Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Huhti 2011 15:27

Lumina kirjoitti:Minä en osaa maalata..tietääkseni...enkä suosi esim.Jeesuksesta tauluja seinilleni,eikä meidän pikkuseurakunnaskaan oo alttaritaulua, sensijaan puinen risti kylläkin ,mutta jotenkin vaan tulee semmonen olo että sitä kulkee tietä, jossa koko ajan koppalakki pistää eteen liikennemerkkejä, nimenomaan kieltomerkkejä ,niin ettet kohta tiedä mihin "tormais" :) Ja sen sanon että jos opettaa näitten olevan syntiä, niin ei niitä kyllä sitten pidä opettajienkaan hallusta ja kodeista löytyä.
Mielelläni opetan esim. lapsilleni että kuvaraamatun luku ei vie taivaaseen, vaan elävä usko Jumalaan!
Anteeksi jos on kovaa tekstiä...mutta niin on teilläkin :) :hearts:

Lumina on kyse siitä haluaako ihminen olla kuuliainen Jumalan sanalle ja käskylle. Minusta on todella ihmeellistä että ei hyväksytä Jeesuksesta kuvia tauluissa ja vaikka musiikkivideoissa mutta lasten kuvaraamatuissa se olisi ok. Miksi ihmeessä viattomia ja tietämättömiä lapsia tulisi opettaa sellaisen kautta joka ei muussa yhteydessä olisi sallittua ja suotavaa eli Jeesuksen kuvien tekeminen... Lasten kohdallahan tulisi olla erityisen tarkka ja huolellinen ettei heille opeta vääryyttä. Aikuiset osaavat jo paremmin huolehtia itsestään.

Jumala on se joka antaa käskyt ja kiellot ja tulisi totella Jumalaa enemmän kuin ihmisiä. Kun ihmiset ovat omilla perinnäissääntö opeillaan kumonneet Jumalan käskyn ja ihminen on mielistynyt tähän ihmisten oppiin niin lihan on todella vaikea päästää irti siitä ja taipua Jumalan tahtoon varsinkin silloin jos itse on opettanut ja opettaa perinnäissääntöjen tavalla. Silloin ihminen ei halua nähdä selvää Jumalan sanan opetusta vaan kuuntelee mielummin mielipiteitä jotka eivät nouse Raamatusta vaan ihmisten perinnäissäännöistä.

Jokaisen tulee vastata itse itsestään Jumalan edessä. Mielestäni ajatusmalli että jos minulla ei saa olla niin ei sinullakaan on hieman outo sillä tulee pyrkiä kuuliaisuuteen Jumalan edessä eikä siihen mitä kenelläkin saa olla. Lisäksi emme elä samassa tilanteessa kaikki ja monet joutuvat olosuhteiden pakosta hyväksymään sen että esim Jeesus taulu on jossain esillä. Ketään ei saa pakoittaa väkisten ottamaan jotain tauluja pois. Väkisten pakoittaminen ei ole Jumalan mieleen. Oma kanta tulee tehdä selväksi ja itse ei saa opettaa ja hyväksyä Jumalan sanan vastaisia asioita mutta jos itse ymmärtää Jumalan tahdon jostain niin ei sitä saa pakottaa jotain muuta taipumaan siihen vaan jokaisen tulee itse saada tehdä omat päätökset.

Biblia.1.Sam.15:22. Mutta Samuel sanoi: kelpaako Herralle paremmin polttouhri ja uhri, kuin että sinä kuulisit Herran äänen? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri, ja totella parempi kuin oinasten lihavuus.
23. Sillä tottelemattomuus on noituuden synti, ja vastahakoisuus on taikaus ja epäjumalan palvelus: ettäs siis olet hyljännyt Herran sanan, on hän sinun myös hyljännyt, ettei sinun silleen pidä kuningasna oleman.
24. Niin sanoi Saul Samuelille: minä olen syntiä tehnyt rikkoissani Herran käskyn ja sinun sanas; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän äänensä.

Jumalan sanan mukaan tottelemattomuus ja vastahakoisuus Jumalan sanan opetusta vastaan ja Herran sanan hylkääminen ihmisten perinnäissääntöjen vuoksi on epäjumalan palvelusta. Tässä Jumalan kuvan kielto asiassakin monet ovat sanoneet että kyllä kuvia saa tehdä jos niitä ei vaan palvo sillä epäjumalan palvelus on syntiä. Näin toimiessaan eli kieltämällä selvän Jumalan sanan opetuksen joka kieltää tekemästä Jumalan kuvaa he syyllistyvät tietämättään siihen mitä itsekkin pitävät pahana asiana. Sillä tottelemattomuus ja vastahakoisuus ja Herran sanan opetuksen hylkääminen on epäjumalan palvelusta Herralle.

Kuuliaisuus on sitä Jumalan palvelusta johon Herra mielistyy ja vastahakoisuus ja tottelemattomuus on epäjumalan palvelusta jota Herra inhoaa.

Voi kuullostaa kovalta tekstiltä mutta asiassa täytyy tuoda esille se mikä on Jumalan kanta asiaan miellytti se ihmisen lihan korvasyyhyä tai ei. En syyllistä ketään enkä tuomitse ketään siitä jos joku ei näe tätä asiaa niin kuin se sanassa lukee. Meidän ei tule syyttää toisia huonommiksi uskoviksi sen takia ettei joku näe asiaa niin tai tuomita. Kukaan ei siis ole yhtään toista huonompi sen vuoksi jos näkee asian eri tavalla ja jokaisella on lupa uskoa niin kuin haluaa. Olemme kukin Jumalalle vastuussa omista tekemisistämme ja Jumala on se joka tuomitsee niin kuin haluaa.

Olen iloinnut myös siitä että moni palstalainen näkee tämän asian niin kuin sana sen ilmoittaa. Muuten se vielä että Jeesus tauluissa ja kuvissa (kuvaraamattu) Jeesus esitetään aina pitkähiuksisena ja Jeesus itse opettaa Paavalin kautta että pitkät hiukset ovat häpeäksi miehelle ja pitkähiuksinen mies häpäisee päänsä. Herran Jeesuksen pää on Isä ja Jeesuksen oman opetuksen valossa on todella Jumalan sanan vastaista kuvaraamatuissakin opettaa lapsille Jeesusta pitkähiuksisena.

Kuvaraamatussa rikotaan Jumalan kuvan tekemisen kieltoa ja tehdään näin häväistys (pilkka) Jumalan silmissä ja kaiken lisäksi niissä opetetaan Jeesusta Hänen omaa oppiaan vastaan eli tehdään Jeesuksesta suoranaista pilkkaa kuvaamalla Hänet pitkähiuksisena kun Jeesus itse sanoi sen häpeälliseksi.

Neh.9:18. Vaikka he tekivät valetun vasikan ja sanoivat: tämä on sinun Jumalas, joka sinun johdatti Egyptistä, ja tekivät suuren häväistyksen (pilkan).

1.Kor.11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.

11:14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi.

Jumalan kuvan tekeminen on Jumalan pilkkaa ja Herran Jeesuksen esittäminen pitkähiuksisena on Jumalan pilkkaamista sillä Herra Jeesus opetti että miehelle on häpeäksi jos hänellä on pitkät hiukset. Katollisen kirkon aikaansaama Jeesuksen kuvien tekeminen joissa Jeesus esitetään pitkähiuksisena on täysin Jumalan sanaa vastaan ja pilkkaa Jumalaa ja Hänen omaa oppiaan vastaan ja on näin epäjumalan palvelusta vaikka kuvia ei kumartaisikaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina » 13. Huhti 2011 16:11

Toni..musiikkivideois on monesti kuvattu Jeesus semmosissa tilanteissa joita en ainakaan tiedä ihmisenä eläessään Raamatusta löytyvän ja esim alttaritaulut tai ikonit voi olla ja on palvontakohteita, joitten edessä käydään rukoilemassa tai polvistumassa ilman että halutaan uudestisyntyä ylhäältä ja halutaan alkaa kokosydämmestään palvella elävää Jumalaa.
Lasten kuvaraamatuis on todellisia tapahtumia raamatun ajoista ja niitä kerrotaan ihan samalla tavalla kuin me luetaan raamattua.Jos Jeesukselle on niihin piirretty pitkät hiukset niin totean että minä en oo tätä hius asiaa tienny kuin vasta vähän aikaa
ja uskon että niin ei pidä olla.
Uskon että mulle on painettu Jumalan laki sydämmeen ihan kuin teille muillekkin, mutta jostain syystä lasten raamattu ei aiheuta mulle samoja reaktioita kuin kaikki palvottavat asiat alttaritaulut ikonit ja muotomenot.
Lumina

ViestiKirjoittaja Lumina » 13. Huhti 2011 16:35

Koska Tonin viestistä saa sen käsityksen että syyllistyn Jumalan pilkkaan kun hyllyssäni on lasten kuvaraamattu jota saatan vielä lastenlapsilleni joskus tulla lukemaan...ellei Herra toimi niin että koen sen sydämmessäni vääräksi, niin ei auta muu kuin jälleen poistua foorumilta...valitettavasti.
Lumina

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Huhti 2011 16:50

Lumina kirjoitti:Toni..musiikkivideois on monesti kuvattu Jeesus semmosissa tilanteissa joita en ainakaan tiedä ihmisenä eläessään Raamatusta löytyvän ja esim alttaritaulut tai ikonit voi olla ja on palvontakohteita, joitten edessä käydään rukoilemassa tai polvistumassa ilman että halutaan uudestisyntyä ylhäältä ja halutaan alkaa kokosydämmestään palvella elävää Jumalaa.
Lasten kuvaraamatuis on todellisia tapahtumia raamatun ajoista ja niitä kerrotaan ihan samalla tavalla kuin me luetaan raamattua.Jos Jeesukselle on niihin piirretty pitkät hiukset niin totean että minä en oo tätä hius asiaa tienny kuin vasta vähän aikaa
Uskon että mulle on painettu Jumalan laki sydämmeen ihan kuin teille muillekkin, mutta jostain syystä lasten raamattu ei aiheuta mulle samoja reaktioita kuin kaikki palvottavat asiat alttaritaulut ikonit ja muotomenot.

Jumalan kuvan kielto on Raamatussa kuvan tekemisestä. Israelilaiset pilkkasivat Jumalaa kun tekivät Hänestä kuvan. Pilkka tulee siis Jumalan kuvan tekemisestä joka on epäjumalan palvelusta. Lasten kuvaraamattujen kuvat ovat täysin yhtä epäraamatullisia ja Jumalaa pilkkaavia kuin alttaritaulutkin. Jumala siis kieltää tekemästä itsestään eli yhdestä Jumalasta kuvaa ja se on aina väärin koittaa tehdä sama mihin Jumalan kuvaa.

Neh.9:18. Vaikka he tekivät valetun vasikan ja sanoivat: tämä on sinun Jumalas, joka sinun johdatti Egyptistä, ja tekivät suuren häväistyksen (pilkan).

2.Moos.32:34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.

Yhden Jumalan kuvan tekeminen on siis kielletty ja Jumalan pilkkaa ja Herra rankaisi kansaa koska he olivat tehneet kuvan Jumalasta vaikka Jumala oli kieltänyt tekemästä itsestään kuvaa. Tämä selvä asia sulkee pois sen että vain palvottavien kuvien tekeminen olisi kiellettyä sillä rangaistus tuli kuvan tekemisestä. Kuvaraamatun kuvaakin voi joku palvoa jos haluaa mutta Jumala kielsikin tekemästä itsestään kuvaa ja tämän kiellon rikkominen on jo itsessään epäjumalan palvelusta johon myös kuvaraamattu syyllistyy. Surullista tästä tekee sen että viattomiin lapsiin vedoten sallitaan epäraamatullinen toiminta. Lasten kohdalla tulisi olla viimisen päälle tarkka ettei mitään valhetta koitettaisi opettaa, sillä kun väärä ihmisten perinnäissääntöoppi pinttyy oikein kunnolla niin se saa sen aikaan ettei edes täysin selvä teksti Jumalan omasta sanasta saa enään ihmisen omaa tuntoa soimaamaan että toimitaankin väärin.

Se että omatunto ei syytä jotain tässä asiassa ei tarkoita sitä että olisi sallittua tehdä Jumalan kuvia sillä Jumalan sana on se joka määrää totuuden ei ihmisen omatunto. Ei esimerkiksi monien uudestisyntyneiden uskovien omatunto syytä heitä vauvakasteestakaan vaikka se on täysin selvästi Jumalan sanan vastainen opetus. Tai ennen vihan ajan tempaus opetuksesta jne.. Omatunto voi pettää ihmisen mutta Jumala ei. Jumala sanoo tahtonsa sanassaan ja Pyhä Henki ei ikinä opeta Raamattua vastaan. Omatunto ja Pyhä Henki ei ole sama asia. Pyhä Henki todistaa ja opettaa asioita ihmisen omalle tunnolle mutta ihmisen omassa tunnossa on myös lihanmieltä ja jos ihmisen omatunto on selvää Raamatun opetusta vastaan niin omatunto ei kuuntele silloin Jumalaa asiassa.

Koska Tonin viestistä saa sen käsityksen että syyllistyn Jumalan pilkkaan kun hyllyssäni on lasten kuvaraamattu jota saatan vielä lastenlapsilleni joskus tulla lukemaan...ellei Herra toimi niin että koen sen sydämmessäni vääräksi, niin ei auta muu kuin jälleen poistua foorumilta...valitettavasti.

Lumina, saatko tuon käsityksen vain minun viestistä etkö saa tuota käsitystä Raamatusta ja kohdista joita viestissäni toin esille ja selitin. Sillä minähän toin esille vain sen minkä Raamattu eli Jumala itse sanoo. En selittänyt omaa mielipidettäni vaan selvää sanaa jota on jo hankala tulkita toisin sillä kielto on täysin selvä ja Jumala itse sanoo kiellon rikkomisen olevan pilkkaa en minä. Minun syyllistäminen asiassa ei muuta Jumalan sanan selvää opetusta.

Ps, en ole syyttänyt sinua mistään niin kuin sanoin viestissäni enkä tuominnut vaan sen kaiken tekee Jumala meille itse kullekkin. Toin ainoastaan esille sen mitä sana asiasta opettaa. Eikös tässä haluta sisarille ja veljille vain hyvää ja Jumalan tahdon mukaista elämää.

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa Luminalle! :hugehug:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Huhti 2011 17:04

Lumina kirjoitti:Toni..musiikkivideois on monesti kuvattu Jeesus semmosissa tilanteissa joita en ainakaan tiedä ihmisenä eläessään Raamatusta löytyvän ja esim alttaritaulut tai ikonit voi olla ja on palvontakohteita, joitten edessä käydään rukoilemassa tai polvistumassa ilman että halutaan uudestisyntyä ylhäältä ja halutaan alkaa kokosydämmestään palvella elävää Jumalaa.

Totta kai Jumalan laki on painettu Pyhässä Hengessä sydämeesi, olet yhtä rakas Jumalan lapis Herralle kuin kuka tahansa. Toivoisin, että et lähde pois foorumilta, vaan jäisit tänne. Sinä uskot kuten Tonikin, että Jeesuksella ei ollut pitkiä hiuksia, etkä pidä alttaritauluista ja ikoneista. Miksi siis lähtisit pois foorumilta?

Toimi vain sen mukaan kuin uskot ja ymmärrät. Jokainen meistä haluaa toimia ja uskoa sen mukaan kun ymmärrämme.

Jos jossakin kohtaa uskomme hiukan eri tavalla tai painotamme eri asioita, niin ei sen tähden kannata foorumilta lähteä pois.

Pidän sinua uskovana ihmisenä kuten jokaista Jumalan lasta.

Seuraava on kirjoitettu yleiseksi kaikille foorumilaisille:

Tästä kuva kysymyksestä ei kenenkään kannata loukkaantua tai aloittaa riitaa, sillä ymmärrän hyvin että tästä on kahta erilaista uskonnäkemystä. Minulla on oma näkemys asiasta, mutta en yritä sitä väkisin syöttää kenellekään, enkä loukkaannu siitä jos joku näkee asian eri tavalla kuin minä tai joku pitää minua tässä kohtaa erehtyneenä tai eksyneenä.

Asiasta voi keskustella, mutta jos asiasta ei päästgä yksimielisyyteen, niin se voi jäädä rauhassa hautumaan ja ajan kanssa sitten Jumala saakoon näyttää miten asia on. Siksi olisi rakentavaa myös täälläkin antaa jokaisen elää siinä uskonkasvun vaiheessa missä itsekukin on. Nyt kannattaa mennä rauhallisesti eteenpäin tässä asiassa. Siis keskustelua voi aina käydä, mutta joskus on hyvä olla hiljaa ja keskustella sellaisista aiheista, jotka eivät nostata tunteita.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lumina » 13. Huhti 2011 20:55

Pienen "nikottelun" jälkeen alan toipua tästä "hoidosta" :shock: :) ja kaduttaa taas kun tulin töitten jälkeen väsyneenä tänne norkoilemaan ja ärsyyntymään,vaikka ei Toni sitä varmaan tarkoittanu että pitäis...kiitos kun ymmärrätte!
Mutta meidän täytyy anoa Rakkautta,puolin ja toisin...nää on vakavia asioita joita ei voi ohittaa ajattelematta niitä henkilökohtaisesti omalle kohdalle...

1 kor 13
1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
Lumina

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Huhti 2011 21:33

Seurasin tuossa keskustelua täällä foorumissa ja en oikein ymmärrä miksi firefall suuttui ja lähti ovet paukkuen foorumilta. Mistä hän suuttui? Siitäkö, että asiat eivät mene hänen mielensä ja tahtonsa mukaan? Kyllä kait tämä foorumi on keskustelua varten uskon asioista ja Jumalan sanasta. Ja jos suuttuisikin niin pitää osata myös antaa anteeksi ja rauhoittua ja jatkaa elämää rauhassa eteenpäin. Eihän sitä uskaltaisi mistään keskustella jos pitäisi koko ajan ajatella, että suuttuikohan nyt joku minulle kun sanoin tuonkin asian... Ei me olla kukaan täydellisiä, siksi tarvitsemme Herran Jeesuksen armoa. Koitetaan vaan olla itse kukin nöyriä ja anteeksiantavaisia, että saisimme omatkin syntimme anteeksi. Jumala siunatkoon firefallia ja kaikkia muitakin foorumilaisia. Olkoon Herramme Jeesuksen Kristuksen armo kanssanne elämänne jokaisena päivänä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina » 16. Huhti 2011 15:00

Ajatukset on harhaillu tänään kovasti mm. täs Jumalan kuva asias ja oon miettiny että mistä tuo "synkkyys" tulee kun luen noita Tonin kirjoituksia.
Aamulla kuuntelin ääni-raamattua ja havahduin 1 Tim 1 lukuun ja mietin että ahdistus tulee varmaan siitä kun tahdotaan olla lainopettajia ja päntätään sitä lakia vanhurskaille jotka ovat vapaita ja elävät uskosta ja armosta.Laittomille ja niskureillehan sitä tulee julistaa.
Väittely uskovien kesken lisää mielestäni just sitä turhaa mietiskelyä siitä, että joku yrittää sitoa vanhurskasta uudelleen lain alle.En sano että näitten asioitten pohtiminen ja julki tuominen olisi turhaa mutta jos niillä tahdotaan sitoa ja taakoittaa uskovia niin se kuulostaa pahalta.
Raamatus on mones kohtaa "iljetyksistä" patsaista, kivijumalista joita he kantavat temppeleihin ja ne ovat heillä jotka palvelevat niitä, eivätkä Elävää Jumalaa.
Jumala näki jo ajat sitten että esim. katolinen kirkko tulee säätämään

- Jos joku ei hyväksy evankelisen tapahtuman taidekuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku ei kunnioita Herran ja Hänen pyhimyksiensä kuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku hylkää yhtäkään (katolisen) kirkon kirjoitettua tai kirjoittamatonta perinnettä (traditio), niin hän olkoon kirottu.

Ja uskosta osattomille on säädetty laki eli siis kaikille meille, mutta vapautus tulee kun ottaa vastaan Jeesuksen pelastajana.
Room 8:
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

5 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Varmaan nyt tulee ajatus että sinähän hyväksyt lasten kuvaraamatut ...mutta minä sanon että voin opettaa lapsiani myös ilman kuvia ... että Jeesus Kristus on lihaan tullut,kantanu synnit ristille ,kuollut jokaisen ihmisen puolesta...että me saisimme elämän ja saisimme olla vapaat ja elää jumalista elämää rauhassa ja samassa Hengessä uskovien kesken.Palvella toinen toistamme :hearts:
Lumina

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Huhti 2011 15:49

Lumina kirjoitti:Ajatukset on harhaillu tänään kovasti mm. täs Jumalan kuva asias ja oon miettiny että mistä tuo "synkkyys" tulee kun luen noita Tonin kirjoituksia.
Aamulla kuuntelin ääni-raamattua ja havahduin 1 Tim 1 lukuun ja mietin että ahdistus tulee varmaan siitä kun tahdotaan olla lainopettajia ja päntätään sitä lakia vanhurskaille jotka ovat vapaita ja elävät uskosta ja armosta.Laittomille ja niskureillehan sitä tulee julistaa.
Väittely uskovien kesken lisää mielestäni just sitä turhaa mietiskelyä siitä, että joku yrittää sitoa vanhurskasta uudelleen lain alle.En sano että näitten asioitten pohtiminen ja julki tuominen olisi turhaa mutta jos niillä tahdotaan sitoa ja taakoittaa uskovia niin se kuulostaa pahalta.
Raamatus on mones kohtaa "iljetyksistä" patsaista, kivijumalista joita he kantavat temppeleihin ja ne ovat heillä jotka palvelevat niitä, eivätkä Elävää Jumalaa.
Jumala näki jo ajat sitten että esim. katolinen kirkko tulee säätämään

- Jos joku ei hyväksy evankelisen tapahtuman taidekuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku ei kunnioita Herran ja Hänen pyhimyksiensä kuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku hylkää yhtäkään (katolisen) kirkon kirjoitettua tai kirjoittamatonta perinnettä (traditio), niin hän olkoon kirottu.

Ja uskosta osattomille on säädetty laki eli siis kaikille meille, mutta vapautus tulee kun ottaa vastaan Jeesuksen pelastajana.
Room 8:
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

5 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Varmaan nyt tulee ajatus että sinähän hyväksyt lasten kuvaraamatut ...mutta minä sanon että voin opettaa lapsiani myös ilman kuvia ... että Jeesus Kristus on lihaan tullut,kantanu synnit ristille ,kuollut jokaisen ihmisen puolesta...että me saisimme elämän ja saisimme olla vapaat ja elää jumalista elämää rauhassa ja samassa Hengessä uskovien kesken.Palvella toinen toistamme :hearts:

Uskova ei ole vapaa elämään lainvastaisesti eli Jumalan tahdon vastaisesti vaan vapaa lain orjuudesta jossa elettiin lakia täyttämällä. Uudestisyntynyt ei elä lakia täyttäen vaan Pyhässä Hengessä Jumalan voimassa Jumalan tahdon (lain 10 käskyn) mukaista elämää uskon tekoina. Uskova ihminen on vapaa saatanan pauloista ja siksi uskovan tulee elää Jumalan tahdon (10 käskyn) mukaista elämää eikä rikkoa sitä vastaan.

2.Moos.32:34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.

Israelin kansa palveli elävää Jumalaa mutta silti rikkoi Hänen käskyään vastaan ja koitti tehdä heidän Jumalastaan joka heidät egyptistä johdatti pois kuvaa. Jumala rankaisi kansaa koska se koitti tehdä elävän Jumalan kuvan. Rangaistus tuli siis kuvan tekemisestä joka rikkoo Jumalan käskyn. Huom, Israelin kansa ei koittanut tehdä epäjumalan kuvaa vaan heidän Jumalansa joka heidät egyptistä pois johdatti eli yhden Jumalan kuvaa.

Se että on uskossa ei oikeuta rikkomaan ja elämään Jumalan lain vastaisesti vaan usko antaa ihmiselle voimaa ja halua elää Jumalan lain mukaan. Jeesus ei vapauttanut meitä rikkomaan Jumalan lakia vaan antai meille Pyhän Hengen jossa haluamme vaeltaa Isän tahdon mukaan tehden uskon tekoja. Isän tahto on Jumalan oikeuden mukaisen lain mukainen eikä Isän tahto ole että ihmiset eivät piittää Hänen laistaan. 10 käskyä on Jumalan iankaikkinen laki jonka mukaan ihmisen tulee vaeltaa.

Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Näissä kahdessa käskyssä riippuu koko 10 käskyä eli Jumalan laki ja uskovan ihmisen tulee elää näiden käskyjen mukaan. Jeesus ei opettanut elämään Jumalan lain eli 10 käskyn vastaisesti vaan niiden mukaan. (Jumalan laki sisältää Jumalan kuvan teko kiellon ja tätä käskyä israelin kansa rikkoi suoraan ja sen vuoksi Jumala rankaisi heitä.)

Matt.5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään

Room.3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Tarkoittaa juuri sitä että emme saa elää lain vastaisesti vaan Pyhän Hengen voimassa lain mukaan uskon tekoina. Vahvistamme lain uskon kautta tarkoittaa että kun ihminen tulee uskoon hän saa Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmiseen ja ihminen saa tahtoa ja voimaa elää Jumalan tahdon (lain) mukaista elämää uskon tekoina. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä että meidän tulisi hyljätä laiki ja alkaa elämään lain vastaisesti vaan päinvastoin me vahvistamme lain kun elämme sen mukaan uskon tekoina Pyhän Hengen voimassa.

Mark.7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

Se että ei haluta noudattaa Jumalan käskyä joka kieltää Jumalan kuvan tekemisen mutta halutaan noudattaa katollisen kirkon perinnäissääntöä joka antaa luvan tehdä Jumalan kuva on suoraan verrattavissa tähän Jeesuksen sanaan.

Matt.19:16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
19:17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
19:18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
19:19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'
."

Herra Jeesus käskee pitämään käskyt ja tarkemmin sanottuna 10 käskyä joka on Jumalan laki. Jeesus ei siis kehoita elämään käskyjen vastaisesti vaan pitämään ne (10 käskyä jotka sisältyvät näihin kahteen käskyyn; "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.' Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
) On siis päivänselvä asia että Jeesus käskee myös pitämään toisen käskyn joka kieltää Jumalan kuvan tekemisen.

1.Sam.15:22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.

Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

Elämä Pyhässä Hengessä ei ole elämää käskyjen vastaisesti vaan niiden mukaan Pyhän Hengen voimassa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina » 16. Huhti 2011 17:57

No ei tietenkään oikeuta elämään miten sattuu mutta koska me nähdään Toni tämä kuvan teko erilailla...en palvo kuvia enkä usko katolilaisten uhkauksiin kirouksista.Kuvien teoissa saattaa olla vaara..mutta mihin niiltä lapsetkaan pakoon pääsee vaikka ei kotona olisi yhtäkään kuvaa.Mun tehtävä on opettaa heille se, että ainoastaan antamalla elämänsä elävän Jumalan käsiin voi tuoda pelastuksen.
Mutta mä näen että me ollaan tosiaan eri tasolla...joten Jumalan käsiin jätän itseni ja annan luvan muokata sydäntä ja ajatusmaailmaa Hänen tahtonsa mukaan.Aamen!
Lumina

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu