toni t kirjoitti:
Onko täällä joko joka sanoo olevansa kristitty ja pitää islamia hyvänä asiana? Uskooko joku täällä että muslimit voi pelastua islamin kautta? Onko kaikki täällä yhtä mieltä siitä että islam johtaa sitä seuraavat helvettiin? Joidenkin kirjoituksista rivien välistä paistaa selvästi tietynlainen islamin puolustelu. Kannattaako helvettiin johtavaa eksytystä kristittyjen puolustella ja myötäillä? No ei tietenkään.
Ainakaan minä en pidä islamia hyvänä asiana tai usko, että muslimit voivat pelastua sen kautta, en liioin halua islamia myötäillä. Mutta sitä kiusausta haluan vastustaa loppuun asti, että aletaan (vaikka sitten vilpittömän hyvässä tarkoituksessakin) vastustaa pahoja asioita kertomalla itse valheita ja perätöntä informaatiota. Tällainen toiminta on mielestäni ristiriitaista, ja tämän vastustukseni lienen täällä aiemminkin ilmaissut. Vain tehdäkseni asian täysin selväksi totean, että on yksi asia puolustaa todenmukaista tiedonantamista jostain pahasta asiasta ja toinen asia puolustaa tuota pahaa asiaa itseään. Minä en ole saanut sellaista kuvaa, että JHK olisi täällä puolustellut islamia itseään.
Mielestäni myös tuohon 'vihollinen'-sanaan tarttuminen oli tietyllä tavalla ohi JHK:n pointin menemistä, suistumista sivuasiaan. Koko keskustelu sanasta vihollinen (vaikkakin se oli omalla tavallaan minusta mielenkiintoinen) oltaisiin varmaan voitu varmaan välttää, jos JHK olisi kirjoittanut vaikkapa: "ja heihin ei projisoida kaikkea maailman pahuutta vain siksi että
heidän uskonsa on omamme vastainen", tai jotain muuta vastaavaa, esimerkiksi: "he ovat meitä vastaan". Jos hän olisi valinnut tuon jälkimmäisen sanamuodon, niin oltaisiinkin mielenkiintoisesti päästy aika lähelle Petrin esittämää vihollisen määritelmää:
Jeesuksen käyttämä sana vihollinen tarkoittaa sitä ihmistä, joka pitää meitä vihollisinaan