Jumalaa, koska Hän on minua viisaampi sekä Hänessä ei ole mitään vääryyttä, mutta se on minusta selvä tosi asia, että Jumala on mahdollistanut kaiken tämän ikävän ja pahan oman tarkoitusperiensä takia. Tämä asia täytyy vain ymmärtää oikein jotta emme tee Jumalasta pahaa, koska Hän ei sitä ole."

Hyvä, täydellinen ja oikeudenmukainen Jumala.. mahdollistaa mielestäsi omien tarkoitusperiensä vuoksi esim. raiskaamisen, murhaamisen, kidutuksen ja kaikenlaisen vääryyden tekemisen lähimmäisiä kohtaan?

Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuten itseäsi... tässä sanotaan olevan laki ja profeetat.

Onko Hän itseään vastaan? Ei. Vaan Hän odottaa lähimmäisen rakkautta. Rakkaudettomuuden teot, toisia lähimmäisiä vastaan, eivät ole rakkaudesta.

Sinulle on vähän huono nyt vastata, koska lainaisin nyt vastaukseksi mm.Paavalin tekstiä ja muistaakseni sinä et pitänyt Paavalin tekstejä Jumalan Sanana?

Mutta eikö ole ristiriitaista, että Jumala sanoo meille että emme saa kostaa pahaa pahalla, mutta itse kuitenkin kostaa pahan pahalla?
Joel.A

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Loka 2015 16:12

Joel.A kirjoitti:
Jos raippa tulee synnin kautta niin se ei voi olla Jumalan hyvästä tahdosta sillä Jumala ei käytä syntiä (laittomuutta) tahtonsa välineenä.

Paavalin kohdalla tilanne oli vissiin toinen? Tai sitten Paavali ymmärsi myös tämän asian väärin?

Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Ei Paavali kiitä tässä synnistä. Paavali kärsii vaivaa Kristuksen tähden mutta ei kiitä ja ylistä Jumalaa synnin teoista. Paavalikin kiittää Jumalaa Hänen armostaan jonka ansiosta hän voi kestää ja kärsiä vaivaa.

5.Moos. 32:3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
32:4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

1.Joh. 5:17 Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.

Raamattu opettaa että Jumala on uskollinen ja ilman vääryyttä. Kaikki vääryys on taas syntiä. Raamatun mukaan Jumala ei tee vääryyttä eikä syntiä. Tämän vuoksi mikään maailmassa tapahtuva vääryys tai synti ei ole Jumalan teko. Se että Jumala sallii määräajan verran maailmassa tapahtuvan vääryyden ja synnin tekoja ei tee niistä Jumalan tekoja. Koska ne eivät ole Jumalan tekoja niin siksi Jumala ei myöskään siunaa ketään niiden kautta.

Jumalan armo ja siunaus voi kyllä toteutua niiden keskellä silloin kun ihminen huutaa Jumalaa apuun vääryyden ja synnin uhatessa. Kun Jumala auttaa meitä vääryyden ja synnin keskellä ei meidän tule iloita ja kiittää Jumalaa siitä että vääryys ja synti kohtasivat meitä vaan siitä että Hän auttaa meitä ja on kansamme kun koemme vääryyttä ja syntiä. Jumalalle tulee antaa kiitos Jumalan teoista ei saatanan teoista (synnistä) vaikka saatanan teot olisivatkin johtamassa siihen että ihminen turvaa Jumalaan ja Hänen tekoihinsa. En minä kiitä poliisejakaan varkeudesta vaan siitä että he auttoivat varkauden tapahtuessa.

Jos aiheeseen ei tule merkittävästi enään mitään uutta niin en enään kirjoita tästä aiheesta sillä tuntuu että tässä vain toistetaan samaa. Olen kantani tuonut nyt esille niin kuin itse näen ja se riittäköön osaltani tällä erää.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Loka 2015 16:19

Joel.A kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:JoelA: "En tavallaan syytä Jumalaa, koska Hän on minua viisaampi sekä Hänessä ei ole mitään vääryyttä, mutta se on minusta selvä tosi asia, että Jumala on mahdollistanut kaiken tämän ikävän ja pahan oman tarkoitusperiensä takia. Tämä asia täytyy vain ymmärtää oikein jotta emme tee Jumalasta pahaa, koska Hän ei sitä ole."

Sinulle on vähän huono nyt vastat, koska lainaisin nyt vastaukseksi mm.Paavalin tekstiä ja muistaakseni sinä et pitänyt Paavalin tekstejä Jumalan Sanana?

Mutta eikö ole ristiriitaista, että Jumala sanoo meille että emme saa kostaa pahaa pahalla, muttai itse kuitenkin kostaa pahan pahalla?

Se että määrittelen "Jumalan Sana" ihmiskunnan keskelle olevan Jeesus Kristus, tuoden keskuuteemme Jumalan Valon ja Totuuden tunnon Täydellisenä... koska niin Hän on tuonut, vaeltaessaan maan päällä keskellämme ja se sama valo loistaa yhä tänäkin päivänä pimeyden keskellä... ei tarkoita, ettäkö pitäisin muita osioita Raamatusta löytyvistä teksteistä lukukelvottomana millään tavalla.

Ja onko asia tällä selvä? Puhutaan mieluummin asioista, kuin lähdetään ottamaan jotain "korttia" keskustelijoita vastaan, jotta toisen asema ja kommentit voitaisiin sen kautta saada kyseenalaisiksi... vaan kohdeltaisiin tasavertaisina keskustelukumppaneina, kiitos ja toivomus olisi tämä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Loka 2015 16:30

Mielestäni Paavalin tekstistä ei voida vetää johtopäätöstä, että pistin olisi ollut Jumalan antama, vaan hän pyysi sitä poistumaan rukouksessa ja näin ei tekstin mukaan käynyt.

Hän kyllä käyttää sanamuotoa, että hänelle on annettu... mutta niin usein sairaudenkin kohdatessa voidaan sanoa, että jokin asia on annettu... se ei silti tarkoita, että esim. sairaus itsessään olisi Jumalan antamaa... vaikka keskustelija voi nähdä esim. että sairauden koetus, voi auttaa näkemään asioita uudella tavalla, ja myös opettaa viimekädessä asioita... tapahtuuko se sitten sallimuksesta että näin on, tokiinsa... mutta Jumala ei järjestä ihmisen elämään pahoja asioita käyttäen niitä, jonkin asian "aisakeppinä"... asia mikä on, voi silti loppuviimein opettaa ihmistä.

Jumala siis ei itse anna käärmettä kun lapsi pyytää kalaa. Eli Jumala on kaiken hyvän antaja.
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 04. Loka 2015 16:59, muokattu yhteensä 3 kertaa
lonelyrider

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Loka 2015 16:45

2 Kor 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Pistin sana tarkoittaa alkukielellä terävää puupalaa, pistintä tai piikkiä. Rusikoimaan sana tarkoittaa alkukielellä iskua, nyrkiniskua ja piestä. Paavalin lihassa oleva pistin voisi tarkoittaa sitä, että Jumala salli saatanan enkelin lyödä fyysisesti Paavalia lihaan, eli hänen kehoonsa. Tai sitten se voi tarkoittaa sitä, että saatanan enkeli sai rusikoida Paavalia mielenalueella, sillä liha Raamatun kielessä voi myös tarkoittaa mielenaluetta ja ajatusmaailmaa. Paavali pyysi, että tämä saatanan enkeli erkaantuisi hänestä, joka tarkoittaa sitä, että tuolla saatanan enkelillä ei olisi enää valtaa lyödä Paavalia fyysisesti tai rusikoida hänen mieltänsä.

Jumala salli saatanan rusikoida Paavalin lihaa sen tähden ettei hän ylpistyisi. Paavali ei kuitenkaan kiittänyt saatanan rusikoimisesta, eikä Jumalakaan kehottanut Paavalia kiittämään saatanan rusikoinnista. Jumala sallii saatanan lyödä meitä, mutta Jumala ei kehota meitä kiittämään saatanan teoista. Salliessaan saatanan rusikoida uskovia Jumala ei käytä saatanaa apupoikanaan, vaan sallii saatanan lyövän meitä. Itse näen tämän niin, että koska Paavalilla oli vaara ylpistyä, jonka hän itsekin myöntää, niin sen seurauksena Jumala salli tämän pistimen, eli pistimen antamisen (sallimisen) syy oli Paavalin ylpeys, eli hän niitti tekojensa seurausta, eikä niin että Jumala olisi alunperin suunnitellut kasvattavansa Paavalia lihan pistimen kautta, jossa saatana rusikoisi Paavalia.

Jumala ei käskenyt Paavalia kiittämään lihan pistimestä, vaan sanoi Hänen armonsa olevan tarpeeksi Paavalille, koska Jumalan voima tulee täydelliseksi heikkoudessa, sillä Jumala on ylpeitä vastaan ja nöyrät saavat armon. Kun Paavali kuuli Jumalan vastauksen, niin hän ei kiittänyt pistintä, eikä saatanaa, vaan hän sanoi kerskaavansa heikkoudestaan, koska siten Jeesuksen voima asettuu asumaan ja vaikuttaa hänessä Jumalan tahdon toteutumista.

2 Kor 12:10 jakeen monet englanninkieliset käännökset kääntävät 33/38 olevan sanan mielistynyt sanalla pleased, joka tarkoittaa iloinen ja tyytyväinen sekä mielissään. Itse näen Paavalin olleen tyytyväinen heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin Jeesuksen tähden, sillä kun hän on heikko, niin silloin hän on väkevä Pyhässä Hengessä toteuttamaan Jumalan tahtoa. Paavali ei tässäkään kiittänyt saatanan teoista, vaan sanoi tyytyvänsä osaansa, eli toisin sanoen hän suostui kärsimään Jeesuksen tähden ja lihan pistimen kautta tulevat kärsimykset tulivat hänen ylpeytensä tähden, ei siksi että Jumala olisi alunperin päättänyt "jalostaa" Paavalia niiden kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 16:50

toni t kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:
Jos raippa tulee synnin kautta niin se ei voi olla Jumalan hyvästä tahdosta sillä Jumala ei käytä syntiä (laittomuutta) tahtonsa välineenä.

Paavalin kohdalla tilanne oli vissiin toinen? Tai sitten Paavali ymmärsi myös tämän asian väärin?

Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Ei Paavali kiitä tässä synnistä. Paavali kärsii vaivaa Kristuksen tähden mutta ei kiitä ja ylistä Jumalaa synnin teoista. Paavalikin kiittää Jumalaa Hänen armostaan jonka ansiosta hän voi kestää ja kärsiä vaivaa.

Mutta näetkö tuossa kohdassa sen, että Paavali on mielistynyt siihen, että hänelle tehdään pahaa (syntiä) saatanan kautta, jonka Jumala on näin aivoitellut ja säätänyt, koska uskoo että synnin tekeminen hänelle on hänelle parempi asia kuin se että hänelle ei tehtäisi syntiä?

5.Moos. 32:3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
32:4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

1.Joh. 5:17 Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.

Raamattu opettaa että Jumala on uskollinen ja ilman vääryyttä. Kaikki vääryys on taas syntiä. Raamatun mukaan Jumala ei tee vääryyttä eikä syntiä. Tämän vuoksi mikään maailmassa tapahtuva vääryys tai synti ei ole Jumalan teko. Se että Jumala sallii määräajan maailmassa tapahtuvan vääryyden ja synnin tekoja ei tee niistä Jumalan tekoja. Koska ne eivät ole Jumalan tekoja niin siksi Jumala ei myöskään siunaa ketään niiden kautta.

Jumalan armo ja siunaus voi kyllä toteutua niiden keskellä silloin kun ihminen huutaa Jumala apuun vääryyden ja synnin uhatessa. Kun Jumala auttaa meitä vääryyden ja synnin keskellä ei meidän tule iloita ja kiittää Jumalaa siitä että vääryys ja synti kohtasivat meitä vaan siitä että Hän auttaa meitä ja on kansamme kun koemme vääryyttä ja syntiä. Jumalalle tulee antaa kiitos Jumalan teoista ei saatanan teoista (synnistä) vaikka saatanan teot olisivatkin johtamassa siihen että ihminen turvaa Jumalaan ja Hänen tekoihinsa. En minä kiitä poliisejakaan varkeudesta vaan siitä että he auttoivat varkauden tapahtuessa.

Minusta meidän tulee juuri kiittää siitä, ett Jumala haluaa meitä puhutella ja ohjata oikeaan suuntaan vaikka se tapahtuukin joskus saatanan kautta.

Sana myös opettaa meitä hylkäämään saatanan haltuun (saatana tekee syntiä) esim huorintekijän. Ekös me tässä tapauksessa olla silloin ulkoistamassa likaista työtä saatanalle? Jos kerta Sana näin opettaa niin aivan varmasti Jumalakin ulkoistaa välillä likaisen työn saatanalle, ei huvinvuoksi vaan siksi jotta me pelastuisimme.

Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne? Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on
-sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen-
Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

1 Kor.5
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 17:04

PetriFB kirjoitti:2 Kor 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Pistin sana tarkoittaa alkukielellä terävää puupalaa, pistintä tai piikkiä. Rusikoimaan sana tarkoittaa alkukielellä iskua, nyrkiniskua ja piestä. Paavalin lihassa oleva pistin voisi tarkoittaa sitä, että Jumala salli saatanan enkelin lyödä fyysisesti Paavalia lihaan, eli hänen kehoonsa. Tai sitten se voi tarkoittaa sitä, että saatanan enkeli sai rusikoida Paavalia mielenalueella, sillä liha Raamatun kielessä voi myös tarkoittaa mielenaluetta ja ajatusmaailmaa. Paavali pyysi, että tämä saatanan enkeli erkaantuisi hänestä, joka tarkoittaa sitä, että tuolla saatanan enkelillä ei olisi enää valtaa lyödä Paavalia fyysisesti tai rusikoida hänen mieltänsä.

Jumala salli saatanan rusikoida Paavalin lihaa sen tähden ettei hän ylpistyisi. Paavali ei kuitenkaan kiittänyt saatanan rusikoimisesta, eikä Jumalakaan kehottanut Paavalia kiittämään saatanan rusikoinnista. Jumala sallii saatanan lyödä meitä, mutta Jumala ei kehota meitä kiittämään saatanan teoista. Salliessaan saatanan rusikoida uskovia Jumala ei käytä saatanaa apupoikanaan, vaan sallii saatanan lyövän meitä. Itse näen tämän niin, että koska Paavalilla oli vaara ylpistyä, jonka hän itsekin myöntää, niin sen seurauksena Jumala salli tämän pistimen, eli pistimen antamisen (sallimisen) syy oli Paavalin ylpeys, eli hän niitti tekojensa seurausta, eikä niin että Jumala olisi alunperin suunnitellut kasvattavansa Paavalia lihan pistimen kautta, jossa saatana rusikoisi Paavalia.

Jumala ei käskenyt Paavalia kiittämään lihan pistimestä, vaan sanoi Hänen armonsa olevan tarpeeksi Paavalille, koska Jumalan voima tulee täydelliseksi heikkoudessa, sillä Jumala on ylpeitä vastaan ja nöyrät saavat armon. Kun Paavali kuuli Jumalan vastauksen, niin hän ei kiittänyt pistintä, eikä saatanaa, vaan hän sanoi kerskaavansa heikkoudestaan, koska siten Jeesuksen voima asettuu asumaan ja vaikuttaa hänessä Jumalan tahdon toteutumista.

2 Kor 12:10 jakeen monet englanninkieliset käännökset kääntävät 33/38 olevan sanan mielistynyt sanalla pleased, joka tarkoittaa iloinen ja tyytyväinen sekä mielissään. Itse näen Paavalin olleen tyytyväinen heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin Jeesuksen tähden, sillä kun hän on heikko, niin silloin hän on väkevä Pyhässä Hengessä toteuttamaan Jumalan tahtoa. Paavali ei tässäkään kiittänyt saatanan teoista, vaan sanoi tyytyvänsä osaansa, eli toisin sanoen hän suostui kärsimään Jeesuksen tähden ja lihan pistimen kautta tulevat kärsimykset tulivat hänen ylpeytensä tähden, ei siksi että Jumala olisi alunperin päättänyt "jalostaa" Paavalia niiden kautta.

Minusta raipasta kiittäminen ja iloitseminen ei ole samaa kuin kiittäsi syntiä vaikka se raippa olisikin saatanan enkeli joka tekee syntiä asianomaista kohtaan. Minusta myös tuossa kohtaa Jumala selvästi käyttää hyväkseen saatanan olemassa oloa oman hyvän tahtonsa totetukseen eli ikäänkuin apupoikana tai millä termillä sitä nyt on oikein kutsua.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 04. Loka 2015 17:10

Kuinka surkeita ovatkaan nykyseurakunnat (ei kaikki) ...olen just selvittäny erään henkilön asioita ja yrittänyt saada hänet jaloilleen...Syy on ...uskova mies näytteli hyvin osaansa ja hakkasi ja vaimoaan mennen tullen ..en luettele listaa mitä on hajonnut naisesta .Mutta se mikä on pähkähullua niin ...seurakunnissa lässytetään tuollainen järjettömyys maton alle ???????????????????? ei mitään järkeä touhussa.

Ihmiset on ihan sekaisin .... eivät näe ,että paholainen tekee työtään ja myös seurakunnan ihmisten elämässä ja rajusti.
On karmeaa todella ,että väärillä perusteilla synti kaikkinen vääryyksineen hyväksytetään.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu