Toisten uskovien ja lahkon rakentamisen rajat?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Toisten uskovien ja lahkon rakentamisen rajat?

ViestiKirjoittaja Blum » 22. Loka 2014 16:44

Ok, eli meillä on rajoista erilaisia vakaumuksia ja linjauksia, ja objektiivisia rajoja voi olla vaikea vetää. Kuten Petri jo ilmaisi niin hyvä on mennä sen mukaan kuin Jumala johdattaa, silloin emme ainakaan ylitä rajoja. Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista!
Blum

ViestiKirjoittaja paa » 22. Loka 2014 20:58

Mr Kerimäki kirjoitti:Siis kotisrk ja ei tartte miettiä kaikenmaailman piispojen ja hiippalakkien touhuja .Puhdasta uskoa ja ojentautumista Totuuteen.Kukaan ei tule sanomaan ja estämään kun ollaan puhtaassa palvonnassa ja siskojen ja veljien rakkaudessa ja Jeesus tietysti tilaisuudessa.

Hiippalakit :D
Joo kotiseurakunta on varmaan Raamatun mukainen tapa, mutta mistäs sellaisen revit :silent:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 22. Loka 2014 21:00

Mikko, :unity: :unity: :unity:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Blum » 23. Loka 2014 00:19

paa:

Joo kotiseurakunta on varmaan Raamatun mukainen tapa, mutta mistäs sellaisen revit

Se siinä juuri onkin... Ainakin minun nimittäin huomattavan hankalaa löytää paikkakunnaltani sellaisia, jotka ajattelevat seurakunnasta samoin kuin minä, eli uskovia, jotka eivät kannata tunnustuskuntia ja liikkeitä. Ensinnäkin he vaikuttavat olevan joko tosi harvinaisia tai sitten aika lailla piilossa. Kun puhuin Vapaakirkon kesäjuhlien ohessa olleessa Summer Hope -tapahtumassa lyhyen puheenvuoron aiheesta vuonna 2013, muutama henkilö, joille otaksun seurakunnan ykseyden kirkastuneen, tuli juttelemaan minulle. Mutta emme tulleet vaihtaneeksi yhteystietoja!

Sitten tiedän, että sellaisiakin tällä linjalla olevia voi olla ja luultavasti onkin, jotka ajattelevat radikaalimmin, eli pitävät suunnilleen kaikkia, jotka (vielä) kuuluvat kirkkokuntiin ja liikkeisiin, niin eksyneinä ja syntisinä, että ovat enemmän tai vähemmän erottaneet itsensä heistä, ja saarnaavat esim. netissä näkemyksiään. Itse haluan sanoutua tällaisesta asenteesta irti.

Toki voisin saada kontakteja tuttujeni, joille tämä asia on kirkastunut, kautta, ja olen saanutkin. Ehkä pitäisi vain olla aktiivisempi. Sillä tähän mennessä saamallani kokemuksella kirkkokunnista, liikkeistä ja järjestöistä on ollut hyvin vaikeaa, lähes tuloksetonta, etsiä ja löytää sellaisia, jotka eivät kannata tunnustuskuntia. Olen käynyt niissä paljon, mutta tämä "paradigma", niin kuin ystäväni osuvasti sitä nimitti, tämä vallalla oleva seurakuntamalli ja -käsitys istuu tiukassa ja on erittäin vahva käsitys, johon monet ovat kasvaneet melkein koko hengellisen elämänsä ajan.

Olisi takuulla hienoa saada tutustua toisiin paikallisiin uskoviin, jotka uskovat seurakunnan ykseyteen nimikylttien sijaan. Ei ole aina helppoa olla yksin tämän käsityksen kanssa... eikä yrittää rakentaa seurakuntaa ilman tunnustuskuntaa.
Blum

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Loka 2014 08:17

Mutta eikö seurakunta ole jo koolla siinä, missä me ollaan kutsuttu uskovia ystäviä kylään ja rukoillaan ja keskustellaan hengellisistä asioista yhdessä..? Siis eihän sen tarvitse olla mitään ihmeellistä. Mielestäni ns. kotiseurakuntaliike on sitten taas jo oma tunnustuskuntansa. Luin joskus kirjan 'Houses that change the world' ja ajattelin, että mitä eroa tuossa on kaikkiin muihin kirkkoihin ja uskonsuuntiin paitsi että kokoontumispaikka on eri. Eihän sillä kokoontumispaikalla ole mitään väliä. Meillä täällä Turussa oli kokouspaikka remontissa, joten remontin ajan kokoonnuttiin milloin kenenkin kodissa, mutta eihän se mitään sinänsä muuttanut. Ensi sunnuntaina kokous on taas pitkästä aikaa kokouspaikassa. En kyllä itse pääse, koska olen töissä..
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 23. Loka 2014 08:51

Joitain vuosia sitten minulla oli kova yritys saada aikaan yhteyttä ja verkostoitumista niiden uskovien kesken jotka ymmärtävät Jumalan seurakunnan ykseyden ja toimivat tai haluavat toimia tunnustuskunnista riippumattomina. Tehtiin muun muuassa nettisivut jonne kerättiin yhteystietoja ja opetusta aiheesta. Täpliä Suomen kartalle kertyi aluksi jonkun verran, mutta sitten homma alkoi tökkimään. Lopulta huomasin ettei se toimi, ja aloin näkemään että se ei ole vielä riittävä yhdistävä tekijä, että on samanlainen ymmärrys seurakunnan suhteen (jos se riittäisi, homma olisi nimittäin toiminut).

Raamatussa sanotaan: "harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä." (2.Tim.2:22). Tosiasia on, että yhden seurakunnan mallia kannattavilla ja uskonsuuntien ulkopuolella toimivien keskellä on sellaisia, jotka eivät huuda Herraa puhtaasta sydämestä, kun taas niiden sisäpuolella on sellaisia jotka huutavat Herraa puhtaasta sydämestä, mutta eivät vielä vain syystä tai toisesta ymmärrä seurakunta-asiaa.

Aamu-Usva kirjoitti:Mutta eikö seurakunta ole jo koolla siinä, missä me ollaan kutsuttu uskovia ystäviä kylään ja rukoillaan ja keskustellaan hengellisistä asioista yhdessä..? Siis eihän sen tarvitse olla mitään ihmeellistä.

Aamen!

Aamu-Usva kirjoitti:Mielestäni ns. kotiseurakuntaliike on sitten taas jo oma tunnustuskuntansa.

Minulla on sellainen käsitys, ettei millään kotiseurakuntaliikkeellä ole olemassa samanlaista hierarkkista systeemiä, tai ylipäätään kovin järjestelmällistä systeemiä, kuin tunnustuskunnilla. Tunnen aika monia kotisrk-mallia kannattavia uskovia, enkä ole tällaisesta kuullut keneltäkään, vaan saanut sellaisen käsityksen että ajatuksena on raamatullinen seurakuntamalli.

Mutta jos nimenomaan kodeissa kokoontumista painotetaan liikaa, ikäänkuin se olisi ainoa Raamatun mukainen kokoontumispaikka, niin sitten mennään siinä vähän överiksi. Toki Raamatusta nähdään, että useimmin kokoontumispaikkana oli kodit, ja se on varmasti kaikintavoin luontevin ja järkevin vaihtoehto, mutta on siellä kuitenkin esimerkiksi tapaus jossa Paavali vuokrasi kouluntilat Jumalan valtakunnan työn käyttöön joksikin aikaa. Eli koti ei ole kokoontumispaikkana ehdoton, eikä seurakuntaa tai sen toimintaa tulisi rakentaa kodeissa kokoontumisen ympärille tai sitoa liikaa koteihin.

Minusta paikalla ei sinänsä ole niin paljon merkitystä, mutta pidän silti koteja siksi parhaimpana, koska siellä tulee yleensä suurin ja selkein kontrasti kirkkosaleihin jossa istutaan riveissä toistensa takana ja seurataan jotain edessä tapahtuvaa esitystä. Kodeissa useimmiten istutaan piirissä ja ihan jo sen myötä voi keskinäinen yhteys ja jakaminen toimia paljon paremmin. Mutta voi se toki tapahtua muussakin paikassa. Esimerkiksi yhdellä paikkakunnalla me vuokrattiin liiketilaa jossa pidettiin päivisin gospel-kahvilaa, ja iltaisin ja viikonloppuisin pidettiin kokoontumisia, ja siellä se toimi hyvin. Toki joskus laitettiin sielläkin tuolit riviin, jos oli esim joku puhujavieras jota tuli kuulemaan niin paljon väkeä että ei oltais muulla tavalla järkevästi mahduttu. Mutta minusta ne olivat selkeästi poikkkeuksellisia tilaisuuksia, ja pääsääntöisesti seurakunnan toiminta on sitä että kokoonnutaan senkokoisella ryhmällä, että jokainen voi jakaa mitä on saanut yhteiseksi rakentavaksi jaettavaksi.
hrmn2

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2014 10:32

*
Jos kokoonnutaan jossain uskovien kotosalla niin se tietää siivoamista ja tiskaamista ennen kokoontumista ja taas sen jälkeen... Jos kotiemäntä inhoaa siivoamista ja tiskaamista, niin joutuu näkemään paljon vaivoja. :oops:

No nimikyltistä ei välitetä mikä paikallisseurakunta se on kunhan se ymmärtää ykseyden merkityksen. Siellä puhutaan korottaen vain Kristusta piittaamatta nimikyltistä mikä paikallisseurakunta se on. Se liittyy kirkollisveroon niin pitää tietää mikä seurakunta jolta peritään veroja. Kotipuolessa pitäisi olla yksi paikallisseurakunta joka ymmärtäisi ykseyden merkityksen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2014 10:43

*
Kun kokoonnutaan yhteen jossa ymmärretään ykseyden merkityksen niin sen paikka pitäisi olla tällainen rentouttava mitä Raamatun kohdat sanoo niin osa naisista on ammatiltaan siivooja ja kaipaa lepoa pois arkityöelämästä ja saisi virkistyä yhteisestä uskosta kuullen Jumalan Sanaa.

Matt. 11:28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne,
30 sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Joel.A » 23. Loka 2014 10:59

vaisuliini kirjoitti:*
Jos kokoonnutaan jossain uskovien kotosalla niin se tietää siivoamista ja tiskaamista ennen kokoontumista ja taas sen jälkeen... Jos kotiemäntä inhoaa siivoamista ja tiskaamista, niin joutuu näkemään paljon vaivoja. :oops:

Inhoaisko kotiemäntä/kotiäijä siivoamista silloin jos Herramme Jeesus olisi tulossa kyläilemään tai vaikkapa joukko enkeleitä? :)

En sano tätä nyt arvostellen, tuomiten, ylhäältä päin katsottuna muita tai pilkaten ketään kohtaan, mutta turhan usein emme ajattele sitä (itseni mukaan lukien), että kaikki minkä me teemme tai jätämme tekemättä veljillemme tai sisarillillemme niin sen me temme tai jätämme tekemättä Jeesukselle. Rakkaus ei ole pelkästään Jeesusta kohtaan sitä, että sanomme kauniita ja rohkaisevia sanoja tai hymyilemme nähdessämme toisiamme tai kokoonnumme rauhan hengessä rakentumaan toisistamme tai kunnioittamalla toisiamme vaan se on myös vieraanvaraisuuden harjoittamista, auttamista maallisissakin asioissa, laittamalla sen toisen liha oman lihansa edelle tai toisen tarpeet omansa tarpeiden edelle.

Tietysti tämä rakkaus toista kohtaan ei tule tulla pakosta vaan puhtaasta sydämmestä rakkaudesta Jeesukseen rakastaa Jumalallisella järjestyksellä lähimmäisiämme tietysti oman voimavarojensa/terveytensä mukaan.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 23. Loka 2014 11:04

Olen varma ,että tuollainen kotisrk systeemi tulee suomeen ku aika on ja sen valmistelu on kypsymässä nyt ...kaikki tapahtuu ajallaan.Kuten edellä kirjoitettiin niin ihmisillä on tiukasti kiinni ne perinteiset kaavat ja rakenteet ,joihin ollaan sidottu ,mutta mitä tekemistä jollakin rakenteilla ja ihmisviisaudella tekemillä kaavoilla on Jeesuksen kanssa .Mutta asenne ei saa olla sellainen ,että kaikki muut on väärää ja meidän kotisrk on se ainoa oikea ?? sillä kaikki on olemassa ollut ja moni on myös hyvääki tehnyt vaikkakin luopumus on iskenyt joihinki ,mutta ei kaikkiin.
Me olemme Jeesuksen tunnustaneina Jumalan lapsia ja vaikka olemme siellä ja täällä niin kyllä Herra omistaan huolen pitää ja järjestää kunhan pysymme Hänessä.
Se mikä mietityttää on se ,että juuri mikään seurakunta ei keskity Jeesuksen mallin mukaan etsimään niitä heikkoja ja kadonneita lampaita tuolta köyhien joukosta ...odotetaan ,että kyllä ne tulevat kirkkoon ,mutta ku monet on maahan lyöty niin he ei kenties jaksa eikä halua raahautua kirkkoon ku tuntevat olevansa alimmankastin alapuolella.Silti nuo köyhät ja onnettomat ovat samalla tavalla Jumalan luomuksia.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu