Maailman ikä - mitä väliä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 27. Tammi 2015 17:51

Myöskään Jesaja 45:18 jakeesta pieni pätkä ei tarkoita sitä, mitä Kalamos sanoo sen takoittavan.
Se ei tarkoita, että Jumala olisi luonut ensin maan päälle jotain, joka olisi myöhemmin kokenut katastrofin, josta syystä Jesaja kirjoittaisi, ettei
Jumala maata autioksi luonut.

Koko jae menee näin

Biblia
Jes. 18:45 Sillä näin sanoo Herra, joka taivaan luonut on, Jumala, joka maan on valmistanut, ja on sen tehnyt ja vahvistanut sen, ja ei niin sitä tehnyt, että se olis tyhjänä ollut, vaan valmisti sen että siinä asuttaisiin: Minä olen Herra, ja ei kenkään muu.

Tuon jakeen kokonaisuus tarkoittaa sitä, ettei Jumala tehnyt maata tyhjäksi, vaan teki siitä asuttavan, kasveineen ja eläimineen, sellaiseksi kun me sen tunnemme.
Seuraava jae vahvistaa ensimmäisen tarkoitusta

19 En minä ole salaa puhunut, pimiässä paikassa maan päällä, enkä ole Jakobin siemenelle sanonut: etsikäät minua hukkaan; sillä minä olen Herra, joka vanhurskaudesta puhun, ja ilmoitan oikeutta.

33/38
19 En ole minä puhunut salassa, en pimeässä maan paikassa; en ole sanonut Jaakobin jälkeläisille: etsikää minua tyhjyydestä. Minä Herra puhun vanhurskautta, ilmoitan, mikä oikein on.

Seuraavissa jakeissa Jumala sanoo, ettei tehnyt maata pimeäksi eikä ole puhunut Jaakobin jälkeläisille, että Jumalaa pitäisi etsiä tyhjästä maasta.
Tämä siis vahvistaa, että puhutaan tästä aikakaudesta, eikä tuntemattomasta aikakaudesta Raamatun ensimäisen ja toisen jakeen välissä. Jumala ei siis luonut maata autioksi, tyhjäksi ja pimeäksi, koska Jumala loi auringon, kuun, kasvit, eläimet ja ihmiset jne. Jumala siis loi maan asuttavaksi Aatamille ja Eevalle ja heistä meidän sukupolviimme asti ja tuleville.
Tuolla Jesajan 45:18 jakeen pätkällä ei siis voi tukea tuommoista aukkoteoriaa.

Kalamos kirjoitti myös näin
Ja nyt tuntemattoman aikajakson kuluttua siitä
Maa jostain syystä oli tullut sekasortoiseksi.

Jos Raamatun ensimmäisen ja toisen jakeen väliin jäisi tuntematon ajanjakso, maapallon ikä olisi Raamatun perusteella tuntematon.
Jumala ei olisi siis ilmoittanut tällaista asiaa, mutta tiedemiehet voisivat laskea omilla laskutoimituksillaan ja ilmoitella niitä miljardeja vuosia "viralliseksi" määritelmäksi ja näin
moni uskoisi vääriä uskomuksia totuutena. Kuitenkin Raamatussa on kerrottu moni muu asia luomisesta ja erilaisista ympäristöömme liittyvistä asioista hyvinkin tarkasti, mutta tällainen
"pikkuasia" olisi jätetty huomiotta, joka tekisi asiasta hullunkurisen. Kuitenkin Jumala on alusta tiennyt, minkälaiseksi tämä maailma menee ja minkälaisia järjen päätelmiä tiedemiehet rakentelevat Jumalan tuntemista vastaan.
Uskovilla ei olisi Raamatun sanan asetta tässä kohtaa käytössään lyödä väärät järjen päätelmät maahan.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja paa » 27. Tammi 2015 19:10

Siis olen vissiin jotenkin tyhmä, mutta mulle ei luomiskertomuksessa ole mitään aukko-ongelmaa :D

1. Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
Tämä selvä, Jumala loi ja sitten kerrotaan toisesta jakeesta alkaen mitä luomisessa oikein tapahtui. Tämä jaehan ilmoittaa mitä alussa tapahtui yhdellä selkeällä virkkeellä, jota sitten seuraa tarkempi selostus.

2. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

Onhan se selvää, että kerrotaan alkutilanne ja mitä sitten tapahtui jne. Aluksi maa oli autio ja tyhjä, sitten Jumala rupesi hommiin. Täytyy sanoa etten ole ikinä ajatellut, että Mooses1:1 jälkeen maapallo olisi kosahtanut ja Jumala luonut koko höskän uudestaan. Eihän Jumala maapalloa oikeastaan mihinkään tarvitse, olisiko Hän tosiaan luonut itselleen kokonaisen maailman (joka sitten olisi tuhoutunut) vai vasta itselleen ja ihmiselle.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 27. Tammi 2015 22:33

paa kirjoitti:Siis olen vissiin jotenkin tyhmä, mutta mulle ei luomiskertomuksessa ole mitään aukko-ongelmaa :D

Tämä selvä, Jumala loi ja sitten kerrotaan toisesta jakeesta alkaen mitä luomisessa oikein tapahtui. Tämä jaehan ilmoittaa mitä alussa tapahtui yhdellä selkeällä virkkeellä, jota sitten seuraa tarkempi selostus.

2. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

Onhan se selvää, että kerrotaan alkutilanne ja mitä sitten tapahtui jne. Aluksi maa oli autio ja tyhjä, sitten Jumala rupesi hommiin. Täytyy sanoa etten ole ikinä ajatellut, että Mooses1:1 jälkeen maapallo olisi kosahtanut ja Jumala luonut koko höskän uudestaan. Eihän Jumala maapalloa oikeastaan mihinkään tarvitse, olisiko Hän tosiaan luonut itselleen kokonaisen maailman (joka sitten olisi tuhoutunut) vai vasta itselleen ja ihmiselle.

No, eihän se mitään tyhmyyttä ole uskoa Raamattuun ja lukea se niinkuin on kirjoitettu.

Minä törmäsin tähän aukko teoriaan nuorempana, kun en kovinkaan paljoa Raamatun päälle vielä ymmärtänyt, enkä tiennyt, että tällä on hieno nimikin- aukko-teoria.
Satuin lukemaan mummultani kulkeutuneen Kathryn Kuhlmanin kirjan, jossa se kirjoitti tästä. Ihmettelin, kun koko kirjassa ei ollut juuri muita Raamatun kohtia, eikä opetusta, kuin Raamatun ensimmäiset jakeet ja monta sivua tarinoita niiden väliin mahtuvasta ajanjaksosta ja tapahtumista. En oikein uskonut, se tuntui kummalliselta. Myöhemmin asiat vähän valkeni enempi.

Monet jotka siis uskoo, että jakeiden 1 ja 2 välissä on jokin ajallinen aukko, uskovat että Jumala loi maapallon ensin paholaiselle ja että maapallo oli paholaisen paikka ja lusifer hallitsi maata ja aiheutti lankeamisellaan maapallon tuhon. Ja kun sitten Jumala loi ihmisen tänne, paholainen suuttui. Tähän teoriaan on otettu erilaisia Raamatun kohtia tueksi. Muistelen lukeneeni jostain, että jotkut uskoo, että paholainen kosti ihmiselle ja laittoi ihmisen, aatamin ja eevan lankeamaan siksi, koska oli vihainen Jumalalle, kun ei saanut enää omia maapalloa. Saatanahan vei Jeesuksenkin vuorelle ja näytti maailmaa ja olisi antanut kaiken, jos Jeesus olisi kumartanut sitä. Tätäkin on käytetty tueksi sille, että paholainen vallitsi maata, ennenkuin ihminen tehtiin tänne.
Totta on, että paholainen on maailman ruhtinas ja maailma seuraa sitä, mutta nuo tarinat jostain ajanjaksosta parin jakeen välissä ei kyllä mene ihan yks yhteen.

Kun kirjoitin aiempaa viestiä ja tarkistin netistä paria juttua, löysin PP:n sivuilta Kaarlo Syvännön vihkosen, jossa Kaarlo Syväntö opettaa ohimennen tätä samaa juttua. Mulla hetken raksutti, että opettaako Petrikin tätä oppia, kun on julkaissut sivuillaan tuon vihkosen. Ei ilmeisesti, mutta hetken piti miettiä, etten itse ole erehtynyt.
https://www.kotipetripaavola.com/VTvirheitaKO.html

Tuon teorin tueksi käytetään myös Jes. 14 luvusta jakeita, vaikka sielläkin ilmeisesti on käännös virhe eikä siinä kohdassa puhuta paholaisesta, vaan siitä baabelin kuninkaasta.
https://www.kotipetripaavola.com/kirkaskointahti.html

Mutta melkoinen tarina tämä, (tulee mieleen joku fantasia-action-elokuva, hyvät ainekset sille ainakin, lipputulot olisi varmaan hyvät), en minä kuitenkaan ole löytänyt mitään oikeata tukea Raamatusta sellaiselle, että maapallo olisi ensin ollut paholaisen valtakunta, jonka Jumala olisi sanerannut sitten ihmiselle, kun se jostain syystä, (tuntemattomasta syystä tietenkin, josta Raamattu ei puhu mitään), olisi tapahtunut joku katasrooffi joka olisi tehnyt maan autioksi ja tyhjäksi. Ihme juttuja, mutta lopetan, ettei mene liikaa ohi aiheen.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Tammi 2015 23:03

Tirlittan kirjoitti:
paa kirjoitti:Siis olen vissiin jotenkin tyhmä, mutta mulle ei luomiskertomuksessa ole mitään aukko-ongelmaa :D

No, eihän se mitään tyhmyyttä ole uskoa Raamattuun ja lukea se niinkuin on kirjoitettu.

Minä törmäsin tähän aukko teoriaan nuorempana, kun en kovinkaan paljoa Raamatun päälle vielä ymmärtänyt, enkä tiennyt, että tällä on hieno nimikin- aukko-teoria.
Satuin lukemaan mummultani kulkeutuneen Kathryn Kuhlmanin kirjan, jossa se kirjoitti tästä. Ihmettelin, kun koko kirjassa ei ollut juuri muita Raamatun kohtia, eikä opetusta, kuin Raamatun ensimmäiset jakeet ja monta sivua tarinoita niiden väliin mahtuvasta ajanjaksosta ja tapahtumista. En oikein uskonut, se tuntui kummalliselta. Myöhemmin asiat vähän valkeni enempi.

Monet jotka siis uskoo, että jakeiden 1 ja 2 välissä on jokin ajallinen aukko, uskovat että Jumala loi maapallon ensin paholaiselle ja että maapallo oli paholaisen paikka ja lusifer hallitsi maata ja aiheutti lankeamisellaan maapallon tuhon. Ja kun sitten Jumala loi ihmisen tänne, paholainen suuttui. Tähän teoriaan on otettu erilaisia Raamatun kohtia tueksi. Muistelen lukeneeni jostain, että jotkut uskoo, että paholainen kosti ihmiselle ja laittoi ihmisen, aatamin ja eevan lankeamaan siksi, koska oli vihainen Jumalalle, kun ei saanut enää omia maapalloa. Saatanahan vei Jeesuksenkin vuorelle ja näytti maailmaa ja olisi antanut kaiken, jos Jeesus olisi kumartanut sitä. Tätäkin on käytetty tueksi sille, että paholainen vallitsi maata, ennenkuin ihminen tehtiin tänne.
Totta on, että paholainen on maailman ruhtinas ja maailma seuraa sitä, mutta nuo tarinat jostain ajanjaksosta parin jakeen välissä ei kyllä mene ihan yks yhteen.

Kun kirjoitin aiempaa viestiä ja tarkistin netistä paria juttua, löysin PP:n sivuilta Kaarlo Syvännön vihkosen, jossa Kaarlo Syväntö opettaa ohimennen tätä samaa juttua. Mulla hetken raksutti, että opettaako Petrikin tätä oppia, kun on julkaissut sivuillaan tuon vihkosen. Ei ilmeisesti, mutta hetken piti miettiä, etten itse ole erehtynyt.
https://www.kotipetripaavola.com/VTvirheitaKO.html

Tuon teorin tueksi käytetään myös Jes. 14 luvusta jakeita, vaikka sielläkin ilmeisesti on käännös virhe eikä siinä kohdassa puhuta paholaisesta, vaan siitä baabelin kuninkaasta.
https://www.kotipetripaavola.com/kirkaskointahti.html

Mutta melkoinen tarina tämä, (tulee mieleen joku fantasia-action-elokuva, hyvät ainekset sille ainakin, lipputulot olisi varmaan hyvät), en minä kuitenkaan ole löytänyt mitään oikeata tukea Raamatusta sellaiselle, että maapallo olisi ensin ollut paholaisen valtakunta, jonka Jumala olisi sanerannut sitten ihmiselle, kun se jostain syystä, (tuntemattomasta syystä tietenkin, josta Raamattu ei puhu mitään), olisi tapahtunut joku katasrooffi joka olisi tehnyt maan autioksi ja tyhjäksi. Ihme juttuja, mutta lopetan, ettei mene liikaa ohi aiheen.

En usko aukkoteoriaan. En myöskään usko kaikessa samalla tavalla kuin Syväntö uskoi. Syvännön käännösvirhe vihkosessa on ihan hyviä asioita tuotu esille, mutta esim. 1 Moos 1:2 kohdalla Syväntö erehtyi pahan kerran.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja paa » 28. Tammi 2015 19:17

Ei tyhmyyttä, mutta tiettyä yksinkertaisuutta :thumbup: Olen nimittäin huomannut, että monia Raamatun asioita en ymmärtäisi edes epäillä/kyseenalaistaa, ellen olisi lukenut ihmisten omia ajatuksia aiheesta.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja kalamos » 29. Tammi 2015 21:11

Jokainen Genesiksen ensimmäisessä luvussa mainituista kuudesta päivästä alkaa näin:
Ja Jumala sanoi:

Näitä päiviä monet kutsuvat luomispäiviksi,
mutta tosiasiassa niissä ei juurikaan tapahdu luomista.
Vasta viidennen ja kuudennen päivän kohdalla tapahtuu luomisen ihme.

Ensimmäinen päivä

Jumala kutsui pimeyden keskelle Valkeuden.
Jumala ei suinkaan luonut aurinkoa tai muuta valonlähdettä,
vaan kutsui paikalle Hänet, joka on Valkeus,
ja joka on ikuisuudessakin oleva Valonlähde meille paikassa,
jossa ei aurinkoa ollenkaan tarvita.

Toinen päivä

Jumala erotti jo olemassa olevat vedet toisistaan.

Kolmas päivä

Kuiva maa, joka oli luotu jo alussa
mutta oli nyt joutunut veden peittoon tuli näkyviin.

Neljäs päivä

Jumala teki töitä auringon, kuun ja tähtien kanssa,
mutta niiden luomisesta ei puhuta.

Viides päivä

Kuuden päivän periodissa
ensimmäisen kerran mainitaan nyt luominen.
Tähän liittyy suuri salaisuus,
sillä Vesi on Raamatussa Elämän vertauskuva,
ja yleisin vertauskuva Pyhästä Hengestä.
Vaikka koko maailma myöhemmin hukkui,
niin vesissä eläneet olennot eivät hukkuneet.
Se, minkä Jumala loi, oli nimenomaan se Elämä,
joka näissä olennoissa oli.

Kuudes päivä

Nyt puhutaan eläinten kohdalla siitä, että ne ovat maasta tehdyt.
Toki niilläkin on henki eli ne ovat eläviä sieluja,
jolloin niissäkin on myös luomisihme niinkuin ihmisessäkin,
jonka Jumala teki/muotoili maan tomusta.
Raamattu ilmoittaa tuon maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen.
Ihmisessä niinkuin muissakin elävissä olennoissa
on siis jotakin, mikä ei olekaan maan tomusta muovattua.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen. Ja tämä on luomisihme.
Ja juuri tuo Elämä, jonka Jumala eläviin olentoihin on antanut,
onkin ainoa luomisihme kuuden päivän tapahtumissa.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Tammi 2015 21:34

Kolmas päivä

Kuiva maa, joka oli luotu jo alussa
mutta oli nyt joutunut veden peittoon tuli näkyviin.

1.Moos.1:9. Ja Jumala sanoi: kokoontukoon vedet taivaan alla erinomaiseen paikkaan, niin että kuiva näkyy. Ja tapahtui niin.
10. Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja vetten kokoukset hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki sen hyväksi.
11. Ja Jumala sanoi: vihoittakoon maa, ja kasvakoon ruohon, jossa siemen on, ja hedelmälliset puut, jotka hedelmän kantavat lajinsa jälkeen, jossa sen siemen on maan päällä. Ja tapahtui niin.
12. Ja maa vihoitti ja kasvoi ruohon, jossa siemen oli lajinsa jälkeen, ja hedelmälliset puut, joiden siemen oli itsessänsä lajinsa jälkeen. Ja Jumala näki sen hyväksi.
13. Ja tuli ehtoosta ja aamusta kolmas päivä.

Kolmantena päivänä Jumala sanoi että maa kasvakoon ruohoa ja puita - tämä meinaa että Jumala loi kasvillisuuden sanansa kautta.

Neljäs päivä

Jumala teki töitä auringon, kuun ja tähtien kanssa,
mutta niiden luomisesta ei puhuta.

1:moos.1:14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
1:15 ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin:
1:16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
1:17 Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
1:18 ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

Neljäntenä päivänä Jumala teki valot taivaanvahvuuteen eli auringon, kuun ja tähdet. Teki meinaa Hän loi ne.

Viides päivä

Kuuden päivän periodissa
ensimmäisen kerran mainitaan nyt luominen.
Tähän liittyy suuri salaisuus,
sillä Vesi on Raamatussa Elämän vertauskuva,
ja yleisin vertauskuva Pyhästä Hengestä.
Vaikka koko maailma myöhemmin hukkui,
niin vesissä eläneet olennot eivät hukkuneet.
Se, minkä Jumala loi, oli nimenomaan se Elämä,
joka näissä olennoissa oli.

1.Moos.1:20. Ja Jumala sanoi: kuohuttakoon vedet yltäkyllä liikkuvaisia eläimiä, ja linnut lentäköön maan päällä taivaan avaruudessa.
21. Ja Jumala loi suuret valaskalat*, ja kaikkinaiset liikkuvaiset eläimet, jotka vedet kuohuttivat yltäkyllä kunkin lajinsa jälkeen, ja kaikkinaiset siivilliset linnut, lajinsa jälkeen. Ja Jumala näki sen hyväksi.
22. Ja Jumala siunasi heitä, ja sanoi: olkaat hedelmälliset ja lisääntykäät, ja täyttäkäät meren vedet, ja linnut lisääntyköön maan päällä.
23. Ja tuli ehtoosta ja aamusta viides päivä.

Viidentenä päivänä Jumala loi merieliöt ja linnut ja viidentenä päivänä Jumala siunasi ne ja käski niiden lisääntyä.

Kuudes päivä

Nyt puhutaan eläinten kohdalla siitä, että ne ovat maasta tehdyt.
Toki niilläkin on henki eli ne ovat eläviä sieluja,
jolloin niissäkin on myös luomisihme niinkuin ihmisessäkin,
jonka Jumala teki/muotoili maan tomusta.
että Jumala loi ihmisen.
Ihmisessä niinkuin muissakin elävissä olennoissa
on siis jotakin, mikä ei olekaan maan tomusta muovattua.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen. Ja tämä on luomisihme.
Ja juuri tuo Elämä, jonka Jumala eläviin olentoihin on antanut,
onkin ainoa luomisihme kuuden päivän tapahtumissa.

1.Moos.24. Ja Jumala sanoi: tuottakoon maa eläimet lajinsa jälkeen, karjan, madot ja pedot maalle lajinsa jälkeen. Ja tapahtui niin.
25. Ja Jumala teki pedot maalle lajinsa jälkeen, ja karjan lajinsa jälkeen, ja kaikkinaiset matelevaiset maalla lajinsa jälkeen. Ja Jumala näki sen hyväksi.
26. Ja Jumala sanoi: tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme, meidän muotomme jälkeen: ja he vallitkaan kalat meressä, ja taivaan linnut, ja karjan ja koko maan, ja kaikki, jotka maalla matelevat.
27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi*: mieheksi ja vaimoksi loi hän heitä.
28. Ja Jumala siunasi heitä, ja Jumala sanoi heille: kasvakaat ja lisääntykäät ja täyttäkäät maata, ja tehkäät se teillenne alamaiseksi; ja vallitkaat kalat meressä, ja taivaan linnut, ja kaikki eläimet, jotka maalla liikkuvat.
29. Ja Jumala sanoi: katso, minä annoin teille kaikkinaiset ruohot, joissa siemen on koko maan päällä, ja kaikkinaiset hedelmälliset puut, ja puut, joissa siemen on, teille ruaksi
30. Ja kaikille eläimille maan päällä, ja kaikille taivaan linnuille, ja kaikille, jotka matelevat maan päällä, joissa elävä henki on, kaikkinaiset viheriäiset ruohot syötäväksi. Ja tapahtui niin.
31. Ja Jumala katsoi kaikkia, kuin hän tehnyt oli, ja katso, ne olivat sangen hyvät*. Ja tuli ehtoosta ja aamusta se kuudes päivä.

Jumala teki maaeliöt eli loi heidät maa-aineksien kautta. Toisin sanoen Jumala rakensi maa-aineksia käyttäen eläimet ja ihmisen - eli Jumala loi eläimet ja ihmisen käyttämällä luomaansa materiaa niiden rakenteena.

1.Moos.2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja kalamos » 30. Tammi 2015 07:43

(1 Moos 1:1) Mooses kirjoitti:Alussa loi Jumala taivaat ja maan

Alussa/Esikoisessa/Esikoisen kautta
Jumala/Valtiaat loi taivaat ja maan.
Alku/Esikoinen on siis tämän projektin Pää.
Kaikki on sidottu tähän Persoonaan,
jonka Johannes esittelee meille nimellä Sana.

(Joh 1:1-3) Johannes kirjoitti:Alussa oli Sana
ja Sana oli Jumalan tykönä
ja Sana oli Jumala.
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan,
ja ilman Häntä ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on.

Sana logos tulee juuresta leg,
mikä ilmaisee kokoamista ja laskemista.
Jollain tavalla Sanan miekka erotti tyhjästä materian.
Mutta sitten Johannes jatkaa ja sanoo:

(Joh 1:4) Johannes kirjoitti:Hänessä oli Elämä

Hän ei pelkästään ottanut tyhjästä esiin materiaa,
Hän antoi itsestään ulos Elämän.
Hän on luonut taivaat ja maan,
mutta myös elävien joukot kumpaiseenkin.
Luominen voi siis olla sitä,
että Luoja leikkaa tyhjästä ulos jotakin,
mutta myös sitä,
että Luoja puhaltaa itsestään Elämän johonkin.

Raamattu käyttää eri ilmaisua kerrottaessa luomisesta,
kuin esimerkiksi kerrottaessa
olemassa olevan materian muokkaamisesta.
Heprean verbi bara tarkoittaa luomista.
Mutta esimerkiksi seuraavassa syntyhistoriassa
ei puhuta lainkaan luomisesta:

(Ps 136) Psalmisti kirjoitti:Kiittäkää herrain Herraa …
joka on taidolla tehnyt taivaat …
joka on vetten ylitse levittänyt maan …
joka on tehnyt suuret valot …ja tähdet …

Eli tuossa ei kerrottu mitään siitä,
miten Jumala loi taivaat ja maan.
Sen sijaan tuossa kerrotaan niistä tapahtumista,
jolloin Jumala joutui tekemään näille
jo olemassa oleville asioille jotakin.
Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Eikä suinkaan autioksi vaan asuttavaksi.
Myöhemmin maa oli autio ja tyhjä,
ja sille (aurinko, kuu ja tähdet mukaan lukien)
täytyi tehdä jotakin.

Ja kun kuuden päivän pituinen saneerauskin oli ohi
Jumala lepäsi kaikista teoistansa.
Sekä luomisesta että tekemisestä.

(1 Moos 2:3) Mooses kirjoitti:Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen;
että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa,
jotka Jumala loi ja teki.
(Biblia)

Ja siunais seidzemennen päiwän ja pyhitti sen/
että hän lewäis hänes/ caikista hänen tegoistans
jotca Jumala loi ja teki.
(KR1642)

And God blessed the seventh day, and sanctified it:
because that in it he had rested from all his work
which God created and made.
(KJV)

Ihmistä ei luotu alussa,
vaan vasta kuuden päivän saneerausohjelman päätteeksi,
jollon Jumala teki/muotoili maan tomusta ihmisen.
Tuo maan tomu oli syntynyt silloin,
kun Jumala loi taivaat ja maan.

Mutta nyt kauan kauan myöhemmin
Jumala teki tuosta maan tomusta ihmisruumiin.
että Jumala loi ihmisen.
Ihmisessä on siis jotakin,
mikä ei olekaan maan tomusta kerättyä.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen.

Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.
Tuosta kudoksesta tuli kolmas ihmisruumis,
joka oli samaa luuta ja lihaa, jonka Jumala maan tomusta teki.
Maan tomusta tehty liha lisääntyy ja täyttää maan.
Daavid sanoo tästä solusilmukoiden lisääntymisestä näin.

(Ps 139:13) Psalmisti kirjoitti:Sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa

Mutta tuon ihmisruumiin kokoonkutomisen lisäksi,
tapahtuu aina myös luomisihme äidin kohdussa.
Eli jotain, mikä ei ole materian maailmasta,
tulee kohdussa olevaan ihmisen alkuun.

(Jaak 4:5) Jaakob kirjoitti:Kateuteen asti Hän halajaa henkeä,
jonka Hän on pannut meihin asumaan

Jokaisessa syntyvässä ihmisessä on henki,
jonka häneen on puhaltanut Jumala.
kalamos

ViestiKirjoittaja paa » 31. Tammi 2015 13:22

kalamos kirjoitti:

täytyi tehdä jotakin.

Tummenus minun. Jumala joutui tekemään näille asioille jotain? Miksi joutui?

Tuossa kohdassa kerrotaan mitä tapahtui, kun Jumala loi maailman. Miksi pitää etsiä jotain olematonta teoriaa vaikka kiven alta? Tuo "Jumala joutui tekemään.." ja "myöhemmin oli sitäjatätä.." on pelkkää Sanaan lisättyä soopaa. Yrität nähdä Raamatun "yli".
paa

ViestiKirjoittaja kalamos » 31. Tammi 2015 14:38

paa kirjoitti:
kalamos kirjoitti:

täytyi tehdä jotakin.

Tummenus minun. Jumala joutui tekemään näille asioille jotain? Miksi joutui?

Tuossa kohdassa kerrotaan mitä tapahtui, kun Jumala loi maailman. Miksi pitää etsiä jotain olematonta teoriaa vaikka kiven alta? Tuo "Jumala joutui tekemään.." ja "myöhemmin oli sitäjatätä.." on pelkkää Sanaan lisättyä soopaa. Yrität nähdä Raamatun "yli".

Raamattu käyttää eri ilmaisua kerrottaessa luomisesta kuin esimerkiksi kerrottaessa
olemassa olevan materian muokkaamisesta.
Heprean verbi bara tarkoittaa luomista.
Mutta esimerkiksi seuraavassa syntyhistoriassa
ei puhuta lainkaan luomisesta:
kalamos

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu