Jasmiini kirjoitti:Tonille ja Petrille:
Minä en oikeastaan kommentoinut Tonin kirjoituksia, enkä vastannut henkilökohtaisesti sinulle. En minäkään ole samaa mieltä jokaisesta kommentista, mitä muut ovat täällä sanoneet. En esim. ole kristillisen psykologian kannalla jo siitäkin syystä, että näitä klinikoita on jo suomessakin ja ovat hyvin kalliita. Jumalan Sanaa ja apua ei minusta ole lupaa myyskennellä eikä Jumalan apu saisi olla rahan takana, johon vain rikkaalla olisi varaa.
Olisin kyllä mielelläni kommentoinut sen erään (kuka lieneekin) lausetta "huonot aivot, huonot tavat" enemmänkin, mutta en viitsi, kun ketju on jo ihan sekaisin kaikenlaista laidasta laitaan ja en itsekään pysy perässä. Itse asiat ovat kuitenkin joiltain osin mielenkiintoisia.
Kirjoitin yleisluontoisesti ja vastauksena näihin Petrin kirjoituksiin:
Kaikki maalliset psykologian osa-alueet ovat filosofispohjaisia, jotka eivät tunnusta Raamatun sanan totuutta, vaan pyrkivät yksin ihmisjärjen kautta auttamaan ihmisiä.
Jumalan sanaan pohjautuva oppi ihmisen mielestä ja kuinka sitä hoidetaan perustuu yksin Jumalan sanan totuuteen, jossa ei ole tippaakaan filosofispsykologiaa mukana. Miksi meidän uskovien pitää sekoittaa uskon elämään käsitteitä, jotka edustavat synnin tukemista.
ja tähän
Jotkut uskovat ajattelevat, että vaikka jumalattomat ihmiset ovat kehittäneet psykologian, niin ei sitä kuitenkaan tarvitse vastustaa kokonaan, sillä Jumala on luonut ihmisen mielen, joka tarvitsee hoitoa ja ymmärtämistä.
Tässä on vain se ongelma, että psykologia perustuu filosofiaan, ateistiseen maailmankuvaan sekä se kieltää Raamatun totuuden, synnin ja riivaajahenget. Minäkin olen sitä mieltä, että jokaisen uskovankin mieli tarvitsee hoitoa ja ymmärtämistä ja siihen on olemassa Jumalan sanan totuus, Pyhän Hengen uudistava ja muuttava voima sekä Jumalan antamat armoitukset että voimme uskovina kasvaa uskossa eteenpäin.
Ihmettelen sellaista asiaa kun monet uskovat vastustavat maailmanhenkeä sekä siellä vaikuttavia oppeja ja ajatuksia sekä Jehovan todistajia jne. mutta siitä huolimatta he hyväksyvät psykologian tai joitakin sen osa-alueita, vaikka psykologia on kehitetty nimenomaan vastustamaan Raamatun totuutta ihmisjärjen opeilla. Psykologia on täysin puhtaaksi viljelty maailmanhengen tuote, joka vastustaa Raamatun totuutta.
En siten ymmärrä sellaisia uskovia, jotka vastustavat kaikkea muuta maailmanhengestä nousevia oppeja, aatteita ja ismejä, jotka vastustavat Jumalan sanan totuutta, vaikka sielläkin voi olla ihan asiaakin joukossa, mutta psykologia tai sen osa-alueet hyväksytään. Kuulostaa kummalliselta sekä ristiriitaiselta. Herran Jeesuksen opetuslapsen ei tulisi ammentaa lähteistä, jotka synti on turmellut, vaikkakin siellä olisi jotakin hyvääkin, koska se hyvä johtaa synnin hyväksymiseen sekä vastustaa Raamatun totuutta. Täten maailmanhengen hyvä on petollista, koska se ei ole hyvää, vaikka näyttää siltä.
Minä siis vastasin näihin asioihin kertomalla, mitä psykologian osa-alueita on olemassa ja miksi minä en vastusta näitä kaikkia osa-alueita, joista yksi on neuropsykologia.
Näistä Petrin kirjoituksista oli mahdollista saada sellainen kuva, että kaikki psykologian osa-alueet ovat pahasta, eikä saisi ammentaa näistä.
Minä vain koitin avartaa tätä asiaa, niin ettei nyt ihan heitetä pois kaikkea, mikä on oikeasti avuksi, vaikka sisältyykin psykologian osa-alue käsitteen sisälle, mikäli
Petri tätä tarkoitti, mutta ilmeisesti ei tarkoittanut.
Nämä ovat osaltaan lääketiedettä ja mikään lääketiede ei voi kokonaisvaltaisesti auttaa ihmistä, eikä varsinkaan pelastaa.
En myöskään usko, että ihmisviisaus tai hyvät teot tekisi ihmisestä parempaa tai ihminen kelpaisi paremmin Jumalalle tai saisi pelastuksen tällaisten kautta.
Nämä ovat vain osana arkea ja sairauksien yms. hoitoa.
Minäkin olen käynyt sellaisella psykologilla, joka oli perehtynyt nimenomaan näihin neuropsykologisiin asioihin, mutta ammattinimikkeensä oli silti pelkkä psykologi ja psykoterapeutti. Sain sieltä joitain ihan hyviä ohjeita, jotka meinasin juuri ottaa uudelleen käyttöön. Niissä ei ole mitään ateistista maailmankuvaa.
Pelkästään ohjeita arkipäivän asioista selviytymiseen.
Loppu kevennyksenä.. ateistista evoluutiobiologiaa voi saada tänä päivänä osakseen myös terveyskeskus lääkäriltä. Eräässä tapauksessa kaulan alueen kipuja tutkittaessa
lääkäri kertoi siinä olleen miljoonia vuosia sitten kidukset ja blaa blaa blaa..