Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Tammi 2015 13:12

Lily kirjoitti:Pekka, missä kohtaa Raamatussa neuvotaan vetämään lapselta housut alas ja paljastamaan hänen intiimialueensa piiskaa antaessa? Pyllykin on ihmisen intiiimi alue.

Mietitäämpä nyt tarkkaan onko paljaalle pyllylle piiskaus perinnäissääntö, vieläpä maallinen, kun raamattu ei puhu paljaasta pyllystä. Eli onko raamatullista vetää lapsen housut kinttuun ja paljastaa pylly? Minua kiinnostaa Se. Koska jos Raamatussa niin ei neuvota tekemään, niin miksi täällä sanotaan että on raamatun mukaista paljastaa lapsen pylly? Nyt en siis puutu vitsaamiseen, vaan pyllyn paljastamiseen.

Jokaisen lapsen vanhemmat saavat mielestäni itse päättää kuinka vitsalla kurittavat jos siihen tarvetta ilmenee mutta minun lapsuudessani oli usein tapana, että housuja vedettiin sen verran alaspäin, että takamus näkyi ja sitten sai pikkuisen piiskaa, ehkä tovin verran oli kenties takamus hiukan punaisena ja itkuhan siinä myös taisi päästä. Mutta kyllä sitä tiesi minkä takia sitä piiskaa sai eli oli tulllut tehtyä pahaa ja se oli rangaistus pahanteosta ja muistutus siitä, että mitä siitä seuraa jos pahaa tekee toistuvasti. Minulla oli hyvin onnellinen lapsuusaika ja myöskin siskollani Tuijalla myös, kiitos siitä Herralle, usein muistelen varsinkin nyt vanhemmalla iällä onnellista lapsuusaikaani. Joskus meinaa aina ihan kyyneleetkin tulla silmiini kun muistelen onnellista lapsuusaikaani.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lily » 30. Tammi 2015 13:25

Eli voidaanko neuvoa yleisesti kaikille että lasta pitää vitsatessa paljaalle pyllylle vetää. Kun ei kerta ole raamatunmukaista, vaan on vanhan kansa tapa toimia.
Lily

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Tammi 2015 13:36

Kaveriani kuritettiin ripsimällä risulla pari kertaa pohkeisiin ( ei paljaana) tai kämmenellä läpsäytettiin pari kertaa pakaroille vaatteiden läpi, eli tässäkin taitaa olla eri tyylejä ja variaatioita.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Tammi 2015 13:37

Lily kirjoitti:Eli voidaanko neuvoa yleisesti kaikille että lasta pitää vitsatessa paljaalle pyllylle vetää. Kun ei kerta ole raamatunmukaista, vaan on vanhan kansa tapa toimia.

Kyllä tukistaminenkin oli hyvin yleinen lasten rakkaudellinen ja ohjaava kuritusmuoto vielä -60-luvulla ja -70-luvullakin. Kun kunnolla napattiin tukasta kiinni niin itkuhan siinä taisi päästä mutta pahanteko myös loppui aina siihen paikkaan. Ja kouluissa noina aikoina opettajatkin saivat tukistaa tai huitaista vaikka karttakepillä sormille jos lapsi ei uskonut opettajan kieltoja, että pahaa ei saa tehdä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lily » 30. Tammi 2015 13:48

Jos vanhempi itse päättää vitsata paljaalle pyllylle, niin onko hän silloin uskossa kasvanut ja sisäistänyt raamatun mukaista opetusta ihmisen seksuaalisesta puhtaudesta ja koskemattomuudesta? Jokainen uskova varmasti tässä asiassa kasvaa täyteen miehuuteen jos haluaa kasvaa Jumalan tahdossa. En tarkoita arvostella ketään, vaan tuoda esille sitä, miten Jumala toivoo meidän vaalivan lastemme puhtautta ja seksuaalista arvoa. Raamatussahan alastomuus on häpeällistä. Eli eihän uskova voi kotona lastaan saattaa häpeään alastomuudella ja häpäistä lasta sillä tavalla. Tai sitten olen itse jotenkin ymmärtämätön, kun olen raamatusta saanut sen kuvan että meidän aikuisten tulee opettaa ja olla esimerkkinä siinä, että miten arvokas ja koskematon tulee ihmisen seksuaalisuus ja vartalonsa olla.

Kyllä pyllypiiska tekee lapsen pyllyn, eli erittäin intimialueen hyvin häväistyksi. Sellainen on lapsen seksuaalisen rajan rikkomista. Meillä jokaisella on raamatun mukaan oikeus seksuaaliseen puhtauteen. Joten mielestäni meidän vanhempina tulee kunnioittaa ja suojella lastemme seksuaalista koskemattomuutta. Eli ihan arjessa antaa lapselle kuva oikeasta ja raamatun mukaisesta suhtautumisesta alastomuuteen, seksiin, seksuaaliseen koskemattomuuteen...
Lily

ViestiKirjoittaja Lily » 30. Tammi 2015 13:55

Huom! Aloin siis syventää keskustelua siihen, onko tuo pyllypiiska paljaalle pyllylle Jumalan tahdon mukainen tapa vitsata. Edelleenkään en puutu vitsaan tai tukkapöllyyn.

Eli miten uskova neuvoo toista uskovaa käyttämään vitsaa. Koska, eihän myöskään voi neuvoa, että voipi vanhempi itse päättää vedetäänkö housut alas. Tässäkin täytyy olla neuvojalla raamatunmunainen neuvo, joka on yhtä pitävä raamatun julistuksen kanssa alastomuudesta ja seksuaalisesta puhtaudesta.
Lily

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Tammi 2015 14:09

Lily kirjoitti:Huom! Aloin siis syventää keskustelua siihen, onko tuo pyllypiiska paljaalle pyllylle Jumalan tahdon mukainen tapa vitsata. Edelleenkään en puutu vitsaan tai tukkapöllyyn.

Eli miten uskova neuvoo toista uskovaa käyttämään vitsaa. Koska, eihän myöskään voi neuvoa, että voipi vanhempi itse päättää vedetäänkö housut alas. Tässäkin täytyy olla neuvojalla raamatunmunainen neuvo, joka on yhtä pitävä raamatun julistuksen kanssa alastomuudesta ja seksuaalisesta puhtaudesta.

Eihän se tuntuisi miltään todelliselta rakkaudelliselta ja ohjaavalta rangaistukselta jos rangaistus ei saisi olla epämieluisa ja häpeää tuottava.

Jos vain haetaan sitä mieluisaa ja mahdollisimman mukavaa "rangaistusta" niin silloin ei voi kenties puhua enää tehokkaasta tavasta kurittaa lasta rakkaudellisesti ja ohjaavasti.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 30. Tammi 2015 14:33

pekka kirjoitti:
Lily kirjoitti:Huom! Aloin siis syventää keskustelua siihen, onko tuo pyllypiiska paljaalle pyllylle Jumalan tahdon mukainen tapa vitsata. Edelleenkään en puutu vitsaan tai tukkapöllyyn.

Eihän se tuntuisi miltään todelliselta rakkaudelliselta ja ohjaavalta rangaistukselta jos rangaistus ei saisi olla epämieluisa ja häpeää tuottava.

Jos vain haetaan sitä mieluisaa ja mahdollisimman mukavaa "rangaistusta" niin silloin ei voi kenties puhua enää tehokkaasta tavasta kurittaa lasta rakkaudellisesti ja ohjaavasti.

Eli ei haittaa, jos isi katselee piiskatessa 12 v. tyttärensä pimperoa ja joku serkkupoikakin siinä näkisi, sekö kuuluu asiaan, koska piiskauksen kuuluu olla epämiellyttävä toimitus?
Jokainen vanhempi saisi päättää, kuinka alas ne housut vedetään eikä siitäkään puhuta mitään, ketkä saavat katsella? Toivottavasti tytöllä ei ole kuukautiset just sillon.
Ennen vanhaan sisarukset ja kaveritkin sai joissain perheissä nähdä tämän toimituksen, jotta oppisivat, miten käy, jos tekee pahojaan.
Joskus lapsi piiskattiin myös naapureiden, sukulaisten tai tuttavien nähden.
Moni muistaa tämän häväistyksen ja toisten pilkan ja naurut. :shock:
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Lily » 30. Tammi 2015 14:56

Tirlittan kirjoitti:
pekka kirjoitti:

Eli ei haittaa, jos isi katselee piiskatessa 12 v. tyttärensä pimperoa ja joku serkkupoikakin siinä näkisi, sekö kuuluu asiaan, koska piiskauksen kuuluu olla epämiellyttävä toimitus?
Jokainen vanhempi saisi päättää, kuinka alas ne housut vedetään eikä siitäkään puhuta mitään, ketkä saavat katsella? Toivottavasti tytöllä ei ole kuukautiset just sillon.
Ennen vanhaan sisarukset ja kaveritkin sai joissain perheissä nähdä tämän toimituksen, jotta oppisivat, miten käy, jos tekee pahojaan.
Joskus lapsi piiskattiin myös naapureiden, sukulaisten tai tuttavien nähden.
Moni muistaa tämän häväistyksen ja toisten pilkan ja naurut. :shock:

Eli siis lapsi tulee nöyryyttää ja häpäistä vaikka kuukautisveret kintuissa, jotta vitsan antaminen olisi kunnon rangaistus?

Luulen että lapsi kyllä kokee jo pelkän vitsan häpäisevänä ja kurittavana. Ja edelleenkin onko se raamatun mukaista että vedetään lapsi alasti? Mikä kohta Raamatussa neuvoo siihen?

Mitä jos paikalla on vaikka naapurin setä, olisiko Se Jumalan mieleen että hän näkisi Pekka sinun tyttäresi häpykarvoituksen ja ajattelisi siitä ties mitä, vieläpä moneen otteeseen?
Silloinhan olisit itse tarjonnut tyttäresi alastomuuden naapurin sedän fantasioihin. Sellainenko on on Jumalan mieleen?

En tarkoita Pekka millään pahalla, mutta mielestäni sinun perustelusi pylly paljaana piiskasta on täysin epäraamatullinen, joka sotii pahasti raamatussa ilmoitettua seksuaalista puhtautta vastaan.
Mietitäämpä nyt ihan tarkkaan Jumalan tahtoa meidän alastomuutemme suhteen...
Lily

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Tammi 2015 15:02

Markareetta pohti sitä, mitä itsekin olen tässä miettinyt, että kuka sitten on kykenevä kasvattajaksi ja päättämään näistä rangaistuksista..? Itse en ainakaan ole niin täydellinen etteikö minun pitäisi olla varovainen, etten loukkaisi lapsiani.

Mutta joku toi esiin myös kysymyksen lapsesta joka riehuu kotona jne. Silloin on jo jotain lapsen ja vanhemman välillä mennyt pieleen. Ei edes teini-ikäinen sillä tavalla normaalisti riehu vanhempiensa edessä. Jos ollaan siinä pisteessä, niin ei enää voi muuta kuin rukoilla että Jumala korjaisi ne virheet, joita vanhemmat ovat tehneet. Silloin lapsen/ nuoren hätä on jo kova... Ei siinä vaiheessa ainakaan voi alkaa häntä lyömään. Eikä edes poliisilla ole oikeutta lyödä ketään. Fyysinen rajoittaminen on eri asia. Voinhan minäkin ottaa 3-vuotiastani kädestä kiinni ja estää häntä huitomasta tms., mutta en saa satuttaa häntä.

Ja viimeisiin pohdintoihin vielä, että Raamatussa ei todellakaan mainita housujen alas ottamista ja pepulle piiskaamista. Se on joku sairas traditio vain ollut. Toivottavasti tuo traditio on jo kuollut ja kuopattu.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu