Kirjoittaja PetriFB » 04. Loka 2015 16:45
2 Kor 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
Pistin sana tarkoittaa alkukielellä terävää puupalaa, pistintä tai piikkiä. Rusikoimaan sana tarkoittaa alkukielellä iskua, nyrkiniskua ja piestä. Paavalin lihassa oleva pistin voisi tarkoittaa sitä, että Jumala salli saatanan enkelin lyödä fyysisesti Paavalia lihaan, eli hänen kehoonsa. Tai sitten se voi tarkoittaa sitä, että saatanan enkeli sai rusikoida Paavalia mielenalueella, sillä liha Raamatun kielessä voi myös tarkoittaa mielenaluetta ja ajatusmaailmaa. Paavali pyysi, että tämä saatanan enkeli erkaantuisi hänestä, joka tarkoittaa sitä, että tuolla saatanan enkelillä ei olisi enää valtaa lyödä Paavalia fyysisesti tai rusikoida hänen mieltänsä.
Jumala salli saatanan rusikoida Paavalin lihaa sen tähden ettei hän ylpistyisi. Paavali ei kuitenkaan kiittänyt saatanan rusikoimisesta, eikä Jumalakaan kehottanut Paavalia kiittämään saatanan rusikoinnista. Jumala sallii saatanan lyödä meitä, mutta Jumala ei kehota meitä kiittämään saatanan teoista. Salliessaan saatanan rusikoida uskovia Jumala ei käytä saatanaa apupoikanaan, vaan sallii saatanan lyövän meitä. Itse näen tämän niin, että koska Paavalilla oli vaara ylpistyä, jonka hän itsekin myöntää, niin sen seurauksena Jumala salli tämän pistimen, eli pistimen antamisen (sallimisen) syy oli Paavalin ylpeys, eli hän niitti tekojensa seurausta, eikä niin että Jumala olisi alunperin suunnitellut kasvattavansa Paavalia lihan pistimen kautta, jossa saatana rusikoisi Paavalia.
Jumala ei käskenyt Paavalia kiittämään lihan pistimestä, vaan sanoi Hänen armonsa olevan tarpeeksi Paavalille, koska Jumalan voima tulee täydelliseksi heikkoudessa, sillä Jumala on ylpeitä vastaan ja nöyrät saavat armon. Kun Paavali kuuli Jumalan vastauksen, niin hän ei kiittänyt pistintä, eikä saatanaa, vaan hän sanoi kerskaavansa heikkoudestaan, koska siten Jeesuksen voima asettuu asumaan ja vaikuttaa hänessä Jumalan tahdon toteutumista.
2 Kor 12:10 jakeen monet englanninkieliset käännökset kääntävät 33/38 olevan sanan mielistynyt sanalla pleased, joka tarkoittaa iloinen ja tyytyväinen sekä mielissään. Itse näen Paavalin olleen tyytyväinen heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin Jeesuksen tähden, sillä kun hän on heikko, niin silloin hän on väkevä Pyhässä Hengessä toteuttamaan Jumalan tahtoa. Paavali ei tässäkään kiittänyt saatanan teoista, vaan sanoi tyytyvänsä osaansa, eli toisin sanoen hän suostui kärsimään Jeesuksen tähden ja lihan pistimen kautta tulevat kärsimykset tulivat hänen ylpeytensä tähden, ei siksi että Jumala olisi alunperin päättänyt "jalostaa" Paavalia niiden kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!