Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 08. Loka 2014 16:52

toni t kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:No entäs jos jätetään termi "psykologia" pois, ja puhutaan vain selvällä suomenkielellä ihmismielestä.

Saako teidän psykologian vastustajien mielestä uskova pohtia ihmismieltä ja sen toimintaa? Ja saako uskova opettaa eli kertoa toisille näkemyksiään aiheesta?

Tietysti saa jos opetus ei pohjaudu ihmisviisauteen eli psykologiaan (järkeisoppiin) ihmisenmielestä ja sen toiminnasta vaan Jumalan sanan totuuteen.

Ok. Olemme siis tästä asiasta pohjimmiltaan täysin samaa mieltä, sinä et vain käytä termiä "psykologia" koska lastaat sille merkityksiä tietyistä psykologian suuntauksista. Eikä sinun tarvitse sitä käyttää jos et halua. Ole siunattu.
hrmn2

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Loka 2014 16:55

hrmn2 kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Psykologia on oma tieteenala, joka opettaa monia asioita ja valmistaa psykologeja toimimaan erilaisissa tehtävissä. Samoin on olemassa erilaisia psykologian osa-alueita, jotka kaikki perustuvat psykologiaan. Liberaaliteologian vertaus toimii vallan mainiosti, vaikka se onkin se onkin eräs teologian suuntaus. Ei se poista vertaukseni merkitystä, vaikka se on onkin oma suuntauksensa.

Olen itse ennen uskoontuloa opiskellut psykologiaa opistotasolla, en pääaineena mutta olin todella kiinnostunut siitä. Kurssit sisälsivät erilaisten psykologian suuntausten opiskelua, mihin lähtökohtiin ne perustuvat ja minkälaisia menetelmiä niissä käytetään jne. Näillä psykologian peruskursseilla ei opetettu sanallakaan siitä "mitä psykologia sanoo tai opettaa", sillä Psykologia itsessään ei sano yhtään mitään, vaan se on vain tieteenala jonka alle nämä erilaisia näkökulmia esittävät psykologian suuntaukset kuuluvat.

Mutta jos edelleen olet sitä mieltä, että psykologia itsessään on jokin tarkasti määritelty oppi, niin saisinko linkin lähteeseen josta ilmenee määritelmä siitä mitä psykologia opettaa?

Psykologia on tiede, joka tutkii ihmisen psyykkistä toimintaa ja käyttäytymistä. Koska psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat sekä biologiset tekijät että ympäristötekijät, psykologialla on runsaasti yhtymäkohtia useisiin eri tieteenaloihin. Psykologian soveltamisessa ovat tarpeen yhteiskunta- ja kasvatustieteet, lääketiede ja biologia sekä yhä lisääntyvästi myös tekniset tieteet.

Psykologian opiskelussa perehdytään psykologian tieteellisiin lähtökohtiin, tutkimukseen ja teorioihin sekä psykologian sovelluksiin ja ammattikäytäntöön. Psykologian opiskelu etenee kursseittain. Kursseihin kuuluu useimmiten luentoja, harjoituksia, itsenäisesti suoritettavia pieniä tutkimustehtäviä ja kirjallisuuden lukemista. Opiskelu edellyttää tilastomatemaattisten menetelmien oppimista ja hallintaa sekä kykyä omaksua teoreettista tietoa. Ryhmissä työskentelyyn tarvitaan lisäksi sosiaalisia valmiuksia. Psykologin ammatillisia valmiuksia opiskellaan pääasiassa tutkinnon loppupuolella. Psykologian maisterin tutkintoon liittyy myös viiden kuukauden ammatillinen harjoittelu jollakin psykologian sovellusalalla.

Sivulta: https://www.uta.fi/opiskelu/oppiaineet/psykologia.html

Psykologia tutkii asioita ja psykologiaa opiskellaan ja opintojen päätyttyä opiskelijasta tulee joko kandi tai maisteri tai sekä että. Koska psykologiaa opiskellaan perehtymällä tieteellisiin lähtökohtiin, tutkimukseen ja teorioihin sekä psykologian sovelluksiin ja ammattikäytäntöön, niin kyllä se on jollakin tavalla määritelty oppi ihan selvästi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Loka 2014 16:55

hrmn2 kirjoitti:
toni t kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:No entäs jos jätetään termi "psykologia" pois, ja puhutaan vain selvällä suomenkielellä ihmismielestä.

Saako teidän psykologian vastustajien mielestä uskova pohtia ihmismieltä ja sen toimintaa? Ja saako uskova opettaa eli kertoa toisille näkemyksiään aiheesta?

Tietysti saa jos opetus ei pohjaudu ihmisviisauteen eli psykologiaan (järkeisoppiin) ihmisenmielestä ja sen toiminnasta vaan Jumalan sanan totuuteen.

Ok. Olemme siis tästä asiasta pohjimmiltaan täysin samaa mieltä, sinä et vain käytä termiä "psykologia" koska lastaat sille merkityksiä tietyistä psykologian suuntauksista. Eikä sinun tarvitse sitä käyttää jos et halua. Ole siunattu.

Käytän kyllä termiä psykologia mutta sen alkuperäisessä ja todellisessa merkityksessä eli kun kuvaan ihmisviisautta.

Siunausta myös sinulle :toghether:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Loka 2014 16:59

Jasmiini kirjoitti:Tonille ja Petrille:

Minä en oikeastaan kommentoinut Tonin kirjoituksia, enkä vastannut henkilökohtaisesti sinulle. En minäkään ole samaa mieltä jokaisesta kommentista, mitä muut ovat täällä sanoneet. En esim. ole kristillisen psykologian kannalla jo siitäkin syystä, että näitä klinikoita on jo suomessakin ja ovat hyvin kalliita. Jumalan Sanaa ja apua ei minusta ole lupaa myyskennellä eikä Jumalan apu saisi olla rahan takana, johon vain rikkaalla olisi varaa.
Olisin kyllä mielelläni kommentoinut sen erään (kuka lieneekin) lausetta "huonot aivot, huonot tavat" enemmänkin, mutta en viitsi, kun ketju on jo ihan sekaisin kaikenlaista laidasta laitaan ja en itsekään pysy perässä. Itse asiat ovat kuitenkin joiltain osin mielenkiintoisia.

Kirjoitin yleisluontoisesti ja vastauksena näihin Petrin kirjoituksiin:

Kaikki maalliset psykologian osa-alueet ovat filosofispohjaisia, jotka eivät tunnusta Raamatun sanan totuutta, vaan pyrkivät yksin ihmisjärjen kautta auttamaan ihmisiä.

Jumalan sanaan pohjautuva oppi ihmisen mielestä ja kuinka sitä hoidetaan perustuu yksin Jumalan sanan totuuteen, jossa ei ole tippaakaan filosofispsykologiaa mukana. Miksi meidän uskovien pitää sekoittaa uskon elämään käsitteitä, jotka edustavat synnin tukemista.

ja tähän

Jotkut uskovat ajattelevat, että vaikka jumalattomat ihmiset ovat kehittäneet psykologian, niin ei sitä kuitenkaan tarvitse vastustaa kokonaan, sillä Jumala on luonut ihmisen mielen, joka tarvitsee hoitoa ja ymmärtämistä.

Tässä on vain se ongelma, että psykologia perustuu filosofiaan, ateistiseen maailmankuvaan sekä se kieltää Raamatun totuuden, synnin ja riivaajahenget. Minäkin olen sitä mieltä, että jokaisen uskovankin mieli tarvitsee hoitoa ja ymmärtämistä ja siihen on olemassa Jumalan sanan totuus, Pyhän Hengen uudistava ja muuttava voima sekä Jumalan antamat armoitukset että voimme uskovina kasvaa uskossa eteenpäin.

Ihmettelen sellaista asiaa kun monet uskovat vastustavat maailmanhenkeä sekä siellä vaikuttavia oppeja ja ajatuksia sekä Jehovan todistajia jne. mutta siitä huolimatta he hyväksyvät psykologian tai joitakin sen osa-alueita, vaikka psykologia on kehitetty nimenomaan vastustamaan Raamatun totuutta ihmisjärjen opeilla. Psykologia on täysin puhtaaksi viljelty maailmanhengen tuote, joka vastustaa Raamatun totuutta.

En siten ymmärrä sellaisia uskovia, jotka vastustavat kaikkea muuta maailmanhengestä nousevia oppeja, aatteita ja ismejä, jotka vastustavat Jumalan sanan totuutta, vaikka sielläkin voi olla ihan asiaakin joukossa, mutta psykologia tai sen osa-alueet hyväksytään. Kuulostaa kummalliselta sekä ristiriitaiselta. Herran Jeesuksen opetuslapsen ei tulisi ammentaa lähteistä, jotka synti on turmellut, vaikkakin siellä olisi jotakin hyvääkin, koska se hyvä johtaa synnin hyväksymiseen sekä vastustaa Raamatun totuutta. Täten maailmanhengen hyvä on petollista, koska se ei ole hyvää, vaikka näyttää siltä.

Minä siis vastasin näihin asioihin kertomalla, mitä psykologian osa-alueita on olemassa ja miksi minä en vastusta näitä kaikkia osa-alueita, joista yksi on neuropsykologia.
Näistä Petrin kirjoituksista oli mahdollista saada sellainen kuva, että kaikki psykologian osa-alueet ovat pahasta, eikä saisi ammentaa näistä.
Minä vain koitin avartaa tätä asiaa, niin ettei nyt ihan heitetä pois kaikkea, mikä on oikeasti avuksi, vaikka sisältyykin psykologian osa-alue käsitteen sisälle, mikäli
Petri tätä tarkoitti, mutta ilmeisesti ei tarkoittanut.

Nämä ovat osaltaan lääketiedettä ja mikään lääketiede ei voi kokonaisvaltaisesti auttaa ihmistä, eikä varsinkaan pelastaa.
En myöskään usko, että ihmisviisaus tai hyvät teot tekisi ihmisestä parempaa tai ihminen kelpaisi paremmin Jumalalle tai saisi pelastuksen tällaisten kautta.
Nämä ovat vain osana arkea ja sairauksien yms. hoitoa.

Minäkin olen käynyt sellaisella psykologilla, joka oli perehtynyt nimenomaan näihin neuropsykologisiin asioihin, mutta ammattinimikkeensä oli silti pelkkä psykologi ja psykoterapeutti. Sain sieltä joitain ihan hyviä ohjeita, jotka meinasin juuri ottaa uudelleen käyttöön. Niissä ei ole mitään ateistista maailmankuvaa.
Pelkästään ohjeita arkipäivän asioista selviytymiseen.

Loppu kevennyksenä.. ateistista evoluutiobiologiaa voi saada tänä päivänä osakseen myös terveyskeskus lääkäriltä. Eräässä tapauksessa kaulan alueen kipuja tutkittaessa
lääkäri kertoi siinä olleen miljoonia vuosia sitten kidukset ja blaa blaa blaa..

Ihan hyvä että olet tuonut näkemyksiäsi esille sekä tietyn näkökulman psykologiaan. Se on selventänyt minulle asiaa sekä mahdollisia väärinymmärryksiä, joita kirjoituksestani voi saada.

Teen edelleen pieniä tarkennuksia kirjoitukseeni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Loka 2014 17:11

pekka kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Raamatullinen psykologia tarkoittaa Raamatun mukaista oppia ihmisen mielestä, vaikka Toni olisi siitä mitä mieltä. :D

Siitä olen samaa mieltä, ettei Raamattu opeta ateistista ja filosofista ihmiskäsitystä, vaan Raamattu perustuu Jumalalliseen ihmiskäsitykseen ja Jumalalliseen oppiin ihmisen mielestä ja siksi sitä ei pidäkään sekoittaa "...ateistiseen filosofiaan (järkeisoppiin) joka on Jumalan edessä hullutusta." mutta sitä Sinä Toni yrität nyt väen väkisin tehdä, vakka et sitä itse näe.

Mutta tämä menee minusta jo jankkaamiseksi, joten saat uskoa ja nähdä ja myöskin toimia tavallasi, sillä olen nyt vähintäänkin sen pari kertaa asiasta Sinulle maininnut, joten en usko olevani vastuussa enää siitä, jos näillä näkemyksilläsi aiheutat jollekin psyykkisten ongelmien kanssa painivalle lisäongelmia.

Tämä kyllä menee jo yli hilseen. En ole koskaan edes kuullutkaan kenenkään opettavan "Raamatullisesta psykologiasta". Tuosta minulle tulee mieleen, että Jumala sanassaan opettaisi meille psykologiaa.

Ei voi sotkea asioita tuolla tavoin, ihan kuinka itseään huvittaa. Kuka enää voi tietää mitä tarkoitetaan jos aletaan puhumaan "Raamatullisesta psykologiasta". Ei sellaista ole olemassakaan.

Niin, kun olet ladannut sanalle psykologia oman merkityksensä.

Hrmn2 toi tuolla hyvin esille juutikin tätä asiaa:

Jos opetamme ihmismielen toiminnasta, kuuluu opetus psykologian alueelle. Jos joku ei tätä ymmärrä niin voi yrittää selventää asiaa, mutta jos ei siltikään ymmärrä niin sitten se on mielestäni hänen ongelmansa eikä ole minun vastuullani. Valitettavaa se tietysti on, mutta jos on itse tehnyt parhaansa koittanut selventää asiaa, niin ei sitä enempää voi tehdä.

Minusta Raamattu opettaa hyvinkin selvästi ihmismielen toiminnasta, eli psykologiaa, mutta jos joku ei halua sitä hyväksyä ja ymmärtää, en minä sille voi mitään.

Olisi aika järkyttävää, että Jumala olisi luonut ihmiseen psyykkeen, mutta ei antaisi sanassaan siihen minkäänlaista opetusta ja tietoa.

Jumala ei jätä meitä miltään ihmisyytemme osa-alueelta tyhjän päälle ja ilman opetusta, tietoa ja neuvoja, kiitos siitä Hänelle.

Itse olen todella kiitollinen Jumalalle siitä, eikä kukaan voi sitä viedä minulta pois, että löydän Jumalan Sanasta ohjeet ja opetukset myöskin mielenalueen asioihin ja ongelmiin.

Mihin Sinä Pekka turvaudut näissä asioissa ja tilanteissa, jos kerta olet sitä mieltä, ettei Jumalan Sanasta löydy opetusta niihin?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Loka 2014 17:17

toni t kirjoitti:Käytän kyllä termiä psykologia mutta sen alkuperäisessä ja todellisessa merkityksessä eli kun kuvaan ihmisviisautta.

Ei psykologia ole = ihmisviisautta, vaan se on tietoa ja oppia ihmisen mielestä!

Ihmisviisauteen perustuva tieto ja oppi ihmisen mielestä ovat ihmisviisauteen perustuvaa psykologiaa.

Jumalan Sanaan perustuva tieto ja oppi ihmisen mielestä ovat Jumalan Sanaan perustuvaa psykologiaa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 08. Loka 2014 17:38

PetriFB kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:Mutta jos edelleen olet sitä mieltä, että psykologia itsessään on jokin tarkasti määritelty oppi, niin saisinko linkin lähteeseen josta ilmenee määritelmä siitä mitä psykologia opettaa?

Psykologia on tiede, joka tutkii ihmisen psyykkistä toimintaa ja käyttäytymistä. Koska psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat sekä biologiset tekijät että ympäristötekijät, psykologialla on runsaasti yhtymäkohtia useisiin eri tieteenaloihin. Psykologian soveltamisessa ovat tarpeen yhteiskunta- ja kasvatustieteet, lääketiede ja biologia sekä yhä lisääntyvästi myös tekniset tieteet.

Psykologian opiskelussa perehdytään psykologian tieteellisiin lähtökohtiin, tutkimukseen ja teorioihin sekä psykologian sovelluksiin ja ammattikäytäntöön. Psykologian opiskelu etenee kursseittain. Kursseihin kuuluu useimmiten luentoja, harjoituksia, itsenäisesti suoritettavia pieniä tutkimustehtäviä ja kirjallisuuden lukemista. Opiskelu edellyttää tilastomatemaattisten menetelmien oppimista ja hallintaa sekä kykyä omaksua teoreettista tietoa. Ryhmissä työskentelyyn tarvitaan lisäksi sosiaalisia valmiuksia. Psykologin ammatillisia valmiuksia opiskellaan pääasiassa tutkinnon loppupuolella. Psykologian maisterin tutkintoon liittyy myös viiden kuukauden ammatillinen harjoittelu jollakin psykologian sovellusalalla.

Sivulta: https://www.uta.fi/opiskelu/oppiaineet/psykologia.html

Psykologia tutkii asioita ja psykologiaa opiskellaan ja opintojen päätyttyä opiskelijasta tulee joko kandi tai maisteri tai sekä että. Koska psykologiaa opiskellaan perehtymällä tieteellisiin lähtökohtiin, tutkimukseen ja teorioihin sekä psykologian sovelluksiin ja ammattikäytäntöön, niin kyllä se on jollakin tavalla määritelty oppi ihan selvästi.

Tuo näyttää olevan Tampereen Yliopiston sivu. Tuosta lainaamastasi pätkästä löydän kolme eri osiota. Ensimmäisessä lauseessa kerrotaan mitä psykologia tarkoittaa:

"Psykologia on tiede, joka tutkii ihmisen psyykkistä toimintaa ja käyttäytymistä."

Seuraavissa lauseissa kerrotaan mihin muihin tieteen alueisiin psykologia liittyy:

"Koska psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat sekä biologiset tekijät että ympäristötekijät, psykologialla on runsaasti yhtymäkohtia useisiin eri tieteenaloihin. Psykologian soveltamisessa ovat tarpeen yhteiskunta- ja kasvatustieteet, lääketiede ja biologia sekä yhä lisääntyvästi myös tekniset tieteet."

Tuo liittyy vielä osittain siihen mitä psykologia yleisesti ottaen on. Tämän jälkeen seuraavassa kappaleessa teksti jatkuu kertomalla siitä mitä psykologian opiskelu yliopistossa sisältää. Se ei enää liity psykologian määritelmään yleisellä tasolla, vaan kuvaa sitä minkälaista sen opiskelu on yliopistossa.

Olen itse sitä mieltä, että varmastikin suurin osa siitä psykologiasta jota yliopistossa opetetaan, on Jumalan tahdon vastaista. En ole millään tavalla puolustellut tai ylistänyt yliopiston psykologian opiskelua. Koitan sitä yksinkertaista tosiasiaa vain tuoda esille, että kaikki oppi ihmismielestä ja sen toiminnasta on psykologiaa - ei pelkästään se mitä yliopistossa opetetaan.
hrmn2

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Loka 2014 18:09

Siivetön kirjoitti:
pekka kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Raamatullinen psykologia tarkoittaa Raamatun mukaista oppia ihmisen mielestä, vaikka Toni olisi siitä mitä mieltä. :D

Siitä olen samaa mieltä, ettei Raamattu opeta ateistista ja filosofista ihmiskäsitystä, vaan Raamattu perustuu Jumalalliseen ihmiskäsitykseen ja Jumalalliseen oppiin ihmisen mielestä ja siksi sitä ei pidäkään sekoittaa "...ateistiseen filosofiaan (järkeisoppiin) joka on Jumalan edessä hullutusta." mutta sitä Sinä Toni yrität nyt väen väkisin tehdä, vakka et sitä itse näe.

Mutta tämä menee minusta jo jankkaamiseksi, joten saat uskoa ja nähdä ja myöskin toimia tavallasi, sillä olen nyt vähintäänkin sen pari kertaa asiasta Sinulle maininnut, joten en usko olevani vastuussa enää siitä, jos näillä näkemyksilläsi aiheutat jollekin psyykkisten ongelmien kanssa painivalle lisäongelmia.

Tämä kyllä menee jo yli hilseen. En ole koskaan edes kuullutkaan kenenkään opettavan "Raamatullisesta psykologiasta". Tuosta minulle tulee mieleen, että Jumala sanassaan opettaisi meille psykologiaa.

Ei voi sotkea asioita tuolla tavoin, ihan kuinka itseään huvittaa. Kuka enää voi tietää mitä tarkoitetaan jos aletaan puhumaan "Raamatullisesta psykologiasta". Ei sellaista ole olemassakaan.

Niin, kun olet ladannut sanalle psykologia oman merkityksensä.

Hrmn2 toi tuolla hyvin esille juutikin tätä asiaa:

Jos opetamme ihmismielen toiminnasta, kuuluu opetus psykologian alueelle. Jos joku ei tätä ymmärrä niin voi yrittää selventää asiaa, mutta jos ei siltikään ymmärrä niin sitten se on mielestäni hänen ongelmansa eikä ole minun vastuullani. Valitettavaa se tietysti on, mutta jos on itse tehnyt parhaansa koittanut selventää asiaa, niin ei sitä enempää voi tehdä.

Minusta Raamattu opettaa hyvinkin selvästi ihmismielen toiminnasta, eli psykologiaa, mutta jos joku ei halua sitä hyväksyä ja ymmärtää, en minä sille voi mitään.

Olisi aika järkyttävää, että Jumala olisi luonut ihmiseen psyykkeen, mutta ei antaisi sanassaan siihen minkäänlaista opetusta ja tietoa.

Jumala ei jätä meitä miltään ihmisyytemme osa-alueelta tyhjän päälle ja ilman opetusta, tietoa ja neuvoja, kiitos siitä Hänelle.

Itse olen todella kiitollinen Jumalalle siitä, eikä kukaan voi sitä viedä minulta pois, että löydän Jumalan Sanasta ohjeet ja opetukset myöskin mielenalueen asioihin ja ongelmiin.

Mihin Sinä Pekka turvaudut näissä asioissa ja tilanteissa, jos kerta olet sitä mieltä, ettei Jumalan Sanasta löydy opetusta niihin?

Kiitos kirjoituksestasi Siivetön.

Jos kysyt minulta keneen turvaan ahdistuksissa ja hädässä niin vastaan sinulle, että turvaan ja turvaudun Jumalaan ja Hänen apuunsa, en psykologien "apuun".

Jes. 41:13

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Loka 2014 18:10

Siivetön kirjoitti:
toni t kirjoitti:Käytän kyllä termiä psykologia mutta sen alkuperäisessä ja todellisessa merkityksessä eli kun kuvaan ihmisviisautta.

Ei psykologia ole = ihmisviisautta, vaan se on tietoa ja oppia ihmisen mielestä!

Ihmisviisauteen perustuva tieto ja oppi ihmisen mielestä ovat ihmisviisauteen perustuvaa psykologiaa.

Jumalan Sanaan perustuva tieto ja oppi ihmisen mielestä ovat Jumalan Sanaan perustuvaa psykologiaa.

Lainaus Petriltä;

Logia sanan eräs päämerkitys oli oraakkeli, eli viisas vastaus jne. Nykyään ihmiset voivat sanoa sen tarkoittavan oppia, mutta hyvä on tietää myös sen alkuperä ja mitä antiikissa sillä tarkoitettiin. Antiikin kreikassa "psykologialla" tarkoitettiin sielun (ihmisen) viisautta. Tästä psykologiassa on kyse ihmisen viisaudesta, viisaudesta ilman Raamatun Jumalaa. Raamattu sanoo ihmisen viisauden olevan hullutus (järjetön, typerä), koska se perustuu valheeseen.

Psykologian alkuperäinen merkitys on ihmisviisaus. Raamattu kuvaa tällaista ihmisviisautta hullutukseksi. Jumalan sanan ravitsevaa puuroa ei tule sekoittaa ihmisviisauteen perustuvalle psykologianvellilautaselle.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Loka 2014 18:26

Minä kiitän kaikkia keskustelijoita rakentavasta keskustelusta, joka on suuresti auttanut minua psykologia kirjoituksen tekemisessä. Niin puolesta kuin vastaan kommentit ovat kaikki olleet minua inspiroivia ja rakentavia. Aihe on todella tärkeä, ettei tule väärinymmärryksiä suuntaan tai toiseen ja tällä tarkoitin nyt vain omaa netissä olevaa kirjoituista, jota päivitin ja korjasin sellaiseen muotoon, että väärinymmärryksen mahdollisuudet ovat mielestäni aika vähissä.

Kaikki kommentit ovat olleet hyviä ja rakentavia, mutta erikoisesti Jasmiinin, Leean ja Tonin kommentit saivat minut näkemään hyviä näkökulmia, joiden pohjalta päivitin kirjoitustani. Toki mahtui sinne mukaan muidenkin näkökulmia. Nyt itse koen sen olevan enemmän Jumalan tahdon mukainen totuudesta tinkimättä.

Joukkohalit teille kaikille rakkaille: :toghether: :toghether: :toghether: :toghether: :toghether: :toghether:
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu