Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Loka 2014 09:08

Siivetön kirjoitti:1 Kor. 3: 19-20 jakeet liittyvät ihmisen pelastumiseen, joten se ei tarkoita sitä, etteikö Jumala olisi antanut ja luonut ihmiselle järjen ja viisauden ja kehoittaa myöskin anomaan viisautta, jos sitä joltakin puuttuu ja Jumalahan ei ole luonut mitään huonoa tahi synnillistä, vaan jälleen on kysymys siitä, mihin ihminen sitä käyttää.

Joten älä sekoita tätä kyseistä jaetta väärään asiayhteyteen, sillä se liittyy pelastuskysymyksen, joka vain ja ainoastaan tulee Jeesuksen Kristuksen vastaanottamisen kautta.

Tuossa samassa luvussa heti seuraavassa jakeessa myöskin kielletään kerskaamasta ihmisestä ja tätäkin toin jo tuolla aiemmin esille, sillä minä uskon kaiken meille ihmisille tulleen olevan Jumalan lahjaa, eli ihminen ei ole itse luonut omaa viisauttaan, vaan sekin on tullut Jumalalta.

Mitä tulee sitten Kol. 2:8:ssaan, niin sitähän olen koko ajan hokenut, että uskokaa nyt jo, että Raamattusta löytyy meille opetusta ja tietoa meidän psyykkeestämmekin, mutta kun teistä muutamat kieltävät tämän jyrkästi ja uudestaan ja uudestaan vain jauhavat ihmisten rakentamia ihmisjärjen oppeja psykologiasta, ettekä halua tunnustaa, että Jumalalla on kaikki viisauden ja tiedon aarteet.

Kerrohan minulle, mistä Toni Sinun mielestäsi ihminen on saanut viisautensa?

Mikä siis on ihmisviisautta ja missä on sen lähde ja alku?

Mikä Sinun mielestäsi tekee Jumalan luoman ja antaman viisauden hullutukseksi, vai oletko tosiaankin sitä mieltä, että Jumala olisi luonut ja istuttanut meihin jotain synnillistä ja hullutusta?

Minä en tiedä, miksi saat levittää täällä tällaista valhetta ja Jumalan vähättelyö?

Muista että saatana ei ole Luoja, joten hän ei ole luonut tai antanut ihmiselle viisautta!

Joten älä anna kunniaa sille, kenelle kunnia ei kuulu, vaan annetaan kunnia sille, jolle se kuuluu ja joka on ihmisen luonut.

Minusta alkaa jo tuntumaan siltä, että te teette Jumalasta pienemmän ja mitättömämmän, kuin ihmisestä ja saatanasta ja unohdatte, että ihminen ei ole mitään tänne maailmaan tuonut, mikä ei olisi lähtöisin Jumalalta.
Tämä on selvä Raamatun totuus.

Toivon että viimeinkin vastaat näihin perustavaa laatua oleviin kysymyksiin ihmisen viisauden lähteestä?!

1.Kor.3:18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";
3:20 ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi."

Tässä mainittu maailman viisaus ei ole Jumalata tullutta viisautta. Tämä maailman viisaus on nimenomaan sitä järkeisoppia josta Paavali varoittaa eikä tämä maailman viisaus ole Jumalasta. Ihmisenviisaus on hullutusta Jumalalle eli sellainen maailman viisaus joka ei perustu Jumalan sanan totuuteen. Kun ihmiset hylkäävät Jumalan sanan totuuden ja kääntyvät maailman viisauteen tulevat he tyhmiksi.

Jumala tietysti antaa ihmisille viisautta mutta Jumala ei anna tämän maailman viisautta vaan Jumalan viisautta joka pitää yhtä Jumalan sanan kanssa. Psykologia sana tarkoittaa tämän maailma viisautta ei Jumalan sanan opetusta. Tämän maalman viisaus joka on Jumalalle hullutusta perustuu valheeseen ja siksi valheen isä saatana vaikuttaa sitä.

Efe.2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -

Jokainen ihminen vaeltaa aluksi valheen isän vankeudessa noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja (maailman viisautta). Kun Jumala sitten pelastaa ihmisen armostaan uskosta Herraan Jeesukseen niin Hän antaa ihmiselle mielenmuutoksen parannukseen ja Jumala antaa ihmiselle Pyhän Hengen joka opettaa ihmiselle sitten Jumalan viisautta Jumalan sanan kautta.

Siivetön minä en korota saatanaa tai hänen tekojaan vaan Jumalaa ja nimenomaan siksi en sekoita Jumalan sanan viisautta tämän maailman viisauden kanssa joka on valheen isästä. Jos sanomme tämän maailman viisautta (järkeisoppi joka ei perustu Jumalan sanan totuuteen) Jumalan antamaksi viisaudeksi niin korotamme valheen isän viisauden Jumalan työksi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Loka 2014 09:50

Uudestisynytynyt saa parasta mahdollista AAA++ -luokan terapiaa ja apua sielunhoitajan armolahjalla varustetulta uskovalta.

Käytännössä kuitenkin jos tulisi äkillinen avuntarve ja tulisi kriisi niin ei minulla olisi tiedossani kuin Pirkko Jalovaaroja yms. valhe parantajia , sillä en tiedä mistä uudestisyntynyt sielunhoitaja pitäisi vastaanottoa.

Tiedän kyllä että kirkoissa on ihmisiltä sielunhoitajan koulutuksen saaneita, mutta jos haluan parasta apua tahdon semmoisen jolla on sielunhoitajan koulutus opittu Jumalalta, ei näitä löydykkään kovin helposti.

Uskova ilman sielunhoitajan erityistä armoitusta ei ole useinkaan varustautunut hoitamaan pitkäjänteisesti ja sitoutuneesti (kuukausia, vuosia) tämmöisiä tilanteita.

Hankala tilanne.

Rukous on tässäkin paras apu, ehkäpä Jumala johdattaa sitten omalle vastaanotolleen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

Re: Psykologi

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Loka 2014 10:17

Hienosti on perkele sotkenut opin ihmismielestä psygologia termin taakse. Milloinhan esim opetusta joogasta tulee kouluihin tai omaksi tieteen alaksi :).

Hyvin huomaa, että kristillisyys termin taakse voidaan asettaa vaikka mitä asioita ja kun termi kristillisyys on jonkun sanan etuliitteenä niin se on silloin myös kristillinen :)
Kristillinen psygologia, kristillinen jooga, kristillinen evoluutio, kristillinen epäjumalan palvonta jne :)

Itse en vastusta ihmismielen tutkimista, mutta vastustan sitä jos ihmisen mielenalueita (sellaisia jotka eivät ole neurologisia) aletaan hoitamaan ihmisviisaudella tai ihmis-Jumala viisaudella.

Mielestäni ei siis voi olla uskovina Psygologeja tai terapeutteja, jotka tutkivat ja hoitavat esim skitsofreniaa, masennusta, psykoosia yms, mutta uskon, että uskova voi olla vaikkapa neurologian tutkia harmi vaan, että tuo termi psygologia on niin hyvin sotkeutunut joka paikkaan niinkuin neurologiaankin.
Joel.A

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Loka 2014 10:28

Mikko Murpatti kirjoitti:Uudestisynytynyt saa parasta mahdollista AAA++ -luokan terapiaa ja apua sielunhoitajan armolahjalla varustetulta uskovalta.

Käytännössä kuitenkin jos tulisi äkillinen avuntarve ja tulisi kriisi niin ei minulla olisi tiedossani kuin Pirkko Jalovaaroja yms. valhe parantajia , sillä en tiedä mistä uudestisyntynyt sielunhoitaja pitäisi vastaanottoa.

Tiedän kyllä että kirkoissa on ihmisiltä sielunhoitajan koulutuksen saaneita, mutta jos haluan parasta apua tahdon semmoisen jolla on sielunhoitajan koulutus opittu Jumalalta, ei näitä löydykkään kovin helposti.

Uskova ilman sielunhoitajan erityistä armoitusta ei ole useinkaan varustautunut hoitamaan pitkäjänteisesti ja sitoutuneesti (kuukausia, vuosia) tämmöisiä tilanteita.

Hankala tilanne.

Rukous on tässäkin paras apu, ehkäpä Jumala johdattaa sitten omalle vastaanotolleen.

Totta, samaa mieltä kanssa koska Raamattu ei mitään sano että pitää kouluttaa vaan että Jumala antaa armoitusta eheyttämään toista uskovaa uskovan välityksellä niin että Jumala hänessä kirkastaa itsensä. Jumala tulee korotetuksi kirkastamalla itsensä kun uskova on eheyttänyt. :clap: :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Loka 2014 10:45

Siivetön: Voi Sinua Toni... :(

Eli Sinä olet siis sitä mieltä, että joku toinen on antanut maailman ihmisille järjen ja viisauden?

Mutta kun Raamattu sanoo, että ne ovat tulleet Jumalalta?

Eli kiistät siis tämän.

Minä taas ymmärrän, että maailman ihmisetkin on Jumala luonut ja HÄN ON ANTANUT heillekin järjen ja viisauden, mutta he ovat antaneet nuo Jumalan lahjat saatanan käytöön.

Ei valheen isä ole antanut kenellekään järkeä ja viisautta.

Mitä mieltä Sinä olet tästä Jumalan Sanassa olevasta psykeopetuksesta:

Room. 7
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Kiellätkö tämänkin jälkeen, ettei Jumalan Sanassa ole meille psykologiaa, eli opetusta ja tietoa ihmisen psyykkeestä, eli mielestä?

Moni sekulaari opetus psykologiasta perustuu Jumalan Sanaan, mutta erona on se, ettei sen haluta tunnustaa nousevan sieltä ja tähän ryhmään teistäkin moni kuuluu ja näin annatte kunnian saatanalle näistä Jumalan Sanan viisauksista!

Raamattu ei sano että maailman viisaus on tullut Jumalalta. Jumala on luonut ihmisen ja tehnyt ihmisestä tietoisen olennon. Jumala loi aluksi ihmisen omaksi kuvakseensa mutta syntiinlankeamuksessa tämä kuva meni rikki. Jumalan kuva ei tarkoita näköiskuvaa vaan sitä että ihmisen ajatusten ja tekojen tulisi olla Jumalan ajatusten ja tekojen mukaisia. Uskosta Herraan Jeesukseen Jumala alkaa kasvattamaan ihmistä kohti Jumalan Pojan kuvankaltaisuutta (synnittömyys) ja tämä kasvu tapahtuu Pyhän Hengen voimassa Jumalan sanan kautta tulevan viisauden kautta.

Ennen tätä Jumalan sanan viisauden kautta tapahtuvaa kasvua kohti Jumalan kuvankaltaisuutta ihminen elää pimeydessä saatanan vallassa ja vankeudessa toteuttaen hänen tahtoaan. Kysynkin sinunulta siivetön onko se Jumalan antamaa viisautta jossa ihmiset toteuttavat saatanan tahtoa? Onko esimerkiksi se Jumalalta tulevaa viisautta kun luodulle luonnolle annetaan Jumalan kunnia suurissa yliopistoissa evoluutioprofessorien suusta? Onko näiden älyniekkojen (evoluutioprofessorit) ajatukset todellisuuden luonteesta Jumalan viisautta?

Minä vastaan että ei ole vaan nämä älyniekat ovat täynnä maailman viivautta jota valheen isä saatana vaikuttaa heissä. saatana eksyttää ihmiset valheidensa kautta ja tämän maailman viisaus tarkoittaa ihmisviisautta joka ei perustu Jumalan sanan totuuteen. Jos ihminen ei kykene eroittamaan totuutta valheesta vaan pitää valheitakin Jumalalta tulleena viisautena niin silloin on puurot ja vellit todellakin menneet sekaisin. Psykologia on ihmisviisautta joka pyrkii ihmisviisauden (filosofia/järkeisoppi) kautta selittämään ihmismielen toimintaa. Psyklogia ei siis perustu Jumalan sanan totuuteen ja siksi se kuuluu maailman viisauteen

Älä vääristele sanomisiani siivetön sillä en ole missään vaiheessa kieltänyt etteikö Jumalan sana opettaisi ihmisen mielestä. Se mitä olen sanonut on se ettei Jumalan sana opeta ihmisviisauden (psykologian) kautta ihmisen mielestä vaan Jumalan viisauden kautta. Jumalan viisaus ja ihmisenviisaus ovat kaksi eri asiaa. Vain Jumalan Hengen kautta ihminen pääsee osalliseksi Jumalan viisaudesta. Sillä Kristuksessa ovat kaikki tiedon ja viisauden aarteet ja ihminen ei voi päästä osalliseksi Kristuksesta ilman uudestisyntymistä Jumalan Hengestä. Ilman uudestisyntymää Jumalan Hengestä elää ihminen maailmallisessa viisaudessa joka tulee johtamaan hänet tuhoon koska koko maailma ja siinä oleva viisaus on pahan vallassa.

Joka antaa psykologiasta kunnian Jumalalle kiittää silloin Jumalaa ihmisviisaudesta joka perustuu valheen isän eksytyksistä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 09. Loka 2014 11:29

Ihmisviisaus tämän maapallonkin saastuttaa, aseistaa ja tuhoaa. Sellaista tämä on meidän viisaus. Onneksi pienenä ihmisenä saan kysellä Häneltä joka on pää ja jolla on todellinen viisaus.

Ihmisen viisaus ei pysty edes käsittämään ristinsanomaa. Siihenkin tarvitaan lapsen mieltä ja uskoa. Ja usein Jumala käyttää työssään sitä inhimillisesti kaikkein heikointa ja muiden mielestä mitätöntä ja tyhmää. Jumala valitsee sen joka ei ole itsessään mitään. Kunhan horisen taas jotain tänne sekaan. Sori. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Loka 2014 11:29

Siivetön kirjoitti:
pekka kirjoitti:Kiitos kirjoituksestasi Siivetön.

Jos kysyt minulta keneen turvaan ahdistuksissa ja hädässä niin vastaan sinulle, että turvaan ja turvaudun Jumalaan ja Hänen apuunsa, en psykologien "apuun".

Jes. 41:13

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua".

En kysynyt Sinulta, kehen turvaat ahdistuksessa ja hädässä, vaan kysyin: Että mihin turvaudut psyykkeen ongelmia koskevissa tilanteissa ja mistä saat ja löydät ohjeet oikeanlaiseen käyttäytymiseen, mieltäsi koskeviin kysymyksiin, eli kaikkeen siihen, mikä on = ihmisen psyyke?

Sinä kiistit jyrkästi, että Raamatusta ei löydy ohjeita ja opetusta näihin asioihin, mistä siis uskovana otat ohjeet ja opetukset kyseisiin alueisiin????

Oletko siis aina esim. hypännyt Raamatussa tämän kohdan ohi, kun väität jyrkästi, ettei Raamattu anna meille oppia ja tietoa psyykkettämme koskevissa asioissa, tai sinulta menee yli hilseen se, kun minä olin sitä mieltä, että Raamattu on uskovan ihmisen paras psykologian oppikirja:

Room. 7
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Meillä uskovillakin on tahto ja mieli ja tässä Paavali puhuu tahdon, mielen ja hengen välisestä taistelusta.

Raamatullista psykologiaa on siis esim. se, että me annamme tahtomme ja mielemme hengen johdettaviksi, emmekä siten, kuten maallinen psykologia opettaa, että ihminen itse on itsensä herra ja hän voi hyvin, kun tekee kaikkea sitä, mitä oma lihallinen mieli ja tahto haluaa.

Siivetön, tiedän (ymmärsin oikein mitä tarkoitit) kyllä että kysyit minulta mihin turvaan jos minun mieltäni ahdistaa ja vastasin sinulle, että turvaan ahdistuksissa (tarkoittaa tietysti myös mielenalueeni ahdistuksia, tuskaa ja hätää) Jumalan apuun koska olen uskovainen ihminen. Ja vastasin sinulle myös, että en turvaa psykologien apuun (jos mieltäni ahdistaa).

Sinä, Siivetön tunnut opettavan sellaista, että Raamattu opettaa meille psykologiaa mutta minä en usko siihen. Raamattu on Jumalan sanaa eikä mikään psykologian oppikirja, yksi monista.

Sinä opetat ”Raamatullista psykologiaa” mutta kuten äsken jo sanoin niin en usko sellaiseen koska ei ole olemassakaan mitään ”Raamatullista psykologiaa”. Jumalan sanan totuus ei opeta missään kohdin psykologiaa. Maailma kyllä opettaa psykologiaa mutta sitä ei saa sotkea Jumalan sanaan koska Jumalan sana ei opeta psykologiaa.

En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt Raamatusta opetusta missä sanottaisiin että ”kun sinun mieltäsi alkaa ahdistamaan niin turvaudu psykologiaan ja mene psykologin vastaanotolle”.

Kun mieltäni alkaa ahdistamaan niin uskon vain ja ainoastaan siihen, että vain ja ainoastaan Jumala voi mielenalueeni ongelmat ja vaivat parantaa (tahtonsa mukaisesti) niin kuin tähänkin saakka on tapahtunut kun olen saanut uskossa vaeltaa. En ole koskaan uskonelämäni/vaellukseni aikana turvautunut psykologien ”apuun” vaan olen aina turvautunut Jumalan parantavaan voimaan kun minua on ahdistanut.

Silloin kun en vielä ollut uskossa niin mielessäni kävi useastikin, että pitäisi mennä psykologin kanssa juttelemaan mutta silloin en siis vielä ollut uskossa Herraan Jeesukseen.

Mutta suuri kiitos Jumalalle, että saan Hänen suuresta armostaan vaeltaa uskontiellä/taivastiellä ja turvata Hänen apuunsa aina kun minun mieltäni alkaa jokin asia ahdistamaan, eikä minun tarvitse ”turvautua” psykologien ”apuun”.

Jumalan siunausta sinulle Siivetön.

Jes. 41:13

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Loka 2014 11:33

toni t kirjoitti:
Raamattu ei sano että maailman viisaus on tullut Jumalalta. Jumala on luonut ihmisen ja tehnyt ihmisestä tietoisen olennon. Jumala loi aluksi ihmisen omaksi kuvakseensa mutta syntiinlankeamuksessa tämä kuva meni rikki. Jumalan kuva ei tarkoita näköiskuvaa vaan sitä että ihmisen ajatusten ja tekojen tulisi olla Jumalan ajatusten ja tekojen mukaisia. Uskosta Herraan Jeesukseen Jumala alkaa kasvattamaan ihmistä kohti Jumalan Pojan kuvankaltaisuutta (synnittömyys) ja tämä kasvu tapahtuu Pyhän Hengen voimassa Jumalan sanan kautta tulevan viisauden kautta.

Ennen tätä Jumalan sanan viisauden kautta tapahtuvaa kasvua kohti Jumalan kuvankaltaisuutta ihminen elää pimeydessä saatanan vallassa ja vankeudessa toteuttaen hänen tahtoaan. Kysynkin sinunulta siivetön onko se Jumalan antamaa viisautta jossa ihmiset toteuttavat saatanan tahtoa? Onko esimerkiksi se Jumalalta tulevaa viisautta kun luodulle luonnolle annetaan Jumalan kunnia suurissa yliopistoissa evoluutioprofessorien suusta? Onko näiden älyniekkojen (evoluutioprofessorit) ajatukset todellisuuden luonteesta Jumalan viisautta?

Minä vastaan että ei ole vaan nämä älyniekat ovat täynnä maailman viivautta jota valheen isä saatana vaikuttaa heissä. saatana eksyttää ihmiset valheidensa kautta ja tämän maailman viisaus tarkoittaa ihmisviisautta joka ei perustu Jumalan sanan totuuteen. Jos ihminen ei kykene eroittamaan totuutta valheesta vaan pitää valheitakin Jumalalta tulleena viisautena niin silloin on puurot ja vellit todellakin menneet sekaisin. Psykologia on ihmisviisautta joka pyrkii ihmisviisauden (filosofia/järkeisoppi) kautta selittämään ihmismielen toimintaa. Psyklogia ei siis perustu Jumalan sanan totuuteen ja siksi se kuuluu maailman viisauteen

Älä vääristele sanomisiani siivetön sillä en ole missään vaiheessa kieltänyt etteikö Jumalan sana opettaisi ihmisen mielestä. Se mitä olen sanonut on se ettei Jumalan sana opeta ihmisviisauden (psykologian) kautta ihmisen mielestä vaan Jumalan viisauden kautta. Jumalan viisaus ja ihmisenviisaus ovat kaksi eri asiaa. Vain Jumalan Hengen kautta ihminen pääsee osalliseksi Jumalan viisaudesta. Sillä Kristuksessa ovat kaikki tiedon ja viisauden aarteet ja ihminen ei voi päästä osalliseksi Kristuksesta ilman uudestisyntymistä Jumalan Hengestä. Ilman uudestisyntymää Jumalan Hengestä elää ihminen maailmallisessa viisaudessa joka tulee johtamaan hänet tuhoon koska koko maailma ja siinä oleva viisaus on pahan vallassa.

Joka antaa psykologiasta kunnian Jumalalle kiittää silloin Jumalaa ihmisviisaudesta joka perustuu valheen isän eksytyksistä.

AAMEN! Selkeästi toit tuon maallisen ja Jumalalta tulevan viisauden eron esille.

On olemassa Jumalalta tulevaa viisautta ja saatanalta tulevaa viisautta.

Kyllä on vellit ja puurot sekaisin jos voi pitää saatanan suuria eksytyksiä ja valheita vaikkapa evoluutioteoriaa yms Jumalalta tulleina viisauksina, sillä nämä tämmöiset ovat pimeydenpäämajasta kotoisin eikä Valkeuksien Isältä.

Jaakobin kirje 3 opettaa selkeästi että viisaus voi tulla joko Jumalalta taikka riivaajilta, tämähän on ihan peruskauraa:

13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

Tämä jae:

Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.

Todistaa asian kiistattomasti, on ihmeellistä että tämä selvä Raamatun opetus kyseenalaistetaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

Ketjunpelastusyritys

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Loka 2014 12:43

Tässä ketjussa voi jatkaa kesksutelua aiheesta, siirrän tämän yleiselle takaisin kunhan kerkeän, sainpas kuin sainkin pelastettua viestit :clap:

-Ylläpito
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja JHK » 10. Loka 2014 12:46

Psykologia-termistä vielä hiukan. Termi on tosiaan johdettu kreikankielen sanoista "Psyche" ja "logos/logia". Termiä käytettiin kuitenkin ensimmäisen kerran vasta 15. vuosisadalla!

Etymology and early usage of word

The first use of the term "psychology" is often attributed to the German scholastic philosopher Rudolf Göckel (1547–1628, often known under the Latin form Rudolph Goclenius), who published the Psychologia hoc est de hominis perfectione, anima, ortu in Marburg in 1590. However, the term seems to have been used more than six decades earlier by the Croatian humanist Marko Marulić (1450–1524) in the title of his Latin treatise, Psichiologia de ratione animae humanae. Although the treatise itself has not been preserved, its title appears in a list of Marulic's works compiled by his younger contemporary, Franjo Bozicevic-Natalis in his "Vita Marci Maruli Spalatensis" (Krstić, 1964). This, of course, may well not have been the very first usage, but it is the earliest documented use at present.

The term did not come into popular usage until the German idealist philosopher, Christian Wolff (1679–1754) used it in his Psychologia empirica and Psychologia rationalis (1732–1734). This distinction between empirical and rational psychology was picked up in Denis Diderot's (1713–1780) Encyclopédie (1751–1784) and was popularized in France by Maine de Biran (1766–1824). In England, the term "psychology" overtook "mental philosophy" in the middle of the 19th century, especially in the work of William Hamilton (1788–1856).[20]
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ge_of_word

Siten on harhaanjohtavaa yhdistää termiä suoraan kreikkalaisiin filosofeihin. Platon, Aristotele ja kumppanit pohtivat aiheeseen liittyviä kysymyksiä, kuten varmaan huomattavan moni muukin aikansa filosofi. Länsimainen filosofian monumentti on tosin monin paikoin rakennettu kreikkalaisten "klassikkojen" pohjalle, mutta siinä vaiheessa kun psykologia varsinaisena tieteenalana kehittyi, löytyi sille pohjaksi uudempiakin ukkoja. Jos se, että kreikkalaiset filosofit pohtivat "psykologiaa" yksin riittää demonisoimaan sen, niin on hyvä muistaa, että filosofit pohtivat myös luonnontieteitä. Kemian tuntemustamme edistivät aikoinaan alkemisteiksi kutsutut henkilöt. Onko kemia noituutta? Ei tietenkään.

Moderni läntinen psykologia on paljon tuoreempaa kuin antiikin tai keskiajan filosofia. Minä en lähtisi lyttäämään kaikkea psykologiaa, kun en ole sitä opiskellut, enkä siitä mitään tiedä. On tietysti itsestään selvää, ettei sellainen psykologi, joka ei tunne totuutta Jumalasta ja ihmisen luonteesta, voi olla kovin hyvin perillä "sieluntieteen" (suora käännös psykologiasta) totuuksista. Mutta se ei estä häntä tarjoamasta apua niissä kohdin, jotka hän on oikein ymmärtänyt. Ja vaikka meillä olisi käytössä 100% oikea raamatullinen psykologia, niin ei sillä kauheasti voisi maailman hyväksi tehdä, koska sen ihmiset ovat synneissään kuolleita Jumalan vihollisia.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu