PetriFB kirjoitti:Minä olen koko ajan keskustellut Jumalan näkökulmasta, en ihmisviisaudesta käsin. Meidät on kutsuttu Jumalan armosta julistamaan Jumalan hyviä ja täydellisiä tekoja, ei ihmisviisautta.
pekka kirjoitti:Herman kirjoitti, lainaus:
”Minä oletan aina, että sanat tarkoittavat sitä mitä ne todella tarkoittavat. Jos sitten tulee epäselvyyksiä, tarkistan sanakirjasta että olenko itse mahdollisesti ymmärtänyt väärin, vai toinen keskustelija. Ei kai meidän tarvitse lopettaa sanojen käyttämistä vain siksi, että joku mahdollisesti ymmärtää väärin mitä sanat tarkoittavat... Varsinkin kun netistä löytyy käsittääkseni ihan kelvollisia sanakirjoja joista sanojen merkitykset voi kätevästi tarkistaa.”
No, mitä sitten psykologia tarkoittaa, loppujen lopuksi? Eikö se tarkoita maallista ihmisviisautta ihmismielestä, erilaisia oppeja mitä psykologiassa opetetaan johon ei kuulu mukaan Jumalan antama todellinen parantava voima, uskon kautta Herraan Jeesukseen.
pekka kirjoitti:Jos halutaan puhua Raamatullisista/hengellisistä asioista niin minusta silloin ei tule käyttää ollenkaan sanaa psykologia koska se viittaa välittömästi ei Raamatun totuudesta nouseviin asioihin eli maalliseen ihmisviisauteen kuinka ahdistuksesta voi vapautua joka on kuitenkin aina petollinen olotila koska omin voimin ja psykologian/terapian kautta ei voi vapautua saatanan ja synnin orjuudesta.
hrmn2 kirjoitti:pekka kirjoitti:Herman kirjoitti, lainaus:
”Minä oletan aina, että sanat tarkoittavat sitä mitä ne todella tarkoittavat. Jos sitten tulee epäselvyyksiä, tarkistan sanakirjasta että olenko itse mahdollisesti ymmärtänyt väärin, vai toinen keskustelija. Ei kai meidän tarvitse lopettaa sanojen käyttämistä vain siksi, että joku mahdollisesti ymmärtää väärin mitä sanat tarkoittavat... Varsinkin kun netistä löytyy käsittääkseni ihan kelvollisia sanakirjoja joista sanojen merkitykset voi kätevästi tarkistaa.”
No, mitä sitten psykologia tarkoittaa, loppujen lopuksi? Eikö se tarkoita maallista ihmisviisautta ihmismielestä, erilaisia oppeja mitä psykologiassa opetetaan johon ei kuulu mukaan Jumalan antama todellinen parantava voima, uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Ei. Psykologia tarkoittaa sananmukaisesti suoraan käännettynä pelkästään oppia ihmismielestä. "Psykologia tulee kahdesta kreikankielisestä sanasta: ψυχή, psukhē, eli mieli, ja -λογία -logia, eli oppi." (Wikipedia). Tuo ajatus että se tarkoittaa maallista ihmisviisautta on sinun mielipiteesi (ja uskon että varmasti suuri osa psykologiaa on Jumalan silmissä myös sitä). Mutta sana 'psykologia' itsessään ei millään käännöstavalla merkitse sitä.pekka kirjoitti:Jos halutaan puhua Raamatullisista/hengellisistä asioista niin minusta silloin ei tule käyttää ollenkaan sanaa psykologia koska se viittaa välittömästi ei Raamatun totuudesta nouseviin asioihin eli maalliseen ihmisviisauteen kuinka ahdistuksesta voi vapautua joka on kuitenkin aina petollinen olotila koska omin voimin ja psykologian/terapian kautta ei voi vapautua saatanan ja synnin orjuudesta.
Sinulla on oikeus olla käyttämättä sitä sanaa jos et halua. Mutta jos joku käyttää sitä sanaa tarkoittaen sitä mitä se todella tarkoittaa, oppia ihmismielestä, ilman että sitä yhdistetään niihin psykologian suuntauksiin jotka perustuvat maalliseen ihmisviisauteen, niin mitä väärää siinä on. Kai uskovat saavat puhua ihmismielestä?
pekka kirjoitti:Herman, missä kohtaa Raamattua käytetään sanaa "psykologia" tai sanoja "oppia ihmismielestä" ?
hrmn2 kirjoitti:pekka kirjoitti:Herman, missä kohtaa Raamattua käytetään sanaa "psykologia" tai sanoja "oppia ihmismielestä" ?
Ei missään - enkä ole missään väittänyt että siellä käytettäisi näitä sanoja. Raamattu ei muutenkaan suurimmaksi osaksi ole oppikirja, vaan kokoelma todellisessa elämässä tapahtuneita kertomuksia, joiden kautta Pyhä Henki ihmeellisesti opettaa meitä Jumalasta. Niiden kautta voi ammentaa viisautta ja oppia kaikesta mitä elämässä tarvitaan - myös ihmismielestä.
Voin kertoa esimerkin siitä miten psykologiaa voi soveltaa hengelliseen palvelutyöhön.
Esimerkiksi joku henkilö voi kärsiä vihasta ja negatiivisista ajatuksista, tai kyvyttömyydestä läheisyyteen, tai muusta elämää vaikeuttavasta psyykkisestä ongelmasta josta ei pääse eroon vaikka yrittäisi. Silloin voidaan tutkia onko tämän henkilön menneisyydessä tapahtunut jotakin sellaista joka on jättänyt mielen alueella haavoja. Ja sitten kun niitä tulee esille, voidaan niihin soveltaa Raamatusta löytyviä ohjeita eli anteeksiantoa, vapautumista väärästä syyllisyydestä yms...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa