Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2015 08:57

*
Kyllä maskuliininen sana löytyi siinä Jeesuksen lähetyskäskystä.
Jeesuksen sanat siinä ovat opetuslapsille "heille" (maskuliini).
Kreikassa myös partisiippi "kastamalla" on maskuliini, kuten
"opettamalla" partisiippi on maskuliini..

No jos miespuolinen kastaja puuttuu niin voi jättää menemättä
kasteelle... Ei voi mitään kuin pysyä UT:n kokonaisessa opetuk-
sessa mitä se opettaa eli nainen ei voi kastaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2015 09:14

*
Kyllä varmaan Jumala pitää huolen miespuolisesta kastajasta kun vihanajan alku-
vaiheessa ihmiset tulevat uskoon ja saavat kasteen häneltä kans. Luottakaamme
Jumalan huolenpitoon.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Maalis 2015 10:22

Kaste on hieno asia .Jeesuksen nimeen.Miespuolinen on minullakin näkemys kastajasta .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja JHK » 22. Maalis 2015 11:37

Kyllä minun mielestäni nainen voi yleisen pappeuden perusteella saarnata evankeliumia, kertoa omista näkemyksistään opin suhteen ja kastaa myös.
JHK

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Maalis 2015 12:40

vaisuliini kirjoitti:Pekka, minun on vaikea oppia ulkoa ne pitkät sanat kaavan kanssa lausumalla. :oops:

Eihän kangistuta kaavoihin Vaisuliini? Ei Raamattu opeta mistään "kaavoista" vaan tulee sanoa esim. "kastan sinut Jeesuksen Kristuksen nimeen".

Apostolitten teot, P. Luukkaalta kirjoitetut 2:

38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ja kyllä ymmärtääkseni myös nainen voi toimia kastajana. Minut on kastanut nainen ja ei se ollut yhtään sen huonompi kastehetki kuin jos mies olisi toiminut kastajana...

Sitä paitsi on tänä päivänä hyvin vaikea päästä upotuskasteelle. Harvassa tuntuu olevan täällä Vaasassakin kastajat, itse en saanut itseäni miestä kastamaan vaikka tosissani yritin, kaikenlaisia verukkeita keksittiin että ei olisi tarvinnut tulla minua kastamaan silloin kun tämä kastaminen tuli minulle ajankohtaiseksi. Olin saanut ymmärryksen että minun tuli käydä upotuskasteella Herran Jeesuksen nimeen, uskon kuuliaisuus askelena.

Minut kastettiin sitten lopulta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja olen oikein tyytyväinen että sain tuon vesikasteen sitten loppujen lopuksi suoritettua vaikka niin kuin jo mainitsin niin työn ja tuskan takana se oli ainakin minun tapauksessani. Kiitos Herra Jeesus.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 23. Maalis 2015 18:32

JHK kirjoitti:Kyllä minun mielestäni nainen voi yleisen pappeuden perusteella saarnata evankeliumia, kertoa omista näkemyksistään opin suhteen ja kastaa myös.

Näin on.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Maalis 2015 18:56

*
Jos nainen pappeuden perusteella voi kastaa niin mitä pappeuteen tulee heprean tai kreikankielessä, onko siinä maskuliininen tai feminiininen sana tai sukupuoleton sana? Eli 'ei katso sukupuoleen' sellanen sana?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Maalis 2015 19:53

*
kreikassa pappeus - ἱερατεία (nominatiivi) on feminiinimuotoinen (esim. Luuk.1:9; Hebrs.7:5), sekä neutri 1Piet.2:5;9. Tämä ei tietenkään merkitse että kyseessä on naispappeus, vaan kreikassa määrätyillä nominatiiveilla on feminiinisukuinen pääte, vaikka ne eivät tarkoita naisia sisältävää ryhmää. Leeviläinen pappeus ei tunteunut naispappeutta, vaikka Hebr.7:5 "pappeus" on feminiinimuotoinen sana [τὴν ἱερατείαν] --- 1Piet.2:5 on ns. UT:n yleisen pappeuden osoitus, joskin sekin toimii vain niiden seurakunnallisten palvelutehtävien kautta, joissa naisella on erilainen tehtävä kuin miehelle. Naispappeutta sinällään, ei ole UT:ssa.

1Piet.2:5 puhuu koko uuden liiton kansasta pyhänä papistona, mutta se ei määrittele mitkä tehtävät tässä uuden liiton pappeudessa kuuluu miehelle mikä naiselle. Se täytyy lukea muualta UT:sta. Nainen ei mielestäni ole oikeutettu suorittamaan uskovien kastetta, kuten ei myöskään olemaan seurakunnan vanhin/paimen.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Maalis 2015 20:07

Galatalaiskirje 3:23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

Miehet ja naiset ovat yhtälailla Jeesuksen omia. Jos nyt sitten ajatellaan lähetyskäskyä, jonka hän lausui omilleen, mennä kaikkeen maailmaan, tekemään kansoja hänen opetuslapsikseen, niin minusta se tehtävä ei katso sukupuoleen. Nainen saa mielestäni opettaa myös, kaikissa muissa konteksteissa paitsi seurakunnan kaitsijan asemassa. Koska raamattu ei aseta kastetta johtajien käsiin, vaan apostolien (lähetettyjen) käsiin, on minusta sillä logiikalla lupa kastaa myös naisilla - samoin kuin lupa tehdä opetuslapsia, mihin kuuluu myös opettaminen (paitsi seurakunnan vanhimman asemassa, kokouksen aikana).

Minun näkemykseni tässä kastejutussa on että kaste on pätevä sen vastaanottajan uskon kautta, ei sen suorittajan uskon kautta. Jeesus käski kastaa, kaste suoritetaan hänen käskystään, täten se on sama kuin Jeesus itse suorittaisi kasteen. Jos vastaanottaja tahtoo saada Herran kasteen, hän saa kasteen Herralta. Vaikka kastaja olisi salaa mormooni, on kaste minusta pätevä, koska:

1 Piet. 3:21 (KR 38): "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena — joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta — Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta…"
Kuka pyytää hyvää omaatuntoa? Eikö kastettava? Kenellä on vallassa antaa hyvä omatunto? Eikö Jumalalla yksin?

En ole juurikaan perehtynyt tähän sanojen "suku" juttuun, joten en puutu siihen. Huomautan vain että sanan suvusta ei välttämättä seuraa mitään johtopäätöksiä. Maailma on saksaksi die welt, "die" on feminiininen etuliite. Siitä ei loogisesti seuraa yhtään mitään.
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Maalis 2015 20:39

*
Lähetystyössä ei ollut naisia alkuseurakunnan aikana, sitten kun seurakuntia syntyi sinne asetettiin seurakunnan vanhimmat, joka koostui miehistä.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu