Se ei tarkoita, että Jumala olisi luonut ensin maan päälle jotain, joka olisi myöhemmin kokenut katastrofin, josta syystä Jesaja kirjoittaisi, ettei
Jumala maata autioksi luonut.
Koko jae menee näin
Biblia
Jes. 18:45 Sillä näin sanoo Herra, joka taivaan luonut on, Jumala, joka maan on valmistanut, ja on sen tehnyt ja vahvistanut sen, ja ei niin sitä tehnyt, että se olis tyhjänä ollut, vaan valmisti sen että siinä asuttaisiin: Minä olen Herra, ja ei kenkään muu.
Tuon jakeen kokonaisuus tarkoittaa sitä, ettei Jumala tehnyt maata tyhjäksi, vaan teki siitä asuttavan, kasveineen ja eläimineen, sellaiseksi kun me sen tunnemme.
Seuraava jae vahvistaa ensimmäisen tarkoitusta
19 En minä ole salaa puhunut, pimiässä paikassa maan päällä, enkä ole Jakobin siemenelle sanonut: etsikäät minua hukkaan; sillä minä olen Herra, joka vanhurskaudesta puhun, ja ilmoitan oikeutta.
33/38
19 En ole minä puhunut salassa, en pimeässä maan paikassa; en ole sanonut Jaakobin jälkeläisille: etsikää minua tyhjyydestä. Minä Herra puhun vanhurskautta, ilmoitan, mikä oikein on.
Seuraavissa jakeissa Jumala sanoo, ettei tehnyt maata pimeäksi eikä ole puhunut Jaakobin jälkeläisille, että Jumalaa pitäisi etsiä tyhjästä maasta.
Tämä siis vahvistaa, että puhutaan tästä aikakaudesta, eikä tuntemattomasta aikakaudesta Raamatun ensimäisen ja toisen jakeen välissä. Jumala ei siis luonut maata autioksi, tyhjäksi ja pimeäksi, koska Jumala loi auringon, kuun, kasvit, eläimet ja ihmiset jne. Jumala siis loi maan asuttavaksi Aatamille ja Eevalle ja heistä meidän sukupolviimme asti ja tuleville.
Tuolla Jesajan 45:18 jakeen pätkällä ei siis voi tukea tuommoista aukkoteoriaa.
Kalamos kirjoitti myös näin
Ja nyt tuntemattoman aikajakson kuluttua siitä
Maa jostain syystä oli tullut sekasortoiseksi.
Jos Raamatun ensimmäisen ja toisen jakeen väliin jäisi tuntematon ajanjakso, maapallon ikä olisi Raamatun perusteella tuntematon.
Jumala ei olisi siis ilmoittanut tällaista asiaa, mutta tiedemiehet voisivat laskea omilla laskutoimituksillaan ja ilmoitella niitä miljardeja vuosia "viralliseksi" määritelmäksi ja näin
moni uskoisi vääriä uskomuksia totuutena. Kuitenkin Raamatussa on kerrottu moni muu asia luomisesta ja erilaisista ympäristöömme liittyvistä asioista hyvinkin tarkasti, mutta tällainen
"pikkuasia" olisi jätetty huomiotta, joka tekisi asiasta hullunkurisen. Kuitenkin Jumala on alusta tiennyt, minkälaiseksi tämä maailma menee ja minkälaisia järjen päätelmiä tiedemiehet rakentelevat Jumalan tuntemista vastaan.
Uskovilla ei olisi Raamatun sanan asetta tässä kohtaa käytössään lyödä väärät järjen päätelmät maahan.