Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja firefall » 05. Elo 2011 09:42

Entäs ns. helluntaihumppa? Voiko sellainen olla hengellistä musiikkia?
firefall

ViestiKirjoittaja inka » 05. Elo 2011 13:16

Todaelilla on hyviä pointteja ja olen kyllä samaa mieltä monesta asiasta. Joskus hengellisissä kokouksissa tuntuu, että puuttuu vaan viina, niin meno olis kun yökerhossa kun värivalot vilkkuu ja musiikki pauhaa niin lujaa ettei ajatuksiaan meinaa kuulla. :S
Minä kipuilen vieläkin tän musiikkiasian kanssa, enkä oikein ole varma mitä saa kuunnella ja mitä ei.
Esimerkiksi Paul Wilburin ja Keith Greenin musiikista olen ajatellut, että ne varmaan on hyvää hengellistä musiikkia. Kuitenkin, onhan nekin selvästi saanut musiikillisia vaikutteita maallisesta musiikista. Ei varmaan hirveän kauas taakse ajassa tartte mennä, kun olis herättänyt ihmetystä, saatika sitten apostoliseen aikaan. Samoin Amy Grantin kappaleet ovat hyvinkin popvivahteisia..
Luulis, että olis aika vaikeaa tehdä musiikkia, jota ei luokitella mihinkään maalliseen genreen..
Siunausta kaikille tasapuolisesti! :)
inka

ViestiKirjoittaja inka » 05. Elo 2011 14:05

Tuli vielä mieleen, että esim. pukeutumisessa housut naisilla olisivat varmaan olleet kauhistus joskus, mutta nykyään en tiedä yhtään uskovaa tai uskomatonta naista, joka ei käytä housuja. Oli kenellä hyvänsä päällä mitä hyvänsä, niin on se ainakin joskus ollut muotia ja siis maailmasta. Samalla tavalla hengellinen musiikkikin on jollain tapaa yleensä ottanut musiikillista "mallia" maallisesta.

Room. 12:2 Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää, otollista ja täydellistä.

En tiedä olenko ymmärtänyt oikein, mutta itse ymmärrän tuon jakeen niin, että uskovan ei tule juosta muoti-ilmiöiden ja kaikkien mahdollisten maailman mielipiteiden perässä, haikaillen ihmisten hyväksyntää ja maailman suosiota, vaan pitää kysellä Jumalan tahtoa.
Jos nyt joku asia sattuu olemaan muotia ja siinä ei ole mitään Raamatun vastaista, niin ei kait se sitten ole pahasta. Esimerkiksi, jos nokian kumisaappaat tai vaikka virret tulis muotiin, niin kaippa niitä uskovakin vois käyttää/laulaa, vaikka ne muodissa oliskin.
inka

ViestiKirjoittaja todael » 05. Elo 2011 16:24

Usein vedotaan "mustalaistyyliseen" helluntalaiseurakunnissa laulettavaan musiikkityyliin ja helposti pilkataan sitä, sen tyylin tähden jota se musiikillisesti edustaa. Silti, itse koen monissa romaanilauluissa voimakkaan Kristuksen evankeliumin sanoman. Erottelemmeko siis musiikin oman maun mukaan, emmekä sen sanoman mukaan joka hengellisessä lauluissa on ? Jos näin on silloin me etsimme yksistään oman maun mukaista musiikkia, emmekä suoranaisesti Jumalan Hengen antamaa sanomaa veren evankeliumista. Omalla kohdallani sanoma murtaa kaiken, ja olen kokenut monta kertaa Jumalan Hengen toimivan kohdallani sellaisten kappaleiden kautta, jotka eivät musiikillisesti ole tunteita herättäviä, mutta sanomaltaan Jumalan Henki on kirkastanut Jeesuksen voiman murtamalla sydäntäni ja saattamalla minut kohtaamaan Herrani Jeesus Kristus Jumalan evankeliumin voimassa.

Se että hengellisestä musiikissa voidaan johtaa aina jonkiinlaisia yhtymäkohtia maailmassa tuotettuun musiikkiin EI merkitse sitä, että kaikki mahdollinen musiikki voidaan pyhittää Jumalalle. Päinvastoin. Jumalan Henki ei yhdy kaikkeen mistä me ITSE ehkä pidämme ja mitä haluaisimme, vaan meidän tulisi etsiä Jumalan tahtoa ja nöyrtyä Hänen kasvojensa edessä luopumaan sellaisesta mikä murehduttaa Jumalan Henkeä. Moni musiikkityyli murehduttaa Jumalan Henkeä - vaikka itse puolustelisimme kuinka sen puolesta.

Toisaalla, sydämessäni on paljon ollut se, miten me tänä päivänä uskovina ymmärrämme erottautumisen, ja sen että Jumala itse on siirtänyt meidät pimeyden vallasta rakkaan Poikansa valtakuntaan.(Kol.1:2) Mitä tarkoittaa että Jumala on pyhittänyt meidät Pojassaan Hänen oman tahtonsa mukaiseen uuteen elämään ? Miksi me sotkemme edelleen paljon vanhasta syntisestä elämästä tekijöitä siihen uuteen elämään joka on meille Kristuksessa annettu ? Eikö uusi elämä Jeesuksessa olekaan maailmasta erottautumista ?

Ef. 4:17-24 : "Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa. Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan, jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa: että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen."

Uusi elämä Jeesuksessa ei sotke mitään jumalattomuudesta tullutta itseensä, vaan se kutsuu meitä RIISUMAAN POIS VANHAN IHMISEMME - jonka mukaan me ennen vaelsimme (esim. meitä hallinnut musiikkityyli, puketuminen ym. tavat ja tottumukset jotka ovat sitoneet meitä ennen uskoon tuloamme) ja UUDISTUA MIELEMME HENGELTÄ ja PUKEA PÄÄLLEMME UUSI IHMINEN - tämä uusi elämä on luotu elämään totuuden, Jumalan vanhurskauden sekä pyhyyden mukaisesti.

Annetaanko meille seurakunnissa opetusta, jossa meitä ei enää kehoiteta erottumaan vanhasta elämästämme - niistä sidonnaisuuksista joissa ennen elimme ? Sanotaanko meille : "jos ennen kuuntelit heavy metallia, nyt voit kuunnella kristillistä heavy metallia". Onko se entinen elämä/musiikki "pyhitetty" Jumalalle, niin että meidän ei tarvitsekaan riisua sitä pois - luopua siitä ja erottautua siitä, vaan että nyt voimme kristillistää sen kaiken vanhan ja elää siinä edelleen joskin "hurskaassa" kristillistetyssä muodossa ? Onko vanha ihmisemme muokattu nyt kristilliseen kuosiin ? Raamattu opettaa että meidän tulee riisua vanha ihmisemme ja pukeutua uuteen. Erottautuminen vanhasta on siis erittäin tähdellistä ja enemmän kuin totta Jeesuksessa Kristuksessa.

Lopunajan seurakunta tulee kokemaan "uneliaisuuden hengen", kuten Jeesus puhui kymmenen neitsyen vertauksessa. Tämä uneliaisuus liittyy vahvasti ihmiskunnian etsimiseen seurakunnissa (saarnaajat, opettajat, ylistyksen vetäjät, muusikot), sekä todellisen erottautumisen hälventymiseen uskovien elämässä. Maailmallisuus hiipii seurakuntaan salakavalasti. Jeesus kehoitti meitä valvomaan tilaamme, ei menemään kaiken uuden mukana koettelematta sitä Jumalan Sanalla ja rukouksella. Liika varovaisuus mielestäni ei ole huono asia - päinvastoin se juuri osoittaa sen, että uskova ihminen säilyy aralla tunnolla Jumalan Sanan edessä.

Jes.66:5 "Kuulkaa Herran sana, te, jotka olette aralla tunnolla hänen sanansa edessä: Teidän veljenne, jotka vihaavat teitä ja työntävät teidät luotaan minun nimeni tähden, sanovat: "Osoittakoon Herra kunniansa, että me näemme teidän ilonne!" Mutta he joutuvat häpeään."

Edellä antamani Jesajan kohta on puhunut minulle, että tulee tapahtumaan jakautuminen seurakunnan sisällä (joka on näkyvissä nyt jo). Toiset säilyvät aralla tunnolla Jumalan Sanan edessä, ja tästä syystä he joutuvat JOPA omien "veljiensä" vihattaviksi ja he työntävät heidät pois seurakunnistaan ITSE ASIASSA JUURI Herran nimen tähden. Tämä jakautuminen syntyy juuri maailmaan sekoittautumisen sekä uneliaisuuden hengen vaikutuksesta seurakunnissa. Välinpitämättömyys, ja synnin (oman tahdon - "minä tahdon tätä") puolusteleminen ovat jo vaarallinen merkki uneliaisuuden hengestä. Uskova joka rehellisesti kysyy Jumalan tahtoa, varmasti saa vastauksen Herralta, kuinka toimia musiikin suhteen. Mutta niin kauan kun puolustelemme omaa tahtoamme ja musiikki makuamme, emme alistu vielä Jumalan auktoriteetin alle ja pääse uudistumaan sekä erottautumaan siitä mikä on Jumalan tahdon vastaista.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 05. Elo 2011 17:53, muokattu yhteensä 1 kerran
todael

ViestiKirjoittaja Hessu » 05. Elo 2011 17:22

todael kirjoitti:Silti, itse koen monissa romaanilauluissa voimakkaan Kristuksen evankeliumin sanoman. Erottelemmeko siis musiikin oman maun mukaan, emmekä sen sanoman mukaan joka hengellisessä lauluissa on ?

Minusta vaikuttaa siltä, että juuri itse erottelet asiat musiikkimieltymyksen mukaan. Sillä reggae-lauluissakin voi olla hyvin voimakas ja puhdas sanoma.

Raamattu ei anna ohjeita musiikkityyliin, eikä sen mukaan voida perustella toista tyyliä pyhemmäksi tai vastaavasti maailmalliseksi kuin jotain toista. Romanimusiikkia tekevät maailman ihmiset siinä kun reggaetakin. Ja iskelmää, humppaa, sekä muita uskovaisten piireissä perinteisesti hyväksyttyjä musiikkityylejä.
Hessu

ViestiKirjoittaja inka » 05. Elo 2011 17:27

Tottahan se on, että Jumalan tahdon etsiminen kaikessa on meille kaikille paras. Ja toki kuuluu luopua kaikesta, mikä on Sanan vastaista ja sitonut entisessä elämässä. Itse syyllistyn vieläkin monta kertaa tuohon "minä tahdon"-ajatteluun, valitettavasti, mutta parannusta on tehtävä ja onneksi Jumala on auttanut siinä.
Lähinnä tuolla Room.12:2 tarkoitin sitä, että jos joku musiikki tai vaate tai vaikka aate olis nyt hyväksyttyä ja "muotia" maailmassa ja ei ole Sanan vastaista (esim. ne kumisaappaat tai virret) , niin pitääkö uskovan pysyä erillään siitä, vain koska se on muotia?
Mulle ei musiikki koskaan ole ollut niin tärkeä asia, etten pystyis jostain tyylilajista luopumaan. Reggae sinänsä on aika vieras musiikkityyli, jota en ole koskaan kuunnellut. Musiikkia kuuntelen yleensäkin niin vähän, kun en ole oikein nyt uskaltanut ja toisaalta kun ei ole aikaa kovin paljoa siihen, vaikka kyllä sinänsä musiikista tykkään. Toivottavasti Herran johdattais kaikkia meitä oikealle tielle tässä musiikkiasiassa ja muutenkin.
Siunausta!
inka

ViestiKirjoittaja todael » 05. Elo 2011 17:39

Hessu kirjoitti:
todael kirjoitti:Silti, itse koen monissa romaanilauluissa voimakkaan Kristuksen evankeliumin sanoman. Erottelemmeko siis musiikin oman maun mukaan, emmekä sen sanoman mukaan joka hengellisessä lauluissa on ?

Minusta vaikuttaa siltä, että juuri itse erottelet asiat musiikkimieltymyksen mukaan. Sillä reggae-lauluissakin voi olla hyvin voimakas ja puhdas sanoma.

Raamattu ei anna ohjeita musiikkityyliin, eikä sen mukaan voida perustella toista tyyliä pyhemmäksi tai vastaavasti maailmalliseksi kuin jotain toista. Romanimusiikkia tekevät maailman ihmiset siinä kun reggaetakin. Ja iskelmää, humppaa, sekä muita uskovaisten piireissä perinteisesti hyväksyttyjä musiikkityylejä.

Rakas veljeni Hessu - Herrassa Jeesuksessa.

Ymmärsit ehkä minua väärin. En tarkoittanut että romaanimusiikki on ainoaa oikeaa hengellistä musiikkia. Toin esille, että näissä lauluissa on ollut sanomaa joka on koskettanut syvälle sydämeen Kristuksen veren evankeliumin tähden. Tahdoin sanoa, että Jumalan evankeliumin sanoma ei siis ole sidottu musiikki makuun - eikä saisi olla sidottu musiikki makuun. Jumalan evankeliumi on sidottu Jumalan tahtoon, ja siihen mihin Jumalan Henki yhtyy. Me emme ihmisinä voi tehdä päätöstä mikä on Herran tahto, vaan meidän tulee etsiä Jumalan tahtoa, ja perustaa uskon elämämme sen perustotuuden varaan, että maailman henki ja Jumalan Henki eivät toimi yhdessä. VAIN JUMALAN HENKI KIRKASTAA JEESUKSEN. Tärkeintä on että me kaikki nöyrrymme Jumalan väkevän käden alle musiikki asiassakin, emmekä sorru sotimaan toisiamme vastaan oman mielipiteemme pönkittämiseksi.

Rukoilen että me kaikki etsisimme Jumalan tahtoa elämäämme. Jumala palauttaa kunniansa seurakuntaan kirkastakseensa Jeesuksen Kristuksen - tätä minä rukoilen itselleni ja meille kaikille.

Ole veljeni siunattu Jeesuksessa Kristuksessa
- todael
todael

ViestiKirjoittaja Hessu » 05. Elo 2011 23:56

todael kirjoitti:Rakas veljeni Hessu - Herrassa Jeesuksessa.

Ymmärsit ehkä minua väärin. En tarkoittanut että romaanimusiikki on ainoaa oikeaa hengellistä musiikkia. Toin esille, että näissä lauluissa on ollut sanomaa joka on koskettanut syvälle sydämeen Kristuksen veren evankeliumin tähden. Tahdoin sanoa, että Jumalan evankeliumin sanoma ei siis ole sidottu musiikki makuun - eikä saisi olla sidottu musiikki makuun.

Tästä olen samaa mieltä rakas veli. Mutta sitä en ymmärtänyt, miksi ei esimerkiksi reggae-musiikki sovi, jos sanoma on suolainen. Jos esimerkiksi ottaisin jonkun romaanilaulun joka sinua koskettaa, ja sovittaisin sen reggae-versioksi, eikö se enää olisi yhtä koskettava?

todael kirjoitti:Jumalan evankeliumi on sidottu Jumalan tahtoon, ja siihen mihin Jumalan Henki yhtyy. Me emme ihmisinä voi tehdä päätöstä mikä on Herran tahto, vaan meidän tulee etsiä Jumalan tahtoa, ja perustaa uskon elämämme sen perustotuuden varaan, että maailman henki ja Jumalan Henki eivät toimi yhdessä. VAIN JUMALAN HENKI KIRKASTAA JEESUKSEN. Tärkeintä on että me kaikki nöyrrymme Jumalan väkevän käden alle musiikki asiassakin, emmekä sorru sotimaan toisiamme vastaan oman mielipiteemme pönkittämiseksi.

Olen samaa mieltä alkuosan kanssa, mutta lihavoimani kohdan kanssa en ole ihan samaa mieltä. Sillä ei Raamatussa kerrota minkälaiset ajatukset musiikkityylin suhteen Jumalalla on. Ja olemme varmasti samaa mieltä siitä, että meidän tulee perustaa kaikki asiat Jumalaan liittyen ennenkaikkea Raamattuun.

todael kirjoitti:Ole veljeni siunattu Jeesuksessa Kristuksessa
- todael

Kiitos, Sinä myös!
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 08:23

todael kirjoitti:Annetaanko meille seurakunnissa opetusta, jossa meitä ei enää kehoiteta erottumaan vanhasta elämästämme - niistä sidonnaisuuksista joissa ennen elimme ? Sanotaanko meille : "jos ennen kuuntelit heavy metallia, nyt voit kuunnella kristillistä heavy metallia". Onko se entinen elämä/musiikki "pyhitetty" Jumalalle, niin että meidän ei tarvitsekaan riisua sitä pois - luopua siitä ja erottautua siitä, vaan että nyt voimme kristillistää sen kaiken vanhan ja elää siinä edelleen joskin "hurskaassa" kristillistetyssä muodossa ? Onko vanha ihmisemme muokattu nyt kristilliseen kuosiin ? Raamattu opettaa että meidän tulee riisua vanha ihmisemme ja pukeutua uuteen. Erottautuminen vanhasta on siis erittäin tähdellistä ja enemmän kuin totta Jeesuksessa Kristuksessa.

Tähän kysyisin vielä, että entä jos entisen elämän siteissä on kuunnellut esimerkiksi maailmallista romaanimusiikkia? Tuon opetuksen mukaisesti täytyisi erottautua siitäkin. Haluaisin saada perustelut sille, miksi määrätyt musiikkityylit ovat mielestäsi tässä suhteessa eri asia kuin toiset.
Hessu

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Elo 2011 10:29

Edelleen todaelin kirjoitus on puhutteleva, mutta tuli kuitenkin mieleen tuo toinen Vanhan testamentin kohta jossa padassa oli kuolema ja se saatiin syöntikelpoiseksi jauhoilla...samalla mietin että mitkä ne vanhat vaunut on?? onko se se astia /sanoman tuoja vai "alusta" kuin esim musiikkityyli vai se vanha kunnon vanha evankeliumin ydinsanoma jota on aikainsaatos muuteltu?? Että Uuden testamentin sanoma on kuitenkin myös se Armo ymmärtämättöille jotka kuitenkin tahtovat palvella Jumalaa kaikesta sydämestään..uskon että näitäkin on.Mutta moni voi tehdä keitoksiaan vääristä motiiveista ??

2 kun 4
39 Niin muuan heistä meni kedolle poimimaan yrttejä ja löysi villin köynnöskasvin ja poimi siitä villikurkkuja viittansa täyden. Tultuaan hän leikkeli ne keittopataan, sillä he eivät tunteneet niitä.
40 Ja he kaatoivat miesten syödä, mutta kun nämä maistoivat keittoa, huusivat he ja sanoivat: "Jumalan mies, padassa on kuolema!" Eivätkä he voineet syödä.
41 Silloin hän sanoi: "Tuokaa jauhoja". Ja hän heitti ne pataan. Sitten hän sanoi: "Kaatakaa väen syödä". Eikä padassa ollut mitään vahingollista.
Lumina*

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu