Pelastuu ei Pelastu...?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Pelastuu ei Pelastu...?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Marras 2014 12:56

Minä palaan vielä tuohon kun Appaloosa kirjoitti, että tarkoitus ei ole kadottaa elämää, vaan löytää se. Lopullinen päämäärä elämän kadottamisessa Jeesuksen tähden on tietenkin todellisen elämän (=Jeesuksen) löytäminen, mutta en näkisi asiaa aivan niin, että tarkoituksena on löytää oma elämänsä. Ajattelen, että ihminen, joka yrittää pelastaa oman elämänsä ei välttämättä vielä ihan uudestisynny ylhäältä. Uudestisyntyminen tapahtuu siinä hetkessä, kun koko siihen asti eletty elämä näyttäytyy kaikessa saastaisuudessaan ja arvottomuudessaan ja sydän todella huutaa, että MINÄ en halua enää elää omaa elämääni, vaan että sinä Jeesus otat minun elämäni omaksesi ja käytät sitä mihin parhaaksi näet. Jeesuksen elämä meissä on se todellinen elämä. Hän on ainoa, joka voi elää Jumalalle kelpaavan elämän. Me emme itse koskaan pysty elämään Pyhälle Jumalalle kelpaavaa elämää, mutta Hän meissä voi kaiken ja me voimme kaiken vain Hänessä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Marras 2014 13:40

Aamu-Usva kirjoitti:Minä palaan vielä tuohon kun Appaloosa kirjoitti, että tarkoitus ei ole kadottaa elämää, vaan löytää se. Lopullinen päämäärä elämän kadottamisessa Jeesuksen tähden on tietenkin todellisen elämän (=Jeesuksen) löytäminen, mutta en näkisi asiaa aivan niin, että tarkoituksena on löytää oma elämänsä. Ajattelen, että ihminen, joka yrittää pelastaa oman elämänsä ei välttämättä vielä ihan uudestisynny ylhäältä. Uudestisyntyminen tapahtuu siinä hetkessä, kun koko siihen asti eletty elämä näyttäytyy kaikessa saastaisuudessaan ja arvottomuudessaan ja sydän todella huutaa, että MINÄ en halua enää elää omaa elämääni, vaan että sinä Jeesus otat minun elämäni omaksesi ja käytät sitä mihin parhaaksi näet. Jeesuksen elämä meissä on se todellinen elämä. Hän on ainoa, joka voi elää Jumalalle kelpaavan elämän. Me emme itse koskaan pysty elämään Pyhälle Jumalalle kelpaavaa elämää, mutta Hän meissä voi kaiken ja me voimme kaiken vain Hänessä.

Minä ymmärsin appaloosan tarkoittavan ettei kyse ole pelkästään oman elämän kadottamisesta, vaan että oma lihallinen elämä kadotetaan Herran Jeesuksen tähden, että voi löytää sen todellisen elämän, jossa toteutuu Jumalan tahto ja elämän tarkoitus. Jumalan tahdon mukainen elämä Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta ei tarkoita oman (lihallinen) elämän löytämistä, vaan että en enää elä minä, vaan Herra Jeesus elää minussa Pyhän Hengen kautta. Tämä on loppuun saakka kestävä uskon kasvuprosessi, jossa emme tule täysin valmiiksi tässä ajassa, mutta Jumalan armosta saamme mahdollisuuden päivä päivältä uudistua ja kasvaa uskossa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 13. Marras 2014 18:08

Omalla kommentillani haeskelin sitä ulottuvuutta jossa ihminen tunnustaa Jumalan Herruuden ylitse elämänsä ja sanoo "tapahtukoon sinun tahtosi". Se on aivan päinvastaista verrattuna siihen, miten "itsensä löytäminen" yleensä ymmärretään.
JHK

ViestiKirjoittaja oletus » 13. Marras 2014 19:00

PetriFb kirjoitti:

"Moni uskova kysyy sitä, että millä hetkellä Jumalan Pyhä Henki tulee uskovan ihmisen sydämeen nykyaikana? Tästäkin on erilaisia käsityksiä, mutta Raamattu opettaa hyvin selkeästi, että kun ihminen tulee uskoon, niin hän saa uskoontulonsa hetkessä Pyhän Hengen sinetin, eli Pyhän Hengen asumaan sydämeensä.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt.Jos nyt ajattelee ihan tarkkaan tätä asiaa, niin eihän Pyhä Henki tule jotenkin %.Esim että uskoontullessa tulisi 50 % ja sitten joskus myöhemmin vaikkapa seuraavalla viikolla toiset 50 %?
Jotkut, ja varsinkin helluntailaiset ja karismaattiset piirit vääristävät ja sekoittavat koko tämän erittäin tärkeän aiheen.
oletus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Marras 2014 21:39

oletus kirjoitti:PetriFb kirjoitti:

"Moni uskova kysyy sitä, että millä hetkellä Jumalan Pyhä Henki tulee uskovan ihmisen sydämeen nykyaikana? Tästäkin on erilaisia käsityksiä, mutta Raamattu opettaa hyvin selkeästi, että kun ihminen tulee uskoon, niin hän saa uskoontulonsa hetkessä Pyhän Hengen sinetin, eli Pyhän Hengen asumaan sydämeensä.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt.Jos nyt ajattelee ihan tarkkaan tätä asiaa, niin eihän Pyhä Henki tule jotenkin %.Esim että uskoontullessa tulisi 50 % ja sitten joskus myöhemmin vaikkapa seuraavalla viikolla toiset 50 %?
Jotkut, ja varsinkin helluntailaiset ja karismaattiset piirit vääristävät ja sekoittavat koko tämän erittäin tärkeän aiheen.

Minäkin uskon näin, se on kaikki tai ei mitään.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 13. Marras 2014 23:26

Tarkoitin sitä että eihän kukaan ihminen oikeasti HALUA kadottaa elämäänsä. Ja jokainen sisimmässään TAHTOO löytää todellisen itsensä, tai miten sen asian ikinä sitten ilmaiseekaan. Jeesus ei tullut vaan sanomaan että kieltäkää itsenne, päinvastoin raamatussa sanotaan että monet ovat mieltyneitä itsensä kurittamiseen ja koen että sillä tarkoitetaan juuri sitä itsensä kieltämistä pelkän itsensä kieltämisen takia, ilman mitään muuta päämäärää. Mutta Jeesus tuli kertomaan päämäärän, joka on VAPAUS ja jossa me löydetään todellinen itsemme, ja hän kertoi myös tien siihen, joka tapahtuu kieltämällä lihallinen ja synnillinen itsensä. Synti ja lihallisuus vääristää todellista itseämme ja siksi ihminen 'löytää todellisen itsensä kun kadottaa lihallisen itsensä'. Mutta paljon on oppia jonka mukaan itsensä löytäminen tapahtuu muulla tavoin, ja se ei ole sitten raamatunmukaista oppia ollenkaan.
Appaloosa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Marras 2014 11:18

Voin omasta kokemuksesta sanoa, että ihminen voi todella olla tilanteessa, jossa tahtoo täysin kadottaa oman elämänsä. Monella uskoontulo on tapahtunut juuri tuollaisessa hetkessä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja JHK » 14. Marras 2014 13:28

Mutta paljon on oppia jonka mukaan itsensä löytäminen tapahtuu muulla tavoin, ja se ei ole sitten raamatunmukaista oppia ollenkaan.

Hyvin sanottu.
JHK

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 14. Marras 2014 19:58

Aamu-Usva kirjoitti:Voin omasta kokemuksesta sanoa, että ihminen voi todella olla tilanteessa, jossa tahtoo täysin kadottaa oman elämänsä. Monella uskoontulo on tapahtunut juuri tuollaisessa hetkessä.

Kyllä. Sellaisilta kun kysyy niin varmaan monet tuntevat kadottaneensa elämänsä syntiin esim alkoholiin tai muuhun riippuvuuteen. Sitten se syntiin kadotettu elämä täytyy kadottaa Jeesuksen tähden, niin löytää sen kadotetun kauniin puhtaan Jumalan antaman elämän :sleep:
Appaloosa

ViestiKirjoittaja paa » 14. Marras 2014 22:38

Minulla on ollut tapana sanoa, että se todellinen elämäni alkoi vasta kun tulin uskoon.
Joo toki olin elossa ennenkin, mutta silti niin kuollut. Elävä kuollut ;)
Nyt kun olen hengellissti elossa, on tämä maallinenkin elo tietyllä tavalla yksinkertaisempaa, selkeämpää ja
suoraviivaisempaa: seuraan vaan Jumalaa. Pois on kaikki turha, ei tarvitse enää miettiä kuka olen tai mistä tulen,
ei tarvitse löytää itseään tai harjoittaa newagemaista itsetutkiskelua.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu